Laatste stukje Griekenland, Bulgarije in!

14 mei 2017 - Boyanovo, Bulgarije

Hallo allemaal op deze moederdag,,

Hier weer ons wekelijkse blog, nu uit Bulgarije. In Griekenland hebben we het erg naar onze zin gehad, maar we waren het land rond geweest. Aan de oostkant is niet erg veel te zien en campings zijn er helemaal schaars. We hebben dan ook besloten om naar boven te gaan, richting Bulgarije. Daar zijn we op het moment van versturen een dag of drie, weer een heel andere wereld hoor! Echt wel  50 jaar terug in de tijd, paard en wagen en ezeltjes. Ook veel armoede onder de mensen, voor ons houdt dat in dat alles goedkoop is, zo kun je met z’n tweetjes voor 10 euro uit eten. Tenminste in het binnenland, hoe dat aan de kust is moeten we nog afwachten. Het is de bedoeling om een beetje kriskras door het land te gaan, naar de kust, binnenland en vice versa. Het weer is na een paar mindere dagen zich weer helemaal aan het herstellen!

Liefs RiFra

Zondag 7 mei                    Lefkada Thassos,

Vanochtend een zondags ontbijtje met een lekker warm broodje, de bakkers zijn hier gewoon open op zondag. Dan kletsen we nog wat na met Janny en Andre en daarna gaat iedere weer zijns weegs, grappig zo’n ontmoeting. Oja, het valt ons op dat er veel Bulgaren in deze contreien zijn,  ook met campers. We worden hierin bevestigd door de menukaarten in de restaurants, deze zijn niet alleen in het Grieks, Duits en Engels, maar ook in het Bulgaars, Bulgarije is op de kaart dan ook niet ver weg! Wij rijden langs de kust richting Kavala en dan door naar Keramoti waar ferry’s varen naar Thassos.  Het laatste gedeelte rijden we door een heel ander landschap en helemaal op het laatst door een delta, erg mooi! Volgens onze kaart moet er een camping zijn vlakbij het haventje en dat klopt ook helemaal, alleen is deze nog gesloten tot 1 juni! Zijn toch al bij de ferry en besluiten dan om gelijk de overtocht te maken.  De boot vertrekt al vrij snel, we hoeven maar een kwartiertje te wachten en zijn al snel op volle zee. Het is ongeveer een half uurtje varen en dan zijn we al in Thassos stad. Volgens onze kaart moet er al vrij vlot een camping in zicht zijn, maar helaas niet te vinden! Rijden dus door en komen een camping tegen, maar deze is nog dicht. Halverwege het eiland komen we weer een camping tegen en deze is gelukkig open, mooie rustige camping. Drinken wat in het barretje, eten een stukje brood en verzenden dan het blog.  Zitten nog even lekker buiten en wandelen dan naar het dorpje, Lefkada, vlakbij. Als we er heen lopen zien we dat de lucht donker wordt en horen we in de verte donderen, onweer dus. Lopen dan ook snel weer terug, maar uiteindelijk valt het slechte weer behoorlijk mee. Er vallen wat druppen, maar ook niet meer dan dat. Het zonnetje komt er nog weer door piepen en de zonsondergang is prachtig. We eten simpel, paella uit de diepvries van de Lidl. Het smaakt goed, maar is wel wat weinig. Als Frank kookt worden we voller, morgen maar weer!

Maandag 8 mei                Lefkada Thassos,

Bakken onze broodjes af maar zie en dan iemand lopen met en vers broodje, er blijkt een broodjesservice te zijn, broodje bestellen en dan heb je de volgende ochtend een vers broodje. Dat doen we dus voor morgenochtend! Ontbijten  en drinken op ons gemakkie een bakkie. Rond half elf wandelen we naar Topos, een dorpje verderop. Het is erg toeristisch, maar iedereen is nog bezig om het seizoen voor te bereiden, stoelen verven, terrassen schoonmaken enz. Dus nog erg rustig. Er is niet veel te zien, een kerk die opgeknapt wordt en een haventje. We wandelen weer terug en zitten even in het barretje op de camping, dan zien we dat er een caravan verhuisd wordt naar een plekje waar meer zon is. Een man of  vijf zijn aan het helpen en natuurlijk steekt Frank ook de handen uit de mouwen.  Daarna is het weer tijd voor een broodje en een lekker rustig middagje op de was na dan, dat moet ook zo nu en dan gebeuren. Ik lig vanmiddag een poosje heerlijk op het strand. Er komen regelmatig campinggasten langs om een praatje te maken. Er zijn een paar Duitsers die daar een seizoenspa=laats hebben. Tegen de avond maken we weer een wandeling, nu de andere kant uit. Komen halverwege een ander dorp, maar dat is nog zeker een uur lopen en het is al wel half 6.  We moeten dan ook nog weer terug en maken dus halverwege rechtsomkeert. Er moet ook nog gekookt en gegeten worden, deze keer zat genoeg! Macaroni , heerlijk! Plegen 3 telefoontjes, eentje naar/over Mees, eentje naar TiTo, die morgen op vakantie naar Namibie gaat en eentje naar Annette die vandaag jarig is!

Dinsdag 9 mei                   Golden Beach,

W e douchen ons en eten een lekker brood, de helft blijft over voor vanmiddag. Dan nemen we afscheid van onze mede- kampeerders en rijden richting Golden Beach, daar is een camping en we willen nog een overnachting op Thassos doen en dan weer naar het vasteland. Onderweg komen we langs een klooster, heel mooi, maar we mogen geen foto’s maken. Alleen dus eentje van de buitenkant. De camping in Golden Beach hebben we zo gevonden. Als we er aankomen is er niemand op de receptie. We spreken met een Tsjech die ook op de camping staat en deze zegt dat we gewoon ergens moeten gaan staan, er komt vandaag of morgen vanzelf iemand bij de receptie. Dit doen we dus, we rijden naar een leuke plek bij de zee, maar halverwege zitten we verstrikt in een laaghangende draad! Maken hem weer los en zeggen tegen onszelf dat we dit wel gaan melden bij  de campingeigenaar, later vergeten we dat! Doen dan wat boodschapjes voor de lunch en nuttigen ons broodje in de zon. Helaas pindakaas begint het zomaar te onweren. Dit duurt zo’n anderhalf uur en dan komt de zon er weer door en is het weer heerlijk.  We fiets naar een dorp zon 4 km verderop en slenteren daar wat rond. Tegen vijven zijn we terug en doen we een spelletje, Wilmientje! Rond half 8 wandelen we de camping af en gaan in een restaurantje schuin tegenover de campig een hapje eten, erg lekker. Eerst een Griekse salade, dan een mix gril voor 3 personen. Dan van het huis een grand dessert na, dit is in Griekenland de gewoonte! Nu weer terug in het kotje, Frank doet een avonddutje en ik schrijf bij!

Thassos

Thassos ligt aan de noordkant van de Egeïsche Zee, een weelderig groen eiland met prachtige stranden. Dit is een totaal ontspannende plek, ideaal voor lange dagen op het strand. Met kristal water en omringd door weelderig groen, kunnen de stranden op het eiland worden georganiseerd met lounges en watersporten of helemaal afgezonderd voor meer prive-momenten. Dit is ook een eiland om te wandelen, zoals vele wandelpaden het platteland oversteken en door bergachtige dorpjes en kloven gaan. Vakanties in Thassos zijn een geweldige ervaring voor gezinnen en romantische koppels.

Woensdag 10 mei           Alexandropoulos,

Doen het rustig aan deze ochtend, broodje, koffie en vertrekken dan naar Thassosstad. Daar pikken we de boot van kwart voor 12, mooie tijd. Komen aan in Keramoti en rijden dan naar Fanari, een kustplaatsje. Janny en Andre hebben daar gisteren ook gestaan en wij gaan kijken of we in de haven gaan staan of op de camping daar. Onderweg doen we boodschappen bij de Lidl, die misten we op Thassos. De rit is mooi, we rijden door een Deltagebied en bij Argos bekijken we een klooster en kapelletje die in het water liggen en met een lange houten brug met de vaste wal zijn verbonden. Er ligt voor het kerkje van het klooster brood en een soort Turks fruit voor de hongerigen, kun je zo pakken. In het kapelletje liggen allemaal velletjes papier waarop je de namen van je dierbaren en die van de mensen die het nodig hebben, kunt schrijven en samen met het branden van een kaarsje voor hen alle goeds kunt wensen. Wij doen dat natuurlijk ook.  Dan rijden we verder en komen aan bij het haventje van Fanari en wie zien we daar staan, jawel hoor Janny en Andre!  We babbelen even en omdat we elkaar pas hebben gezien rijden wij weer verder. We gaan kijken of de camping open is, maar helaas is deze dicht. Besluiten dan om verder te rijden richting Alexandropoulos, daar is een camping en een camperplaats, we zullen zien.  Onderweg wordt het steeds donkerder en begint het te onweren en te regenen. We passeren een weg die in een rivier is veranderd en als we staan te kijken of we die wel over kunnen steken, komt er een auto aan die hem van de andere kant oversteekt, wat die kan kunnen wij ook , dus door het water en zonder problemen komen we aan de overkant.  Rijden dan over de oude weg, de Via Egnatia naar Alexandropoulos. Vinden daar al snel de camperplaats, vinden het een prima plekje en settelen ons. Ondertussen is het al half 5, we zitten nog even en wandelen dan een stukkie door de stad. Frank ziet ineens een kapper en voordat ik het weet zit ik in de kappersstoel   en word ik geknipt door een kapper die geen woord Engels spreekt. Ben wel  tevreden over het resultaat, verder een rustige avond! Trouwens, Thassos was leuk, maar niet meer dan dat. We waren er zo’n 10 jaar geleden geweest , vonden het toen erg leuk! Te veel geïdealiseerd en dan weet je het wel!

Alexandroupoli

Dit is een van de nieuwste steden in Griekenland,  het was slechts een vissersdorp tot eind 19e eeuw. De moderne stad ligt op de site van de oude Griekse stad die  is opgericht door kolonisten uit het eiland Samothrace.  Alexandroupoli profiteert van zijn positie tussen  Griekenland, er zijn veel verbindings vaartochten tussen beide landen.  Er zijn niet veel monumenten in Alexandroupoli, de vuurtoren van de stad in de haven en de archeologische plaatsen van de Mesimvria-zone en Maroneia, die uitstrekken tot de kleine haven van Agios Charalambos, de waterkant van de stad en de nabijgelegen Evros Delta .

Donderdag 11 mei          Biser Bulgarije,

Vertrekken richting Turkse grens om daar langs naar boven te gaan naar Bulgarije. Het is de bedoeling om even voor Soufli bij een klooster of een opgraving te bivakkeren voor een nacht en dan door te rijden naar Bulgarije. Helaas wordt er nergens aangegeven dat er  bezienswaardigheden zijn, deze zijn er anders altijd wel in de vorm van bruine borden met daarop te lezen wat er te zien is, nu dus niet! Zo rijden we overal bij langs en besluiten dan om door te rijden naar Bulgarije. De Grieks-Turkse grens ligt vlak bij elkaar en dat is te merken. Om de haverklap politie of militairen om de grens in de gaten te houden wat betreft vluchtelingen.  We kunnen prima doorrijden en rond 1 uur zijn we al in Biser op een camping geleid  door Engelsen, we staan op een veldje met betonnen vlakken voor campers en alles is aanwezig. Morgen kan ik wassen en dat is ook wel fijn, de kleding kan wel weer een beurt gebruiken! Doen een knoflookbroodje, bij deLidl gekocht, in ons oventje en dat valt er goed in. Frank doet daarna een flinke middagdut en ik ga lekker verder lezen in Carrie van Stephen King. Wandelen later naar het dorpje, dat is niet echt groot, maar valt niet tegen. Er is een supermarktje en wel 3 cafe’s cq restaurantjes. Bulgarije is toch wel heel anders dan Griekenland, zijn met een aantal dingen wel 50 jaar terug in de tijd, andere dingen zijn weer supermodern, telefoontjes, wifi , brommers en her en der een dure auto. Onderweg hebben we een toeristische wegenkaart gekocht met aan de ene kant de wegen en aan de andere kant  de kaart van Bulgarije met allemaal afbeeldingen van bezienswaardigheden die er  te zien zijn. Hebben zo toch een beetje een leidraad om Bulgarije door te gaan.

Vrijdag 12  mei                 Biser,

Vanochtend doe ik de was en hang het lekker in de wind op, er is vandaag weinig van het zonnetje te zien. Zo nu en dan dondert het wat in de verte en regent het lichtjes, vannacht heeft het ook even goed geregend. Ik wacht op de was en Frank loopt een eindje onder het spoor door en dan een trapje naar beneden. We zien het allemaal wel, verwaarloosd en arm en veel loslopende honden. Ik ben daar bang voor maar moet dat toch wat loslaten, want niet iedere hond is bijtlustig! Rustig middagje en tegen de avond wandelen we het dorp in om een hapje te eten. We worden vergezeld door een Bulgaarse dame, Elena,  die erg goed Engels en Duits spreekt, volgens Frank geeft ze Duitse les! We wisselen gegevens uit en dan gaan wij verder en zij gaat haar kant op. Er zijn twee restaurantjes, bij de ene hebben we gisteren wat gedronken en het menu zag er goed uit. De andere weten we niet, maar de campingeigenaar zegt dat het daar het beste is. Wij  er dus heen, bestellen een shopska, een heerlijke salade! Dan het hoofdgerecht, wat we graag willen is er niet, dus een andere keus, ook de frietjes zijn er niet. Bestellen dus alleen maar vlees, mijn kipspies is nog lang niet gaar moet dus weer op de grill, dan is ie goed, maar worden niet echt vol. Besluiten om dan maar naar het andere restaurantje te gaan  en daar nog wat vlees, patatjes en grenery te bestellen. Krijgen dan veel beter voedsel voorgezet dan in het eerdere restaurantje. Hebben wel plezier om het twee keer uit eten gaan. Samen zijn we, met drinken,  voor beide maaltijden nog geen 15 euries kwijt. Het is vrij druk op het plein en er wordt hard gereden met auto’s en brommers. We wandelen in het donker met zaklantaarn terug en moeten zo nu en dan even aan de kant voor de snelle auto’s. Terug in het kotje hebben we het nog even over mij hondenangst, heb een dogdazzer en verder proberen er niet aan toe te geven.

Zaterdag 13 mei               Boianovo,

Nemen een lekkere douche, betalen de camping en de was (maar 2 euries voor een wasje, is goedkoop). Vragen de campingbeheerder hoe we bij de Lidl een plaats verderop kunnen  komen en op zijn aanwijzingen gaan we eerst daarheen om wat boodschappen te doen. Naast een heleboel artikelen die gelijk zijn, is er ook weer een heel ander assortiment dan in Griekenland, grappig om dat te zien. Daarna rijden we over een niet al te beste weg, maar wel door een prachtige omgeving, naar een camping in Boianovo. Komen daar om even na enen aan en worden begroet door Guy, de Engelse eigenaar van de camping. Eten ons broodje en zetten de luifel uit, het is bloedje heet, zeker 31 graden. Tegen 5 uur wandelen we naar het dorpje, erg armoedig en niets te doen. Er komt een jongen op ons af die vraagt of wij hier een huis willen kopen, want dan wil hij ons wel helpen, hij zoekt gewoon werk. Zijn vriend vraagt om geld, dat hebben we maar niet gegeven.  We wandelen weer terug en zijn blij als we weer bij het kotje zijn. Het blijft nog lang warm en we zitten nog lang buiten. Op dit moment zitten we net binnen en schrijf ik bij, het onweert behoorlijk en er vallen flinke hagelstenen uit het hemeltje, dit is ook voorspeld. De weersverwachting voor morgen is weer prima!

Rifra

1. Martin en cobi:
    14 mei 2017
    Wij genoten weer van jullie's verslag en de mooie foto's .en een mooie foto van jullie twee veel plezier verder in Bulgarije .Hier word het ook al groener in het bos en iets warmer groetjes Martin en Cobi
  2. A.moerman:
    14 mei 2017
    Ook heel veel plezier in Bulgarije !!!!!!!
  3. Geesje:
    14 mei 2017
    Wat ik zo leuk vindt dat overal waar jullie zijn ook vaak een Lidl is,heb weer genoten en wat weer een mooie foto's.
    Groetjes uit het zonnige Zuidlaren
  4. De buurman (ex.):
    14 mei 2017
    Sportief hoor! en mooie foto's
  5. Ilse en Kees:
    14 mei 2017
    Wederom nu wel een snelle reactie daar wij vrijdag teruggekomen zijn uit Zuidlaren.
    Dit keer wat later door een operatie mijnerzijds, normaal zijn we in april al geweest.
    Jawel Frank helaas heb ik U moeten missen tijdens het schoonmaken van de karavaan, (U komt meestal langs fietsen), maar het is allemaal weer schoon.
    Wat Bulgarije aangaat mooi weer en veel plezier.
    Het blijven leuke verhalen om te lezen zeker wat je allemaal mee kunt maken. Ilse en kees P,
  6. Henk en Sina:
    14 mei 2017
    Bedankt voor de geweldige verhalen en de prachtige foto.s. Heb er weer van genoten en zie uit naar jullie verdere belevenissen. Groetjes uit Zuidlaren
  7. Jolanda:
    16 mei 2017
    Hoi RiFra,
    Foto's zien er mooi uit.
    Je haar zit prima Ria, maar hadden ze Frank zijn baard ook niet even kunnen trimmen? Hahaha.
    veel plezier nog!
    Dikke smok. xxx
  8. Frits Rijnsewijn:
    16 mei 2017
    Frank begint zo langzamerhand op de Kerstman te lijken. Straks denken ze dat je met de Kerstman getrouwd bent.Hij lijkt steeds ouder en jij jonger (grapje hoor Frank).goede reis verder en geniet.
  9. Nelly:
    18 mei 2017
    Het was weer een prachtig verslag,nog heel veel reisplezier,zie alweer uit naar het volgende verslag liefs Nelly .