Verder in Turkije

21 juni 2013 - Avanos, Turkije

12 juni

Het weer is hartstikke goed rond de 30 graden. Doe het lekker rustig aan maak het kotje schoon en ga T-shirts wassen. Plots een schreeuwende Duitse vrouw totaal in paniek ze zag haar man niet meer in de zee. Hij had het aan zijn hart en is nu kopje onder, gelijk een paar mannen de zee in en zoeken. Gelukkig  kwam hij op het strand aan wandelen had een ommetje gemaakt. Wat een opluchting het zal je maar gebeuren in het buitenland. In de avond skyped  JP we hebben goed beeld en zie de buitenboord beugel van Mees en hoor dat Caro er misschien ook een krijgt. Het gaat daar verder goed.

13 juni

Fiets naar het dorp voor wat boodschappen, gaat prima en over het strand terug. (wel met de fiets aan de hand) Middags nog een rondje kasteel gedaan voel  me weer Pietje van Muntendam. Eet vanavond in het restaurant  lekker makkelijk.  Morgen verder richting Antalya.

14 juni

Contact met Ria een feliciteer haar met de verjaardag van moe. Neem afscheid van Pervin met 3 dikke zoenen en ga richting Mahmutlar. Het is een kronkelweg  rij ongeveer 50 km per uur doe er wel 3 uur over. Rustige rit laatste stuk achter en vrachtauto ik heb het gevoel dat de auto’s me links en rechts inhalen maar heb de tijd. Kom aan op de camping en weet het gelijk weer,kippen en pauwen lopen er los. Zoek een plekje aan de zee en bel met Moetje, Paula is bij haar en we schreeuwen over en weer, leuk. Doe niets meer vandaag heb alles nog in het kotje. Nog even kontact met het thuisfront gehad en dan naar bed.

15 juni

Haal en brood bij de bakker, smikkel dat op met tomaat en ui. Fiets naar een archeologische opgraving vindt het in een keer. Mahmutar heeft enkele oudheidkundige bezienswaardigheden onder ander de ruines van Naula. Die heb ik bekeken ze ligt net buiten het dorp op een berg. Zaterdags is  er een grote markt van kleding, schoenen, fruit enz. nog gekeken naar  slippers niet iets naar mijn zin. Mahmutlar is haar dorps achter karakter zeer snel aan het verliezen, door dat projectontwikkelaars de kustvlakte hebben vol gebouwd met grote appartementcomplexen. Verder  valt het op dat er veel Oostblokkers zijn. Ze hebben allemaal een bandje om de pols (all-inclusive). In de middag nog kontact gehad met Zuidlaren waar het verjaardag feest van moe werd gehouden. Wij noemde het Hanendag maar er komen nog maar enkele Hanen. Wat ik hoorde is het een geslaagd feest geweest en heeft Moe niets te klagen met zoveel niet Hanen. Neem nu een kopje koffie en zie wel wat de avond brengt.

16  juni

Om 6 uur sta ik op eet een broodje en pak de spullen bij elkaar, zet de fiets op de drager en om 8 uur  vertrekken. Rij richting Manavgat onderweg bel ik met Ria het is een prima feest geweest nu nog een paar tenten afbreken en klaar is Rietje. Doe  gelijk de boodschappen en vervolg de weg naar Manavgat. Rij zonder dat ik er erg in had voorbij de camping dus enkele kilometers terug (we waren er al twee keer geweest). Ga de camping op en wordt meteen herkent , blijkt achteraf niet mijn imposante figuur maar het kotje, balen!!! Zoek een plekje stap uit de auto hoor ik gigantische harde muziek van het hotel  naast de camping. Kom aan de praat met een Duits echtpaar en die vertelden me dat dit tot een uur of elf in de avond door gaat. Zij pakken in en vertrekken, geven nog een tip dat 600 meter verder een kleine camping is. Ga naar de camping eigenaar en vertel hem dat ik het te  rumoerig vindt en vertrek. Er staat dan nog een camper. Nestel me op de kleine camping en wandel nog langs de oude camping naar het nieuwe hotel, bekijk het daar, imposant wel mooi, groot maar heel veel geluid . Eet een eigen gemaakt soepje en wordt door de kinderen gefeliciteerd met Vaderdag.

17 juni en 18 juni

De bedoeling is Side te bekijken maar het is warm en wat me ook tegen houd is dat ik kilometers langs de snelweg moet fietsen. Misschien morgen wat koeler. Vandaag de andere kant van het strand op lopen.  Leuke wandeling en doe de rest van vandaag niet meer zo veel. Het is erg warm en ook de 18e is het bloedheet. Neem af en toe een duik in  de zee, koel dan even af.  Het valt me op dat Turkije een vreemde schrijfwijze heeft, zo schrijven ze otel  ipv hotel en mermer ipv marmer. Als ze bij Europa willen moeten ze dat soort dingen wel aanpassen. Nog een nachtje en dan komt Ria weer!

19 juni

Vandaag wordt JPtje 43 jaar, in de loop van de middag feliciteer ik hem via de IPad. Sta op en krijg een sms van Rietje dat het vliegtuig vertraging had. Ik bezoek dus eerst de archeologische site in Side, leuk maar toeristisch. Krijg dan de hele dag door berichtjes dat het later wordt. Ik ben wel om 2 uur op het vliegveld, je weet maar nooit. Bloedheet, drink daar wel 3 liter water en denk dan nu maar cola, even een andere smaak, dus ook nog 2,5 liter van dat bocht naar binnen gewerkt.  Neem omdat ik trek heb een broodje hamburger van Burger King, kledderbroodje. Om 10 uur komt een sms dat ze is geland. Ik heb een papier gemaakt met de Haan er op, stel dat we elkaar niet meer herkennen. Gelukkig zien we elkaar snel, ik groet nog even de collega van Ria die toevallig met zijn vrouw in hetzelfde vliegtuig zat. Dan rijden we naar de camping waar ik die dag was vertrokken, we komen daar aan om 12 uur in de nacht. Krijgen van de eigenaar een biertje, liggen om half 2 in bed. Nu ga ik er van uit dat mijn lieve Ria het schrijfstokje weer van me overneemt, bedankt lezers en zeker alle mensen die hebben gereageerd.

Side (

Grieks: Σίδη) was een antieke havenstad in Pamphylië, ongeveer 16 kilometer van Seleucia. Tegenwoordig is het vooral bekend als toeristische bestemming en badplaats aan de Turkse Rivièra. Het ligt tussen de steden Antalya en Alanya, nabij de plaatsen Manavgat en Selimiye.De historische binnenstad ligt op een schiereilandje van ongeveer 1 km lengte en 400 m breedte. In de hele stad zijn restanten van vroegere tijden te zien. Er zijn bijvoorbeeld restanten van een oude Griekse tempel, en een theater te zien. Dit Romeinse theater werd omstreeks de 4e eeuw onderdeel van de stadsmuur. In de 20e eeuw is het laatste deel van het oude aquaduct voorzien van een groot gat en wordt nu vaak gezien als oude Stadspoort, en zijn er andere oude huizen bewaard gebleven.

Donderdag 20 juni

Hoi allemaal, hier ben ik weer na drie en halve supermooie, gezellige, maar ook  drukke weken in Nederland. Heb er van genoten, maar vindt het nu ook weer heerlijk dat ik weer terug ben bij Frank in Turkije. De terugreis naar Frank viel vreselijk tegen, 7 uur vertraging is erg naar. Gelukkig kwam ik mijn ex collega Jan Schreven en zijn vrouw Dineke tegen, met hen samen ben ik de dag door gekomen. Om even over 10en ’s avonds zien Frank en ik elkaar eindelijk weer op het vliegveld, heerlijk! We komen pas om middernacht op de camping waar we een biertje van de campingeigenaar krijgen. Al  met al een latertje. Met Frank afgesproken dat we samen de reisverhalen gaan schrijven, ik merk dat een hoop mensen  zijn  schrijfstijl erg leuk vinden en ik ook!

1. Kira:
    21 juni 2013
    Na veel vertraging weer samen. We zijn benieuwd naar jullie verdere reisverhaal richting Mongolie en/of het allemaal gaat lukken. Was fijn om ria hier weer te ontmoeten. Zelf net terug uit het Brabantse van 35 terug naar 15 graden. Zon, warmte, regen. Nederland, het rare weertje in een paar dagen tijd. Kijken uit naar het volgend reisverhaal, groetjes herman en kira
  2. Dries:
    23 juni 2013
    Prima verhalen Frank.
    Ben benieuwd naar de komende verhalen, want nu gaan jullie naar voor mij onbekende landen.
    Ik blijf jullie natuurlijk volgen.
    Goede voortzetting,
    Dries
  3. Andre:
    25 juni 2013
    Mooi dat jullie weer samen zijn, het lijkt mij maar niks om in mijn uppie door een mooie streek rond te fietsen en mijn ervaringen niet te kunnen delen met mien Jannechien. Leuke verhalen trouwens Frank, zo doorgaan.
    Door de verhalen en de foto's komen bij ons ook de herinneringen aan Turkije weer boven.
    Verder naar het oosten zijn wij ook nog nooit geweest, we kijken dus uit naar jullie ervaringen.

groetjes,
    Janny en Andre
  4. Marijke van Veen:
    26 juni 2013
    Fijn dat jullie weer samen zijn. Afgelopen week op Oerol geweest met o.a. Cor en Greet; we hebben jullie diner van 2 jaar geleden herdacht.Verder was het echt Oerolweer: koud, regen en harde wind. Het is dus een genoegen jouw (sinds kort weer jullie) verslag te lezen: warm, zonnig en boeiend.
    Groetjes, Marijke.