Op naar Moskou!

9 september 2013 - Sudogda, Rusland

Moi Moi,
Nog een verslag uit Rusland, het is en blijft door zijn afmeting een doorrijland voor ons. We hebben maar 30 dagen en moeten wel selectief zijn in wat we willen zien, anders komen we het land niet door. Meestal vertrekken we rond 10 uur, eten onderweg iets en stoppen zo tussen 15.00 en 17.00 uur. Hebben er dan gemiddeld 300 km opzitten. Na Perm ging de tijd ineens nog 2 uur terug, zodat we nu nog maar 2 uur tijdsverschil hebben met Nederland. Het maximale tijdsverschil was 7 uur. Onderweg vervelen we ons niet, het landschap verandert steeds en er staan bij dorpen vaak mensen langs de weg die wat verkopen. Dat varieert van aardappels, fruit, paddenstoelen, tot eigengebreide spulletjes. Ook zingen we heel wat af, liedjes met een thema. Bijvoorbeeld allemaal liedjes met auto's, fruit enz. Om de beurt een liedje bedenken en en meegalmen. Jaja, we doen heel wat!!!! Overigens heeft Frank een erg beroerd richtingsgevoel, als ik hem zijn gang laat gaan zaten we nu al wel in China!

Dinsdag 3 september
Na onze ochtendrituelen vertrekken we in de zon! Ons eerste doel is een plaatsje 67 km verderop om daar weer internet via 3G te scoren. We vinden al vrij vlot een winkel met een MegaFonbalie, de juffrouw daarachter verwijst ons door naar de MegaFon-salon. Daar is een medewerkster en die snapt er de ballen niet van, na eindeloos getelefoneer en al onze paperassen te hebben bestudeerd vertelt ze ons dat ze ons niet aan een simkaartje voor 3G kan helpen. Ze kan ons in het Russisch niet duidelijk maken waarom niet, en wij in het Engels en Nederlands niet dat wij al in heeeeeeeeel Rusland bij elke MegaFon-salon gewoon internet konden krijgen! Balend dus weer verder, besluiten dan om het in Tyumen, een grotere plaats, te proberen. Tyumen blijkt een behoorlijk grote stad te zijn en in het centrum vinden we een zaak waar het lukt. Er staat een jongen achter de balie, en sorry meiden, maar het sterke geslacht pakt het direct op, doet niet moeilijk en binnen de kortst mogelijke keren hebben we weer internet!  Hèhè, geregeld. Onderweg zien we een ladderzatte vrouw van een jaar of 50. Ze wil op een muurtje gaan zitten, verliest haar evenwicht en kukelt naar voren op de grond. Spartelt om weer op te staan en wordt door een voorbijganger hierbij geholpen, toch altijd een raar gezicht! We komen onderweg regelmatig staatsboerderijen tegen, soms helemaal gebruik, maar vaker gedeeltelijk en de rest vervallen. Staan nu op een camping, deze verschilt niet van een parkeerplaats voor vrachtauto's. Eten daar supervoordelig en het is een van de beste maaltijden in Rusland tot nu toe: soepje, salade, goulash met rijst een halve liter bier voor 7 Euro.

Staatsboerderijen
De planeconomie in Rusland moest ervoor zorgen dat de zware industrie op gang kwam, maar daar was natuurlijk wel geld voor nodig, maar dat geld hadden ze niet, dus moest het ergens anders vandaan komen. Om toch het nodige geld te krijgen moesten de boeren samenvoegen tot grote landbouwbedrijven, staatsboerderijen. Dit werd collectivisatie genoemd. Deze samengevoegde boeren bedrijfjes werden kolchozen of sovchozen genoemd.
Er zijn twee verschillen tussen kolchozen en sovchozen
Bij kolchozen hebben de boeren ongeveer een halve hectare grond en bij de sovchozen mogen de boeren helemaal geen grond bezitten.
Bij de boeren van een kolchoz hing hun loon af van de functie die ze hadden of van de prestaties die ze leverden. Boeren die op sovchozen werkten in loondienst en hadden dus een vast inkomen. Tegenwoordig zijn de meeste staatsboerderijen in verval, sommige zijn opgeknapt en worden weer gebruikt, maar niet meer op de manier zoals dit vroeger ging.

Woensdag 4 september
Vertrekken van de camping en komen na een dikke 200 km aan in Yekatarineburg, dit is een stad met meer dan een miljoen mensen, we bekijken het centrum, dit ziet er erg westers uit. Het kost even wat tijd om de stad uit te komen en de navigatie doet het nog net tot we op plaats van bestemming zijn. dan zijn we aangekomen in het Oeralgebergte. We zijn dan nog zo' n 300 km van Perm verwijderd.  We staan opeen bewaakte parkeerplaats met een erg aardige bewaker, die ons een perfect plekje voor de nacht aanwijst.  We staan bij een hondenhok met een lieve hond met 9 puppies. Zij wordt door ons verwend met brokjes. Omdat we in de bergen en bossen staan hebben we geen internet en geen telefoonverbinding. We hebben een rustige avond.

Jekaterinenburg
 Is de historische, economische en bestuurlijke hoofdstad van de Russische oblast (bestuurlijke regio) Sverdlovsk en het bestuurlijk centrum van het federale district Oeral.
Ze is met ongeveer 1,3 miljoen inwoners de op vier na grootste stad van de Russische Federatie. Naar agglomeratie is ze met ongeveer 2,1 miljoen inwoners de vierde van Rusland na Moskou, Sint-Petersburg en Samara. Tussen 1924 en 1991 droeg de stad de naam Sverdlovsk. De stad vormt samen met een aantal kleinere omliggende plaatsen één Russische gemeente als het stedelijk district "stad Jekaterinenburg".
Jekaterinenburg ligt in de Centrale Oeral aan de oostflank van de Oeral en wordt als zodanig beschouwd als een stad in Azië, en wel op ongeveer 50 kilometer ten oosten van de in de 19e eeuw officieel vastgestelde grens tussen Azië en Europa. De stad zelf claimt echter een Europese stad te zijn en heeft, om meer toeristen te trekken, zelfs een eigen intercontinentaal grensmonument op 2 kilometer (in oostelijke richting natuurlijk) van de stad geplaatst.
De stad ligt op 1800 kilometer van Moskou aan de oever van de rivier de Iset (stroomgebied van de Tobol). Het is een belangrijke industriestad, een belangrijk kennis- en financieel centrum en ze vormt een belangrijk spoorweg- en luchtverkeersknooppunt. Soms wordt de stad zelfs 'de derde hoofdstad van Rusland' genoemd. Chroesjtsjov heeft zelfs eens voorgesteld om de hoofdstad erheen te verplaatsen vanwege de meer centrale ligging in Rusland. Vanuit Moskou gezien vormt de stad de "poort tot Siberië".

Donderdag 5 september
We hebben een prachtige dag met veel zon. Komen in de buurt van Perm, maar besluiten dat we deze stad niet in gaan, maar er omheen gaan rijden. Het is ook weer zo'n grote stad en het kost veel tijd op om er door te rijden. Parkeerplekken zijn moeilijk te vinden en de hele stad kunnen we toch niet bezichtigen. We houden ons bij een paar dagen Moskou en St. Petersburg. Op internet hadden we al wel wat info over de stad opgezochten dat willen we jullie niet onthouden. Zijn Perm nu voorbij en morgen gaan we beginnen aan de 5 keer 300 km naar Moskou. Vandaag gegoogeld en gekeken of er ook een camping in de buurt van Moskou is en wat blijkt, er is in Moskou een camperplaats. Ideaal dus, bus , metro of taxi en dan Moskou in. Maar eerst nog even afzien wat rijden betreft.

Perm
Is een stad in het oosten van Europees Rusland, aan weerszijden van de rivier de Kama, even ten westen van de Oeral. De stad heeft ruim een miljoen inwoners en ligt aan de trans-Siberische spoorlijn, op ongeveer 1500  km van Moskou. Perm is een belangrijke industriestad en binnenhaven. Het is de hoofdstad van de gelijknamige kraj Perm.
Van 1940 tot 1957 heette de stad Molotov, naar de Sovjet-Russische premier en minister van Buitenlandse Zaken Vjatsjeslav Molotov.
Perm is de enige stad ter wereld waarnaar een geologisch tijdperk is genoemd: de Schot Roderick Impey Murchison (1792-1871) ondernam van hieruit de expeditie aan de hand waarvan hij het tijdvak Perm kon afbakenen.

Rusland telt momenteel nog steeds zo"n 970.000 gevangenen. Van hen zitten er 600.000 in 330 kampen, deels in Siberië. Rond Perm, vlak vóór de Oeral, liggen ook 130 kampen.

Vrijdag 6 september
Hebben ook nu weer een rijdag, 300 km dichterbij Moskou. Skypebellen met Eva die vandaag 9 jaar is geworden, een hele leeftijd! Skypebellen ook met het thuisfront, alles is goed. In de loop van de middag stuur ik een mailtje naar radio Noord met een groet en een aanvraag voor een plaatje voor mama. En ja hoor, om even voor half 4 wordt het riedeltje wat ik had door gemaild verteld en dat ze hadden geprobeerd mevrouw de Haan te bellen, maar die nam niet op. " Zeker een boodschapje doen", aldus de presentator. Als ik mam later aan de lijn heb vertelt ze dat ze even naar beneden was gelopen. Ze baalt behoorlijk als ik vertel dat Radio Noord haar heeft geprobeerd te bellen, maar er is niets aan te doen.

Zaterdag 7 september
Rustige rijdag, doen onderweg wat boodschapjes, eten in een restaurant een soepje en maken verder niets mee. Een gewone rijdag in Rusland!  Schieten goed op en komen aan bij Kazan. We kijken in de Dominicus van Rusland en dan blijkt dat we bij een speciale stad staan. Het heeft een Kremlin! Frank en ik denken beide dat dit specifiek Moskou's is en en dat het Kremlin net zoiets is als het Witte Huis in Washington. Het blijkt echter dat er vroeger veel steden een  Kremlin = bovenstad/fort hadden. In  heel Rusland zijn nu nog 3 plaatsen met een Kremlin over en dat zijn Moskou, Astrachan en Kazan. Deze kunnen we natuurlijk niet links laten liggen en besluiten dus om die morgenvroeg te gaan bekijken.

Zondag 8 september
Naar Kazan is het 36 km en we rijden door heel wat buitenwijken voordat we bij de oude binnenstad met het Kremlin zijn. Kunnen de auto dichtbij parkeren. Het is overigens net als de vorige week in Omsk, zondag en erg rustig op straat. Dit in tegenstelling met Yekatarineburg, waar we op een doordeweekse dag doorheen reden. We zijn verrast door de oude stad en door het Kremlin.  Het Kremlin is is ommuurd en er zijn prachtige gebouwen binnen de witte muren, zoals een Russisch Orthodoxe kerk, een moskee, een paleis en hele statige huizen. Daarbij is het een prachtige zonnige dag, we genieten dan ook en laten de kinderen via Skype ook even meekijken. Dan rijden we nog zo'n 200 km verder en staan op een prima plek, een eind van de weg af, dus lekker rustig. Er is een autoshop, waar we een sleepkabel kopen, je weet maar nooit hé! Nog 2 etappes en dan zijn we in Moskou!

Kremlin van Kazan
Het kremlin van Kazan is het grootste historische fort (kremlin) van Tatarije en het belangrijkste monument van de stad Kazan. Het werd in 2000 uitgeroepen tot Werelderfgoed.
Het huidige kremlin werd gebouwd op de ruïnes van het khan-paleis, dat bij de Russische verovering van de stad verwoest werd. Nog eerder stond er een houten fort, dat in de 12e eeuw vervangen werd door een vesting van steen. Tijdens Mongoolse aanvallen werd het verwoest en tot 1438 lag het in puin. In dat jaar maakte de khan van de Gouden Horde het herbouwde kremlin tot zijn residentie.
Een van de belangrijkste gebouwen in het kremlin is de Kathedraal van de Annunciatie met zijn vijf koepels, gebouwd in 1561-62. De Söyembikä-toren, genoemd naar de laatste koningin van Kazan, is een van de meest karakteristieke gebouwen van de stad. Het nieuwste monument in het kremlin is de Qolşärif-moskee, geopend in 2005.
De witte torens en muren die het kremlin omgeven werden oorspronkelijk gebouwd in de 16e en de 17e eeuw, maar zijn grotendeels later herbouwd. Het complex bevat ook de restanten van het Spasski-klooster, waarvan de 16e-eeuwse kathedraal onder het communistische regime werd verwoest. De Spasskaja-toren is echter gespaard gebleven. Het gouverneurshuis uit 1843-53 doet nu dienst als presidentieel paleis.

Maandag  9 september
Prima rit over drukke wegen. We rijden over de M7 die meer dan 1500 km lang is en west Rusland met oost verbindt. Over het algemeen een goede vierbaans weg, zo nu en dan een wegopbreking, maar we komen waar we wezen moeten! We zijn nu nog zo'n 200 km van onze camperplaats in Moskou verwijderd en hopen daar morgen aan te komen, spannend!!!

Groet RiFra

1. Wim:
    9 september 2013
    Wat zien jullie toch mooie dingen!
    Hele mooie foto's.
    Veel plezier in Moskou,hopelijk is het wat je je er van voorstelt!
  2. Tonny:
    Hoi Pipeloi
    Ja 300 km dan zitten wij ook aan de max van de dag.
    Jammer van Perm want daar hadden jullie wel zin in. Wel begrijpelijk daar de steden hier erg groot zijn en veel tijd sleurpen.
    Groetjes vanuit Samara aan de Wolga.
    Van die brabo's met hond
  3. Geesje:
    9 september 2013
    Wat jammer dat je moeder er net niet even was , want de verrassing was erg leuk.
    Op het gebied van de telefoon en internet moet je misschien een man zijn ?, maar voor richting gevoel kan je misschien beter een vrouw zijn ? , het is maar hoe je het bekijkt.
    Nog veel reisplezier in Rusland
  4. Janny Moerman Huizing:
    9 september 2013
    China, toch niks mis mee?
    Trouwens, kunnen jullie het visum niet laten verlengen, dan reist het wat rustiger.
  5. Ilse en Kees:
    9 september 2013
    Hallo, het overschrijden van een tijdslijn lijkt mij wel een hele ervaring zeker nu je richting het westen komt, maak je twee keer dezelfde tijd mee, dus als je iets niet goed hebt gedaan of juist wel dan kun je het nogeens herhalen maar dan goed, ook als je het niet goed hebt gedaan. Het verhaal van de staatsboerderijen deed mij gelijk denken aan 1972, toen heb ik dit behandeld bij Aardrijkskunde, het ging toen over gigantische groet stukken landschap. Verder weer hele leuke verhalen. Mocht je dikwijls bij Poetin op de koffie gaan, doe hem de groeten. Gr Ilse en Kees Potters
  6. Koos en Tina:
    9 september 2013
    Weer met heel veel plezier jullie verhalen gelezen.
    Heel veel succes in Moskou, hopen dat je mooie en leuke dingen ziet.
    Koos en Tina
  7. Marijke van Veen:
    10 september 2013
    Hoi Rifra
    Wat een leuk verslag; iedere keer geniet ik ervan.
    De beschrijvingen van de steden enz. zijn boeiend. Kremlin is waarschijnlijk een Akropolis in het Grieks; dat betekent "hoge stad". (Sorry, ik blijf een juf).
    Fijne tijd in Moskou en Petersbrg.
    Gr. Marijke
  8. Johan:
    10 september 2013
    Leuk dat jullie bijna, of inmiddels al in Moskou zijn, ben er zelf 3 jaar geleden geweest, ( rond de herfst vakantie, en toen sneeuwde het al), als je tijd heb moet je een dagje gaan rondrijden in de metro, dat zijn al musea's op zich.
    Veel plezier en veilige reis gewenst
  9. Martin en cobi:
    15 september 2013
    Jammer dat jullie maar dertig dagen de tijd hebben om door rusland te rijden om alles te zien.Verslag was weer leuk en mooie foto,s
    Veel plezier in moskou
    Groetjes Martin en Cobi
  10. Willem elzingz:
    15 september 2013
    ik had de reis verslagen van jullie nog niet gelezen,
    ik vond het erg leuk.om dit te lezen,ik hoop dat jullie
    nog een fijne reis krijgen

willem elzinga