Bijna in Marokko!!!

21 april 2018 - Tarifa, Spanje

16 April 2018. Maandag 16 april. Ebro Delta

Vanochtend even weer lekker van genomen, dus gedoucht! Dan een broodje en de gewone dagelijkse dingen doen voor we verder rijden. We rijden eerst naar Barcelona en er door, altijd weer een heel gedoe om, zelfs met TomTom, door een grote stad te komen. Uiteindelijk zijn we 55 km verder en Barcelona uit! Zetten dan koers naar Tarragona, zijn daar op tijd en besluiten ook in verband met het weer, jajajaja het regent weer eens, door te rijden naar de Ebro Delta. Zijn daar eerder geweest en er is een gratis camperplek, dus! Om half vier arriveren we settelen ons tussen veel camperaars in. Zitten even en gaan dan nog een stukje door de delta wandelen, erg mooi! Nu is Frank aan het koken, ben benieuwd wat het wordt! Gisteren het blog verstuurd, we hadden wifi en dan moet je het er even van nemen he! Eigenlijk is de hele route langs de kust leuk om te doen, veel herinneringen, Lloret de Mar vroeger regelmatig geweest. Eerst met mijn twee schoonzussen Ill en Annette, later met mijn zus Tineke, vriendinnen en een vriend, nichtjes en later met mijn moeder en haar zus, erg leuk. Nog later ook met Frank en de kinderen, dan Calella ook lang geleden met een aantal vrouwen. Vlak bij Calella camping Botanica waar we een paar keer zijn geweest en daar in 2012 Ronald en Nanja troffen die op huwelijksreis waren. Erg leuk dat zij nu nog ons reisblog lezen en ook de laatste keer rageerden. Ja en dan komen we langs Salou waar we onze eerste Spanje vakantie hadden in appartementencomplex Hesperia. We werden getrakteerd door de ouders van Frank. De kinderen waren toen 3 en 1 jaar jong, mooi herinnering! En dan ons einddoel de Ebro Delta waar we twee jaar geleden Tienus en Korrie ontmoeten waar we nu nog contact mee hebben.

Dinsdag 17 april. Simat de la Valldigna

Het restaurant is nog gesloten als Frank er een broodje wil scoren, gelukkig hebben we crackers voor noodgevallen en die komen nu van pas. Vol goede moed rijden we richting Valencia, de TomTom aangezet en karren maar. Het gaat een hele tijd goed, maar zo'n 60 km voor Valencia leidt onze Tom ons van de weg af en komen we op kleine kronkelweggetjes die niet onze bedoeling zijn. We resetten de boel en dan gaat ie goed, hebben ondertussen wel een km of 50 omgereden. Komen dan op de uitgezochte camperplaats, prima plekje en prima weertje. We staan tegen sinaasappelbomen en de bloesem hiervan ruikt heerlijk. De al aanwezige camperaars zitten lekker buiten, wij dus ook. Ik zit heerlijk van het zonnetje te genieten en Frank smeert de fietskettingen. Dan nog even een nat doekje er over en ze zijn weer klaar voor gebruik. Zoals het nu lijkt gaan we morgen vanaf een camperplaats naar Murcia fietsen. Rond half 5 wandelen we naar een klooster even verderop. Prachtig we weten niet wat we zien. Het is een enorm complex en gedeeltelijk herbouwd. De kerk heeft prachtige schilderingen en we lopen vol bewondering rond. Daarna nog even het stadje in, boodschapjes doen en borden kopen. Die van Frank is geknapt en eigenlijk niet meer te gebruiken. Terug doen we ons dagelijkse spelletje en dan gaan Frank weer aan de kook, lekkere spaghetti, niet die van hemzelf, maar ook lekker! We gebruiken de nieuwe borden, maar dat is geen succes, mieteren ze gelijk in de vuilnisbak. Oja, bij het klooster staan sinaasappelbomen en wij konden het niet laten om daar een paar sinaasappels af te pikken, was een heerlijk toetje!!!!!! Zijn vandaag langs Peniscola gereden waar ik met Esther een weekje ben geweest en waar we afgelopen februari Aad en Lenie zouden treffen, hen kennen we van Turkije. De afspraak in februari ging niet door omdat wij weer in Nederland waren met ons kapotte defferentieel, zij zijn nu weer in Turkije!

Woensdag 18 april. Murcia

We worden wakker met een heerlijk zonnetje en eten een heerlijk knapperig stokbroodje van de warme bakker door Frank gehaald. Wat een verwennerij elke dag! Dan knappen we ons op en maken ons weer klaar voor de komende rit. We gaan naar Murcia, naar een camperplek bij Ikea, veel lovende reviews en we moeten toch een paar nieuwe bordjes zien te scoren, ook is ons vegertje op een raadselachtige manier spoorloos verdwenen en daar moet dus ook een vervanging voor komen. Leuke route, vooral het eerste deel, de laatste 100 km is op een nieuwe autoweg. Dit gaat wel snel, maar mooi is anders. Daar komt nog bij dat we eigenlijk moeten tanken en dat er die hele 100 km geen pomp in zicht is! Uiteindelijk als Frank hem begint te knijpen, komt er 10 km voor de camperplaats een pomp en kunnen we de tank weer volgooien en is Frankie weer rustig. Als we gearriveerd zijn gaan we eerst naar de Aldi die vlakbij is, lunchen en dan naar Ikea, wat een feest! Het is overal hetzelfde recept, je moet de hele zaak door voor je bij de kassa komt. Dit doen wij ook , maar vinden niet wat we zoeken. Gelukkig zit er naast Ikea een Chinese bazaar en daar vinden we borden en een vegertje! Wandelen nog langs een aantal winkels en restaurantjes en hebben beide eigenlijk geen zin om langs een drukke weg naar Murcia te fietsen, zitten nu in het kotje met de ramen en deuren lekker open, morgen naar een camping aan zee!

Donderdag 19 april. Bolnuevo de Mazaron

Zijn beide op tijd wakker en staan dan ook op tijd op. Frank gaat achter een broodje aan, maar de Aldi is nog dicht. Ons noodrantsoen wordt verder aangesproken! We hebben maar een ritje van iets meer dan 70 km te gaan, eitje dus. Het is een ritje over grote wegen, geen leuke binnendoor weggetjes en veel wit plastic over de gewassen, niet echt mooi. Voor de mensen die er wonen natuurlijk wel hun inkomsten, dus! Even voor de camping komen we langs het resort waar we een paar jaar geleden op bezoek zijn geweest bij Egbert en Anneke Zijn al op tijd op de camping en zoeken een plekkie. Er zijn best veel overwinteraars en mensen die er een plek voor een paar maanden hebben. We halen het bed af en die gaat in de wasmachine samen met nog wat andere was. De machine draait 23 minuten en dan is het al gepiept, Frank heeft ons droogmolentje al buiten gezet en alle was past er op. Het droogt erg snel en om 2 uur is alles droog en is het bed weer opgemaakt, ruikt weer lekker fris! In de middag gaan we lekker door wat dorpjes langs de zee fietsen, drinken onderweg wat, ik een Joeptapje (buckler biertje) en Frank een Amsteltapje. Doen nog wat boodschapjes bij de Spar, een winkel van Sinkel winkeltje. Frank koopt daar biertjes voor 39 eurocent per halve liter per stuk, super goedkoop. Merk Emdbrau, wordt gebrouwen in Duitsland. Terug doen we een spelletje en zorgen ervoor om 6 uur klaar te zijn. Dan willen we aan de overkant op tijd gaan Chinezen om de maag vol te hebben als Donar begint. Dat lukt, maar als we om even over zessen bij de Chinees voor de deur staan, staat daar een bordje met cerrado (gesloten) tot 7 uur! Daar staan we dan met ons Donargedrag, even slikken, maar dan maar effe weer terug naar het kotje! Ondertussen begint de voetbalwedstrijd Utrecht Groningen, we hebben wel een sportavond!

Vrijdag 20 april. Motril

We hebben voor ons doen een flinke rit voor de boeg 289 km. Het grootste deel is over de snelweg en zeker geen mooie route, bijna allemaal plastic waaronder verbouwd wordt. Zal wel functioneel zijn, maar mooi is anders! Komen al op tijd aan in Motril op de camperplaats, erg mooi gelegen aan zee. Er staan nog een stuk of wat meer campers. Het is een veilige plek erg veel en vaak politiecontrole. In de middag wandelen we een stuk langs de zee naar Motril. Er staat een fikse wind en er zijn een aantal mensen aan het kitesurfen, een mooi gezicht. Onderweg maak ik wat foto's van mooie bloemen, altijd leuk om te doen! Verder hebben we een rustig dagje. Morgen naar Tarifa en daarna op naar Marokko!

Zaterdag 12 april. Tarifa

Rijden niet te laat weg voor een rit van 255 km, aardige afstand weer voor ons doen. Doen dit via de snelweg duurt ongeveer 3 uurtjes, op de TomTom zonder snelweg zullen we er die 6 uur over doen, dat vinden we wel erg lang en kiezen dus voor de snelweg. Prima rit, maar geen mooie route, plastic, plastic en nog eens plastic! Maar enfin. We komen mooi op tijd aan in Tarifa en doen daar wat boodschapjes bie de Lidl. Wat bier en wijn, want dat is bijna niet te krijgen in het Islamitische Marokko. Als het er niet is zal het water worden en muntthee! Nemen nog wat worstjes en kaasjes mee, want ook die zijn ook niet echt lekker in Marokko, weten we van de vorige keer! Dan op naar de camping! Er zit een oudere man die vraagt of we al eerder daar zijn geweest. Als we dat beamen, typt hij ons kenteken in en noemt ie de naam van Frank, grappig! Zoeken een plekje, eten een hapje en dan wandelen we naar het strand. Het is frisjes met een harde wind. Op het strand worden kite surf lessen gegeven, erg zwaar en leuk om te zien hoe iedereen zich inspant om de natuur te trotseren! Terug doen we een spelletje en gaat Frank weer kokkerellen. We hebben besloten dat we vanavond ons blog gaan versturen, we hebben hier internet en het is maar de vraag hoe dat in Marokko zal zijn, vandaar een dagje eerder dan anders! Al met al hebben we vandaag een flinke rit gehad, is het weer niet je dat ( in Nederland is het momenteel beter) en gaan we morgen over naar Marokko, spannend!!!!!

Laifs RiFra

1. Jolanda:
    21 april 2018
    Mooie foto's!! Gelukkig gaat het nu goed met het kotje🤗😊!
    Veel plezier in Marokko.
    😘😘
  2. Jellie:
    21 april 2018
    Wat weer een leuk verhaal. We leven ons in ,in jullie verhalen. Het is hier in Tremp ook weerleuk. Komende week komen er vrienden die hier ook oude camping staan. Zij komen net terug uit Marokko en zijn nu in Benidorm , dus nog een paar dagen dan zijn ze hier. Nog heel veel plezier en geniet er van. Groetjes Gaatse en Jellie
  3. Si-eds van strobos:
    22 april 2018
    Ria, wat schrijf je leuk!
  4. Gerrit Ekkel:
    22 april 2018
    Ja in die hoek van Spanje zie je erg veel plastic. Niet zo mooi, toch ook wel mooie bomen. Morgen Afrika in, wat is het plan waar willen jullie in eerste instantie aanlanden?
    Goede trip en wens jullie toe dat het droog is tijdens de overtocht.
  5. Janny Moerman Huizing:
    Moi,
    Jullie gaan weer als een speer!
    Het blijft mooi daar in de Ebrodelta. Jesus en Maria nog gezien?
    Een goede overtocht gewenst naar Marokko. We wachten weer jullie volgende verslag af. Liefs, Janny en Andre
  6. A.moerman:
    Veel plezier in Marokko
  7. T.Leemburg:
    22 april 2018
    Lekker genieten, we zijn bijna jaloers. Benieuwd naar Marokko, wordt vervolgt dus. Henk en Tineke.
  8. Diny Wijnand:
    22 april 2018
    Gaan jullie in Marokko terug in de tijd. Kijk maar eens naar de datum.
    Wij wensen jullie veel plezier in Marokko. Genieten maar weer.
    Lieve groetjes,
    Diny en Eltjo.
  9. Martin en cobi:
    24 april 2018
    Hallo Ria en Frank het was weer een leuk verhaal .Gelukkkig geen tegenvaller met het Kotje meer . Het weer wordt hier wat kouder geen korte broekenweer. We wensen jullie heel veel Plezier in Marokko . Hopen gauw weer wat van jullie te horen. Veel Liefs van uit Zuidlaren. Martin en Cobi.
  10. Nelly:
    24 april 2018
    Een heel leuk verhaal jammer van het weer,maar dat komt wel goed hoor dan dan is het hier weer wat minder,ben benieuwd naar Marokko gr en laifs Nelly