Langs de kust naar Antalya

22 mei 2013 - Manavgat, Turkije

Dinsdag 14 mei
Vandaag is To jarig, we bellen en zingen hem uit zijn bedje. TiTo is nog in Parijs en blijft daar nog een dagje. Het weer is niet best en morgen trekken ze verder. Wij gaan na het ontbijt ook weer verder, het weer is ook hier iets minder, maar wel warm. Na een rit van zo'n 100 km komen we aan in Anamur op camping Dragon. Deze camping is ons aanbevolen door Bram en Paula. Als we de camping net op zijn gereden zien we Dicky en Gerrit (camping Kaya Cappadocie) surprise, surprise! Leuk om ze weer te ontmoeten. In de loop van de middag komt er een camper aanrijden met Aad en Lenie (Bergama camping). Wat een toeval allemaal! Met z'n zessen drinken we in het zonnetje een biertje en Frank en ik eten samen met Aad en Lenie in het restaurantje op dê camping. Al met al is het een prima tip geweest om deze camping te nemen, de campingbeheerster, Pervin is erg hartelijk en voorkomend. Zij is ook de kok en kookt heerlijk.

Woensdag 15 mei
Woensdag, wasdag. Bed afgehaald en gewassen, verder alle  kleren bij elkaar gezocht die gewassen moesten worden en in de wasmachine gegooid. Kunnen nu dus even weer vooruit wat betreft schone kleren! In de loop van de ochtend komen en nog 2 oude bekenden de camping oprijden, de familie van de Berg (camping Kaya, Cappadocie). Genoeg te kletsen dus, maar als klap op de vuurpijl komt er ook nog een Groningen stel, zij hebben een huisje gehuurd op de camping. Wij wandelen naar het kasteel die naast de camping ligt. Prachtig, erg goed bewaard gebleven kasteel/fort. Skypen met mam en Esther en bellen met JP. Hebben besloten om nog een dag hier te blijven, morgen wordt het weer weer prima! De ticket voor de vlucht naar Nederland is aangekomen, de trip naar huis komt nu wel weer erg snel dichtbij!

Anamur, Mamure kasteel
Het kasteel werd gebouwd op de fundamenten van een vierde-eeuwse Romeinse kasteel. Ontworpen om te beschermen tegen piraten, werd hij daarvoor gebruikt in de Byzantijnse tijd en tijdens de kruistochten . Toen in 1221 de ruïnes van het kasteel veroverd werden, werd er een groter kasteel gebouwd met elementen van de vroegere vestingwerken. In 1450 werd het kasteel omgedoopt tot Mamure (welvarende). In 1475, werd het kasteel geannexeerd door het Ottomaanse Rijk . Het werd later hersteld in de 15e, 16e en 18e eeuw en een deel van het kasteel werd toen gebruikt als een caravansarai .
Het 23.500 vierkante meter kasteel is omringd door een gracht. Haar 39 torens en bastions zijn verbonden door brede wallen.  Het kasteel heeft drie binnenplaatsen, naar het westen, het oosten en het zuiden. De westelijke binnenplaats bevat een minaret met moskee en de ruïne  van een Turks bad.
De zuidelijke binnenplaats heeft de resten van een vuurtoren.

Donderdag 16 mei
Nemen afscheid van Gerrit en Dicky en van Aad en Lenie. We blijven over met Thea en Gerard van de Berg. In de loop van de dag komt er een Turkse man die in Bremen de zeevaartschool heeft gedaan. Hij vertelt dat hij alleen op vakantie is. Zijn vrouw heeft 2 jaar geleden op 56 jarige leeftijd een hersenbloeding gehad en is aan 1 kant helemaal verlamd. Zij hadden allemaal reisplannen, maar daar kwam dus niets meer van terecht. Hij zorgt voor zijn vrouw, maar zijn kinderen hebben gezegd dat hij er eens tussenuit moet en zij nemen nu de zorg over. Zoiets zet je wel even weer aan het nadenken!!!
In de middag wandelen we een stukje over het strand en zien daar sporen van de zeeschildpadden, deze komen in de nacht uit zee om eieren te leggen. In de avond kijken we of we ze zien, maar het is nog maar het begin van het broedseizoen en dan moet je echt mazzel hebben. Wij zien ze dus niet! We eten 's avonds samen met de Grunnegers, gezellig. De dag is, ook als je niet veel doet, zo om.

Vrijdag 17 mei
Ontbijten,  douchen en nemen afscheid van Pervin en van de familie van der Berg. Zij blijven als enige kampeerders over, maar dat zal wel niet zo blijven vandaag! Rijden dan naar de oude stad Anamurium. Prachtig, buiten verwachting. Voor ons is het een van de mooiere opgravingen. We kunnen overal in, op, uit en afklimmen. Ook over mozaïeken kunnen we gewoon lopen en dat vinden we eigenlijk wel zonde. Dan rijden we over een kronkelweg langs de kust naar Mahmutlar. Na een paar boodschapjes in een kleine supermarket ( present thee en verse aardbeien), zoeken we de camping op. Mahmutlar is erg toeristisch, een lange boulevard en strand en heel veel mensen op ligbedjes. Lijkt wel wat op de Costa Brava. Ti's niet ons idee van een camping, maar morgen gaan we naar Aad en Lenie de hier wonen. Hebben met hen een plaats afgesproken waar we elkaar ontmoeten. Zitten nu buiten met een bierke!

Anemurium Turkije
Gelegen op het meest zuidelijke puntje van Klein-Azië tegenover Cyprus, ligt Anemurium, een kleine Romeinse stad uit de eerste tot de zevende eeuw voor Christus.  In 1970 werd een groot deel van het openbare centrum blootgelegd, waaronder drie openbare baden, theater, odeon, stadshal, basiliek en raadszaal, evenals verscheidene vroegchristelijke kerken en een enorme necropolis. Veel van de gebouwen zijn versierd met kleurrijke mozaïek en muurschilderingen die zorgvuldige geconserveerd zijn.  Door de vele vondsten is er een goed beeld ontstaan over hoe de mensen toen leefden.
De stad bereikte haar grootste bloei tijdens de tweede en begin derde eeuw na Christus.

Zaterdag 18 mei
Staan op tijd op en rijden naar de, met Aad en Lenie, afgesproken plaats. Na elkaar begroet te hebben, rijden we achter hen aan de bergen in. Een prachtige tocht! Onderweg eten we als ontbijt gozleme. Een hele dunne dichtgevouwen pannenkoek gevuld met iets hartigs. Dan door naar een dorpssupermarktje. Dit is echt een winkel van Sinkel, er is van alles te koop.
Vervolgens naar het huis waar we de dag en nacht zullen doorbrengen, mooi gelegen en met een prachtig uitzicht. Een bakje koffie met hartelijke Turkse buren en bezichtigen later na wat klimmen klauteren, een oud woonhuisje. Daar woont Fatma, we krijgen drinken aangeboden en Frank gaat er even naar de wc. Erg primitief allemaal, maar wel schoon. Bekijken de omgeving van het huis en krijgen bij meer mensen wat aangeboden, een erg gastvrij buurtschapje.
's Avonds maakt Lenie een heerlijke ovenschotel met kip voor ons klaar. We hebben een heerlijke dag gehad. Later op de avond leggen we een klaverjasje, op zijn Rotterdams. Wij spelen het altijd op zijn Amsterdams.  Ik denk dat ik het verschil goed snap, maar dat blijkt toch niet zo te zijn! Frank wel, die maakt geen fout! We slapen in de kamer op de slaapbank.

Zondag 19 mei
Hebben prima geslapen. Na een zondags ontbijt gaan we naar Taskent. Een mooie rit, maar op een gegeven moment blijkt dat we de weg niet verder kunnen volgen, opgebroken! Zo'n 20 km terug en dan op een splitsing een andere weg in. Dan volgt een  erg mooie tocht langs vreemde rotsformaties, een beetje Capadocie, maar toch anders. Even voor Taskent gaan we naar boven en hebben daar een mooi panorama over het stadje. Dan naar Taskent waar we een rondrit maken. Vervolgens naar een restaurantje waar we forel willen gaan eten. Dit gaat niet door omdat de eigenaar de forel die hij had besteld niet had gekregen. Hij belde zich suf, maar zonder resultaat. Wij vertrekken dan ook weer en komen na een 20 tal kilometers bij een ander visrestaurantje, erg grappig en heerlijke vis (zie foto's). Aad en Lenie waren hier ook nog nooit geweest en waren verrast door het heerlijke eten.  Dan rijden we terug en op ongeveer een kilometer van het huis van Aad en Lenie worden er nog een paar boodschapjes bij een market gedaan. Frank, Lenie en ik lopen het laatste stuk en gaan dan over de loopbrug  richting huis. Aad doet het met de auto en komt ongeveer gelijk met ons aan. Zitten nog even heerlijk op het terras en eten dan een broodje met een salade. Ik bel met mam, alles is goed daar, maar in Nederland is het weer niet echt lenteachtig. In de avond leggen we nog een klaverjasje en Lenie en ik winnen 2 keer van de mannen, Goed hè!!!

Maandag 20 mei
Na het ontbijt vetrekken we met z'n vieren richting Alanya, het is flink warm.
We eten bij buurman Nazmi een Turks gerecht en gaan dan naar het stuwmeer. Onderweg gaan we een sapje drinken bij bekenden van Aad en Lenie. Zij runnen een soort van restaurantje en verkopen ook souvenirs. Bij het sapje krijgen we schaaltjes met wel 10 soorten fruit en noten, erg gezond. We kopen daar iets en ook voor ieder een soort etuitje. Daarna gaan we naar de dam en drinken daar eerst een biertje alvorens we de dam gaan bekijken. Een flink bouwwerk! Dan rijden we rustig terug en Aad print thuis mijn vliegticket uit, ook prettig dat dit klaar is. Ik Skype met mam en daarna rijden we naar de haven en het toeristencentrum van Alanya, wat een drukte. Dan eten we een pide, gezellig en lekker buiten. Thuis doen we nog een klaverjasje en nu winnen  de mannen! Rond 1 uur in bed, een latertje dus!

Onderweg hebben we op een plek gestaan waar onderstaand drama zich heeft afgespeeld:
De Turkse autoriteiten lieten woensdag weten dat drie Nederlandse en een Georgische vrouw door vier Turkse mannen waren ontvoerd in de Zuidturkse badplaats Alanya. Nadat de mannen hun slachtoffers hadden verkracht, sneden zij hun keel door of poogden hen te wurgen. Daarna gooiden ze de vrouwen in een ravijn. De Georgische en een van de Nederlandse vrouwen overleefden dit niet. De twee andere Nederlandse vrouwen, ook uit Hilversum, leven nog. Een van hen, een 26-jarige vrouw, is gisteren uit het ziekenhuis ontslagen en teruggekeerd naar Nederland. De vier daders zijn gearresteerd. 'Ze hebben hun gruwelijke daad bekend', aldus de Turkse politie. Een van hen was eerder beschuldigd van verkrachting en moord op een Duitse vrouw, maar kwam vrij wegens gebrek aan bewijs. De vrouwen waren zondag onderweg in een Dolmu, een Turkse bustaxi, waarin ook de vier mannen zaten, onder wie de chauffeur. Hij reed van Alanya naar de Gökbel-vlakte, twintig kilometer verderop. Daar speelde het drama zich af. De Turkse autoriteiten nemen de zaak hoog op. De bevolking van Alanya toonde zich geschokt: winkels bleven donderdag dicht. Het hotel waar de overgekomen familie verblijft, is bedolven onder bloemen. De familie noemde de blijken van medeleven van bevolking en autoriteiten indrukwekkend.

Dinsdag 21 mei
Douchen, ontbijten en dan gaan Lenie en ik de markt over, die vlak achter hun huis is. Ik koop wat dingetjes voor thuis en als we thuis komen zet ik foto's voor Aad en Lenie op een stick en die gaan vervolgens naar de laptop van Aad. Dan eten we nog een durum, een opgevouwen pannenkoek met vlees, allerlei soorten groente en een sausje. Lekker, naar een flinke hap! Nemen afscheid van Aad en Lenie, die ons een paar onvergetelijke dagen hebben bezorgd. doordat zij goed Turks spreken en de omgeving erg goed kennen hebben we veel Turkse families ontmoet en dingen gezien die we anders niet hadden gezien. Hiervoor nogmaals dank Grote Lina en Groen! Dan vertrekken we van de parkeerplaats waar ons kotje heeft gestaan, richting Antalya en komen in de buurt van Manavgat op een camping aan zee terecht.

1. AAD en LENIE:
    22 mei 2013
    Altijd als we in de bergen de plaats passeren waar in MEI 1995 dit drama afspeelde denken we hier aan. verder hopen we dat al jullie reiswensen uit komen. hartelijke groeten Aad & Lenie
  2. Martin en cobi:
    Martin en Cobi
    Het is weer een mooie reis voor jullie geweest en leuk dat jullie de mensen tegen komen van de vorige reizen
    wij hebben weer genoten van het reisverslag en leuke foto,s
    groetjes Martin enCobi Ria tot op de camping
  3. Frank en Ria:
    22 mei 2013
    Even voor alle duidelijkheid, het drama in Alanya speelde zich af in mei 1995, dus al bijna 20 jaar geleden. Wij vonden het wel schokkend dat we op die plek stonden!
  4. Wim:
    23 mei 2013
    Gelukkig niet weer dus,ik schrok al!Ik vond het al zo vreemd,dat ik er helemaal niets van meegekregen had,ik luister toch vaak naar het nieuws,kijk tv..
    Grappig dat jullie zoveel bekenden tegenkomen.
    Ook wel even gezellig denk ik.
    Nu luitjes,geniet nog even van het samenzijn.
    En Ria,neem even mooi weer mee in de koffer!
    We zijn er wel aan toe,brrr,ik heb de kachel net weer aan gezet!
  5. Frits Rijnsewijn:
    23 mei 2013
    Ria en Frank ik lees jullie reisverslag met veel belangstelling.
    Door jullie verslag krijg je een soort geschiedenis les.
    Als jullie terug zijn kun je uit die verslagen een heel mooi boek samenstellen(zal ook wel jullie's bedoeling zijn).
    Groeten Frits.
  6. Yvonne Beltman:
    26 mei 2013
    Hallo Ria,
    Wij troffen elkaar afgelopen zaterdag 25 mei op het vliegveld van Antalya; Wim en ik op de terugreis van anderhalve week vakantie in Turkije, jij op doorreis van Turkije naar Nederland voor wederom een bezoek aan jouw (klein)kinderen en bijna jarige moeder.
    Vanaf het moment dat JP vertelde dat jij en Frank gingen reizen heb ik veel van jullie reisverslagen en foto's met regelmaat gelezen/bekeken. Deels omdat je/jullie erg boeiend kunnen schrijven maar ook vanuit interesse gezien onze wens dat wij later een soortgelijke lange reis heel graag zouden willen maken.
    Ik vond het erg leuk met je gesproken te hebben. Wij wensen jou een mooie tijd in Nederland en als je 19/6 weer teruggaat naar Frank wensen wij jullie samen nog een mooie en avontuurlijke tijd toe.
    Groet, vanuit Zuidbroek, van Wim en Yvonne Beltman