Week 1 in Marokko!

29 april 2018 - Essaouira, Marokko

Zondag 22 april.    Assilah
Even lekker douchen onder een douche die alleen maar loeiheet of steenkoud is, dit maar een beetje afgewisseld. Dan een zondags ontbijtje met een eitje en vervolgens zijn we al snel klaar voor vertrek naar de boot. Zetten nog snel even de bankpas op wereld zodat we in Marokko geld uit de muur kunnen halen. Rijden er rustig naar toe, zijn er om half elf en kopen tickets voor de boot van 12 uur. In eerste instantie vinden we het behoorlijk duur voor een uurtje varen, 340 euries voor een retourtje. Maar bij nader inzien valt het wel mee, al blijft het natuurlijk veel geld. De auto kost 2 keer 120 en wij pp 2 keer 25 euries. Enfin we willen naar Marokko, dus verder niet zeuren is het motto. Nu is het eerst wachten tot we de boot op kunnen, dat duurt nog effe en rond kwart over 12 kunnen we als eerste de boot op rijden. We hebben bij de tickets allebei een formulier gekregen die we op de boot in moeten vullen en dan krijgen we een stempel in ons paspoort. Alles is in het Arabisch en Frans. En ja beide talen zijn we niet machtig en ook hebben we geen pen in de rugzak. Frank weer terug naar de auto, toen met wat hulp de formulieren ingevuld en stempels gehaald. Er zit maar 1 meneer die de formulieren van alle bootpassagiers moet doen. Wij zijn een van de eersten, maar de rij groeit aan tot zeker wel 100 man!!! Wat een gedoe zeg, als de boot aanmeert is nog niet iedereen bestempelt. Dan de boot af, paspoort met stempel laten zien en krijgen we wederom een formulier,  weer voor ons onleesbaar. Met hulp ook weer ingevuld. Dit formulier is voor de auto, bleef een poos onduidelijk en Frank moet een paar keer mee met een politieman naar een kantoortje. Iedereen om ons heen kan doorrijden en wij gelukkig op zeker moment ook. De auto hoeft niet gecontroleerd worden, blijkbaar zien we er betrouwbaar uit. We kwamen vanochtend tot de ontdekking dat we Marokko niet op de TomTom hebben staan, gelukkig hebben we Scout, een prima navigatie op de Ipad. Die zetten we op Asilah, een plaatsje 45 km na Tanger. Daar rijden we in een keer naar toe en vinden een camperplekje voor aan de boulevard. We moeten geld pinnen en dus haalt Frank de fietsen van de auto en rijden we naar het centrum om geld te halen. De koers van de Dirham is 11,3 Dirham = 1 euro. Wij ronden dit voor het gemak af op 11 Dirham. Dwalen eerst een beetje door de soek en halen dan geld. Terug bij de auto betalen we de bewaker van de camperplaats, 40 Dirham en zitten even bij te komen. Tegen een uur of vijf wandelen we nogmaals naar de soek en maken wat foto's van mooie straatjes. In de vooravond gaan we eten in een strandtentje tegenover ons, heerlijke olijven en een lekker broodje, dan een vistajine die we beiden niet echt te pruimen vinden! Jammer maar helaas, volgende keer beter. Nu zitten we met een bakje koffie bij te komen van de dag, morgen verder Marokko in!

Maandag 23 april.   Moulay Bousellham
Vertrekken vol goede moed naar Moulay Bousellham. Het blijkt echter al heel snel dat onze navigatie ons via de tolweg wil laten rijden, dit willen we niet, we nemen dan ook de N1. Tot Larache gaat dit prima, dan wil het ding ons wederom de tolweg op hebben. Wij gooien echter de kont tegen de krib en gaan de N1 verder doen. Helaas blijkt al snel dat we kilometers omrijden en we bedenken te laat dat we het dieselgebruik beter voor de tol hadden kunnen gebruiken! De route was overigens wel erg leuk, veel afwisseling. Schapen op de weg, veel ezels, veel mensen die in het gras aan de kant van de weg zitten en veel paard en wagens. Ti's allemaal weer erg armoedig en wij kunnen ons wel een beetje voorstellen dat jonge mensen op zoek gaan naar een beter leven in Europa. Komen rond 12 uur aan op plaats van bestemming in Moulay. Komen terecht op een camping aan een lagune, mooi. Er is ook wifi, maar alleen in het restaurant, ook prima! Wandelen s'middags naar het plaatsje, een flinke klim omhoog, oef. Lopen naar de lagune en dan het plaatsje door. Komen in de soek waar van alles wordt verkocht, leuk! Terug een spelletje en hebben wifi contact met het thuisfront. Willen in de herkansing wat betreft een tajine, die kan voor ons gemaakt worden maar dat kost zeker een uur! Dat vinden wij geen probleem en gaan nog even naar het kotje. Doen daar een quizpuzzel over allerlei Jiddische uitdrukkingen, even goed nadenken, maar uiteindelijk zijn het allemaal heel herkenbare woorden, zoals stiekem, kapsones, sappelen enz. Dan terug naar het restaurant en eten daar een heerlijke tajine, eentje zoals die hoort te zijn! Voldaan en vol wandelen we terug naar het kotje voor een bakje koffie. De dag is eigenlijk omgevlogen en oja, de tijd is voor ons een uurtje terug gegaan!

Dinsdag 24 april.   Kenitra
Hadden gisteren bedacht dat we de tolweg gaan nemen, maar vanochtend bekijken we de route en bedenken dat we toch maar gewoon binnendoor zullen gaan. Langere route, maar veel leuker en uiteindelijk hebben we alle tijd als pensionadas. Ti's inderdaad leuk onderweg, vaak marktjes met van alles te zien. Paarden,  ezelkarren en een soort tuktuks. Zijn mooi op tijd op de camping in kenitra, hebben onderweg bij de Marjane een broodje gekocht en nuttigen deze. Zo rond de tijd dat we naar de medina willen lopen, barst er een behoorlijk onweer los. Het lijkt er niet op dat het gaat stoppen met regenen, maar zo rond half vier is het droog. We wandelen dan de kant van de medina op, onderweg zien we een winkeltje van Maroc Telecom en we wandelen naar binnen om te vragen hoe duur een kaartje met internet in de Ipad is. Dat valt reuze mee, een kaartje 20 Dirham is nog geen 2 euro en 5 GB er voor 60 Dirham. Voor 80 Dirham is nog geen 8 euro dus klaar! Het kost de Telecommeneer wel wat moeite om het voor elkaar te krijgen, maar dan is het ook goed. Als het op is kunnen we er zo weer 5 GB bij op laten zetten. Het mooie is dat mijn telefoontje via hotspot ook nog mee kan liften met de Ipad! De medina is leuk en we wandelen er een poosje rond. Terug bij het kotje doen we een spelletje en gaan dan uit eten. Het wordt weer een tajine en het valt ons op dat hij iedere keer beter wordt. Jammie!!!
We kunnen er een biertje en een wijntje bij drinken, maar wat ons puzzelt is dat er geen alcohol mag worden verkocht en gedronken in Marokko, maar dat we wel een biertje en een wijntje krijgen die in Marokko gebrouwen zijn, maf!

Woensdag 25 april.      El Jadida
Frank neemt een douche en komt terug met de mededeling dat er alleen maar koude douches zijn. Ik sta al klaar om ook te gaan, maar bedenk me ter plekke, morgen maar weer! Met wat moeite rijden we Kenitra uitr. Als we een straat binnen rijden worden we meteen aangehouden en teruggestuurd, militair iets. Keren en komen uiteindelijk op de goede weg naar het zuiden. Dan wordt het langzaam rijden, veel rotondes en stoplichten. Onderweg heel veel politieagenten en militairen. De agenten vooral voor het verkeer en de militairen staan voor straatjes en staan ook met Het gezicht naar die straatjes gericht. Het lijkt wel of de koning op bezoek komt. Even voor Rabat is het over, zien we alleen nog maar gemeentepolitie! We rijden midden door Rabat wat de nodige oponthoud met zich meebrengt. Ook na Rabat blijft de N1 druk en gaan we mondjesmaat vooruit. We besluiten dan om de R322 te nemen, die loopt langs de zee. Er mag niet hard op gereden worden, maar we rijden wel door en de omgeving is leuker! We rijden naar Jadida en omdat de rit nogal lang in tijd was, gaan we daar 2 nachtjes blijven, lekker rustig effe met pauwen op de camping! Settelen ons, doen een spelletje en gaan dan uit eten in het restaurantje, kip met aardappeltjes, patat, en een salade, lekker. Komen daar aan de praat met een Nederlands echtpaar die weer op de terugreis zijn. Hij heeft in Groningen gestudeerd en ze hebben er samen 10 jaar gewoond, leuk! Gaan niet te laat te bedde, was best wel een lange dag.

Donderdag 26 april    El Jadida
Rustig dagje voor de boeg, nemen de tijd met opstaan, Frank download zijn krantje en neemt een bakje koffie en ik lig dat in bed te aanschouwen, gezellig. Dan haalt ie een broodje en verzorg ik mezelf voor deze dag. De camping is prima voor Marokkaanse begrippen, dat houdt in dat het gras niet gemaaid is, gezellig bloemetjes rond het kotje bloeien, alleen maar koud water is om te douchen, alleen maar hurk wc's en dit alles niet echt schoon. Gelukkig hebben we zelf een toiletje in het kotje en water om ons op te frissen. De reviews op de site van het NKC zijn nogal negatief, maar wij vinden de camping best oké!  Frank gaat na de koffie een stukje fietsen en maakt een mooie foto met vissersbootjes van het haventje. Ik puzzel wat en zit verder lekker te niksen. Na ons middagbroodje stappen we samen op de fiets naar de Portugese wijk van Al Jadida. Tochtje langs en over de boulevard met lekker weer. Wandelen het wijkje door, mooie smalle straatjes, en lopen over de pier. Dan op zoek naar een nieuw extra snoertje voor de Ipad, die heeft het begeven. Die ziet Frank bij toeval bij een zonnebrilverkopende straatverkoper, ook heeft hij voor mij een extra snoertje voor de telefoon. We hebben snoertjes in het kotje om op te laden, maar ook snoertjes voor in de auto, dan kunnen we onderweg onze spulletjes opladen. Handig als we op plekken staan waar  geen stroom is! Verder zitten we nog steeds achter een wegenkaart van Marokko aan, die van ons ligt thuis! Bij ons koop je zoiets bij een tankstation, hier natuurlijk niet! De diesel is hier trouwens nog geen euro, voor ons goedkoop, maar voor de Marokkanen duur! Op de terugweg langs een Carrefour, waar we ook een paar biertjes konden kopen. Dan terug naar het kotje, Frank weet de weg!!!!!!  Maar niet heus, dwalen behoorlijk rond en rijden een paar km om. Uiteindelijk komt de camping in zicht en kunnen we uitpuffen. Ons dagelijkse spelleke en dan maakt Frank Surinaamse roti met kip, sperzieboontjes en blokjes aardappel, wederom een prima hap, nu gaan we zo aan de koffie!

Vrijdag 27 april Koningsdag in Nederland.   Safi
Wensen onze kinderen en kleinkinderen een mooie Koningsdag toe, de Koning komt met zijn gezin naar Groningen, toch leuk! Wij vertrekken en rijden via de rondweg El Jadida uit. We hebben er voor gekozen om via de zee te rijden, een mooie weg. Eerst veel industrie en een haven, dan prachtige natuur met duinen en landbouw. Komen veel ezels tegen met volle bepakking en mensen op de rug, vinden dit zielig, maar hier hoort het blijkbaar zo! Schieten lekker op, maar onderweg bedenken we dat we toch maar even bij een garage langs moeten gaan. Als Frank gas geeft, maakt de auto een vreemd geluid! De knipkaart van de garage is nog niet vol Jolanda!!!!! Op de kaart zoeken we naar een garage die repareert, maar kunnen die niet vinden. We rijden dus eerst maar de camping en settelen ons daar. De camping ligt hoog en het waait behoorlijk, dat voel je daarboven extra! En we genieten van het vrijdaggebed van de Moslims, de minaretten blijven maar gaan! Nadat we ons broodje hebben gegeten, wandelen we naar beneden naar Safi. Een flinke tippel, bij de muur aangekomen bedenken we welke kan we op zullen gaan. Er zijn namelijk veel in en uitgangen, we kiezen er eentje, dwalen door een heleboel kleine straatjes met heel veel katjes. De pottenbakkerij is klein, maar wel leuk! Dan wandelen we terug, een behoorlijk stukje omhoog, best wel vermoeiend. Als we daar de stoeltjes buiten willen zetten , lukt dit niet ivm de heel harde wind, de stoeltjes waaien echt zo maar om! De receptie is intussen open gegaan, we schrijven ons in en vragen daar of er een garage in de buurt is, de man van de receptie komt meteen in actie en binnen een kwartier komt een een mannetje aan, hij gaat eerst met Frank een stukkie rijden zodat  hij het geluid kan horen en zo kan bedenken wat er aan de hand is. Dan gaat ie aan de slag kruipt onder de auto, haalt er van alles onder weg en wij moeten maar raden wat en vertrouwen op zijn deskundigheid. Ondertussen komen er Fransozen bij ons staan en twee Duitse mannen die vol belangstelling de bezigheden van de monteur volgen. De Franse vrouw spreekt goed Engels en tolkt voor ons. Zo komen we te weten dat er iets met de cardanas is???? Er komt een groot ding onder auto vandaan en daar moet een nieuwe ring tussen. De monteur krijgt van ons een bakkie koffie met veel suiker en een stroopwafel, vindt ie heerlijk!  Ondertussen staan we met de Duitsers en de Fransozen te kletsen. Dan gaat de telefoon van de monteur, even een heftig gesprek, dan pakt ie zijn boeltje en vertrekt. Zal zijn vrouw wel zijn geweest die met het eten op hem zit te wachten! Hij zegt dat hij morgen om 9 uur terug komt met een nieuwe ring. Het is dan ondertussen rond 8 uur, we drinken een borrel bij de Franse buren, Gilles en Benedicte, en koken blijft er vandaag bij. Hebben nog wat toostjes met camembert en borrelnootjes en duiken niet te laat ons nestje in.

Cardanas
De cardanas is de (aandrijf)as tussen de versnellingsbak en het differentieel (cardan) aan de achterzijde. Een cardanas wordt gebruikt bij vierwielaandrijving en achterwielaandrijving en zit in het midden onder de auto, boven de uitlaat, van voor- naar achteren gemonteerd.De cardanas zit m.b.v. koppelingsschijven (rubberen schijven die ook wel "Hardydisks" of "Hardyscheibe" genoemd worden en waar de bouten door heen zitten) aan de bak en het differentieel / cardan bevestigd. In het midden van de cardanas zit het steunlager met een kruiskoppeling. Dit steunlager zit aan de onderzijde van de carrosserie van de auto bevestigd en het lager zorgt er voor dat de as spelingsvrij kan rond draaien. De kruiskoppeling zorgt ervoor dat er een gering hoogteverschil tussen de versnellingsbak en het cardan mogelijk is (vanwege de vering van het motorblok in de motorsteunen).
Wanneer het steunlager verkeerd gemonteerd is, (te veel naar links- of naar rechts) zal de cardanas een oneenparige beweging gaan maken, en trillingen veroorzaken. Dat komt doordat beide assen dan niet meer in één lijn liggen, maar dat er een hoek is ontstaan. Het is dus noodzaak om dit steunlager op de oude plaats, zo recht mogelijk terug te monteren.

Zaterdag 28 april     Essaouira
Onze monteur, hij heet Achmed weten we ondertussen, komt rond 8 uur de ring brengen en komt even later met stokbroodjes en lekkere zoete broodjes! Dan vertrekt hij weer om een uur later weer te komen om het karwei af te maken. Duikt wederom onder de auto en dan mag Frank samen met hem een ritje gaan maken. Ze komen terug en volgens Frank is er niet echt veel verandert. Maar Achmed zegt dat het nu klaar is, drinkt nog een bakje koffie met een stroopwafel en voor een paar tientjes zijn we niet veel opgeschoten!!! Hebben er veel lol om en Achmed krijgt toch een extraatje waar hij erg blij mee is. Wij pakken in en gaan richting Essaouira, dit is echt een hele mooie rit langs de kust, we komen langs en over een rode rivier en ook de zee is rood! Wat betreft de auto, we rijden er voorlopig effe lekker zo mee door! Bij Essaouira doen we boodschapjes en zoeken dan de camping. Klein en rustig en met wifi tot in het kotje. We zitten nu dan ook naar Noord te luisteren, gezellig om na bijna een maand weer eens Grunnings te heur'n. Frank haalt de fietsen van de auto en strakjes fietsen we langs de boulevard naar Essaouira, dit is drie km en gisteren hebben we genoeg gelopen. Het is trouwens al weer kwart voor vijf. Deze dag wil wel om! Vanavond of morgen versturen we het blog weer. Essaouira is een erg leuk authentiek vissersplaatsje. Het toerisme heeft hier natuurlijk ook toegeslagen, maar ondanks dat is het leuk om door de straatjes te dwalen, mooie deuren op de foto te zetten en naar de vissershaven te gaan.hetstinkt het erg naar vis en er liggen erg veel vissersbootjes. Echt hygiënisch gaat het er niet aan toe, maar dat is niet alleen daar!!!

Veul laifs uut Marokko
RiFra

1. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Alweer een verhaal vol belevenissen, niet in de laatste plaats met de auto. Mooie foto's en erg herkenbaar. Kleuren, geuren en vormen, prachtig. En aardige mensen. En heel hoog en volgeladen vrachtauto's.
    Heb 'gesmuld' van jullie verslag. Dank je en ga met geluk en succes!
    En de 'bilateraaltjes' vind ik bemoedigend! Thnxs!
    Hartelijke groeten,
    Gerrit.
  2. Nelly:
    29 april 2018
    Dat was weer een mooi verhaal,hoop dat het goed gaat met de cardanas,het zijn weer mooie foto's Koningsdag was vrij druk de hele stad was afgezet voor ouderen niet echt leuk,moesten vreselijk ver lopen verder gezellig jullie veel plezier gr Nelly
  3. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    29 april 2018
    Mag het graag lezen. Zou graag wat meer lezen over de mensen in die landen. Wat eet men, wat voor soort kleren en manieren enz. Hartelijke dank. Mooi hoor?
  4. T.Leemburg:
    29 april 2018
    Mooie en lekker te volgen, jullie reisverhaal,maar een cardanas?? nooit van gehoord. Veel geluk, laifs uut zuudloarn, van ons2.
  5. Eddy en Frouke:
    29 april 2018
    Weer heel wat beleeft dus en de verhalen blijven leuk. Groetjes van Eddy en Frouke.
  6. Erna Pebesma:
    hallo Frank en Ria,
    Weer een prachtig verhaal. Hoop dat het nu goed gaat met de auto .Veel plezier op de verdere reis.
  7. Chris en Tine:
    Hoi Frank en Ria.
    Leuk om jullie verhaal te lezen,maar niet leuk dat het kotje begin te kraken maar we hopen dat het allemaal goed gaat.We wensen jullie een goeie reis met veel mooi weer.
    Gr.Chris en Tine
  8. Geesje:
    30 april 2018
    Wat een mooie uitleg van de cardanas,hoop dat het kotje verder ongeschonden door jullie reis komt ,weer genoten van de avonturen. Gr de boontjes
  9. A.moerman:
    prachtige foto s
  10. Martin en cobi:
    1 mei 2018
    We hebben genoten van jullie 's reisverhaal jammer dat jullie pech gehad hebben hoop dat het nu allemaal goed gaat de foto's waren mooi vooral van jullie beiden goede reis en veel plezier groetjes uit Zuidlaren veel liefs Cobi en Martin
  11. Ilse en Kees:
    1 mei 2018
    Hallo wij zijn weer terug uit Zuidlaren. Ja Frank de Karavaan is weer gewassen. Bij het aansluiten van het water lekkage onder de karavaan, kan niet anders de leidingen zij 22 jaar oud dus een flink stuk vervangen, nu weer functioneel.
    Wat de taal betreft misschien een tip om op google earth translate korte zinnen te maken in de taal waar je bent, doe ik ook op het werk.
    Verder wil ik even reageren op het verhaal van Nelly over Groningen, Ilse en ik zijn ook geweest, het was allemaal eenrichting lopen in Groningen op plekken waar dit nodig was, voor de veiligheid.
    Verder mooie foto's en jammer dat de auto mankementen vertoonde.
    Het blijven enerverende verhalen.
    Op naar het volgende verhaal.
  12. Ingrid:
    5 mei 2018
    Hai Frank, van harte gefeliciteerd!!
    Groetjes uit Veendam-city
  13. Gardenier:
    5 mei 2018
    Frank, van harte uit Zeeland.
    We hebben hier geen tel.nr. van jullie paraat, dus moeten we het zo doen.
    We wensen je alle goeds toe met iedereen die je lief en dierbaar zijn in het bijzonder Ria.
    Hopelijk is het vandaag toch een feestelijke dag geworden ook al waren wij er niet.
    Een goed en reislustig levensjaar toegewenst van ons.
    Annette en Gerrit
  14. Si-eds van strobos:
    Beste Frank,
    Van harte gefelicioteerd met je verjaardag en Ria ook!!!
    jullie ex.