Week 2 Andalusie

17 april 2016 - Mojácar, Spanje

Hallo allemaal,

Hier dan weer een verslag van ons, de reis schiet al weer aardig op, we zijn al weer over de helft.

Vinden het nog steeds heerlijk onderweg en hebben de laatste periode aardig weer. De reacties blijven we leuk vinden, zo blijven we ook een beetje op de hoogte en in contact met het thuisfront.

Nog even een aanvulling op El Rocio, we kwamen een camperaar tegen die met Pinksteren naar El Rocio gaat. Het blijkt een bedevaartsoord te zijn en er komen dan wel 140 broedergemeenschappen naar El Rocio. In totaal zijn er dan wel een miljoen mensen in El Rocio en omliggende dorpen.  Het Mariabeeldje, die op een foto staat, wordt dan in een processie door het stadje gedragen. De camperaar betaalt voor  vier nachten 320 euro  = 80 euro per nacht voor de camping, wij betaalden 17 euro! Hij heeft dit vorig jaar al moeten reserveren, nu is er geen plaats meer te krijgen op de camping en in de hotels.

Zondag 10 april,               Estepona

Bij opstaan regen en dat blijft ook zo. We ontbijten met een eitje, verse aardbeien met Griekse yoghurt en een broodje honing, lekker! We vertrekken in de regen en onderweg wordt het behoorlijk mistig. Komen aan in Estepona op een door ons uitgezochte camping. We hebben deze uitgezocht omdat we graag willen barbecueën en dit mag niet overal en hier wel. De camping is een beetje oubollig, maar dat maakt niet uit. In de loop van de middag lopen we naar de zee, een wandelingetje die tegenvalt, ook het strand valt tegen. We kunnen eigenlijk verder geen kant uit en balen beide. Daarbij blijft het periodiek nogal regenen en valt de barbecue, waar we uiteindelijk voor komen, letterlijk en figuurlijk in het water. Worden er beide wat narrig van en mijn voorstel om dan maar uit eten te gaan valt ook niet goed. Volgens Frank hebben we zelf ook nog wel wat in het kotje en ik stem er mee in dat Frank wat in elkaar flanst. Dat wordt een cup a soup, daarna een broodje met een hamburger en eentje met rookworst. Deze hadden we meegenomen van huis.  Frank doet zijn best, maar ik vind het maar niks en laat dat ook merken. De sfeer wordt er even niet echt gezellig op, maar gelukkig trekt dat weer bij. Ook klaart de lucht niet alleen bij ons op, maar ook boven ons wordt de lucht weer helemaal blauw! Hadden misschien toch nog wel kunnen barbecueën! Overigens is Frank de hele avond beroerd van de worst, er was namelijk nog een stuk over en Frank kan moeilijk eten weggooien, vandaar!

Maandag 11 april,           Malaga

In de loop van de ochtend knapt Frank weer op. En we rijden in de regen verder oostwaarts richting Malaga. Daar willen we op een camping gaan staan waar we drie jaar geleden samen hebben gestaan en waar Frank alleen heeft gestaan toen ik een paar weken naar Nederland was. Hij heeft daar toen een Nieuwjaar duik genomen samen met een Zweed en een Duitser. We vinden de camping zonder moeite en het weer is intussen  opgeknapt, lekker zonnetje en een blauwe lucht. Krijgen bij aankomst een fles wijn, we zijn vaste gasten. Komen in een Nederlandse enclave te staan, klepperdeklepperdeklep, de hele dag maar door! ’s Middags fietsen we naar een plaatsje verderop en halen daar onze boodschapjes. Kopen bij een Chinese bazaar ook een stuk plastic om over ons bed te doen voordat we de stoelen en tafel er op leggen tijden de ritjes. De vorige was kapot en we deden het met een grote handdoek, maar dat was wat behelpen.  Onderweg komen we langs een stukje sloppenwijk met Roma’s, dat bestaat hier nog.  ‘s Avonds steken we de barbecue aan op een speciaal veldje. Dan komt er al snel een Duitse vrouw, Andrea vragen of ze ook iets op het vuurtje mag leggen, tuurlijk!  Nog even later een Nederlandse vrouw die graag een hamburger op de barbecue kwijt wil, tuurlijk!  Even later komt er ook nog een Duits echtpaar bij zitten en  zo wordt het een erg gemutliche abend mit viel drank, te veel!

Dinsdag 12 april,              Motril

Beiden wat katerig, maar willen toch weg van de camping. Een dag in de enclave is genoeg, pakken dus de boel bij elkaar en nemen afscheid. Hebben geen vast doel voor ogen en kijken onderweg wel waar we gaan belanden. Tis een ritje langs de kust, komen langs een camping waar we ook eerder hebben gestaan, maar slaan die over. Rijden door tot even na Motril waar we op een camping pal aan zee gaan staan. Een prachtige camping, maar helemaal ingebouwd in plastic kassen. Doen deze dag niets, behalve een stukje langs het strand lopen. ’s Avonds gaan we uit eten, een menu met alles er op en er aan. Vooral vergeleken met de laatste keer een heerlijke maaltijd! We hebben besloten morgen de Sierra Nevada in te gaan, hebben even genoeg van de kust gezien.

Woensdag 13 april,         Orgiva

We vertrekken richting binnenlanden en hebben een prachtige rit door de Alpujarras. Eerst komen we in Lanjaron, waar bronwater wordt gebotteld, daar tanken we en zegt de pompbediende ons dat een van onze achterbanden niet vol is. we vullen hem dus bij, het is wel de derde keer dat we hem moeten bijvullen met lucht. In de gaten houden dus! Dan rijden we door naar Orgiva, een bergdorp met een camping even buiten het plaatsje. We settelen ons daar en Frank fietst na de lunch bergopwaarts om geld te halen en boodschapjes te doen. Geld halen lukt, maar de winkels zijn dicht, Frank baalt behoorlijk. Gelukkig is er ook  nog een camping winkeltje waar we onze boodschapjes kunnen halen. Het is heerlijk weer, we zitten hoog in de bergen en het is dus oppassen met verbranden. Zitten natuurlijk wel even lekker in het zonnetje en drinken een biertje op het terras bij de camping. Krijgen als tapas gehaktballetjes, frietjes en brood met een sausje, daarna een bruchetta, lekker! Halen bij de receptie een kaartje van de omgeving en daar staat een wandeling op vanuit de camping. We besluiten dan ook om hier nog een dag te blijven de wandeling te gaan lopen. O, ja we zijn nu in de bergen van de Sierra Nevada en er ligt nog sneeuw op de toppen! Frank gaat koken en maakt een heerlijke soep van soepvlees wat we van thuis mee hebben genomen, smaakt heerlijk! Nu schrijf ik bij en Frankie is aan de afwas!

Donderdag 14 april,        Orgiva

Heerlijk gepit en een lekker broodje als ontbijt gehad.  Dan maken we ons op voor onze wandeling, is niet ontzettend lang, ongeveer 7 km, maar wel wat op en af in de bergies. Leuk loopje, alleen jammer dat het wat vrij veel  langs bebouwing  gaat, verder erg mooi. Komen uit in Orgiva waar weekmarkt is, wandelen daar over en doen wat boodschapjes bij een Dia winkel. Het valt ons op dat in Orgiva erg veel hippies zijn, deze staan ook op de markt met van alles en nog wat eigen gebrouwen en eigengemaakte spulletjes. We horen later van een Veendamse mevrouw die hier al jaren komt dat er een aantal hippies in de buurt in een kloof woont, Beneficio, en daar zo ongeveer zijn eigen gemeenschap heeft gesticht. Onderweg verrek ik een spier in mijn bovenbeen, maar kan nog wel de wandeling uitlopen. Op de camping hebben we een gesprek met de Veendamse , die ons wat goede tips geeft. Na ons middagbroodje wandelt Frank nog een keer naar het dorp via een alternatieve route. Ik doe ook een poging maar na een kilometertje geef ik de pijp aan maarten, mijn bovenbeen speelt te veel parten. Ik wil nog vaker wandelen en doe vandaag maar even rustig aan. Nu ligt Frank even plat en schrijf ik bij.

Vrijdag 15 april,                Beas de Granada

Na een heerlijke douche nemen we afscheid  van de Veendammers. Doen in het stadje boodschappen bij de Dia en rijden dan over een mooie route door de bergen naar Pampaneira. Het is maar 15 km, maar met heel veel haarspeldbochten doen we er wel een poosje over. We arriveren en vinden nog net een parkeerplaatsje. Als we uitstappen zien we gelijk allemaal souvenirwinkeltjes, restaurantjes, barretjes en dergelijke. Het is net of we in Lloret de Mar zijn. Het stadje is prachtig, maar na een rondwandeling door de achterafstraatjes hebben we het toeristenspektakel  hier wel gehad. Het is de bedoeling om hierna naar Bibion en dan naar Capeilera te gaan, maar verwachten daar hetzelfde spektakel als in Pampaneira. Na goed overleg besluiten we een andere koers te kiezen, we hebben het daar wel gezien. We rijden richting Granada en onderweg zoek ik een camping uit die op onze route ligt. Morgen willen we namelijk naar Gaudix, een plaatsje met grotwoningen. De camping vind ik even na Granada in Beas de Granada. Een leuke , niet te grote camping met een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada en het dorp. We krijgen gelijk al bezoek van een rooie kater, die we Solletje dopen! We verwennen hem zo nu en dan en dus is hij niet meer bij ons weg te slaan.  In de middag wandelen we naar het plaatsje, zo’n anderhalve km heen en anderhalf terug. Heen is een loopje behoorlijk  naar beneden en dan moet je natuurlijk hetzelfde stuk ook weer behoorlijk omhoog. Het plaatsje is leuk, een slaperig stadje met een kerk, een café en een supermarkt. Terug doen we een spelletje en nu maakt Frank zijn heerlijks spaghetti, dat is al weer een poosje geleden en  zal er wel weer in vallen. Ik schrijf intussen bij.

Zaterdag 16 april,            Almeria

Frank doucht en waarschuwt mij bij terugkomst voor een erg gladde douchevloer. Ik ga even kijken en besluit het douchen vandaag maar even te laten. Een paar jaar geleden viel ik op een camping in een gladde douche en heb daar dus wel respect voor. We vertrekken naar Guadix, een ritje van 47 km door een mooi landschap. Als we arriveren blijkt dat we de grotwoningen al eerder hebben bekeken. Rijden er even doorheen en vinden het dan wel goed. Doen boodschapjes bij de Lidl en rijden dan naar Abla waar een camperplaats is. komen daar om 13.00 uur aan, eten ons broodje en zitten elkaar dan aan te kijken. In de omgeving is weinig tot niets te doen en we hebben de hele middag nog. Wij zijn echter niet voor een gat te vangen en rijden een halte verder. Zijn nu in Almeria op een camperplaats vlak bij zee. Het waait vreselijk, maar we wandelen nog zo’n anderhalf uur langs de zee en boulevard, heerlijk! Op zee zijn er een aantal kite surfers bezig, spectaculair en leuk om naar te kijken. Terug zien we dat er van de 5 campers er al weer twee weg zijn en na verloop van tijd vertrekken er nog twee. Naast ons staat er dan nog eentje, een Franse en de vrouw des campers komt vragen of wij ook blijven slapen. Als we dat bevestigen  geeft ze aan dat zij dan ook blijven staan, sommige mensen willen graag zekerheid en veiligheid. Frank kookt groene asperges, we hebben altijd begrepen dat die niet geschild hoeven te worden! Nou dat  hebben we geweten, een en al draad. Balen, moar wat droad uutspeien en dan wast wel te eet’n.  In de loop van de avond komen er heel veel auto’s rondom ons staan en zijn er parkeerwachten aanwezig. Het blijkt dat we naast een auditorium staan en vanavond wordt daar een concert gegeven, een hele drukte dus!

Zondag 17 april,               Mojacar playa

Rustige nacht gehad, we hadden gisteren uit voorzorg  voor een broodje gezorgd, want ook in Spanje zijn de winkels niet allemaal open op zondag. Na het ontbijt rijden we weg richting natuurpark Cabo de Gata, daar is een camping met wasmachine en het bed moet nodig weer worden verschoond. We komen door een wit landschap, allemaal plastic kassen, aan op de camping in Carboneras. Kijken het even aan en vinden het beide niets. De camping ligt  aan een drukke weg en die moet je befietsen of bewandelen  om in het dorp te komen. Rijden dus maar door en vinden na een paar km een camping in Mojacar Playa, een kleine rustige camping met een wasmachine en wifi om het verslag te versturen. We wassen de boel en hangen het op, wandelen daarna langs de zee en het dorp. Wel wat toeristisch, maar ook leuk.  Gaan nu zo uit eten, wordt hoogstwaarschijnlijk een pizza of Chinees!!!!

Liefs RiFra

1. De buurman (ex.):
    17 april 2016
    Hallo Ria en Frank,
    Ben blij dat het goed met jullie gaat. Zo te lezen nemen jullie het er goed van. Misschien zie ik jullie over een maandje weer? Het wordt minder met me sinds kort realiseer ik me dat ik laatst in de war was.
    groeten,
    de buurman
  2. Geesje:
    18 april 2016
    Weer genoten van jullie reis verslagen, en wat ik zo leuk vind,al die mensen die jullie ontmoeten, zoveel verschillende nationaliteiten,heel leuk
  3. Nelly:
    18 april 2016
    Wat een gezellige boudel,had deze sol ook spikkels in zijn ogen? Toch hartstikke leuk zo'n bezoekje,krijg wel indegaten dat jullie nog steeds genieten ga zo lekker door! Dan doen wij het ook een beetje, groetjes nelly
  4. Ingrid:
    Dag vakantiegangers,
    Veendammers kom je ook overal tegen!
    Geniet van jullie reisavontuur.
    Groetjes!