Spanje week 4

2 mei 2016 - Mataró, Spanje

Dinsdag 26 april,              Ebro Delta

Vandaag hebben we een fantastische dag gehad. In de ochtend een wasje gedaan op de camping, broodje gekocht en gegeten en daarna op weg naar de Ebro Delta. Onderweg nog een paar boodschapjes bij de Aldi gedaan en dan naar de camperplek.  Het is een mooie plek met ruime plaatsen en het is hempiesweer, dit in tegenstelling van de berichten uit Nederland. We gaan er lekker in het zonnetje staan en er komen her en der wat mensen langs voor een babbeltje. Zo ook uit Eelde, zelfde gemeente als Zuudloarn! Wij gaan fietsen door de Delta, maar rijden de verkeerde kant op. Daardoor wordt de route rond het meer wel heeeeeeeeel erg lang, maar wel mooi hoor! Zijn wel een keer zo lang onderweg, maar dat mag de pret niet drukken. We zijn aan het vogel spotten en zien allerlei soorten, flamingo, reigers en zelf een ijsvogeltje. We genieten echt van de fietstocht. Ondertussen is het wel behoorlijk gaan waaien, maar de temperatuur is nog steeds prima. Na de fietstocht zitten we nog een poos buiten en komt er een camperaar langs uut Klazienaveen, leuk contact mee gehad. Rond half zeven wordt het toch wel wat frisser, vooral door de wind. Strakjes eten in een restaurant  in  de buurt. Helaas pindakaas, nadat we nog even bij onze buurtjes hebben gezeten te borrelen en daarna naar het restaurant lopen, blijkt deze dicht, gesloten te zijn! Bij de Eeldener buurtjes was het overigens erg gezellig en Frank flanst nu iets lekkers in elkaar, zal mie nei doun! Was goud, drei gangen menu!

Woensdag 27 april,         Ebro Delta

Koningsdag in Nederland! Wij merken er hier niets van, geen vlooienmarkten, braderies en muziekkorpsen. Door de muziekkorpsen werden wij als kind wakker gemaakt en dan moest je er achter de muziek aan! Via WhatsApp horen we dat het thuisfront wat marktjes af gaat vandaag. Wij hebben bedacht om nog een dagje op deze plaats te blijven en de fietsroute nog een keer te rijden, maar dan over de goede route. Doen dus lekker rustig aan en hebben babbels met allerlei mensen, niet alleen Nederlanders, maar ook met Fransen. Praten gaat dan met handen en voeten, want Frans beheersen we beiden  niet en de Fransen beheersen geen Engels. Dan gaan we de goede kant op fietsen, mooie route en een heeeeel stuk korter dan die van gisteren. Het is bewolkt, maar nog steeds een lekker temperatuurtje. In het dorpje Poble Nou del Delta is een restaurant waar we een goede tip van Nico en Alie uit Eelde voor hebben gekregen. Nou dat was een gouden tip hoor, heerlijk gegeten! Normaliter eten wij altijd in de loop van de avond, maar deze keer eten we rond half 3. Het is een supermaaltijd voor 12 eurie pp (zie foto), bij de rekening krijgen we  Werthers original, een geschenkje van mam uit het hiernamaals! Dan nog een klein stukje fietsen en we zijn weer op plaats van bestemming. Ondertussen trekt de lucht dicht, zon weg en het wordt behoorlijk kouder. De weersverwachting voor morgen is niet flitsend, we zullen zien!

De Ebro Delta

Dit is een belangrijk natuurgebied in Spanje en het grootste deltagebied van Catalonië.Het nationaal natuurpark Delta de L’Ebre is 320 km² groot en bestaat uit moeraslanden, rijstvelden, vele kanalen en de rivier de Ebro. Langs de kust vindt u tevens mooie zandstranden. Het park is een paradijs voor vogelliefhebbers; meer dan 300 verschillende vogelsoorten verblijven vast of tijdelijk (trekvogels) in het deltagebied. U kunt het gebied op verschillende manieren verkennen. U kunt te voet mooie wandelingen maken of met de fiets een ontspannende tocht door dit bijzondere gebied maken.Er zijn uitgestrekte rijstvelden, laag overvliegende flamingo's en in de verte besneeuwde bergtoppen. Een vreemde combinatie die je niet snel in Europa verwacht. Toch is dit precies wat de Ebro-delta je te bieden heeft.

Donderdag 28 april,        Morella

De hele nacht regen en harde wind. Bij opstaan is het droog maar koud. De ondergrond waar we staan is wat lemig en nu het nat is zakken we er in weg, loopt lekker in! Frank probeert een broodje te scoren, zonder resultaat dit keer, maar heeft al heel wat leem aan zijn schoenen en ik bedenk dat ik maar binnen blijf en daar de boel op orde maak! Zo gezegd zo gedaan, we nemen afscheid van onze Klazienaveenster buurtjes Korrie en Tinus, de Eeldenaren zijn zonder afscheid  al vertrokken! Rijden de Delta uit en verdwalen daarna, want er zijn nieuwe wegen die onze TomTom niet kent. Hij raakt van slag en ik ook! Uiteindelijk komt het wel weer goed en na een uurtje hebben we getankt, boodschapjes gedaan en zitten we op de weg naar Morella. Het is geen lange trip, maar we hebben wel een paar aardige Rikkies; even ter verduidelijking, vroeger was er een kinderserie op TV, Rikkie en Slingertje! Voor ons is nu een slingertje gewoon een kronkel in de weg, een Rikkie daarentegen is een scherpe bocht naar boven of beneden op een berg. Daar is het goed uitkijken dus! De camperplaats is snel gevonden, een mooie plek met een prachtig uitzicht op Morella. Het weer is en blijft vandaag bewolkt en koud, daarom gaan we met ons karretje naar de parkeerplaats even buiten Morella en zetten daar ons kotje neer. Dan wandelen we de poort door en verkennen het stadje. Bij de VVV halen we een kaartje en we wandelen door het centrum naar het kasteel, erg bijzonder! Ligt behoorlijk hoog en we zijn wel een paar uur aan de wandel om alles te zien. Op de terugweg gaan we nog langs de Joodse wijk, een klein stukje hiervan is nog aanwezig. Dan terug naar de camperplaats, als we even staan komen er al snel meerdere campers.

Morella

Het vestingstadje Morella is bekend door zijn stadsmuren, middeleeuws kasteel en fort, beide uit de 14e eeuw. Het is een Gotische stad en heeft de kwalificatie van Spaans Cultureel Erfgoed.Morella ligt aan de Costa del Azahar. Om er te komen is al een avontuur op zich, over  een bochtige steile weg en over een pas tot men aan de voet van een hoge rots komt: op de top (ca. 1000 meter) ligt het Morella. Het stadje is bekend door zijn stadsmuren, middeleeuws kasteel en fort, beide uit de 14e eeuw. Er zijn grotbeschilderingen gevonden die aantonen dat het stadje al sinds de prehistorie bewoond wordt: sommige tekeningen dateren van ca. 4500 voor Christus.Morella is een oud stadje met smalle straatjes en veel trappen, gelegen tussen een stadsmuur met zes poorten en 16 torens. Men komt de stadskern binnen via de hoofdpoort San Miguel met zijn achthoekige tweelingtorens uit de 15e eeuw.Een wandeling door Morella is zeer de moeite waard:  De (vakwerk)huizen met interessante gevels en balkons die aan de onderkant voorzien zijn van siertegels. De hoofdstraat met zuilengang ‘Blasco de Alagón’ oftewel ‘la plaça’ is sinds de Middeleeuwen de marktplaats en is ‘versierd’ met diverse arcadebogen. De Joodse buurt met zijn smalle steegjes of Cuesta de Sant Joan: de trapsgewijze straten die door de stad heen van boven naar beneden lopen.

Vrijdag 29 april,                Salou

Het is koud geweest vannacht en ik heb niet echt flitsend geslapen, dat kan een keertje gebeuren! Vertrekken niet te laat en rijden door het binnenland naar Salou. Ooit, 43 jaar geleden hebben we daar onze eerste vlieg en buitenlandse reis naar toe gemaakt. We werden toen getrakteerd  door Frank zijn ouders op een reisje naar Salou, was super leuk! Jan Paul  was toen 3 jaar, had klompjes aan, blonde krulletjes,  kreeg erg veel belangstelling van de Spanjolen en noemde de fontein, kaptein. Esther was nog geen jaar, kon nog niet lopen en zat nog in een wandelwagentje.  Schoonzus  Annette was toen ook mee, maar zwager Dries niet. Hij was met zijn toenmalige vrouw een backpackvakantie aan het maken door, volgens ons, Noord Afrika en zij waren op de terugreis. Ze kwamen op een gegeven moment nog langs, konden zich effe lekker douchen en we zijn toen met het hele gezin Pruis uit eten geweest, mooie herinneringen! Wij lopen over de boulevard, langs de fontein en naar appartementencomplex Hesperia waar we toen verbleven, waar blijft de tijd!

We schrijven ons in op de camping, die de duurste is deze trip, 29 euro voor een nachtje. We krijgen van de receptioniste een armbandje om net als bij een all inclusive hotel, we hebben hier wel schik om! Daarna gaan we op zoek naar shirts voor de kleinkinderen, voor Mees een voetbalshirt en voor de boys van Esther een Adidasshirt. We schrikken ons wezenloos als we de prijs horen voor het voetbalshirt, 80 Euro! Later komen hem tegen voor 50! We vinden het belachelijk en besluiten om morgen naar Calella te rijden waar we de vorige keren de shirts hebben gekocht! Jaja, opa en oma moeten wat over hebben voor de kleinkinderen, maar ze doen het graag hoor! Het weertje was lekker vandaag, maar tegen de avond wordt het toch weer wat frisjes. Het is vrijdag en het wordt drukker met Spanjolen op de camping, er is ook van alles te doen, kinderdisco enz. Ook zijn er redelijk wat Nederlanders met kinderen, want het is meivakantie. Wij moeten deze keer wel op camping staan, want er zijn in de buurt geen camperplekken en als ze er zijn dan zijn ze bijna net zo duur als een camping, dus!!!

Zaterdag 30 april,            Calella

Weer een lekkere douche en daarna vertrekken voor een, voor ons doen, lange trip. We overbruggen vandaan zo’n 190 km. Doen daar best lang over, want we mijden de snelwegen en rijden langs de zee door allerlei plaatsjes. Op een gegeven moment toch wel wat snelweg, maar gaan daar ook weer net zo snel af. Rijden dan weer langs de kust en komen langs de camping in Mataro waar we dinsdag Gerrit en Dicky zullen zien, campervrienden van 3 jaar geleden in Turkije. We hebben met hen toen Frank zijn 65e verjaardag gevierd en Frank zijn 68e verjaardag zit er aan te komen! Na Mataro is het nog maar een klein stukje, doen nog wat boodschapjes  en dan arriveren we op de camping Rocca Grossa even voor Calella. Krijgen een prima plekje en in de loop van de middag wandelen we naar het plaatsje om daar op shirtjesjacht te gaan. Voor shirtje Mees slagen we al snel, dingen natuurlijk af en dat lukt prima, dan gaat shirtje Sem ook goed, ook weer met afdingen. Teuntje gaat wat lastiger, maar na wat foto appen met Esther, krijgen we ook een shirtje Teun! Hehe, dat is klaar, voor Caro wordt het geen shirtje, maar daar gaat oma in Nederland wel even mee shoppen! Komt ze ook wel aan haar trekken. Onderweg zien we toch nog een kleinigheidje voor haar, ook weer klaar. Op de camping hebben we contact met John en Wilma die met hun 2 kinderen een paar weekjes met de camper er op uit zijn. In de loop van de avond gaan we een hapje eten in het restaurantje voor de camping, Frank een halve kip met patat en ik neem kebab met patat. Het vult goed, maar daar houdt het ook mee op! Ondertussen wordt er druk voetbal gekeken, Barcelona tegen Sevilla, Barca wint en iedereen is blij. Na het voetballen is er live muziek, een eenmansorkestje bestaande uit een bejaarde manke hippie met een grijs paardenstaartje. Hij speelt gitaar en zingt , de rest van de muziek komtuit de apparatuur. Hij zingt en speelt vooral jaren zestig muziek en doet dat hartstikke goed, zo goed dat Frank en ik als eerste en enige op de dansvloer staan op  “Sultan off Swing” van Dire Streets. Vooral veel babbelcontact met Nederlanders, er is ook een stel dat al 25 jaar op de camping komt, uiteindelijk liggen we rond half een te bedde!

Zondag 1 mei,                   Quart

Vandaag is het de Dag van de Arbeid en in Spanje is het Moederdag, een weekje eerder dan bij ons! Vanochtend moeten we bedenken waar we naar toe zullen gaan, een optie is Blanes op een gote mixparking, maar daar voelen we beide niet echt voor. Na wat verder zoeken stuiten we op een camperplaats in Quart, een plaatsje vlakbij Girona. We besluiten daar naar toe te gaan, de recensies zijn goed en er is een fietspad naar Girona. Daar zijn we veertig jaar geleden ook geweest met Tineke, mijn zus en onze kinderen en de plaats staat als erg mooi in onze herinnering. Daarna hebben wij een paar keer geprobeerd om het  nog eens te bekijken, maar dat is op de een of andere manier nooit gelukt. We moeten zo’n dikke 50 km rijden door het binnenland, mooi is dat! Er bloeit van alles, maar vooral veel klaprozen. Als we arriveren op de camperplek zijn we de eerste, er zijn maar vier plekken en die zijn niet al te ruim. Wij kunnen er prima staan, maar als er na ons een camper komt van meer dan 7 meter past het niet. Tis een Fransoos en hij zet zijn camper dan maar overdwars en neemt zo de resterende 3 plaatsen in beslag. Wij eten een noedelsoepie en gaan dan per fiets naar Girona via een prachtig fietspad. We halen bij een officino del turismo  een plattegrondje en gaan dan aan de wandel. Het is net als in onze herinnering een prachtige stad, ommuurd, met een mooie Kathedraal, Arabische baden, mooie huizen aan een rivier  met daarover een brug die ontworpen is door Eifel, je weet wel die van de toren in Parijs en een Joodse wijk. We zijn wel even zoet met de wandeling en zitten na die tijd met een heerlijk biertje op een terras. Dan de terugtocht weer via het mooie fietspad en we zijn beiden tevreden over deze dag! Frank maakt vanavond stamppot zuurkool met spekjes en een vers worstje, prima te eten!

Girona

Girona is een oude stad waar door de eeuwen heen veel om is gestreden. Cultuurhistorisch is het Joodse en Arabisch  verleden de grote trekpleister.  Het labyrint van smalle straatjes  en mooie Arabische baden getuigen van de twee eeuwen waarin  de stad Arabisch is geweest. In De Joodse wijk Ell Call hebben zes eeuwen Joden gewoond en het bestaat uit een wirwar van smalle huisjes en verbindende steegjes. Verder is er nog een imposante Gotische kathedraal en kun je een wandeling over oude stadsmuren maken.

Maandag 2 mei,               Mataro

De campers om ons heen vertrekken allemaal op tijd, mijn broodheer zorgt voor het ontbijt en wij vertrekken rond half 10. Als eerste gaan we naar Pubol, een dikke 30 km rijden. Hier woonde Gala Dali, de vrouw van! We komen er aan en zien een klein dorpje met een kasteel waar zij woonde. Dit is als museum ingericht, maar omdat maandag altijd een gesloten museum dag is kunnen wij er niet in, jammer! Rijden dan door naar Peratallada, een middeleeuws stadje, waar JP ons op attendeerde. We dwalen daar rond door prachtige straatjes, met mooi keitjes en poortjes en geen auto’s. Als we uitgekeken zijn zetten we de TomTom op Lloret de Mar en daarna op Blanes, waar een camperplaats is. als we aankomen zien we dat het een erg grote parkeerplaats is met een paar camperplekken en helemaal geen schaduw. We overleggen en zien het dan niet zitten om daar te gaan staan. Een rondje boulevard en dan terug naar ons kotje, maar kunnen dan niet buiten zitten met het prachtige weer! Besluiten om dan maar alvast naar camping Barcelona in Mataro te gaan, waar we dinsdag Gerrit en Dicky zullen zien. Onderweg nog wat boodschapjes en nestelen ons dan op de camping, ziet er prima uit en we gaan gelijk voor de laatste keer een was in de wasmachine doen. Hebben uitzicht op zee en gaan lekker in het zunneke zitten. De was is ondertussen weer fris en droog en we kunnen er werr tegen tot we thuis zijn. Morgen het bed verschonen, maar dan neem ik het vuile beddengoed mee naar huus! Eten een flinke rest stamppot zuurkool met worst en dat was genoeg en viel er lekker in!

Liefs RiFra

1. Leanne:
    3 mei 2016
    Mam in Salou? Haha, dat wist ik niet! Goede reis en tot op de Pruisendag!
  2. A.moerman:
    3 mei 2016
    Hoi frank en ria, leuk verhaal em weer mooie foto's.
    Frank alvast gefeliciteerd met je verjaardag!
    Groetjes van Attie en Kees
  3. Janny Moerman Huizing:
    Hallo Frank en Ria,
    Jullie hebben het nog steeds naar de zin!!
    In 2008 waren wij nog met onze oude camper in Spanje aan het rijden toen we opeens een bord langs de weg zagen met de aanduiding camperplaats. Dat was Morella! Wij daar maar naartoe. Mooi uitzicht daar. Ook met de camper naar het stadje gereden want de afstand daarnaartoe was ons te ver om te lopen. De burcht bekeken en door de straatjes gewandeld. Erg leuk.
    Veel plezier verder
  4. Koos en Tina:
    3 mei 2016
    Hoi Frankie en Ria, weer met veel plezier jullie avonturen gelezen.
    Wij vliegen maandag 9 mei naar Tenerif, hopen net zo veel plezier te hebben als jullie.
    Groetjes en tot gauw
  5. Sören:
    3 mei 2016
    Jullie hebben dus toch maar besloten om helemaal uit je dak te gaan aan de Costa brava? Zijn daar ook pensionado disco's ;-) Dat had ik toch niet direct verwacht. Gelukkig zijn julie gelukkig lekker aan het rond crossen met plezier. Mooi verhalen over mooie stadjes. 31 mei duurt nog even toch? Geniet ervan! Wii zijn gestrand in cabo de Gata, nijar. Ook heel mooi en genieten van de surf en locale bar en reagee band! Succes met de katers! Groetjes Sören
  6. Diny:
    5 mei 2016
    Weer een mooi verhaal. Geniet er elke keer weer van.

Lieve groetjes,
    Diny en eltjo.
  7. Chris en Tine:
    5 mei 2016
    Hoi Frank en Ria.Eerst willen we Frank van Harte Feliciteren met je
    verjaardag,maak er een gezellige dag van.
    Met de mooie verhalen is het einde in zicht.Het was weer geweldig.Goede reis gewensd.

Groetjes Tine en Chris
  8. Ilse en Kees:
    6 mei 2016
    Hallo Frank allereerst nog gefeliciteerd met U verjaardag, weet nog dat we in Zuidlaren waren en toen hebben we nog een kroonjaar gevierd.
    Hopelijk een fijne dag gehad met Ria samen.
    Even over Ilse, die is weer begonnen met aderlating, haar ijzer in het bloed was al hoog, maar is sinds 2013 okt moeten stoppen vanwege toen omgekeerde afstoting van de nieren, dat is nu weer genormaliseerd dus mocht ze weer met aderlatingen starten. Verder gaat het goed met haar.

Even terug naar jullie verhalen, Salou daar hoor je best vaak de jeugd over praten.
    Wat mij wel opvalt is dat je wel heel veel indrukken op doet, ik merk wel dat jullie op tijd de rust nemen om het tot je te laten komen.

Op naar het volgende verhaal.

Het weer is hier uitstekend, hopelijk blijft het zo, willen met Pinksteren naar Zuidlaren.
    Gr Ilse en Kees
  9. Martin en cobi:
    6 mei 2016
    Hallo Frank en Ria,nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van FRANK. het is hier gelukkig ook eens weer lekker zon en 23 graden. we hopen dat Jullie ook nog kunnen genieten van mooi weer en de Reis. misschien tot gauw. Groetjes Martin en Cobi.