Tweede week Finland en Lapland!

11 oktober 2016 - Kemijärvi, Finland

Hallo allemaal,

Tot nu toe bevalt Finland ons goed met zijn plus en minpunten. De pluspunten zijn de mooie natuur, de aardige mensen en het mooie weer, maar dat laatste is toevallig. De mooie natuur bestaat uit heel veel meren, eilandjes, bossen en heel veel stenen, van klein tot heel groot. De minpunten zijn geen camperplaatsen en hele dure campings, als ze open zijn. Verder is het gewoon mooi, veel houten huizen en elanden die we nog niet hebben ontmoet, wel rendieren ondertussen! Ook komen er beren voor waar we de pootafdrukken hebben gezien.  We zijn in prachtige gebieden geweest waar stenen uit de ijstijd liggen. Deze zijn met gletsjers meegekomen en toen de gletsjers smolten zijn er hele velden stenen blijven liggen. Wat ons ook opvalt is dat er in eigenlijk alle supermarkten fruitautomaten staan waar druk gebruik van wordt gemaakt, apart om te zien.

Dinsdag 4 oktober, Kristinestad

Hebben gisteren al besloten dat we nog een dagje op deze plek blijven, is heerlijk rustig, alles aanwezig en voordelig! Slapen heerlijk en worden pas na 9 uur in de ochtend wakker. Doen op ons dooie akkertje een ontbijtje en gaan daarna aan de wandel. De buurdames hadden ons gisteren al verteld dat er in de buurt velden zijn met keitjes. Een archeologisch gebied rond de wolfs cave. We wandelen dus die kant op en komen inderdaad hele velden met kleine en grote keitjes tegen, erg apart om te zien.  Deze velden zijn met gletsjers mee gekomen en toen de opwarming van de aarde kwam en de gletsjers ontdooiden, bleven er giga veel stenen liggen. In ieder geval een mooie wandeling van een km of 6. We staan bij een stadion aan een langlaufloipe, er zijn verschillende rondes te maken van 6 tot 35 km die je natuurlijk ook kunt wandelen als er geen sneeuw ligt. Wandelen bij terugkomst langs het naastgelegen meertje, maar horen als we terug zijn dat er rond het meertje de afgelopen paar weken en ook gisteren nog beren zijn gezien.  Dat is wel even schrikken en we  zijn dan ook blij dat wij ze niet zijn tegengekomen. Hebben verder een rustig middagje, puzzelen en lezen wat. Aan het eind van de middag nog een klein stukje het bos is, maar het berenverhaal houdt ons toch wel wat tegen om nog verder te gaan! Kregen vandaag het bericht dat een medekampeerster is overleden die we al erg lang en goed kenden, ze was al een poos ziek, maar het is toch wel weer schrikken. Naast dit trieste bericht kwam er ook een erg goed bericht van een andere medekampeerster die ziek was, maar vandaag van de artsen een gunstig bericht had gekregen, dubbel gevoel dus deze dag!

Kristinestad

Kristinestad (Kristiinankaupunki) is een van de vele idyllische plaatsjes langs de westkust. Het in 1649 gestichte stadje is genoemd naar de toenmalige Zweedse koningin Kristina. Het stadje heeft een dorpse sfeer en een goed bewaard houten stadscentrum uit haar bloeitijd. De meerderheid van de 8000 inwoners spreekt Zweeds. Bezienswaardig zijn de felgekleurde houten huizen, twee oude tolhuisjes en de Oude Kerk uit 1700, een van de oudste houten kerken van Finland. Liefhebbers van lokale musea kunnen terecht in het Lebellhuis, een museum in een oude koopmanswoning uit de 19e eeuw, het Sjöfartsmuseet, een lokaal scheepvaartmuseum met objecten, scheepsmodellen en schilderijen, of het Carlsromuseum in een oude villa met speelgoed uit de Tsarentijd.

Woensdag 5 oktober, Vaasa

Nemen afscheid van onze beide buurvrouwen en rijden naar Vaasa.   Het is een afwisselend ritje, langs veel rode houten huizen met allerlei bouwsels er om heen. Op het platteland liggen de huizen best wat uit elkaar, want waarom zou je naast een ander gaan bouwen als er verder ruimte genoeg is! Even voor Vaasa is er een camperplaats aangegeven  en daar gaan we eerst maar eens kijken. Het is bij een benzinepomp en we hebben ook nog een alternatief 20 km verderop. Besluiten daar te gaan kijken, kunnen altijd weer terug. Onderweg doen we boodschappen bij een Lidl en slaan even goed voedsel in. Rijden dan naar de alternatieve camperplek, deze is bij de langste brug van Finland. Als we aankomen blijkt de plek dicht te zijn, ketting met slot op het hek! Er tegenover staan echter een aantal campers en caravans geparkeerd en we besluiten daar bij te gaan staan. Eten een broodje en gaan dan aan de wandel over de brug, deze is zeker twee en halve km lang. Het is hier werkelijk prachtig, een archipel, overal waar je kijkt zie je eilandjes. Op de brug staan een aantal mensen op grote hoogte te vissen. Ze hebben geen aas, maar vissen met een soort blinkertjes en sommige mensen halen wel 6 visjes tegelijk op!  We lopen tot het eind van de brug en maken daar ook wat foto’s. Dan wandelen we terug, al met al een leuk wandeltje. Het blijkt al snel dat de vissers op de brug ook de camperaars zijn die bij ons staan. Het weer is ook vandaag fantastisch, frisjes maar een prachtig blauwe lucht. Naast ons staat een echtpaar waarvan de vrouw een aardig mondje Engels spreekt. Ze vertelt dat ze vanavond gaan vissen en ik besluit om dan even te gaan kijken. Na het eten (was weer prima was) loop ik de brug op en ja hoor, daar staan ze met z’n tweetjes te vissen. Zij vindt het eg leuk en we staan een poosje gezellig te kletsen. Het is voor haar de eerste keer dat ze zelf vist, ze ging altijd met haar man mee en assisteerde hem dan wat. Haar goede Engels komt doordat ze een aantal jaren op Thailand hebben overwinterd. Terug drinken we nog effe een bakje koffie, bellen met een jarige vriendin, doen een spelletje en nu ligt Frankie weer heerlijk te snurken en schrijf ik bij.

De langste brug van Finland

De eilandengroep Replot (Raippaluoto) voor de kust bij Vaasa is door de langste brug van Finland (1045 meter) met de stad verbonden. De brug overspant de baai met een hoogte van 30 meter boven het scheepvaartkanaal. Aan de voet van de brug ligt restaurant Berys, bekend om zijn goede eten en mooie panorama. Het eiland kan met de fiets worden verkend en men vindt er kleine vissersdorpjes. Als er ongeveer 5 koude dagen na elkaar zijn , dan is al het water bevroren en wordt er een weg gemaakt voor auto’s om eroverheen te rijden. Je kan er dan ook een gezellige wandeling over maken.

Donderdag 6 oktober,  Viitasaari

Vandaag gaan we het  binnenland in naar het merengebied, een flinke rit. We rijden zo rond de 250 km. De eerste 150 wat saai, maar dan wordt het afwisselender. Heuvelachtig, bossen, soms weidse uitzichten en steeds meer water. Belanden op een parkeerplaats bij een ABC restaurant/winkel en hier zijn vier afgebakende camperplaatsen met stroom, alles gratis. We staan aan een meer en vlakbij een Lidl. Halen een broodje en verorberen die in het kotje. Daarna wandelen we het stadje in, tenminste we dachten dat het een stadje was. Het blijkt echter een dorp te zijn zonder een echt centrum. Wandelen weer terug en drinken dan een bakje koffie in het ABC restaurant, dit doen we om de krant te kunnen downloaden. Dan stuur ik via WhatsApp ansicht kaartjes naar de kleinkinderen. We hadden namelijk kaartjes in Tallinn gekocht met Estlandse postzegels, maar in de bootstress vergeten om ze op de post te doen. Daar kwamen we pas achter toen we al aan het varen waren. We hebben de kaartjes wel gepost in Finland, maar het is maar de vraag of ze met de Estlandse postzegels overkomen. Vandaar dat we de digitale weg ook maar even hebben bewandeld! We hebben verder een rustig dagje gehad, het is nu 9 uur en we zijn net nog even buiten geweest, zagen dat het 3 graden was. Het is helder en het zal dus wel een nachtvorstje worden!

Vrijdag 7 oktober, Pyhasalmi

We hebben een kort ritje vandaag,  nog geen 100 km. Arriveren dan ook op tijd in Pyhasalmi op een camperplaats in het bos. We zochten eerst bij de ABC keten, maar het bleek dat er prachtige plekken in het bos waren.  Bij de ABC kun je eigenlijk altijd staan, dat bestaat uit een restaurant  met supermarkt en een pompstation en ligt altijd op een kruispunt van een grote weg. Bij deze ABC is aan de overkant ook nog een restaurant/winkel met allemaal klokken, heel veel uit Duitsland. Erg leuk om te bekijken. Naast de ABC is een park met grote stenen, lijkt heel wat maar stelt niet veel voor. We  maken nog een wandelingetje naar en rond een meertje en hebben verder een rustige dag. Frank kookt, maar het is deze keer geen succes, helaas pindakaas, volgende keer beter!

Zaterdag 8 oktober Suomusalmi

Frank probeert het DvhN te downloaden en broodjes te halen, maar beide lukt niet. W ontbijten,  ruimen op en als we startklaar zijn gaan we nogmaals naar de ABC. Drinken daar een bakje koffie en komen er achter waardoor de krant niet kon worden gedownload. Doen dit alsnog, want de zaterdagbijlage is niet te versmaden! Dan reizen we af voor een trip naar Suomusalmi, een trip van 250 km. Best wel een flink eind, maar het gaat eigenlijk best wel snel. Veel meren, houten huizen en vervallen houten schuurtjes. Onderweg stuiten we ineens op een kudde rendieren die de weg over willen steken. We maken natuurlijk snel wat foto’s, want deze dieren zien we niet elke dag! Op onze bestemming aangekomen doen we eerst boodschappen bij een vlakbij gelegen K markt. Dit is een grote supermarkt en er zit een andere zaak naast, een soort bouwmarkt, daar kopen we een waterpomptang want die was Pruisje vergeten mee te nemen. Als de gasfles leeg is,  is het wel erg handig als er zo’n tang voorhanden is. Dan terug naar ons plekje, mooi aan het water en we staan er heerlijk alleen. Eten een broodje en wandelen dan door het plaatsje en een stuk langs het meer. Het weer, dat eerst bewolkt was, klaart nu helemaal op en de lucht wordt blauw. Kunnen bij de zonsondergang nog een paar mooie foto’s maken. Rond 7 uur gaan we naar een pizzeria een paar honderd meter verderop en eten daar een pizza. Het wonderlijke in Finland is dat je geen wijntje of zo kunt bestellen bij het eten, of vreeeeeselijk duur, maar wel een frisje. Neem je dat niet dan kun je gratis water of koffie nemen. Ook ligt er folie waar je de overgebleven stukken pizza in kunt doen en meenemen waar wij ook gebruik  van hebben gemaakt, handig! Bijzonder vandaag is dat we rendieren hebben gezien!

Zondag 9 oktober, Kuusamo

Doen lekker rustig aan vanochtend, kunnen op de een of andere vreemde manier RTV noord ontvangen en luisteren een poos naar de Noordmannen. Pakken ons spultje dan bij elkaar en vertrekken naar Kuusamo zo’n 150 km verder. 15 km ervoor is een camperplaats bij een hotel dat gerund wordt door een Nederlands echtpaar, daar moeten we natuurlijk gaan staan. Onderweg stuiten we weer op een kudde rendieren op de weg en maken we nog meer foto’s van de, voor ons, bijzondere dieren. We rijden een mooie route langs veel meren en het is best wel heuvelachtig. We rijden langs de plaats waar we gaan overnachten,” Kuusamon Portti”, een hotel restaurant, camping. Het is van het Nederlandse echtpaar Eveleens. Eerst  gaan we boodschapjes halen in Kuusamo bij de Lidl, de winkels zijn op zondag gewoon open. We tanken ook gelijk maar even vol en rijden dan terug naar de camperplaats waar we hartelijk worden ontvangen door de vrouw des huizes, Kyoung. Ze laat ons zien waar de voorzieningen zijn en we maken gelijk een afspraak om vanavond in hun restaurant te gaan eten. Volgens haar maakt haar man heerlijke zalm en daar hebben we wel zin in. Dan settelen we ons op een prachtig plekje aan het meer en eten een broodje. We hebben nog wel zin om in beweging te zijn en dus gaan we aan de wandel, eerst een stukje langs het meer, maar daar komen we niet verder. We steken de weg over en kunnen daar het bos in wandelen over een sneeuwscooterroute, mooie wandeling  en we komen niemand tegen. Terug doen we een spelletje en dan ga ik me even lekker douchen. Om half acht is de eetafspraak,  beide hebben we wel trek gekregen. Worden verwelkomt door de gastvrouw en krijgen vooraf een lekkere salade. Dan komt het hoofdgerecht, een prachtige zalm! Erg goed klaargemaakt op de huid door Ronald de gastheer, nog mooi rosé. Daarbij gekookte aardappels en groente, heerlijk! Een bakje koffie na en dan zijn we voldaan. Ronald en Kyoung komen bij ons zitten en we hebben nog een gezellige babbel. Wij vertellen over onze reizen en zij over Finland en over hun toekomstplannen, zij willen ook met een campertje rond gaan reizen. Hij vertelt ons ook dat de kuddes rendieren van boeren zijn, ze dragen daarom halsbanden met zendertjes zodat de boer weten waar zijn rendieren uithangen. Tegen de winter gaan de kuddes uit zichzelf naar de boerderij waar ze horen, ze weten dat ze daar voedsel krijgen en daar dus niet zelf naar hoeven te zoeken. Rond half tien gaan we in het donker richting kotje en zitten  nog even na te genieten van de dag en avond. Na ons Wilmientje spelletje duikt Frank het bed in en schrijf ik nog even bij. Deze plek is zeker een aanrader!!!

Kuusamo

Is een stad en gemeente in Lapland en ligt zo’n 800 km van Helsinki en niet ver van de Russische grens. Kuusamo en skiën kunnen in een adem genoemd worden. De stad is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest en daarna weer haastig opgebouwd waarbij niet echt op schoonheid is gelet. Tijdens de terugtocht in 1944 hebben de Duitsers de kerkklokken van Kuusamo begraven om te voorkomen dat ze in Russische handen zouden vallen. SS-ingenieurs die de oorlog hadden overleefd hebben in 1959 meegeholpen om de klokken weer op te graven. Diezelfde kerkklokken hangen in de nieuwe kerk. Tussen december en april kan het kwik dalen tot -20ᵒC of lager. Vanaf oktober tot mei, zo’n 200 dagen per jaar, ligt er een pak sneeuw van 80 of 90 cm dik. Juli is de warmste maand met een gemiddelde temperatuur van rond 15ᵒC. U kunt hier het Noorderlicht en de Poolnacht ervaren en bewonderen.

Maandag 10 oktober, Kemijarvi

Goed geslapen en we worden pas tegen 9 uur wakker. Frank doucht zich en ik ruim wat op. Daarna maken we ons klaar voor vertrek. We nemen afscheid van Kyong en krijgen nog een bakje koffie aangeboden. We vertrekken dus iets later dan de bedoeling was, maar dat maakt niets uit. De route die we volgen is eerst naar Kuusamo en dan naar Salla, via Google komen we te weten dat Salla een begrip is in Finland. Het is de meest geliefde wintersportplaats met de steilste skipiste van Finland. Daar aangekomen zien we dat het een erg toeristische plaats is met veel vakantiewoningen.  Onderweg komen we steeds bordjes tegen met “Via Karelië” er op, dit opgezocht en Karelië blijkt een oude landstreek te zijn dat voor het grootste gedeelte in Rusland ligt, maar ook nog een stukje in Finland. Daar loopt nu een route doorheen en die hebben ze de “via Karelië” route genoemd. Prachtig om te rijden en we komen regelmatig rendieren tegen die aan de rand van de weg staan te grazen.  Weinig verkeer en veel meren, alleen zit het weer niet echt mee, beetje sombertjes. Na Salla rijden we nog ongeveer 65 km. naar Kemijarvi, dat is ons eindpunt voor deze dag. Volgens onze gegevens is er geen overnachtingsplaats, camping dicht en geen camperplaats. We denken echter dat we wel iets zullen vinden en dat is ook zo. Er is een ABC  en daar kunnen we parkeren, er zijn plaatsen waar je 2 uur mag staan en plaatsen waar geen tijden bij staan. In het restaurant downloaden we ons krantje onder het genot van een bakje koffie en daarna lopen we het plaatsje in. Best leuk met een mooie kerk, een oude houten klokkentoren, oorlogsmonumenten en graven. wandelen het centrum verder door en zien een camper staan bij een K market, ook een grote supermarktketen. Deze camper staat bij een elektriciteit kastje en maakt daar gebruik van. Er zijn nog meer van die kastjes en we zien dat deze open zijn en dus gebruikt kunnen worden.  We besluiten al rapjes dat we gaan verhuizen, want gratis stroom is niet weg met deze temperatuur, overdag rond de 5 graden en s‘nachts -2. Er is wel een kacheltje in ons kotje, maar die neemt gas. Daarnaast hebben we een elektrisch straalkacheltje die we gebruiken als we op een camping staan en stroom hebben, die kunnen we nu ook gebruiken. Het is ons trouwens opgevallen dat er bij heel veel parkeerplaatsen bij  woonhuizen elektriciteitskastjes staan en wij denken dat deze voor de wintermaanden zijn als het hard vriest om de motor van de auto’s warm te houden. In ieder geval verhuizen we en staan nu op een rustig plekje samen met de andere camper bij de K market, met het straalkacheltje lekker aan! We eten vandaag een stevige maaltijdsoep uit blik met een stokbroodje, lekker makkelijk en voedzaam. Morgenvroeg het blog versturen bij de ABC, natuurlijk met een bakje koffie!

Groetjes RiFra

1. Nelly:
    11 oktober 2016
    Hoi luitjes was weer heel leuk jullie reis verhalen te lezen, geniet er elkekeer weer ,hoop voor jullie dat hetniet steeds kouder gaat worden, wens jullie nog heel veel plezier
  2. Jolanda:
    Hoi Rifra,
    Zo te lezen is het een rustige reis, zonder gedoe.
    Mooie natuur en om de rendieren te zien lopen.
    Dikke kus xxx
  3. Janny Moerman Huizing:
    Hallo RiFra,
    Weer een mooi verhaal.
    Altijd weer leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Nog een fijne reis verder. We hopen maar dat het niet al te koud wordt
    Groetjes
  4. A.moerman:
    12 oktober 2016
    Leuk weer om te lezen en genieten mee. Heb je de lange onderbroeken al klaar liggen? Volgens mij kan je die wel aan. Groetjes Kees en Attie
  5. De buurman (ex.):
    12 oktober 2016
    waar staan de fruitautomaten, op de groente afdeling?
    Goede reis,
    de buurman
  6. Sjoerd en Hanneke:
    Hee RiFra,
    "Even" ;-0 bijgelezen vandaag. Het was er nog niet van gekomen op de een of andere manier. Jullie maken weer een prachtige reis en prachtige foto's. Ik ga het nu weer wat beter bijhouden :-). Een dochter van mijn - Hanneke's - kamergenoot (collega) zat vorig jaar in Rovaniemi Finland, het kerstdorp. Ze vond het er geweldig. De rendieren, het Noorderlicht, de kerstman, enzovoort. Het kan er wel behoorlijk koud zijn en de dagen zijn er ook wat kort. Jullie kacheltje zou ik maar koesteren. Gaan jullie nog noordelijker? Sjoerd en ik wensen jullie nog een heel mooi vervolg van de reis toe. Groetjes uit Zuidlaren.
  7. Chris en Tine:
    14 oktober 2016
    Hoi Frank en Ria
    Jullie zien weer heel heel wat prachtige natuur,genieten er heerlijk van.Het is mooi die verhalen te lezen.Wij moeten het hier maar doen met de Zuidlaarder markt.Een hele goede reis gewenst.
    Groetjes Chris en Tine.
  8. Jellie en Gaatse:
    21 oktober 2016
    Een prachtig verhaal. Geniet er maar lekker van.