We zijn weer on tour mei 2019

20 mei 2019 - Drangedal, Noorwegen

Hallo allemaal,

Hier zijn we weer! Hebben ons opgemaakt voor een tripje van zeven weken naar Scandinavië, de Baltische Staten en Polen. Hier aan vooraf hebben we een heerlijke week gehad op Tenerife met onze kinderen en kleinkinderen. In februari waren we 50 jaar getrouwd en in plaats van een feest hebben we met hele spul een weekje all inclusive Tenerife genoten. Dit was een groot succes, niet iedereen is een liefhebber van vliegen, maar iedereen had het er wel voor over en gelukkig vielen de vluchten op zich wel mee. Op 28 april vlogen we heen en de retourvlucht was op de verjaardag van Frank, dus op 5 mei.  Het hotel was onderverdeeld in mooie appartementen van twee hoog en we zaten vlak bij elkaar. Het eten was super, we konden ons elke maaltijd te goed doen aan een rijke variatie aan gerechten. Iedereen deed in deze week wat hij/zij leuk vond, maar een aantal dingen deden we toch met elkaar. Zo werd er gewaterfietst, naar een aquapark met heel veel glijbanen gegaan, gejetskied, geshopt, gewandeld en met elkaar een boottocht gemaakt. Tijdens deze tocht zagen we heel veel dolfijnen en walvissen, een groot succes!

Wij kijken met veel plezier terug op een hele mooie dierbare week! Maar ja, eenmaal thuis komt het kotjekriebeltje weer om de hoek kijken. Na een weekje thuis dus weer op pad! We hopen deze reis ook weer veel te zien, mensen te ontmoeten en hopen dat iedereen die ons blog bijhoudt ook deze keer weer meereist!

Maandag 13 mei.    Greetsiel

Beide niet al te best geslapen, onze koelkast doet het niet, ondanks dat er twee nieuwe accu’s zijn geïnstalleerd. Frank maakt het niet veel uit, maar ik heb er meer moeite mee! We zijn dus op tijd op en vertrekken om evenzoveel negen. Gaan dan eerst langs bij caravan

Bedrijf Strating in Zuidbroek. De monteur die ons tegemoet komt heeft ons twee jaar geleden ook geholpen, toen werkte hij bij een andere zaak. Hij bekijkt de boel, maar zegt zelf dat hij weinig verstand heeft van deze soort koelkasten, dit merk, Waeco, zit bijna nooit in caravans. We rijden dus door zonder koelkast, onderweg misschien nog een keertje bij een ander bedrijf proberen. Rijden al snel over binnendoorweggetjes Duitsland, Ost Friesland, in en even na enen komen we aan in Greetsiel. Een mooi, maar ook wel toeristisch plaatsje. Nadat we ons gesetteld hebben wandelen we het dorp in en genieten van de sfeer. Het is geen vakantietijd, dus lekker rustig. We kijken ook naar restaurantjes, het is onze eerste avond en dan gaan we altijd uit eten. We vinden een Italiaans restaurant en gaan daar vanavond naartoe. Het is heerlijk, Ik ga voor verse scholletjes met noordzeegarnaaltjes, aardappeltjes, verse groene asperges en een salade. Frank geniet van een vissoepje en daarna van een pizza met noordzeegarnalen en matjes (haring). Apart, maar hij vindt hem heerlijk! Wandelen terug, doen een spelletje en liggen op tijd in bed!

Dinsdag 14 mei,  Stade

Hebben beide heerlijk geslapen in ons kotjebedje! Frank is er zoals gewoonlijk als eerste uit en haalt lekkere verse broodjes. Daarna pakken we de boel bij elkaar en gaan richting Stade, zo’n 190 km verder op! Ik ben er ondertussen achter gekomen dat mijn navigatie, Scout het niet goed doet, balen dus! Gelukkig hebben we onze TomTom en die brengt ons feilloos naar de camperplaats in Stade. Daar zijn we al eerder geweest, maar hebben er weinig herinnering aan over gehouden. Prima plek en in de middag verkennen we het plaatsje. Het is een oud Hanzestadje, leuk om door heen te wandelen maar meer ook niet! Terug op de camperplaats zitten we nog een poosje heerlijk in het zonnetje, genieten dus! Frank gaat koken, flutmaaltijd! We hadden nog krieltjes van thuis, potje doperwtjes en een blikje Frankfurter worstjes. Gelukkig had ik nog een sausje gekocht waardoor het geheel nog wat smaak kreeg! Hoop dat het tijdens dit tripje beter gaat worden Frank!!!!! Nu is hij even aan de wandel en ik schrijf weer wat bij!

Woensdag 15 mei   Schleswig,

We vertrekken rond 10 uur nadat we ons garantiegeld terug hebben gekregen. Gaan dan tanken, maar als we willen betalen wordt ons pasje niet geaccepteerd. We moeten dus op zoek naar een geldautomaat.  Vinden die, pinnen, betalen en kunnen dan gelukkig verder naar het veer over de Elbe richting Gluckstad. Daar aangekomen zien we een behoorlijke file richting voorpont. Na een uur kunnen we de oversteek maken, dit is altijd beter dan de de omweg via Hamburg! Verder een leuke rit naar Schleswig, maar helaas. Als we daar aankomen op de camperplaats is deze helemaal bezet door een groep, balen dus! Gaan dan maar naar een camping in de buurt en zitten dat nog een poosje lekker buiten. Er komen Nederlanders, een Nederlandse vrouw, die haar grote camper op blokken probeert te zetten, lukt niet! Dan zet ze de camper vlak bij ons neer en komt een babbeltje maken. De camper is gehuurd, zij rijdt er mee en haar man fietst van Elst naar de Noordkaap. Ze ontmoeten elkaar steeds tegen de avond en hij komt tegen 7 uur aan op de camping. Wij doen lekker in het zonnetje ons spelletje en nu is Frank bezig met ons eten, zijn spaghetti, lekker! Viel er goed in, zijn beide wel met van toch wel een lange dag reizen, zitten nu aan de koffie!

Donderdag 16 mei.  Odense,

Vertrekken niet te laat en rijden langs mooie binnenweggetjes van Duitsland Denemarken in. We doen een route die we nog niet eerder hebben gereden en zien nu eigenlijk goed hoe mooi Denemarken is. Momenteel staat er veul koolzaad in de blui, erg mooi! Hebben een camperplaats uitgezocht op het eiland Odense vlakbij de plaats Odense, geboorteplaats van de sprookjesschrijver Hans Christiaan Anderson. De plek is gratis en staat naast een camper/caravanbedrijf. Als we aankomen vragen we eerst of ze iets met onze niet werkende koelkast kunnen doen. Een monteur bekijkt de boel, meet de accu’s door en die zijn goed, maar dat wisten we al! Verder heeft hij geen tijd om er naar te kijken, morgen begint hun vakantie. Dat is jammer, maar het is niet anders! Gelukkig is het niet erg warm en houd de koelkast de boel wel redelijk koel. Er is niet veel te doen en we hebben een luie middag! Vanavond het liveblog van de halve finale songfestival bijgehouden en toen Duncan op moest treden gauw even gekeken. Hij had een fantastisch optreden en gaat door naar de finale van zaterdag, leuk!

Vrijdag 17 mei   Hittarp,

We hebben de TomTom ingesteld op een camperplaats in Helsingør, nog net in Denemarken. De camperplaats is bij een slot, maar onderweg krijgen we zoveel regen dat we besluiten om de oversteek naar Zweden vandaag i.p.v. morgen te maken. Daar zijn ook genoeg camperplekken, dus zo gezegd zo gedaan! We zijn snel aan de overkant, binnen een half uur! Moeten daar wel 58 euries voor betalen + de tolbrug van 34 euries was het een duur ritje. We komen uiteindelijk op een hele mooie camperplek aan zee te staan, jammer van het weer, nog steeds regen en koud. Zitten lekker droog in ons kotje en wandelen nog een stukje langs zee als het even droog is. Onderweg boodschapjes gehaald en de pot schaft vanavond gekookte aardappelen, een blik boontjes en Zweedse kotballer, oftewel Zweedse gehaktballetjes. Kan er mee door, net een voldoende. Gaan nu aan de koffie, lekker!

Zaterdag 18 mei.   Kode

Nemen afscheid van onze Nederlandse buurtjes en vertrekken richting Göteborg. Mooie rit, wel over de snelweg, maar heel veel bloeiende koolzaadvelden aan de kant van de weg, prachtig! Komen rond half twee aan op onze uitgezochte camperplaats, wat een mooi plekje! We staan er alleen en via een klein paadje lopen we zo naar zee. Onderweg hebben we boodschappen gedaan en hebben voor nu een broodje, die smikkelen we op en hebben daarna contact met onze kinderen. Onze kleinzoon Mees gaat twee maanden vakantie werk doen op een camping in de Ardèche en is door zijn ouders en zusje daar naar toe gebracht, hij laat nog even wat videobeelden van de camping zien, ziet er prima uit. Verder hoorden we van onze kleindochter dat ze besloten had welke studierichting ze op zal gaan. Esther appte dat ze vanavond lekker thuis met de jongens het songfestival gaat kijken (beetje jaloers, kost mij te veel Internet). Morgen gaat ze met een vriendin op de rommelmarkt in Annen staan. Leuke dingen allemaal die je mee krijgt via de moderne communicatie! Hierna wandelen we langs de zee naar een lange  brug die naar een eilandje gaat, het is hier een prachtig natuurgebied. Terug zetten we de stoeltjes buiten, we zijn de enige camperaars en het is heel rustig hier. We eten spaghetti met een kaasausje met een hamburger erdoor. Is niet echt een succes, maar kan er mee door! Vanavond het live blog volgen van het songfestival en in ieder geval het optreden van Duncan bekijken, ik ga voor nummer 1!

Zondag 19 mei  Frederikstad,

Duncan heeft gewonnen, super! Na ons zondagse ontbijtje met een Zweeds eitje vertrekken we naar  Frederikstad. Dat is een mooi vestingstadje waar we eerder zijn geweest. Het ligt niet ver van de oversteek met de ferry van Moss naar Horten. Deze pikken we morgen om op bezoek te gaan bij Harma, Camiel en hun twee dochters in Henneseid. We komen aan in Frederikstad met prachtig weer en zoeken de camperplaats, niet goedkoop 25 euro. De camping die we al eens eerder hebben gehad is 35, maar dan kunnen we met dit mooie weer wel buiten zitten, dit doen we dus. Nestelen ons, eten een soepje met de overgebleven kotballar en wandelen daarna het plaatsje in. Erg leuk, wij hebben het alleen maar in de regen gezien en met mooi weer ziet het er toch wel anders uit. Ondanks dat we weten dat alles duur is bestellen we twee biertjes op een terras, prijzen staan nergens aangegeven. We schrikken ons de blubber van de rekening, 20 euries voor twee biertjes, das een keer , maar nooooooiiit weer! Oja, deze reis hebben we iets nieuws uitgeprobeerd, raar praatje misschien, maar toch! Poepen op de potipoti geeft vaak nogal wat troep! Van internet de tip gehaald om er een plastic zakje in te leggen, na de poeperij vouw je deze dicht en gooit hem weg! Niks geen poeptroep in de potipoti. Moet natuurlijk geen boterhamzakje zijn, maar bijv een pedaalemmerzak. Wie weet heeft iemand anders ook nog wat aan deze tip!

Laifs RiFra

1. Harry Vos:
    20 mei 2019
    Goeie reis en veel plezier. Groeten uit Athene.
    Joke en Harry
  2. Janny Moerman Huizing:
    Mooi verhaal weer! Verheug me al op het vervolg 😀
  3. Jolanda:
    Hoi Rifra,
    Zo te zien was Tenerife geweldig , samen met de kinderen en kleinkinderen !
    Ik wens jullie ook nu een leuke gezellige en interessante reis met jullie kotje!
    Liefs Jolanda. Xxx
  4. Geesje:
    20 mei 2019
    Wat leuk om jullie reisverhalen weer te lezen, dat is genieten, veel reis plezier verder .groetjes uit zuidlaren
  5. Ineke:
    20 mei 2019
    Gaaf hoor Tenerife met kids en kleinkuds, mooie herinneringen. Nu genieten van ander soort vakantie,veel plezier. Gr.
  6. Marjolein.:
    20 mei 2019
    Ten eerste nog van harte met jullie jubileum. Leuk om jullie weer te kunnen volgen. Wensen jullie met het kotje een mooie en veilige reis toe. Tot het volgende verslag. Hartelijke groet.
  7. Johan:
    20 mei 2019
    Leuk verslag om te lezen, we zijn vaak die kant op gegaan, ik heb familie wonen in Noorwegen 😉, we wensen jullie nog een hele fijne en ook zonnige reis👍🏻
  8. Tineke en Willem:
    21 mei 2019
    Mooie herinneringen gemaakt op de vakantie met de kids naar Tenerif, nu een fijne reis samen, wat een rijkdom, geniet ervan, Groetjes Tineke
  9. Eddy en Frouke:
    21 mei 2019
    Heel veel plezier groetjes van Eddy en Frouke.
  10. Gerrit Ekkel:
    Hoi Luidjes,
    Alleerst nog van harte gefeliciteerd met jullie 50-jarig huwelijksjubileum! Fijn dat de trip naar Tenrife zo goed is bevallen. Geniet nog maar even na.
    Wow weer 'on tour' naar mooie, bijzondere landen. IK geniet weer van jullie belevenissen. Veel plezier en goede reis. Vergezeld van mijn hartelijke groeten.
  11. Martin en cobi:
    21 mei 2019
    Het is weer een leuk reisverslag Rifra mooi foto,s Hopelijk vinden jullie iemand die hetKoelkastje kan maken.Smaakte het pilsje nog wel zeker
    Wel een dure nasmaak. Wij zijn Woensdag op de camping gekomen 2 auto,s vol met de rolstoel draaikruk krukken en rollator Kleding en nog wat boodschappen verband kist. Ik heb voor Martin een
    Douchekruk gehaald kan hij teminste ook even lekker douchen in plaats bij de wastafel vond hij heerlijk na al die maanden een beenhoes hadden we nog voor het onderbeen. Nu genoeg over ons we wensen jullie een hele prettige Vakantie zonder pech. We kijken uit naar het volgende verslag .Veel liefs en een dikke smok van ons. We missen jullie wel hoor.Groetjes Martin en Cobi.
  12. Erna Pebesma:
    21 mei 2019
    Alsnog gefeliciteerd met jullie trouwdag .Weer een leuk reisverslag .Ik geniet mee. Een goede reis verder. groetjes
  13. Henk en Sina:
    21 mei 2019
    Weer zoals altijd genoten van jullie reisblog. We verheugen ons weer op het volgende verslag. Nog heel veel reisplezier. Groetjes uit Het kille Zuidlaren.
  14. Sjoerd en Hanneke:
    21 mei 2019
    Hee, jullie zijn alweer een eind op pad zeg!!
    Felicitaties nog voor de verjaardag van Frank en met jullie 50 jarig huwelijk. Heerlijk zo'n familietripje he. Dat is iets waar je altijd blij op terug kunt kijken :). Nu dus saampjes. Heel veel plezier en tot het volgende verslag.
  15. Marijke van Veen:
    21 mei 2019
    Nog gefeliciteerd met jullie 50-jarig huwelijk; dat haal ik niet! Leuk tripje met z n allen naar Tenerife!! Leuk dat jullie weer op pad zijn; ik verheug me al op de reisverslagen!
  16. Diny Wijnand:
    Weer heerlijk op pad.
    Mooi verhaal weer.
    Geniet er weer van en helaas voor de poeperij heb ik geen oplossing voor je.
    Lieve grietjes ook voor Frank en ook van Eltjo.
  17. Riemer:
    22 mei 2019
    Leuk verslag. Geniet er van. Nu mooi weer daar, dus kan niet stuk.
    Groetjes en goede reis verder.
  18. Ilse en Kees:
    22 mei 2019
    Hallo allereerst de felicitaties voor Frank en het 50 jarig huwelijk, beiden goed gevierd, dat nemen ze niet meer van je af. De route die jullie gereden hebben klinkt heel bekend in de oren, hebben Ilse en ik in 1978 gedaan, op zich is Denemarken een mooi land zeker als je van de grote weg af gaat. Ook vorig jaar doorheen gereden toen we naar Noorwegen zijn geweest. Bij terugkomst in het zuiden nog een paar dagen vertoefd op een camping in een huisje. Op naar het volgende verhaal. Gr Ilse en kees P, Succes met het Kotje, hopelijk niet teveel tegenslag.
  19. De buurman (ex.):
    23 mei 2019
    jULLIE BEGINNEN ZO LANGZAMERHAND WEER IN HET NORMALE NORMADISCHE DAGRITME TE KOMEN, BEGRIJP IK. Het is nog maar het begin. Alle slijtage pleken melden zich en vragen om aandacht. Maar als de "Kotje kriebels" weer van zich laten horen, dan kunnen jullie er waarschijnlijk weinig weerstand tegen bieden, stel ik me zo voor. Met veel interesse heb ik je techniek over het schijten op een piespot gelezen. Als je drang hebt om te gaan kleien, doet je er eerst een pedaalemmerzak in en pas daarna laat je de keutel vallen.Ik vroeg me af: Zeik je er tegelijkertijd ook in of weet je de mieg op te houden tot later? Maar dat is bijzaak. Wat ik het belangrijkste vind, is wat je met de plastic pedaalemmerzak doet! Knoop je hem dicht en spoel je hem vervolgens door in het toilet, schud je de drol er boven het toilet uit, zodat je de pedaalemmerzak nog een keer kunt gebruiken. Of deponeer je de zak bij het huisvuil? Om techische en ecologische redenen lijkt het met namelijk onverstandig om stront in een plasticverpakking bij de rest van de uitwerpselen onder te brengen. groeten en een fijne vakantie! Het is hier kak weer. :-)
    jullie ex.
  20. Gaatse Douma:
    28 mei 2019
    Weer erg leuk om te lezen. Geniet er van. Groetjes vanuit een zonnig Tremp.