Lofoten en nog wat andere eilanden.

24 oktober 2016 - Vilhelmina V, Zweden

Dinsdag 18 oktober, Harstad

Vandaag is het de derde dinsdag in oktober en dat betekent Zuidlaardermarkt! Die missen  we dit jaar, de kleinkinderen zijn allemaal naar de kermis geweest en hoogstwaarschijnlijk gaan de kinderen naar de markt, altijd gezellig! Maar ja, wij hebben andere leuke en mooie dingen op deze dag. We gaan naar een eiland van een andere archipel even voor de Lofoten, de Vesteralen.  Rijden door een drassig landschap en hebben weer een mooie rit in een heerlijk zonnetje. Doen boodschapjes in Harstad en zoeken dan de camping op. De beheerder begint gelijk over het noorderlicht, dat was hier gisteravond goed te zien, zijn vrouw laat foto’s zien die zij ervan gemaakt heeft  en we vergelijken die van haar met die van ons. Het lijkt er op dat het noorderlicht niet elke dag te zien is en dat wij mazzel hebben gehad! We hebben wifi en versturen het blog, altijd weer prettig als dat weer gelukt is. Als wij ons hebben gesetteld komt er nog een camper aan, een Nederlandse! En als klap op de vuurpijl bijna buren, uit Yde de Punt, Drenties dus! Hebben het natuurlijk over de Zuidlaardermarkt, die zij ook missen.

Woensdag 19 oktober, Svolvear

Rijden nu naar de echte Lofoten,  we hebben Senja gehad, een groot eiland, daarna de Vesteralen en nu op naar de Lofoten. Het is allemaal groter dan we in ons hoofd hadden en wat wij bij een eiland bedachten. Het landschap is heel anders, niet  vlak zoals als bij ons de eilanden, maar alleen maar bergen. Het enige dat overeenkomt is dat ook hier schapen rondlopen. Het landschap is overweldigend, veel bergen, water, woest en weinig bewoning. Regelmatig bruggen en  tunnels, zelfs  onder de zee door! Frank benoemt het als een Sprookjesland en zo is het ook. We komen bij een camperplaats, maar deze ligt helemaal in de schaduw van een berg en dat is best wel kil! Zoeken even verder en vinden een alternatief 16 verderop, prima plekje in de zon en een nieuw toilet. Daar kun je gebruik van maken door hem te openen met de strip van je bankpasje. Het weer is weer goed, veel zon en de temperatuur is rond de 6 graden. Bij de plek waar we  staan is een houten looppad naar een uitkijkpunt, leuk om te lopen en inderdaad een mooi uitzicht! We gaan van het pad af en lopen door een drassig en glibberig gebied, het is goed oppassen dat we niet uit/wegglijden. Dat was wel even spannend. Nu zitten we binnen en doen straks een spelletje!

Donderdag 20 oktober, A, Lofoten

Vertrekken uit Solvaer richting A, het uiterste puntje van de Lofoten. Onderweg bekijken we in Kabelvag een houten kerkje in nationaal romantische stijl, erg mooi. Ernaast ligt de Trollenstein, zoals de overlevering vertelt is dat een Romaanse steen waar vroeger religieuze bijeenkomsten werden gehouden. Dan rijden we in een stralend zonnetje door naar Borg waar een Vikingmuseum is. Daar zijn een aantal jaren geleden de resten van een Vikingboerderij gevonden en deze is mooi opgebouwd. We bezichtigen het museum, de boerderij en wandelen daarna naar een Vikingschip, een leuke wandeling. Rijden daarna door naar A, het uiterste puntje van de Lofoten. Het is een afwisselende route over verschillende eilanden. Het ene eiland bestaat eigenlijk alleen maar uit bergen en vissersdorpjes, het andere eiland heeft ook vlakke stukken waardoor er veeteelt en landbouw mogelijk is. Al met al een mooie rit. Het enige hinderlijke is de laagstaande zon. In deze tijd van het jaar komt de zon niet meer erg hoog aan de hemel te staan en dat is wel wat lastig met autorijden, het verblindt nogal! Tegen 4 uur komen we aan op een camperplek bij een toeristenbureau, prima. Eten vanavond een broodje worst, valt er goed in!

Vrijdag 21 oktober, Bjerkvik2

Vertrekken mooi op tijd nadat we naar het uitzichtpunt op het puntje zijn gelopen en hebben ontbeten. Het wordt een beetje eentonig, maar we hebben weer prachtig weer en een hele mooie route terug over de eilanden. Onderweg eten we weer een broodje worst. We hebben namelijk worstenbroodjes gekocht en een 10tal soort Gelderse worsten in een pak, dit hebben we gedaan omdat broodjes behoorlijk prijzig zijn en dit nog te betalen is! Tussen de middag dus weer allebei een broodje met worst en Groninger mosterd, heerlijk, vooral de mosterd!!!! Nu zijn we weer in Bjerkvik waar we eerder hebben gestaan, toen bij een haventje, nu bij een fjord met een prachtig uitzicht. Frank kookt weer eens zijn overheerlijke spaghetti en dat is weer smullen. We staan alleen tot er een camper bij komt staan, we hebben dus gezelschap, altijd gezellig!

Zaterdag  22 oktober,  Lappeasuando

We hebben besloten Zweden weer in te gaan, we zijn daar erg snel en haastig doorgereden op zoek naar een wasmachine. We blijven in Noord Zweden Lapland, het is nog steeds mooi en een goed weertje. Als we echter door Noorwegen richting Zweden gaan wordt het lastig rijden, een heel fel laag zonnetje en wegen waar je niet van kunt zien of ze glad zijn. Het is dus goed opletten geblazen, maar als we Zweden ingaan wordt het rijden gemakkelijker. De wegen zijn beter en worden schoongehouden. We hebben een rustige rijdag verder en komen in Lappeasuando op een camperplaats terecht waar ook veel vrachtwagens staan en waar elektriciteitskastjes staan, die kunnen we gebruiken voor ons kacheltje. Dat is erg prettig, want gisteren gaf ons gasflesje de geest. Hij was na anderhalve week al leeg, dat is wel erg snel, maar hij wordt natuurlijk ook wel intensief gebruikt. Ons laatste gasflesje is nu in gebruik en we moeten maar eens zien waar we  eentje kunnen vullen. We wandelen over de brug en  hebben ons goed ingepakt. Het is voor ons gevoel berekoud met een fikse wind brbrbrbrbr! Doen in ons warme kotje een spelleke en ondertussen begint het lichtjes te sneeuwen. Frank kookt, een groot succes! Hij heeft namelijk nogal de neiging om blikken te kopen met op de verpakking de heerlijkste maaltijden, maar eenmaal open erg tegenvallen (zie vorig verslag blik soep). Ook nu was het weer  niet te eten, maar vulde wel! Helaas is Frankie hierin onverbeterlijk, maar ja hij heeft ander kwaliteiten!!!

Zondag 23 oktober, Moskosel

Prima geslapen, we hebben intussen een tweede dekbed over ons bedje gedaan en dat is heerlijk warm. Bij opstaan zien we dat het een beetje wit is geworden, we inspecteren de weg, maar die is goed berijdbaar. Vandaag rijden we een Sami culturele route, die gaat via Jokkmokk, waar een Sami museum is en een Sami kerkje, over de poolcirkel naar Arvidsjaur. Wij rijden dus eerst naar Jokkmokk naar het museum, helaas pindakaas, deze is dicht! We zijn wel gewend dat musea dicht zijn, maar dan altijd op maandag, zondags altijd open, maar we moeten het er maar mee doen. Gaan dan naar het Sami kerkje, deze is open maar er is een dienst aan de gang, dat is natuurlijk wel weer logisch op zondag! We missen op die manier wel een paar mooie dingen. In het kerkje was een dienst met allemaal donkere mensen, het valt ons de hele reis in Scandinavië ook al op hier veel donkere mensen zijn. Doen  nog wat boodschapjes, rijden Jokkmokk uit en komen na een paar km bij de poolcirkel, dat blijft leuk en fascinerend om te zien! Staan nu in Moskosel op plek bij een woeste rivier die je de hele tijd hoort broes’n, heerlijk geluid! Maken natuurlijk nog een wandeltje over de brug en langs de rivier. We eten vandaag beter dan gisteren, aardappelsalade, boontjes en gehakt, rustig avondje verder. Morgen naar Arvidsjaur!

Lapland, het woongebied van de Samen

De Samen of Sami (Noord-Samisch: Sápmelaččat) zijn een van oorsprong nomadisch volk dat het Noord-Europese Lapland bewoont. Ze zijn ook bekend onder de naam Lappen, wat ze zelf als een belediging beschouwen. Ze bezitten tegenwoordig in zowel Noorwegen, Zweden als Finland een eigen parlement, het Sameting, dat bij de nationale overheden van de staten waaronder Lapland ressorteert, inspraak heeft in zaken die de Samen en hun woongebied betreffen. De meeste Samen wonen in Noorwegen, zo'n 50.000. In Zweden zijn dat er ongeveer 20.000, in Finland 6.000 en in Rusland 2.000. Volgens het Europees Bureau voor Minderheidstalen zijn er 70.000 tot 100.000 Samen, van wie minder dan 20.000 Samisch spreken. Er bestaat geen Samische standaardtaal. Het gesproken Samisch kent vele, sterk verschillende, varianten verdeeld over een aantal aparte talen. Het Samisch is verwant aan het Fins en Estisch en behoort tot de Finoegrische taalfamilie. Een deel van de Samen leefde traditioneel als nomaden die rendierkudden volgden in hun jaarlijkse voedseltrek. De rendieren leverden de Samen melk, vlees en huiden. Bovendien deden ze dienst als trekdier voor de slede, het vervoermiddel bij uitstek in dit gebied. Andere Samen leefden traditioneel van de visserij, met name aan de Noorse kust. Ook de jacht was een belangrijke bezigheid. De nomadische Samen woonden in tenten (lavvu) die gemakkelijk af te breken en te vervoeren waren. Alleen in de winter bleven de Samen en rendieren op één plaats. In plaats van in tenten leefden ze dan in lage koepelvormige hutten, die met aarde bedekt werden om ze tegen de strenge vrieskou te beschermen. Verder naar het zuiden bestond de traditionele behuizing uit vierkante houten hutten. Vanaf de 17e eeuw is de levenswijze van de Samen sterk veranderd. Slechts een klein percentage voert nog een nomadisch bestaan, en dan doorgaans nog slechts een deel van het jaar. De meeste Samen hebben zich als visser, landbouwer of zelfstandige ondernemer gevestigd. Hun leven verschilt tegenwoordig in weinig opzichten van dat van andere Scandinaviërs. De traditionele kleurige kleding van de Samen wordt meer en meer tot de folklore gerekend, evenals de traditionele muziek van de Samen, de zogenaamde joik

Maandag  24 oktober Vilhelmina

Vandaag gaan we een route volgen naar Arvidsjaur, een  plaatsje waar midden in het centrum Lappstaden ligt, het grootst bewaard gebleven  Samidorp van Zweden. Er staan meer dan tachtig traditionele houten hutten bijeen – sommige met het kenmerkende pyramidedak. Ze zijn nog steds eigendom van Samenfamilies uit de regio. In augustus komen ze bij elkaar voor een kerkweekend, de overige tijd kun je het dorp vrij bezoeken en dat doen wij dus ook. Erg leuk en interessant om te zien, maken fotootjes en wandelen er wat rond. Doen daarna boodschapjes en downloaden de krant bij de COOP. Dan rijden we door naar Vilhelmina, waar we naar een camping gaan met wifi. Dit om ons blog te versturen en even lekker te douchen! Onderweg wat wisselend weer, de hele tijd erg bewolkt en donker, maar soms mistig, soms lichte sneeuw en soms regen. Het weer heeft in ieder geval wel een omslag gemaakt van heel mooi helder weer naar donker en koud. We eten nu zo een karbonade met spruitjes en aardappelsalade, dat wordt smullen!

Liefs RiFra

1. Roelie en Ton Dagelet:
    24 oktober 2016
    Wat weer een mooi verhaal! Wat hebben jullie tot nu toe geluk met het weer. Zo kunnen jullie optimaal genieten. Wij vertrekken binnenkort naar Nieuw Zeeland. Dan zitten heel ver uit elkaar: jullie in het koude noorden en wij in het warme zuiden. Groetjes, Roelie en Ton
  2. Janny Moerman Huizing:
    25 oktober 2016
    Groeten van ons uit Thailand. We gaan morgen weer naar huis.
    Nog heel veel plezier in het hoge noorden.
    Liefs, janny en andre
  3. Nelly:
    25 oktober 2016
    Leuk de stukjes geschiedenis bij je verhalen,zo krijgen wij ook een beter inzicht van de omgeving waar jullie in vertoeven heel leuk kijk uit naar het volgende blog
  4. Jellie en Gaatse:
    25 oktober 2016
    Weer erg leuk geschreven Ria, we genieten er altijd weer van.
    Ook mooie foto's. Groetjes.
  5. Martin en cobi:
    25 oktober 2016
    Het was weer een leuk reisverhaal. Het valt hier nog steeds wel een beetje mee. S,morgens wel vaak mistig. We genieten hier ook nog wel zolang het maar niet constand regent. Bij jullie is alles nog oké.Geniet nog lekker van jullie,s reis. Hopen dat je niet teveel gladheid hebben onderweg. Veel liefs Cobi en Martin.
  6. Geesje:
    25 oktober 2016
    Wat een schitterende omgeving, heb weer genoten, kijk uit naar het volgend reisverslag, veel reisleider. Gr Geesje
  7. Koos en Tina:
    25 oktober 2016
    Wij hebben, net als iedereen, weer genoten van jullie verhalen en kijken al weer uit naar het vervolg.

Koos en Tina
  8. Diny Wijnand:
    26 oktober 2016
    Jullie genieten er weer echt van. Kijk uit naar de volgende verhalen.

Lieve groetjes,

diny
  9. Jan:
    26 oktober 2016
    Frank en Ria jullie genieten van de omgeving .Wij genieten van jullie verslag en van de mooie foto,s. Bedankt.
    Goede reis verder. Groetjes van ons.
  10. Henk en Sina:
    27 oktober 2016
    Weer genoten van de reisverhalen en prachtige foto.s. Kijken uit naar het volgende verslag. Groetjes van ons en nog een fijne en goede reis
  11. Janny Moerman Huizing:
    5 november 2016
    Welkom thuis!
    Volgens mij hebben we een abonnement op eerder thuiskomen dan de bedoeling is.
    Maar dat is gelukkig met de camper geen probleem!
    Geniet maar weer van het thuis zijn en maak maar snel nieuwe plannen.
    Liefs, janny en andre