We zijn weer op pad!!!!

27 september 2014 - Schleswig, Duitsland

Zondag 21 september 2014
Hallo allemaal,
Wij zijn weer onderweg!  Zondag 21 september zijn we rond 14.00 uur vertrokken.
's ochtends eerst naar mijn 92 jaar oude moedertje, haar parkietenkooi zoals elke zondag verschoond en daarna afscheid genomen, best wel wel wat emotioneel hoor! Daarna naar huis, nog wat laatste dingetjes doen en wachten op de kinderen en kleinkinderen die ons uit gaan zwaaien. Als ze er zijn zitten we nog even gezellig bij elkaar en wij krijgen een mooie mand met lekkernijen voor de eerste dagen onderweg. Hij is gevuld met een lekkere witte wijn, een paar biertjes, een Grunniger worst, een paar Franse kaasjes, lekkere noten en als klap op de vuurpijl een tweetal groepsfoto's waar we erg blij mee zijn. Maar dan komt het afscheid, ja dat valt weer tegen. Altijd weer een emotioneel moment, her en der vallen er toch weer wat traantjes. Als we wegrijden toeteren we nog even naar de Mastebroekjes en gelijk met hen komt ook Frits Rijnsewijn ons een goede reis wensen. Van hem krijgen we nog een heerlijke Grunniger dreuge worst mee. De kleinkinderen lopen nog een eind mee met de auto en JP volgt ons met zijn autootje tot in Zuidlaren. Dan rijden we naar het zuiden. Vooral ik ben de eerste uren nog een beetje van slag, maar gaandeweg de middag gaat het weer wat beter.  We belanden op een boerencamping in Biezenmortel, leuk! Als we zijn geïnstalleerd gaan we uit eten, dit doen we altijd de eerste dag. (Bedankt , ti's besteed familie Melkert/Leemburg).
Frank ligt al op tijd in zijn bedje, thuis ligt hij er meestal rond half 1 in, maar nu rond 10 uur.

Even vertellen wat de bedoeling van deze trip is. Eerst gaan we rondtoeren in zuid Europa, dan richting Albanië, Griekenland en Turkije. Van daar uit ga ik nog weer een paar weekjes huiswaarts en daarna gaan we naar Georgie, Armenië, Azerbajdzjan als dat kan en Turkmenistan, vervolgens nog wat Stannen en terug via Iran en Turkije. Dit zijn de plannen, maar die kunnen natuurlijk veranderen als de situatie in die landen niet veilig is. We houden de site van BZ in de gaten en Frank en ik hebben de afspraak dat als een van beide zich niet meer veilig en happy voelt en niet verder wil, dan is het zonder verdere discussie einde verhaal! Voorlopig is dit nog niet aan de orde en gaan we heerlijk genieten van alles wat we zien en meemaken!

Maandag 22 september
Heerlijk geslapen de eerste nacht weer in ons kotje. Douchen en dan richting Tilburg naar Ronald. We hebben hem samen met zijn Tonny en hond Ringit in Rusland ontmoet. Toen hebben we aan de kant van de weg een uurtje staan kletsen, maar toen we elkaar weer zagen was het net of we een oude bekende tegen kwamen! Zij zijn bijna 2 jaar op reis geweest en hebben de landen toen bezocht die wij nu hopen te  bezoeken. Daarna naar Leuven op bezoek bij Geert Brookman, een oud collega van Frank. Heerlijk herinneringen opgehaald aan vroeger tijden (nostalgie hé) en natuurlijk ook over het heden gebabbeld. Afgesproken dat we het contact nu zullen onderhouden! We hadden een camperplek bij een abdij uitgezocht, maar voor ons onvindbaar. Dus verder gezocht en uiteindelijk in de buurt van Leuven op camping de Klokkenberg beland . Voor het eerst zelf weer gekookt in het kotje en lekker gegeten, maar het kon niet tegen de spaghetti van Frank op! Dit komt nog wel weer. Hebben nog even contact met de kinderen en mijn moeder en vertrekken morgen richting Frankrijk.

Dinsdag 23 september
Vandaag is het de bedoeling om naar de kust van Frankrijk te rijden. We hebben uitgevogeld waar een camperplaats is en willen eigenlijk via binnenweggetjes daar naar toe rijden. Helaas hebben we de nieuwe TomTom nog niet goed onder de knie, zodat het toch weer snelweg wordt. Wel vindt ik nog een andere camperplaats in Bergues, een helemaal ommuurd stadje. We besluiten dan ook om daar heen te rijden. Rond half een komen we daar aan, eten even wat en wandelen dan het fortstadje in en om het fort, erg leuk! Frank wil vanavond zijn spaghetti maken en we hebben alles behalve een rode paprika. In het stadje was nergens een supermarkt of groenteboer te vinden. Ik zit nu te typen en Frank is alsnog op zoek naar een rode paprika, die hoort er in, ik wacht af!!!! Gelukt en heerlijk gegeten. Frank kijkt nog een voetbalwedstrijden op een veldje naast de camperplaats en ik type wat bij en puzzel wat, rustig avondje!

Woensdag 24 september
Bij opstaan is het een somber weertje en dat blijft de hele dag zo, bewolkt en zo nu en dan een fikse bui. We nemen afscheid van onze Franse buurtjes en we rijden langs binnenweggetjes naar Dieppe, een mooie tocht! Komen daar in de middag aan, eten een Franse croissant en gaan dan het stadje in. Helaas begint het al snel te regenen en is de lol van het wandelen er snel af! Onderweg hebben we wel een prepaid kaartje voor internet op de IPad gekocht. Op zich is Dieppe een interessante stad met een 2e wereld historie.

Aanval op Dieppe
Onderdeel van de Tweede Wereldoorlog
Datum 19 augustus 1942

De aanval op Dieppe, ook bekend als De slag om Dieppe of Operatie Jubilee, was een geallieerde aanval op de door de Duitsers bezette havenstad Dieppe, gelegen aan de noordelijke Franse kust, tijdens de Tweede Wereldoorlog, welke plaatsvond op 19 augustus 1942.

De aanval werd uitgevoerd door meer dan 6000 infanteriesoldaten, hoofdzakelijk Canadezen, ondersteund door Britse zeemacht en luchtmacht contingenten. Het doel van de operatie was om een belangrijke haven te veroveren en bezet te houden gedurende een periode, om te bewijzen dat dit mogelijk was en om informatie in te winnen en te kijken hoe de Duitsers zouden reageren. Ook was de aanval bedoeld om de Luftwaffe in een grotere slag te betrekken.

De aanval werd over het algemeen beschouwd als een tactische ramp, met geen van de hoofddoelen verwezenlijkt. 4384 van de in totaal 6086 mannen, welke tot aan de wal kwamen, werden gedood, verwond of gevangengenomen. De Royal Air Force en de RCAF verloren 119 vliegtuigen, terwijl de Royal Navy 555 slachtoffers telde. De catastrofe in Dieppe heeft waarschijnlijk latere geallieerde voorbereidingen voor Operatie Toorts en D-Day beïnvloed.

Donderdag 25 september
We hebben gisteren een prepaidkaartje voor de IPad gekocht, maar het is ons niet gelukt om het tegoed er op te zetten. Dus eerst maar eens terug naar de winkel om dat te laten doen, dat gaat prima! In een poep en een scheet hebben ze het er op staan en hebben we internet. Dan rijden we richting Soligny La Trappe waar Sieds woont. Daar aangekomen blijkt dat hij net terug is uit Nederland, we lunchen bij hem en rijden en weer verder. Komen op een camperplaats in Alençon, een klein plekje voor een camping, waar we met ons beidjes staan. Het is dan al tegen de avond, dus verder een rustig avondje.

Vrijdag 26 september
De boel opruimen en ik zie dan dat er iets van de fietsdrager valt, we repareren het provisorisch met een ty ripje!  (Kweet niet hoe je dat schrijft), maar het blijft goed zitten. Dan verder naar Saint Malo, een ritje van een kleine 200 km. We doen er meer dan 3 uur over omdat we langs mooie rustige weggetjes door leuke Franse dorpjes rijden. Op de uitgezochte camping aangekomen, blijkt deze al gesloten te zijn. Dit in tegenstelling wat er in het camperboekje stond. Helaas pindakaas, verder zoeken dus! We belanden op een camperplaats bij Saint Malo in Rotheneuf, wat vroeger een camping was, mooi aangelegd en veel plaatsen. Na ons gesetteld te hebben wandelen we naar de zee, prachtig in een woord! Het was eb en we konden langs de bootjes naar zee lopen, schitterend met de zon op het water. We hebben echt even genoten van deze wandeling. Doen nog wat boodschapjes in het dorp en gaan dan lekker relaxed bij ons kotje zitten, heerlijk! Het was een fijne dag!

Zaterdag 27 september
Frank haalt een lekker stokbroodje terwijl ik me opfris. Daarna vertrekken we naar Locmariaquer, een plaatsje op een schiereiland. Daar is een wandel en fietsroute langs historische bezienswaardigheden. Het weer is geweldig, lekker zonnetje en genieten dus. Staan op een camping waar we even lekker kunnen douchen en ons wasje kunnen gaan doen. Doen verder vandaag niet al te veel, beetje lezen en puzzelen en het blog versturen. Onderweg hebben we nog getankt en het valt op dat de diesel hier aardig goedkoop is, € 1,27. Voor we vertrekken skyped Sieds om ons te bedanken voor het bezoek aan hem, attent!
Dit was ons eerst reisverslag weer, hopen dat jullie ze weer met plezier zullen lezen!
Liefs RiFra

1. Riemer:
    27 september 2014
    Geweldig...... Geniet er van. Wacht oo de volgende verslagen.
  2. Janny Moerman Huizing:
    27 september 2014
    Lekker weer op stap. Geniet er van en we wensen jullie en fantastische reis zonder pech, panne enzo. We volgen jullie.
  3. Jellie en Gaatse:
    27 september 2014
    Wat heerlijk weer om jullie reisverhalen te lezen. Heel veel plezier en goed uitkijken waar je precies heen gaat. Groetjes van ons . Geniet ervan.
  4. Yvonne Beltman:
    Hallo Frank en Ria,

JP attendeerde mij erop dat jullie weer "op pad" zijn en jullie reisblog weer in de lucht is. Ik vond het erg leuk om alle reisverslagen van jullie vorige " wereld"reis te lezen en verheug me weer op de komende verslagen. Het is net alsof je een beetje aan het meereizen bent. Wij wensen jullie weer mooie avonturen toe.
  5. Geesje:
    28 september 2014
    Wat is het weer genieten van het reisverslag en de mooie foto's, ik wens jullie heel veel plezier (dat zal wel lukken) heel mooi weer en vooral genieten van de omgeving en van elkaar.gr geesje
  6. Henk en tineke:
    Hoi, Frank en Ria,

Heel veel plezier en reisgenot,hebben jullie verdiend!! Liefs Henk en Tineke.
  7. Henk en Sina:
    Hoi Frank en Ria,
    Bedankt voor jullie geweldig reisverslag. Werd wel een beetje emotioneel van jullie afscheidverslag. Maar jullie moeten heerlijk genieten van alle belevenissen en verheug me al op het volgende verslag.
    Veel liefs uit Grunn
  8. Harm en Grietje:
    Hoi lieve vrienden.
    Wij zijn nu in Cairns en alles is goed.
    Morgen trekken we er met de auto o uit.
    We rijden in een Hyundai I40
    Volgens Harm een zeer luxe en bijzonder stil.
    Fijne reis verder.
  9. Tonny:
    28 september 2014
    Halodio, Jammer dat ik jullie gemist heb maandag. Van Ronald heb ik jullie plannen gehoord. Dat gaat leuk worden. Veel plezier en lekker weer! Groetjes, Tonny
  10. A.moerman:
    28 september 2014
    Ook wij wensen jullie een goede reis en wij gaan jullie reis volgen .
    groetjes Attie en Kees
  11. Jan:
    29 september 2014
    Frank en Ria geniet weer van jullie reis. Wij vinden het reisverslag en de foto,s weer hartstikke goed.

De groetjes Jan en Heleen
  12. Ingrid:
    Bon voyage!!
  13. Koos en Tina:
    29 september 2014
    Heel veel plezier op jullie nieuwe reisavontuur, we gaan weer met heel veel plezier de reisverslagen lezen.
  14. Annette:
    30 september 2014
    Leuk dat jullie weer reisverhalen schrijven.
    Ik neem aan dat dit niet de juiste foto's zijn!!!!!!!

Heel veel plezier, hier is nog niets bekend, liefs Annette.
  15. Martin en cobi:
    30 september 2014
    Veel plezier verder. We vonden het leuk om jullie reisverhalen weer te lezen

hartelijke groeten Martin en Cobi
  16. Diny Wijnand:
    2 oktober 2014
    Ik ben weer van het pad (camino Santiago) af. Hebben heerlijk gewandeld maar ben ook wel weer blij thuis te zijn. Hebben 320 km gewandeld vanuit Leon naar Santiago. En natuurlijk weer regen in Santiago. We gaan er nu ook niet meer heen.Wij (Eltjo en ik) wensen jullie een hele fijn reis en we kijken uit naar jullie verhalen. Lieve groetjes,
    Diny en Eltjo
  17. Jolanda:
    3 oktober 2014
    Leuk jullie reisverhaal! Wij gaan jullie weer volgen! Fijne reis!!