Door Noord Griekenland

21 maart 2013 - Sikia, Griekenland

Donderdag 14 maart,
Het heeft de hele nacht gespoeld en ook bij opstaan regent het nog steeds. Ik ga op het, gelukkig overdekte, terras voor het restaurant zitten (wifipunt) en ga ons blog versturen. Frank maakt ons kotje in orde en komt later erbij zitten. Het verslag is zo weg, maar de foto's gaan wat moeilijker. We zitten er dan ook een tijdje en krijgen het best koud. Uiteindelijk zijn de foto's weg en kunnen we vertrekken naar ons doel van vandaag, Kato Gatzea, in de Pilion streek. Het plaatsje ligt aan zee en er is een camping die morgen opengaat!!! We hebben een regenachtige reis van 140 km maar hoe veel te dichter we bij ons einddoel komen, hoeveel te lichter het wordt. De camping vinden we zonder problemen en het blijkt dat hij gewoon het hele jaar open is. We zijn de enige campinggasten. Het is een erg aardige ontvangst door de eigenaar, Antonios, en zijn assistent, Kimon. Als we ons geïnstalleerd hebben worden we uitgenodigd voor een zelfgestookte borrel, tziporo. Het is erg gezellig en het wordt er eentje meer! Kimon studeert Spaans en dat schept een band! We krijgen er meze bij en ook voor de avond worden we uitgenodigd. We hebben een gezellige kletsavond met een heerlijk wijntje. Morgenavond wordt er voor ons gekookt. Gaan wat teut te bedde, gebeurt niet vaak hoor!

Tziporo
Tziporo is een sterke gedistilleerde drank met ongeveer 45 volumeprocent alcohol en wordt geproduceerd uit de draf (het residu van de wijnpers ).
Het wordt meestal geserveerd in borrelglaasjes, zeer koud, vaak met meze , walnoten, amandelen, rozijnen, feta kaas, olijven, of begeleidende halva of andere desserts in restaurants.

Vrijdag 15 maart,
Slapen uit en Frank voelt zich de hele dag niet fit. Hangt wat rond en komt tot niets. Ik ga het bed af halen en drie wassen draaien, ben hier de hele dag wat mee bezig. Het is redelijk weer en de was wil ook wel drogen. We hebben de afspraak dat we in het restaurant gaan eten en er wordt alleen voor ons gekookt. Frank voelt zich nog steeds niet helemaal happy, maar we gaan wel uit eten! We krijgen een mix salade, warm brood met iets kruidigs erop, dan een typisch streekgerecht uit de Pilio, spetsofai, na een stukje cake gemaakt door de moeder van Antonios. Lekker wit wijntje erbij en dan hebben we een prima maaltijd gehad. Nog een tziporo en niet te laat te bedde.

Spetsofai - worstjes met paprika en tomaat
Ingrediënten
1,5 eetlepel olijfolie
300 gram pikante braadworst of saucijsjes, in plakjes
1 grote ui, in halve ringen
1 grote rode en 2 groene paprika's, in lange brede repen
1 Spaanse peper, in kleine stukjes (met of zonder zaadjes)
1 teentje knoflook, fijngehakt
2 grote, rijpe tomaten, ontveld en fijngehakt
1 theelepel tomatenpuree
1 laurierblad, 1 theelepel oregano en 1/2 theelepel gemalen koriander
stuk gedroogde sinaasappelschil
3 eetlepels rode wijn
suiker, zout, versgemalen peper
Bereiding
Verhit de olijfolie in een pan met dikke bodem en bak de plakjes worst rondom lichtbruin. Neem ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken op keukenpapier.
Bak de ui enkele minuten in het braadvet en bak de paprika en Spaanse peper al omscheppend mee. Voeg de knoflook en stukjes tomaat toe en bak die even mee op halfhoog vuur. Voeg de tomatenpuree, specerijen, sinaasappelschil, wijn en worstjes toe en leg het deksel op de pan.
Stoof alles op heel laag vuur in circa 30 minuten gaar, tot de saus is ingedikt. Verwijder het laurierblad en breng op smaak met suiker, zout en peper.
Serveer heet of lauwwarm, met knapperig brood.

Zaterdag 16 maart
Vandaag zijn we precies een half jaar onderweg!!!!! Dat hebben we gisteren al gevierd met het etentje. Frank voelt zich nog steeds niet helemaal fit, het zal niet alleen de tziporo zijn geweest, maar ook de invloed van het wisselende weer. Het ene moment in het zonnetje in 't shirt en een tel later harde wind en koud, dit neemt je wel bij de neus. Ook ik voel me niet helemaal fit. We doen het dan ook rustig aan, wandelen naar het dorpje Kato Gatzea, doen daar wat boodschappen en maken 's avonds een wokje van kipfilet, kool, paprika, lente-ui en kerrie, heerlijk. We worden door Antonios uitgenodigd om Schone Maandag met hun te vieren.  Ik ga samen met Antonios sla plukken. Tot onze verbazing gebruiken ze heel veel onton, paardebloemenblad.  Zij gebruiken dat als salade, klaargemaakt met citroen, olijfolie en zout. We proeven het, erg lekker, achter ons huis in Zuidlaren, groeit dit weelderig. Dus wie in de toekomst bij ons komt eten, weest gewaarschuwd!!!

Pilion
Aan de oostkant van Griekenland ligt het schiereiland Pilion, dat zijn naam te danken heeft aan de hoge berg in het gebied: de Pilio. Deze berg verheft zich indrukwekkend en groen ten noordoostenvan Volos tussen de golf van Pagastikos en de Egeïsche zee. In de wintermaanden ligt er vaak sneeuw op deze berg en er is een skicentrum. Het meest bijzondere van Pilion is misschien wel de unieke architectuur van de huizen in vierentwintig dorpen. De huizen zijn als het ware volkskunst en zijn eigenlijk architectonische musea.
Deze typische huizen zijn torensgewijs gebouwd en bestaan uit drie verdiepingen. Er zijn dicht beboste bergen, vredige valleien en vruchtbare vlakten. Pilion heeft een rijk historisch verleden en is de bakermat van verschillende mythen en sagen, zoals die van de centaur (half man, half paard)

Zondag 17 maart
We maken kennis met de zus van Antonios, zij woont door de week met man en kinderen in Volos en in de weekenden bij haar broer. Ze had samen met haar man een taverne in Volos, maar door de crisis moesten ze er mee stoppen. Ze werken nu voor een werknemer. Ze nodigt ons ook uit voor Schone Maandag en ik biedt aan om haar te helpen, dit neemt ze aan. In de voormiddag lopen we naar Kala Nera, een leuk dorpje. Drinken daar wat, krijgen bij onze versnapering fruit, pinda's en chips. Zitten heerlijk op het terras aan het strand  in het zonnetje. Terug proeven we de salade van onton, heerlijk!!!!!

Schone maandag
Het carnaval (apokries) wordt afgesloten met "schone maandag" of (kathara deftera). Het is een traditionele vliegerdag en de dag waarop er speciaal plat brood (laganes), schaaldieren en zoetigheid wordt gegeten. Deze dag wordt er geen vlees gegeten. De vastenperiode 50 dagen voor Pasen is al begonnen. Met Pasen is het, in sommige streken in Griekenland, een oude traditie om "Judas" te verbranden. Maar nu wordt soms de pop al eerder opgehangen en verbrand, bijvoorbeeld op Schone Maandag.  Een Griek legde uit dat de pop symbool staat voor alle domme mensen. Tijdens het verbranden van de pop wordt er, volgens hem, gescholden op alle domme mensen en alle domme dingen die men (politici) doet.

Maandag 18 maart
We hebben een lekker relaxte ochtend, tegen enen ga ik richting restaurant om mee te helpen. Eigenlijk staat er al heel veel klaar en hoef ik niet zo veel meer te doen. Rond twee uur staat alles klaar, mooi gedekte tafels met allerlei lekkernijen. We hebben een erg gezellige middag met familie en vrienden van Antonios. Heerlijk eten, allemaal schelpdieren op verschillende manieren bereidt, traditioneel brood zonder gist, salades (ook van onton) en natuurlijk rijkelijk begeleidt dor tziporo. Na was er een schaal met halva, een zoet nagerecht. We babbelen heel wat af en hebben een leuke dag. 'S avonds skypen we met de Pruisjes en Caro doet haar spreekbeurt voor ons. Gaat haar prima af! Dan een Skype met Esther, zij is het weekend met een paar vriendinnen naar Schier geweest en heeft het erg leuk gehad. Wat sneu was dat Teun ziek was toen we weg ging. Gelukkig is hij weer wat opgeknapt. Drinken nog een afscheidsborrel en betalen. Krijgen van Antonios nog een fles olijfolie van eigen bodem mee!

Dinsdag 19 maart
Na 5 dagen pakken we ons boeltje op, nemen afscheid en vertrekken. Prima reis tot we de weg niet meer weten, deze vragen en ons wordt verteld dat de weg die willen nemen een moeilijk begaanbare weg is. na een blik op onze auto zegt de man dat het met ons karretje wel zal lukken. We nemen de gok en gaan de uitdaging aan. Nou, nou, het doet ons denken aan die ene keer in Marokko toen we door rivierbeddingen reden, dat was zo nu en dan ook hier het geval!!!! Uiteindelijk komen we weer op een goede weg. Halen ergens geld en zoeken een supermarkt. Het is echter een toeristische plek en alles is nog dicht. Vinden een camping die open lijkt, hek staat open, maar niemand te bekennen. We zoeken nog even verder, maar gaan uiteindelijk toch op de eerste camping staan. We zien we of er iemand komt. O ja, als we het kotje open maken,  vinden we toch weer, net als eerder in Marokko, een troepje. Wel minder erg gelukkig. Er is een kastje met kruiden open gegaan en dat ligt verspreidt op de grond tussen de glasscherven van een wijnglas. Snel opgeruimd en dan relaxen.

Woensdag 20 maart
Als we op het punt staan om weg te gaan, komt er een man de camping op rijden. Hij stopt bij ons en het lijkt de campingeigenaar te zijn. We betalen 10 euro voor de overnachting en vertrekken. Mooie route, meeste tijd langs zee. We rijden een paar keer verkeerd omdat we op secundaire wegen rijden en de wegen zo nu en dan gewoon stoppen! Op een gegeven moment komen we langs een archeologische opgraving (ancient Pydna) en besluiten om deze te  gaan bekijken. Er komt al snel een man naar ons toe en biedt ons aan om een rondleiding toegeven, dit nemen we met beide handen aan. Hartstikke leuk, we zijn dit jaar de 8e en 9e bezoekers. De man vraagt of hij een foto van ons mag nemen, hij zet met toestemming van de mensen, hun foto's op Facebook. Wij vinden dit prima, een erg leuke ervaring! Daarna pakken we de tolweg en rond half twee arriveren we op een camping, een andere dan die we zochten. Er zijn mensen aan het werk en we mogen, terwijl de camping nog niet open is, wel gaan staan. Kosten 15 euro, alles wordt snel schoon gemaakt, wc en douche schoongespoten. We maken nog een wandelingetje langs zee en zien tot onze verbazing dat er verschillende mensen in zee zwemmen en liggen te zonnen! Het is best lekker weer, zonnetje erbij, maar wij vinden het windje nog wel fris en hebben ons vestje aan. Wel is het duidelijk dat de lente doorbreekt, alles barst uit de knoppen, vlinders en heel veel bloesem, prachtig!

Pydna
Het Oude Pydna werd opgericht in de 7e eeuw voor Christus door de Grieken, maar in de 5e eeuw voor Christus werd het deel van Macedonië. De stad is vooral bekend uit de strijd die hier plaatsvond in 168 voor Christus. Deze slag was beslissend voor de toekomst van het oude Macedonië.
De bewaarde ruïnes van Pydna komen voornamelijk uit de Byzantijnse periode, met inbegrip van overblijfselen van een kasteel en twee basilieken.

Donderdag 21 maart
We komen vandaag aan in Sikia, een plaatsje op het schiereiland Sithonia. Hebben snel de camping te pakken die we zochten. Het is een familiecamping die het hele jaar open is. We worden begroet door 2 gezellige honden, die later met ons mee wandelen langs het strand. We bekijken nog of we hier een dag extra gaan blijven. Vanavond rode bietjes, aardappelpuree en een karbonade, lekker Nederlands!

1. Geesje:
    Hoi Frank en Ria
    Terwijl daar bij jullie de lente doorbreekt is het hier steenkoud ze verwachten -5 tot -9 het weekend, ik verlang toch wel een beetje naar de zon , hè en als jullie een keer een salade maken van onton ik hou mij aanbevolen, nog een prettige reis en tot het volgende reisverslag ik kijk er naar uit
  2. Jolanda:
    21 maart 2013
    Wij sluiten ons van harte aan bij de reactie van Geesje. Maar laat dan Tziporo maar weg, als Frank er al last van heeft heb ik geen kans om dat te overleven. Leuk dat je het recept erop zet. Mocht je enkele bladeren achter het huisje missen dan weet ik van niks. Veel liefs en plezier verder. Groetjes Hans en Jootje.
  3. Wim:
    21 maart 2013
    Wat gaat de tijd toch snel,al een half jaar weg!Ha,nog 2 1/2 jaar te gaan,lekker toch?
    Niet ziek worden hoor!
    Hopelijk wordt het weer nu beter,daar zijn we allemaal aan toe!
    Jullie,maar wij ook!
    Groetjes!!!!!!!!!!!!!
  4. Sjoerd en Hanneke:
    21 maart 2013
    Leuk verslag en bedankt voor het recept. Binnenkort ook maar eens wat blaadjes plukken rondom Zuidlaren ;-).
    Groetjes, Sj en Hanneke
  5. Jannie Kiemel:
    22 maart 2013
    Heb weer genoten van jullie ervaringen. Nu maar hopen dat het weer daar ook beter wordt. Groetjes Piet en Jannie.
  6. Kira:
    22 maart 2013
    Dag, een klein beetje op weg naar Turkije. Bij jullie ook niet altijd super warm, hier nog steeds bbbrrr. Paardebloem op zijn gronings, onton of honton. Honton noemden wij het. Van de bloemen kun je schijnbaar ook een heerlijke landwijn maken, van de gedroogde geroosterde en gemalen wortelen een koffie surrogaat. Het blad kan ook als andijvie worden gekookt. De paardebloem heeft ook nog vele geneeskrachtige werkingen. In deze crisistijd goedkope groente en vond in mijn kruidenkookboek een recpet van paardebloemsla met bacon. Ga dat nu zeker eens proberen, net als de gekookte versie. Tot het volgend verslag veel reisplezier, groetjes kira (en herman natuurlijk)
  7. Martin en cobi:
    27 maart 2013
    Wij hebben weer genoten van jullie reizen en hopen dat jullie ook genieten van het mooie weer en veel meemaken
    groetjes Martin en Cobi