Vooral Avignon deze week!

15 april 2018 - Mataró, Spanje

Dinsdag 10 april.      Avignon
We doen het vanochtend rustig aan, doen wat klusjes! Eerst even lekker douchen, zalig! Frank maakt de wc schoon en vult het water bij, ik ruim de koelkast en mijn kledingplank op. Leg er wat zomerspulletjes in, zal binnenkort toch wel te gebruiken zijn. Daarna ga ik naar de receptie om een munt te halen voor de was, blijkt niet nodig te zijn. Er kan gewoon  geld in worden gegooid. Geef daar gelijk door op welk nummer we staan, dit in verband met het bellen van de garage naar de receptie. De was doen is deze keer peanuts, meestal is het vreselijk onduidelijk wat je moet doen om de wasmachine aan de loop te krijgen. Hier staat het echter in 4 talen, waaronder Nederlands, op een groot papier genoteerd, heerlijk zo duidelijk! Als de was klaar is hangen we het op ons droogmolentje, lekker makkelijk! Eten een broodje en wandelen dan over de brug naar Avignon. Zijn daar eerder geweest, maar het blijft een prachtige, helemaal ommuurde stad. We worden langs een toeristische route naar het plein met het Palais du Pape geleid. Daarna naar de pont de Avignon en vervolgens door wat leuke kleine straatjes door de stad gedwaald. Op een plein staat een man met een draaiorgeltje waar de Internationale uitkomt. We geven hem een euro en ik maak een foto van hem. Terug bij het kotje zitten we nog even lekker buiten in het zonnetje, de was droogt mooi en tegen 7 uur is alles droog en opgeborgen. Het eten is makkelijk deze keer, een restje risotto van eergisteren met een gebakken eitje en een rauwkostsalade. Zitten nu lekker binnen met een bakje koffie! De weersverwachting voor morgen is regen, we wachten af!!! Gisteren het blog verstuurd en nu al weer 12 reacties, erg leuk dat iedereen weer met ons mee reist.

Avignon
Het Rome van Frankrijk, zo zou je Avignon wel kunnen noemen. Want ruim een eeuw lang woonden er pausen in Avignon. Dat leverde ook meteen het belangrijkste bouwwerk van de stad op, het Palais des Papes. Een paar jaar geleden was ik er, en in deze post zet ik vijf dingen op een rijtje die je absoluut even moet bekijken of doen wanneer je ook in Avignon bent. Avignon is een unieke stad met een rijke historie, een oase van bedrijvigheid en levenslust middenin de Provence.
Palais des Papes
Uiteraard kun je niet om het Palais des Papes heen. Het is het grootste gotische bouwwerk in Frankrijk en werd in meerdere etappes gedurende de 14e eeuw gebouwd. Het moest zowel een paleis als een fort worden, vandaar ook de bijzondere architectuur. Het gebouw bleef ook na het Pauselijke Schisma lang in handen van de kerk, maar ging tijdens de Revolutie dienen als kazerne, en kwam later in handen van de stad Avignon zelf. Vandaag de dag bezoeken jaarlijks zo’n 650.000 mensen het paleis.
Rue des Teinturiers
Avignon is de plaats waar de rivier de Sorgue zich in de Rhône werpt, maar niet voordat hij door een nauw straatje geleid wordt, de Rue des Teinturiers. Door middel van raderen in het water werd de kracht van de rivier aangewend in de textielindustrie, onder meer bij het verven van textiel, vandaar de naam van de straat. Ook nu nog zijn er in de gekanaliseerde rivier waterraderen te bewonderen. Bovendien is het een heel pittoresk gezicht, iets wat je echt niet mag missen.
Pont de Avignon
De brug die officieel Pont Saint-Bénézet heet is naast het paleis het bekendste gezichtsbepalende bouwwerk van de stad. De brug dateert uit de 12e eeuw, en er zijn nu slechts nog enkele bogen van over. Vooral bekend vanwege het kinderliedje ‘Sur le pont d’Avignon’.. Leuk om even overheen te lopen, of om te bewonderen vanaf de Rocher des Doms, de rotspunt naast het paleis.

Woensdag 11 april   Avignon
Hele nacht en dag regen, regen en nog eens regen. Soms hard en dan weer een poosje iets minder hard, maar steeds regen! Tijdens ons ontbijtje zitten we wat te filosoferen over waar we naar toe zullen gaan de komende tijd. Er zijn verschillende mogelijkheden: de eerste is Italië helemaal door en dan naar Sicilië, de tweede is naar Griekenland en dan komt de derde om de hoek kijken, toch naar Marokko! En dat wordt het dan. We bedenken dat we in een dag of 10 door Spanje kunnen rijden, dat is 200 km per dag en dat is goed te doen. Zijn dan rond 22 april in Marokko en de ramadan begint 15 mei. We kunnen dan ongeveer drieënhalve week zonder ramadan rondtoeren en zien dan wel hoe het met ramadan bevalt. Kunnen altijd weer terug naar Spanje! Het enige nadeel is nu dat we onze Marokko reisgidsjes niet bij ons hebben, maar dat zal zich wel redden! Hebben er beide zin in in ieder geval. Hopen dat morgen de uitlaat er is en dat we dan weer verder kunnen. Frank gaat gewapend met paraplu door de regen over de brug naar Avignon, ik blijf lekker in het kotje. Als hij terug komt eten we een broodje en gaan dan samen de andere kant op de Rhône over. Komen langs een skatebaan, waar JP vorig jaar met zijn gezin was. Mees heeft er geskatet en ik maak wat foto's! Wandelen na de brug omhoog en omlaag naar een alleraardigst stadje en langs de Rhône weer terug. Hebben dit net in een periode van lichte regen kunnen doen. Eenmaal terug begint het weer te plenzen en blijven we lekker binnen. Doen een spelletje, lezen, puzzelen en bellen met de kinderen, altijd fijn om even hun stem te horen. Daarna gaan we eten in het restaurantje op de camping, er staan allemaal pizza's op de kaart, maar tot onze verrassing is er ook een dagmenu. Een voorafje van een salade met verse asperges en het hoofdgerecht een spies van medium gebakken tournedos met een lauwwarme aardappelsalade, dit aalbes vergezeld met een flesje wijn, heerlijk! Daarna weer door de stromende regen naar ons kotje en daar lekker het kacheltje aan. We begrepen van de kinderen dat het in Nederland de laatste dagen heerlijk weer is en ja, dat missen wij nu!

Donderdag 12 april.
Vandaag bij opstaan weer regen, douchen ons, nuttigen ons ontbijtje en dan is het wachten op het bericht dat de uitlaat gearriveerd is. Als hij er is kunnen we naar de garage en dan is het een kwestie van 2 uurtjes werk om de uitlaat er onder te zetten.  Ti's dus gewoon wachten nu, Frank loopt nog maar een keertje naar Avignon en ik blijf hier om te wachten op bericht van de receptie! Het is nu bijna 12 uur, Frank is weer terug en er is nog geen bericht van de receptie. Hebben besloten dat we om 2 uur naar de receptie gaan om te vragen of zij contact op willen nemen met de garage. We willen toch wel graag verder vandaag! Het vandaag verder gaan is helaas niet gelukt. De garage meldt dat de uitlaat er tegen de avond zal zijn en dat we morgenvroeg meteen kunnen komen om hem er onder te laten zetten. We weten nu in ieder geval waar we aan toe zijn, nog een nachtje op de camping in Avignon! Wandelen nog zo'n anderhalf uur, doen nog een spelletje, happen een heerlijk fenegriekkaasje van de kinderen en eten in de avond een pizza in het restaurant. Ti's gewoon de dag en avond doorkomen, het heeft nu lang genoeg geduurd, we willen verder!!!!!!

Vrijdag 13 april.  Frontignan
We staan op tijd op, eten ons broodje en ruimen op. Om 9 uur rekenen we af op de camping en rijden naar de garage. De auto wordt omhoog gezet en wij gaan aan de overkant bij een intermache  boodschappen doen. Na een uurtje zijn we weer terug bij de garage waar we nu zitten te wachten tot het klaar is! Als het 12 uur is komt de baas ons vertellen dat het nog niet klaar is, problem! En ja, in Frankrijk is het de gewoonte om te eten, mange, van 12 tot 14 uur. Wat we zo begrijpen is het na 14 uur nog een uurtje werk, dus wachten!!! Besluiten om dat niet bij de garage te doen, maar naar het centrum van Avignon te wandelen en daar ook maar iets te gaan eten. Op zich een leuk loopje door het oude Avignon en nu eens niet door het allermeest toeristische gedeelte, overigens is heeeeel Avignon toeristisch hoor! We kopen beide een belegd half stokbroodje met een flesje water en verorberen dit op een bankie op een pleintje. Wandelen dan rustig weer terug naar de garage en komen daar rond half drie weer aan. Er wordt dan nog hard gewerkt aan de auto en om even drieën is het klaar! Joepie de poepie, we kunnen weer verder rijden. Hebben bedacht dat we vandaag niet verder dan Sete zullen gaan rijden en  na een mooie rit met veel flamingo's onderweg komen we terecht op een camping in Frontignan, schrijven ons in en zitten nu bij te komen van de dag. Frank verzorgt zoals elke dag de inwendige mens en heeft mij verwend met een trio toostjes, een kerriesoepje, een stokbroodje met kaas, ham en een gebakken eitje. Nu komt er nog een kop koffie met een heerlijke plak (Jolanda) Grunneger notenkouk van Knol en dan zit ons buikje echt wel weer vol! Hebben een rustig avondje verder en gaan niet te laat naar bed. Zoals we al gewend zijn ondertussen regent het pijpenstelen, niet leuk, maar als je in bed ligt is het wel kneuterig!

Zaterdag 14 april.        Peralada
Vetrekken vol goede moed richting Spaanse grens  met weer veel regen in de nacht en ook onderweg. Doen boodschapjes en Frank koopt een tondeuse, hij was die van hem vergeten mee te nemen en soms moet er toch wel wat gefatsoeneerd worden. Dan rijden we grens over, ook alleen maar regen en een grijze lucht. De landerijen zijn helemaal ondergelopen en het lijkt er niet op dat het vandaag nog droog zal worden. Volgens mij zijn we al een keer in Peralada geweest, maar de parkeerplaats komt ons beide niet echt bekend voor. Als de regen even wat minder erg is wandelen we Peralada in, ook daar komt niets ons bekend voor. Terug kijk ik ons reisblog en kom tot de ontdekking dat het niet Peralada is waar we geweest zijn, maar Peratallada. We hebben er beiden wel plezier om, morgen rijden we langs Peratallada en als we effe de tijd hebben en er niet te ver vanaf zijn, gaan we zeker het dorpje nog even in. Dit plaatsje is ook mooi en zeker niet toeristisch. Er zijn 8 camperplekken gecreëerd op de parkeerplaats en die zijn allemaal bezet. Frank haalt in het dorp nog eitjes voor het zondag ontbijtje en dan eten we een Marokkaans blik met groente en vlees met rijst, valt er lekker in! Vlakbij zitten ooievaars, ze hebben eieren gelegd en gaan die nu uitbroeden.

Zondag 15 april.       Mataro
Vannacht aardig wat herrie van de jeugd van Peralada, tegen enen is het rustig en slapen we lekker. Vanochtend pakken we  ons spultje bij elkaar en hebben onderhand nog wat gesprekjes met beide buren, Hollandse en Zwitserse. Rijden na ons zondagse ontbijtje naar  Peratallada en herkennen daar wel de plek, toch grappig dat je je zo kunt vergissen! Daarna rijden we naar Lloret de Mar waar alles zo veranderd is dat we bijna niets meer herkennen. Dan door over de N11 naar Calella, doen onderweg wat boodschapjes en besluiten dan om naar Mataro te gaan op een camping. Het weer is schitterend en na alle regen en binnen bivakeren lijkt het ons heerlijk om met een een biertje en een wijntje buiten te gaan zitten! Dit doen we dus in plaat van een camperplaats, die zijn heerlijk en meestal gratis, maar je mag geen campinggedrag vertoonden, dus niet buiten zitten. Dit willen wij dus wel en schrijven ons in bij camping Barcelona in Mataro. We zijn hier al eerder geweest en weten dat dit een goede camping is. Hebben een prima plekje en zitten heerlijk in het zonnetje, maken nog een klein wandelingetje en hebben wat kletspraatjes met allerlei andere camperaars. Doen een spelletje en dan is het tijd voor de maaltijd, lekkere pittige worstjes, aardappelpuree en doperwten, is wederom een prima maaltje. Zitten nu binnen een bakkie leut te drinken, strakjes uitvogelen waar we morgen naar toe gaan!

Laifs RiFra

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martin en cobi:
    16 april 2018
    HalloRia en Frank Fijn onweer wat van jullie te Horen.Het Kotje gelukkig weer klaar dus julliegaan naar Marokko hadden we gehoord van Esther .Daar kunnen jullie vast de Zomerkleding wel aan.Hier is het weerook lekker op Fikse buien van gisteravond na. We wensen jullie nog veel plezier en een goede Reis zonder verdere pech. Hartelijke Groetjes uit Zuidlaren Martinen Cobi.
  2. Eddy en Frouke:
    16 april 2018
    Als je in Marokko bent uit kijken voor overstekende kamelen geniet er van groetjes van Eddy en Frouke.
  3. Si-eds van strobos:
    16 april 2018
    Dat de internationale jou niet meer waard was dan één Euro, spreekt boekdelen, Ria!
  4. Jolanda:
    16 april 2018
    Hupsakee, kotje gefikst en nu kan het echte reizen beginnen .
    Veel plezier!
    😘
  5. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank&Ria,
    Mooie, herkenbare beelden van Avignon. Gelukkig is de demper weer gemaakt. ‘Bilaterale contacten’ TOP. Mataró hebben wij ook gestaan. Cp medewerker deed moeilijk: wilde hoe dan ook kopie van paspoort, wat wij niet wilden. Voordeel van de Cp dat je met de bus naar Barcelona kunt=Oké. Neem nog ffn kennis info Min. BZ over Marokko. Wij hadden vorig jaar in Chefchaouen kleine probleempjes. Vorig jaar. Goede reis en volg jullie! Groeten, Gerrit.
  6. Henk en Sina:
    16 april 2018
    Hallo Frank en Ria, gelukkig dat alles weer in orde is en jullie verder kunnen reizen. Bedankt voor het meereizen. Weer genoten van jullie verslag en mooie foto.s. Tot het volgende verslag. Groetjes
  7. Diny Wijnand:
    16 april 2018
    Toch wel weer een avontuur en nu op weg naar Marokko.
    Kijken weer uit naar de volgende belevenissen.
    Lieve groetjes,

Diny en Eltjo.
  8. Wim Bongertman:
    17 april 2018
    Zoveel regen als bij jullie hebben we hier niet gehad. Even een paar flinke regen momenten en dat was het dan. Hier is het nu lekker weer en bij jullie dus nu ook. Gaan we kijken wie de komende dagen de hoogste temperaturen scoort. Veel plezier.
  9. Marjolein.:
    17 april 2018
    Fijn dat het kotje weer klasr is om verder te reizen. Wij gaan vanavond op de boot naar Sicilië. Waren jullie daar graag tegen gekomen maar Marokko is natuurlijk ook een mooi reisdoel. Goede reis en groet van ons.
  10. Koos en Tina:
    17 april 2018
    Kotje weer klaar dus nu op naar de volgende bestemming hopend dat jullie nu mooi weer krijgen op weg naar Marokko.
    We kijken al weer uit naar de volgende reisverhaal.
  11. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    19 april 2018
    Wonderful to read your reports. THANK you and keep them coming!
  12. Ilse en Kees:
    19 april 2018
    Nou nog een verlate reactie. het is hier mooi weer dus veel bezig, Ilse en ik hebben heel de maand Maart griep gehad, longontsteking, keelontsteking en Ilse nog ontstoken ogen, de nodige AB kuren gehad.
    Nu het achterstallige aan het wegwerken en aanstaande zaterdag voor een week naar Zuidlaren en vrijdag naar Groningen Koningsdag.
    Gelukkig dat de wagen weer is gemaakt en nu maar hopen dat het zonder mankementen door kan gaan. behouden vaart.