2 tot en met 8 maart 2015, Kato Gatzea en Neos Pantelameinos!

8 maart 2015 - Raralia Panteleimonos, Griekenland

Hallo,
Deze week was aan de ene kant heel rustig, de hele tijd op een plek. Aan de andere kant afwisselend, met een paar dagen prachtig weer en vervolgens echt rotweer waardoor we geen kant op konden. De vooruitzichten zijn ook niet je dat, maar dat mag hem de pret niet drukken! We ontmoeten leuke mensen en de gastvrijheid van de Grieken, met name van Antonio, maakt veel goed!
Liefs RiFra

Maandag 2 maart,
We versturen het reisblog en dat gaat in een keer goed. Dan nemen we afscheid van onze Duitse Felix die vandaag richting Delfi gaat fietsen. Bij het afrekenen krijgen we een boek over de Opympische spelen 2004, die in Griekenland werden gehouden. mee, een oude prent van Meteora en nog een paar dingen. Dan rijden we 180 km over mooie weggetjes naar Kato Gatzea. Ongeveer 11 km voor de camping is een Lidl en we kopen daar onze spulletjes. Onderweg is het weer steeds beter geworden en als we aankomen op de camping schijnt het zonnetje volop. Als eerste zien we de camper van Ian en Sandra staan, dit is nu al de vierde keer dat we met hen op dezelfde plaats staan, grappig. Dan komt Antonios er aan en verwelkomt ons enthousiast met kussen, hij weet onze namen na twee jaar nog!!! Ook moeder wordt er bij gehaald en in no time zijn we voor zaterdag uitgenodigd, dan komen er vrienden en wordt er gezellig samen gegeten. Dit hebben we geaccepteerd en blijven hier tot zondag. Dat zal geen straf zijn, het weer wordt een paar dagen goed en we staan aan het strand!

Dinsdag 3 maart,
Hoera, ik ben jarig! 64 jaar jong vanaf vandaag. Frank verwent me met een lekker warm broodje, een heerlijk zoetigheidje bij de koffie, een soort baklava en een bloemetje. We ontbijten buiten in het zonnetje. Er komen appjes van de kinderen, Skype van TiTo, Gerrit en Annette, een belletje van Jan en Alie en in de avond erg leuke Skype's met de kinderen en kleinkinderen.  Ook komen in de loop van de dag veel felicitaties op FB. Mam feliciteert me ook via de telefoon en 's avonds belt ze nog een keertje om te zeggen dat ons kaartje uit Griekenland was aangekomen, deze was al drie weken geleden verstuurd! Ze vond het erg grappig dat hij precies op mijn verjaardag toch nog was gekomen. Ik voel me in ieder geval, al ben ik ver van huis, toch wel jarig! We hebben een heerlijk rustige dag in het zonnetje en genieten volop. Tegen de avond lopen we naar het dorpje en gaan daar uit eten. Het is nog prachtig weer en we zitten buiten aan het strand op een terras. We hebben twee verschillende ovenschotels, vallen er prima in. Daarbij verschillende soorten brood met iets er op en een lekker wijntje, prima verjaardagsmaaltje! Vroeger mocht ik op mijn verjaardag kiezen wat er op tafel kwam en dat werd bij mij dan steevast stamppot bruine bonen (stopverf), was ook heerlijk! Overdag komt Antonio bij ons om te vertellen dat er een palmboom wordt gekapt. Er is een plaag van rode palmkevers en die hebben ook bij hem bomen aangetast. Frank helpt een handje mee. Al met al is het een strop, want er blijft geen palmboom over en bestrijding is duur!

De rode palmkever
Door de wereldwijde handel in palmbomen heeft de oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië afkomstige kever zich over verschillende delen van de wereld verspreid. Al in 1790 werd de kever voor het eerst wetenschappelijk beschreven. In Europa maakte de kever zijn entree in Spanje in 1996 en in 2005 bereikte hij Griekenland. Hij leeft voornamelijk in tropische en subtropische gebieden en is een goede vlieger: hij kan binnen drie tot vijf dagen zo’n zeven km afleggen. Aangezien de larven in de stam van de palmboom leven, kan hij ook best wel tegen een beetje kou en regen. Deze snelvoortplantende kever is zeer schadelijk, omdat de larven het hout van de palmbomen aantasten en moeilijk te bestrijden zijn. De volwassen kevers knagen aan de bladeren. Een aangetaste palmboom kun je herkennen aan zijn bladeren die er slordig en zielig bijhangen. Als de palmboom dergelijke verschijnselen gaat vertonen, is het al te laat en valt er niks meer aan te doen. Een bijkomend probleem bij bestrijden van de larven is dat dit niet kan zonder beschadiging van de palmboom. Het aanzicht van een aantal boulevards is door de zegetocht van deze kever behoorlijk veranderd. Geen overwegend wuivende palmen meer, maar voornamelijk dode stammen zonder bladeren. Het overgrote deel van de palmen aan de westkust is aangetast; een triest gezicht.

Woensdag 4 maart,
Hieperdepiep, onze Teunemans is jarig, hij wordt vandaag 8 jaar! Rond 12 uur skypen we met hem en zingen hem toe met onze koffiebekers als feestmuts. Helaas wordt er op dat moment net begonnen met zagen en is daardoor het geluid niet helemaal je dat. Esther neemt het echter op en zet het later op FB, wel grappig om te zien!
's Morgens hebben we het bed verschoont, het beddengoed gewassen en in de middag wandelen we naar Kala Nera, een plaatsje een paar kilometer verderop. Het is weer een fijn weertje vandaag en als we terug zijn, zitten we nog lekker buiten. Dan nog een wandeltje naar het dorp en drinken daar een bakje koffie. Als we terug zijn is het toch wel wat frisser geworden en gaan dan lekker het kotje in. Frankie kookt weer een Hollands maaltje, rode bieten, aardappels en een karbootje, ook weer lekker!

Donderdag 5 maart,
We hebben een hele rustige dag, tot tegen de avond een Duits echtpaar, Wilhelm en Helen, arriveert. Zij hebben voor Antonio allemaal sanitair spullen en een keukentje meegenomen voor een in aanbouw zijnd huisje voor een vaste campinggast die in een rolstoel is beland. Met hen hebben we een gezellige babbel en s'Avonds drinken we samen met Wilhelm een tziporo in de "kantine". Hij is 78 en Helen is 76 jaar. Ze komen al wel 30 jaar in Griekenland en de laatste 12 jaar de hele zomer op een vaste plek bij Antonio op camping Hellas. Julius heeft op de camping bij elke plaats water aangelegd en gaat nu ook de keuken en badkamer in het nieuwe huisje installeren. Wat betreft het weer vandaag, dat was redelijk, voor morgen wordt regen en onweer verwacht!

Vrijdag 6 maart,
Zoals aangekondigd regent en onweert het de hele dag, op advies van Antonio zijn we niet onder bij het strand gaan staan en dat is maar goed ook. Daar is het hartstikke nat. Het water komt van de bergen en stroomt uit in zee. Ondanks de regen wandelen we gewapend met paraplu toch naar het dorp om brood te halen, het dorp is verder helemaal uitgestorven. De rest van de dag zitten we hoog en droog in ons kotje en vermaken ons met naar radio Noord  te luisteren, te lezen, te puzzelen en met het spelen van wat spelletjes. In de avond wat contacten met Grunn'n, Zuudloarn en Hoogezand. Frank helpt Wilhelm met het plaatsen van het keukentje, de dag gaat wel om zo!

Zaterdag 7 maart,
Sukkelen de hele ochtend wat aan en zo rond 1 uur gaan we naar de "kantine" van de camping. Hebben daar een zeer geslaagde middag met Antonio, zijn familie, vrienden en Wilhelm en Helen. Een tafel vol met Griekse heerlijkheden, waaronder rog op 2 verschillende manieren bereid, gamba's, aubergine met iets pittigs, gevulde puntpaprika's enz. enz. Heerlijk allemaal! En dat alles begeleid door de nodige tziporo, die vloeit rijkelijk. Daardoor een rustig avondje! Ik help nog wel even Wilhelm om een foto van het eten op FB te zetten.

Zondag 8 maart,
Niet te laat op, lekker even douchen en nog een laatste wasje doen. Na van iedereen afscheid te hebben genomen vertrekken we naar Neos Pantaleimonos. We rijden over de tolweg en dat is niet leuk rijden, maar anders moesten zo'n 60 km om en door de bergen. Om half 12 Skypen we aan de kant van de weg via TiTo met mam, leuk om haar even te zien. Onderweg wordt het weer weer echt slecht, regen en het is koud. Vandaag wordt de temperatuur niet hoger dan 5 graadjes, in Nederland 15! We komen op tijd aan, om even over half 2. Dan blijkt dat de camping gesloten is in verband met het slechte weer. De eigenaar is echter aanwezig en zegt dat we wel mogen overnachten en dat hij zal zorgen voor stroom. Super dus en hij zegt dat we niets hoeven te betalen. Hij wijst ons op een supermarktje aan de overkant die open is en daar halen we een broodje en nog wat dingetjes. Na het eten wandelen we een stukje, maar ook door het weer is dat niet alles. Terug doen we dan ook lekker het kacheltje aan en nestelen ons in het kotje.

1. Harm en Grietje:
    8 maart 2015
    Hoi Ria, allereerst van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag je bent wel niet in Nederland maar zwervende over de aardbol.
    T ja lieve mensen de temperatuur bij jullie laat behoorlijk te wensen iver terwijl het hier momenteel lekker weer is.
    Vanmiddag hebben we een boswandeling gemaakt en dit was al behoorlijk beter te doen dan 14dagen geleden, toen was het een en al blubber in Zeegse. Hier gaat het verder prima.
    We wensen jullie een goede voortzetting van jullie trip.
    We blijven jullie volgen!

Liefs
    Harm en Grietje
  2. Geesje:
    9 maart 2015
    Wel te laat toch nog gefeliciteerd met je verjaardag en die van Teun , wat leuk dat die mensen jullie namen nog steeds weten, hier schijnt de zon echt lente weer , nog veel reisplezier.groetjes geesje
  3. Bert & Laurie:
    9 maart 2015
    Nog van harte met de verjaardagen, van jou en Teun. We genieten weer volop van de verhalen en foto's.
    Een hele fijne reis, we blijven jullie volgen.

Groet'n uut Grunn.
  4. Koos en Tina:
    9 maart 2015
    Hoi Ria, van harte gefeliciteerd met je 64ste verjaardag, nog heel veel jaren in goede gezondheid erbij.
    Frank natuurlijk ook gefeliciteerd met zijn vrouwtje.
    De reisverhalen zijn weer prachtig, we kijken al weer uit naar de volgende.
    Groet'n uut Zuudloarn
  5. Tonny:
    9 maart 2015
    Lang zal ze leven! Lang zal ze leven! Lang zal ze leven in de gloRIA. In de gloRIA. In de gloRIAAAAA. Hieperdepiep Hoeraaaa!!!
    Beetje te laat en een beetje out of tune maar uit n goed hart.
    Groetjes, Ronald en Tonny
  6. Wim:
    10 maart 2015
    Wij volgen jullie met veel plezier!
  7. Martin en cobi:
    11 maart 2015
    Jammer van het weer,maar jullie genieten van de reis door griekenland
    liefs Cobi en Martin
  8. Jan:
    11 maart 2015
    Ria nog gefeliciteerd met jou verjaardag.
    Frank en Ria goede reis verder en de groeten van ons.
    (en weer vele mooie foto,s)