Langs de Turkse kust!

11 april 2013 - Fethiye, Turkije

Hoi allemaal, we hadden wat problemen met het publiceren van het verslag. We hadden voor de leuk een paar smileys in de tekst gezet. Na 5 keer proberen kwamen we er achter dat dit de oorzaak was van het probleem. Uiteindelijk is het toch weer gelukt. RiFra

Vrijdag 5 april
Gisteravond laat naar bed, dus even lekker uitgeslapen. We klooien de urest van de ochtend wat aan en ik doe een wasje. Kan nu lekker met de hand en het droogt prima.   Daarna wandelen we richting het schiereilandje met een kasteel erop. Het is heerlijk weer, 23°  met een strakblauwe lucht. Bij het kasteel aangekomen, blijkt dat deze gerestaureerd wordt en dicht is. We lopen er voor de helft omheen en dan weer terug. Drinken bij de pier een biertje en komen met een Duits stel aan de praat, altijd even leuk! Op de terugweg ga ik naar de kapper. Hij knipt me goed en ik laat me manicuren. Wat de prijs betreft had ik een foute inschatting en ik zal jullie de details besparen. Wel was mijn en ook Frank zijn dag er aardig door verpest.......

Seljukken kasteel
Het goed bewaarde byzantijnse kasteel staat al 1500 jaar op de Ayasuluk heuvel. Omdat het kasteel op een goed punt gebouwd is, was het herbouw en vergroot in de Seljukse en Ottomaanse tijdperken. De hoofdpoort van het kasteel is gebouwd van de stenen van Romeinse gebouwd in de 6e eeuw na Christus. Het kasteel heeft 15 torens en is omgeven door een kalkstenen muur van 1,5 kilometer lang. Een kerk een kleine moskee en meerdere waterbakken liggen binnen de grenzen van Ayasuluk. Er is bewezen uit overblijfselen van Myceneaanse graven uit de 14e eeuw voor Christus dat de heuvel eens een necropolis was.

Zaterdag 6 april
Slapen ook vanochtend uit en lopen in de loop van de dag een stukje de andere kant uit dan gisteren. Wel leuk, maar niet spectaculair.  Het is warm, zo'n 28 gr. en we zitten nu wat uit te puffen! Doen daarna wat boodschapjes, doen een spelletje en eten een kopje soep met een broodje. Het is de hele avond broeierig, benauwd. We hebben het  idee dat er nog wel een buitje zal vallen, maar het blijft droog. De hele dag zijn we bezig geweest om mijn tripje Antalya Eelde te boeken, maar door storingen bij de ING lukt dat pas in de avond. 25 mei naar huis en 19 juni, op de verjaardag van JP, weer terug naar Frank.

Zondag 7 april
Na afgerekend te hebben rijden we naar Bodrum. Een aantal jaren geleden waren we op Kos, Griekenland, en zijn we met de boot een dagje Bodrum gaan doen. Het lijkt ons dan ook leuk om in de buurt van Bodrum op een camping te gaan staan en wie weet, een dagje Kos te doen!   De rit naar Bodrum verloopt prima, maar een camping vinden is een crime. Na wat navraag komen we uiteindelijk bij een camping waarvan het hek dicht is. Een hulpvaardige buurman helpt ons en doet het hek open. Als we er staan komt de eigenaar er aan en kunnen we bij hem betalen. We blijven in ieder geval 2 dagen! Eten wat bij de moeder van de buurman die een restaurantje heeft. Onze 3G heeft het begeven, maar ik krijg het voor elkaar om weer signaal te krijgen. We luisteren dan naar de derby Groningen-Heerenveen. De FC wint met 3-1, mooi! Wandelen nog een stukje langs de boulevard die er nog wat verwaarloosd en verlaten bij ligt en zitten 's avonds lekker rustig in het kotje, zijn beide wat moe.
Nog even met Esther wordfeud spelen en niet te  laat naar bed. Het is vandaag benauwd warm geweest en we denken dat er nog wel wat zal vallen.

Maandag 8 april
Onze vermoedens zijn uitgekomen, in de loop van de nacht onweert het behoorlijk met onweersbuien. Als we opstaan en Frank de deur opendoet, blijkt dat we midden in het water staan. Het blijft de hele ochtend regenen, maar in de middag zullen er wat drogere periodes zijn. Ons plan om naar Bodrum te gaan stellen we dan ook even uit tot de middag. We gaan met een minibusje die iedere 15 minuten die richting op gaat. We hoeven niet te wachten, de bus is er direct! We lopen wat door Bodrum en herkennen dingen van een paar jaar geleden. We eten wat aan de haven en besluiten dan om ipv met het busje te gaan, terug te wandelen. Leuke wandeling en we bekijken de windmolens op een heuvel die vanuit de camping ook te zien zijn.  We hebben het  droog gehouden vanmiddag!

Bodrum
Bodrum had de naam vooral in trek te zijn bij de jonge jet-set van Turkije, maar door de groeiende interesse in Turkije als vakantieland voor Westerse toeristen is de stad steeds meer een "gewone" vakantieplaats geworden.
Op het schiereiland is meteen het kruisvaarderskasteel St. Pieter te zien en de boulevards met de witte villa's. Het kasteel bevat nu het museum voor onderwater-archeologie. Het oudste scheepswrak ter wereld ligt daar ook opgesteld.  De moskeeën Tepecic Camii en Adliye Camii zijn ook bezienswaardig. Turkije is het enige islamitische land waar moskeeën toegankelijk zijn voor niet-moslims. Op hetzelfde schiereiland liggen ook populaire vakantieplaatsjes als , Torba en het inmiddels aan Bodrum vastgegroeide toeristenoord Gümbet.
Een van de vele opvallende dingen rond Bodrum, zijn de windmolens. Gericht naar het noordwesten om de kustwinden te vangen, werden deze torens van steen en planken gebruikt van het midden van de 18de eeuw tot in de 70'er jaren om het graan van de dorpelingen te malen.
Over het hele schiereiland vind je watercisternen. De witte koepelvormige cisternen (Kümbet) werden gebouwd door de rijken tijdens de Osmaanse periode, en waren opgetrokken uit natuursteen. Deze cisternen werden gebruikt om regenwater op te vangen om de velden te irrigeren en het vee te drinken te geven in de zomer. De meeste cisternen zijn nu in verval geraakt.

Dinsdag 9 april
Bereiken zonder problemen het doel van onze reis, het schiereiland Datca, even onder het bekende toeristenoord Marmaris. Onderweg tanken we, de diesel is iets goedkoper geworden,  3,85 tr. Als we uitgetankt zijn en hebben betaald (frank geeft altijd een tip, nu dus ook) roept de man iets naar zijn collega, die er vervolgens aan komt hollen met 3 rollen koekjes en  4 chocoladecakejes. We bedanken hem verbouwereerd en willen wegrijden.  Hij gebaard dat we nog even moeten wachten en komt er aan met nog 2 rollen koekjes! Als we weg zijn gereden kijken we op de verpakking, maar niets is over datum! Dan wordt het zoeken naar de camping die op de kaart staat. We vinden hem, maar hij is nog dicht! Balen, balen, want we hadden al een aardige rit achter de rug. Dus op internet kijken wat er aan campings en/of camperplaatsen in de buurt zijn. We zien een camperplaats aan de andere kant van Marmaris en rijden die richting op. We vinden al snel en tot onze verbazing zien we nog 2 campers staan, een Nederlandse en een Belgische. We komen al snel aan de praat en het blijkt dat ook de Belgische camper Nederlandse eigenaren heeft. De 2 stellen, Jack en Nenny en Paul en Ria, maken samen een rondrit door Turkije. We worden direct uitgenodigd voor hun Efes (Turks Biermerk) uurtje. Dat slaan  we niet af en hebben een gezellig uurtje met een biertje, een wijntje en Hollandse kaas.

Woensdag 10 april
Nemen afscheid van onze medecamperaars en rijden naar Fethinye, een kustplaatsje verderop. We zijn eigenlijk op zoek naar een plekje waar we wat langer kunnen blijven staan, maar hebben deze tot nu toe niet gevonden. Als we op plaats van bestemming komen, moeten we de camping nog vinden. Al zoekende komen we op een plek die we later wilden bezichtigen, Kaya Koy, de grootste spookstad van Turkije. We gaan hem nu gelijk maar bekijken! Apart en ook wel bizar, al die ruïnes. Daarna rijden we zonder probleem naar de camping in Oludeniz een paar km verder. Ook deze camping nodigt niet uit tot een langer verblijf, 2 nachten zal genoeg zijn!

Kaya Köy
Het verlaten Kaya Köy, vroeger bekend als Karmylassos en later als Levissi, was een bloeiende Griekse stad.  De bevolking bestaat nu alleen nog maar uit skeletten, die in het lijkenhuisje opgestapeld liggen, maar vroeger is het een druk handelsstadjegeweest. De bevolking van orthodoxe Grieken werd hier gedeporteerd tijdens. de uitwisseling van populaties die plaatsvond na de oprichting van de Turkse Republiek in 1923.
Zo’n 400 huizen zonder dak kijken van de heuvel uit over een vruchtbare vlakte. Een paar van de oude huizen zijn aardig gerestaureerd, maar de meeste staan er verlaten en verwaarloosd bij. Over een oud geplaveid kaldıran (ezelpad) kun je een aangename wandeling maken.
De plaats is langzaam in verval geraakt en draagt een enigszins droevige sfeer uit. De locatie is mooi gelegen, namelijk dichtbij de minder bezochte stranden van het gebied. Bovendien is de vallei waarin het ligt bijzonder aantrekkelijk, zeker als je deze benaderd via de oude weg vanuit het midden van Fethiye. Als je een wandeling maakt door de oude stad, zie je nog een glimp van kleur op de muren van de verwoeste huizen.

Donderdag 11 april
Een slechte nachtrust gehad, veel neefjes in het kotje. Midden in de nacht met z'n tweetjes op jacht. Uiteindelijk slaap ik de laatste paar uur van de nacht nog! Vanochtend zijn we wat bezig geweest met dagelijkse dingetjes zoals de auto verzorgen, wasje doen en nog even wat schoonmaken. Dan wandelen we naar een punt waar we de lagune, waar we aan zitten, mooi kunnen fotograferen. Gaan gelijk door naar het dorp om wat boodschapjes te halen. Als we terugkomen is het zo maar weer 3 uurtjes verder. Het weer is heerlijk, een stralend blauwe lucht en zo'n 23°.

1. Sjoerd en Hanneke:
    11 april 2013
    Bekend terrein voor mij waar jullie nu zitten :-). Vergeet Kas en Kalkan niet aan te doen. Leuke Turkse plaatsjes! Ben ik ook met sjoerd geweest tijdens onze eerste gezamenlijke vakantie :-))
  2. Frank en Ria:
    11 april 2013
    Hoi Hanneke,
    Bedankt voor de tip. We gaan er zeker een kijkje nemen!
    RiFra
  3. Sjoerd en Hanneke:
    12 april 2013
    Ook de moeite waard daar: de saklikent kloof en een bezoek aan het Griekse eilandje Meis tegenover kas. Kaputas mooi zandstrand. En t wemelt er van allerlei opgravingen :-). Mooi stukje Turkije :-). Veel plezier.
  4. Geesje:
    15 april 2013
    Hoi RiFRA
    Even een laate reactie maar wij zijn naar ons buitenverblijf geweest en daar was het heel gezellig, heb Teun punniken geleerd en hij had het vrij snel door , hij kwam zondag of hij het punnikklosje wel even mee mocht want hij wou het aan mamma laten zien,maar ik heb weer genoten van jullie reisverhalen en de bijbehorende foto`s.
    Tot het volgende reis verslag groetjes Geesje
  5. Martin en cobi:
    15 april 2013
    Wij zijn in hotel Marmaris geweest is wel een leuke stad r weer genoten van jullie verslag het stond er twee keer op
    groetjes martin en cobi