Week 1 april-mei 2022

5 mei 2022 - Eymet, Frankrijk

Week 1  2022

Hallo allemaal,

Hier na een lange periode weer een verslag van ons. Na de Corona en gordelroos hebben we weer zin en zijn we er weer aan toe om op pad te gaan. De bedoeling is om zo’n 2 maandjes weg te blijven en Frankrijk, Spanje en Portugal onveilig te maken. We zien wel hoe alles gaat lopen. Hopelijk zien we veel, hebben een lekker weertje, beleven weer leuke dingen en ontmoeten we leuke mensen.

Ik hoop dat jullie weer plezier beleven aan onze strapatsen,

Donder dag 28 april, Thorn

Vandaag is onze eerste reis dag, deze verloopt heel rustig. We rijden in zo’n 3 uur naar Thorn, het witte stadje. Het is een beetje onze gewoonte geworden om hier de eerste nacht van de trip door te brengen, altijd leuk. Vandaag hebben we het weer ook nog mee, heerlijk zonnetje en 18 graden. Hebben wat kletspraatjes met de buurtjes, een Duits stel uit de buurt van Hamburg. We eten heerlijke nasi en zijn beide wel wat moe! Bakje koffie en dan niet te laat pitten!!!

Vrijdag 29 april, Bouillon

De eerste nacht in ons campertje slapen we beide prima. Frank staat als altijd als eerste op en download het dagblad. Daarna haalt hij een paar boodschapjes bij de Aldi in Thorn. Ik knap mezelf op, zorg in dan dat de boel wordt opgeruimd en een bakje koffie klaarstaat voor het ontbijt. Beslissen dan dat we vandaag naar Bouillon gaan rijden, een mooi plaatsje met een super camperplaats aan de Semois, net nog in België. We zijn hier eerder geweest, dus bekend terrein. Het is erg druk, maar gelukkig nog wel een plekje voor ons! We settelen ons , eten een broodje en wandelen dan naar het stadje, mooi wandeltje. Doen er een paar boodschapjes en wandelen weer terug. hebben een duur broodje gekocht, maar het zakje scheurt onderweg en de plakjes vallen op de grond. Gelukkig wel zo dat we het meest kunnen oppakken voor gebruik. De middag wil wel om zo! Frank zou eigenlijk zijn spaghetti koken, maar het wordt de rest nasi van gisteren, de spaghetti houd ik te goed! We hebben besloten dat we hier nog een dag blijven. Er is een klooster in de buurt en die willen we bekijken.

Zaterdag 30 maart, Bouillon

Eten het ontbijtje, lekkere broodjes! Doen het de rest van de ochtend lekker rustig aan, het klooster is pas om 14.00 uur geopend. Om kwart over een lopen we er naar toe. Het is een leuk stukje, maar niet zo ver lopen en we zijn er dan ook al om 10 voor 2. Zien daar een verwijzing naar een kilometer verderop gelegen hangbrug en besluiten die eerst te gaan bekijken. Leuk om te zien en overheen te lopen, onderweg horen we van medewandelaars dat er een mooie terugwandeling is aan de overkant van de Semois. We besluiten dan om die te doen en het klooster van binnen maar te vergeten! Het is een prima keuze een we hebben een prachtige, maar wel vermoeiende wandeling terug naar Bouillon. Over bospaadjes omhoog en omlaag, veel boomwortels en rotspartijen. Frank zoekt en vindt voor mij gelukkig een stok waar ik steun aan heb, is wel neudeg veur t’ oal mens!!! Al met al zijn we drie uur onder de pannen en zijn we wel blij als de camper weer in zicht is. Bijkomstigheid is dat we de camper aan de overkant van de rivier zien staan, maar dan nog naar de brug moeten lopen en dan pas naar de camper kunnen gaan, zo’n anderhalve km. Hebben een rustig avondje met een puzzeltje, boek en een spelletje. Niet te laat naar bed, morgen weer rijden!

Zondag 1 mei Sezanne

Rond half elf vertrekken we richting Sedan. Na eerst even fout te hebben gereden komen we op een prachtige route, weg van de tol en van de snelweg. Onderweg veel oorlogsmonumenten van de eerste Wereldoorlog, toen is er in deze contreien behoorlijk gevochten. We komen ook langs een heel groot monument bij een heel stuk grond waar nog originele loopgraven in zijn (het was de loopgravenoorlog) met daar vlakbij een begraafplaats met oorlogsgraven. Al met al heel indrukwekkend! In schril contrast en veel vrolijker zijn de vele gele koolzaadvelden, we hebben ze soms aan weerszijden van de weg, prachtig! We genieten er dan ook volop van. In Sezanne vinden we een camperplaats, komt ons bekend voor en als ik ons blog nakijk, zie ik dat we hier inderdaad een aantal jaar geleden ook al hebben gestaan. Na de lunch wandelen we het plaatsje in en zoeken alvast een bakker voor morgenvroeg. Terug doen we een spelletje en dan maakt Frank zijn heerlijke spaghetti en smullen we weer! Dan wast Frank af en loopt nog een rondje en ik schrijf bij! Luisteren nu op RTVNOORD naar

FC Groningen - RKC! Verloren……

Maandag 2 mei, Briare

Vanochtend haalt mijn broodheer voor het eerst deze trip een heerlijk stokbroodje bij de boulangerie, heerlijk vers stokbrood, dat is nu echt Frankrijk! Na het ontbijt vertrekken we richting Oradour. Daar willen we graag heen en is nog 427 km rijden. We doen het rustig aan en na een prachtige heuvelachtige rit door kleine dorpjes en weer door heel veel koolzaadvelden besluiten we dat het na zo’n 150 km wel welletjes is geweest. We komen terecht op een camping in Briare, een plaatsje aan de Loire. Mooi plekje en mooi weer. Zitten lekker buiten in het zonnetje en in de loop van de middag fietsen we naar Briare. Zien onderweg een verwijzing naar de Pont de Canal en fietsen daar naar toe. Het is een aquaduct over de Loire en het Loirekanaal, ontworpen door meneer Eiffel, die van de toren! Prachtig architectonisch bouwwerk, het aquaduct is 662 meter lang en eind 1800 gebouwd. Doen daarna nog een paar boodschapjes bij de Lidl en gaan dan weer camperwaarts. Ondertussen in het wel al half 5 geworden, dus tijd voor ons spelletje (Wilmientje). De maaltijd van vandaag is een Hollandse hap, Franse boontjes, nieuwe aardappeltje en een soort hamburger, valt er goed in. Nu is het zo koffietijd en ik ben aan het bijschrijven!

Dinsdag 3 mei, Rosnay

Frank maakt nog een aardig wandelingetje naar het dorp om een stokbrood te halen, lekker! Na het nuttigen hiervan ruimen we de boel op, gaan eerst tanken (20 cent goedkoper dan in België) en dan weer wat kilometers rijden richting Oradour. De route voert ons deze keer door wisselend landschap, eerst door de bossen met veel brem en het laatste stuk weer heuvelachtig met koolzaadvelden. Ook de wegen zijn wisselend, hele smalle slechte weggetjes en later bredere goede wegen. In de buurt van Rosnay, na zo’n 190 km, zoeken we een overnachtingsplekje. Eerst kijken we bij een camperplaats, maar daar is het zo, zo, zo druk dat we rechtsomkeert maken en en naar een camping even verderop gaan. Heerlijk rustig aan een vijver, er zijn maar 32 plekken, waarvan er veel gereserveerd zijn. Gelukkig is er voor ons nog een plekkie over en we gaan lekker buiten zitten. Hebben verder een relaxed dagje en eten ook simpel. Een meegenomen Turks brood in het oventje, lekker dippen in een sausje en zo worden we wel weer vol.

Rosnay

Dit plaatsje ligt bij het natuurpark de Brenne. Hierin liggen bijna 5000 vijvers en meertjes. Die zijn allemaal in de 14e tot de 16e eeuw gemaakt door de mens. Dit vooral als kweekvijvers voor de visvangst. Omdat de zee ver weg was kon men op die manier toch vis vangen en eten. Vooral karpers waren en zijn erg in trek. Op dit moment is het een natuurgebied met veel flora en fauna en jaarlijks trekt het gebied veel toeristen.

Woensdag 4 mei, dodenherdenking in Oradour-Sur-Glane

We vertrekken niet te laat, hebben maar 100 km te rijden en komen na weer een prachtige rit rond half één aan op de camperplaats in Oradour-sur-Glane. Onderweg doen we boodschapje bij de Lidl en kopen daar een lekker stokbrood en ook groene asperges voor vanavond. Het stokbroodje verorberen we en tijdens het eten komen er Nederlanders naar ons toe die een plattegrondje hebben, daar hebben we wel belangstelling voor. In de middag wandelen we naar het, door de nazi’s verwoeste dorp, heel indrukwekkend! Op de terugweg ontdekt Frank een  boulangerie voor morgenvroeg, het verse broodje komt morgen dus wel weer voor de bakker! Terug doen we ons dagelijkse spelletje en hebben plezier om camperaars die niet goed kunnen inparkeren. De maaltijd is weer prima, groene asperges, nieuwe aardappeltjes in de schil en een steak de hachee, lekker. We staan aan een voetbalveld en Frank is nu een wedstrijdje aan het kijken en ik, ja ik schrijf bij!

Oradour-sur-Glane

Het dorp werd op 10 juni 1944 verwoest in het bloedbad van Oradour-sur-Glane: troepen van de Duitse 2e Waffen SS-pantserdivisie overvielen als vergeldingsactie het dorp, dreven de mannen in graanschuren en fusilleerden hen, dreven de vrouwen en kinderen in de imposante kerk waar een doos stond met explosieven, en toen ze naar buiten gingen en probeerden te ontsnappen werden de overlevenden doodgeschoten, en vervolgens ook de rest van het dorp. 642 mensen werden zo in drie uur vermoord en het dorp werd verwoest.Het was de grootste massaslachting door de nazi's op burgers in Frankrijk,vermoedelijk ook de grootste in West-Europa, en werd voor de Fransen het symbool van de nazi-barbarij.Na de oorlog werd het dorp nabij de ruïnes herbouwd.

Donderdag 5 mei, Bevrijdingsdag in Nederland en voor ons hoera, de 74e verjaardag van Frank!  Eymet

Frank haalt een stokbrood en intussen maak ik een ontbijtje voor zijn verjaardag, pluk een bloemetje, zet die op tafel en kook een eitje, het ziet er gezellig uit! Franks is blij verrast en we gaan gezellig ontbijten. Daarna pakken we de boel bij elkaar en gaan nu richting Pamplona in Espagna. We gaan twee of drie dagen doen over 330 km, doen het gewoon rustig aan, hebben de tijd wel.  Komen rond half aan in Eymet en staan op een camperplaats vlakbij het centrum. In de loop van de middag wandelen we het plaatsje in en bij de vvv halen en lopen langs een aantal bezienswaardigheden en zoeken ondertussen naar een restaurant om vanavond te gaan eten, keuze zat!  Terug vermaken we ons met een spelletje en net als de hele dag al, wordt Frank overspoeld met felicitaties, heel leuk! Rond zeven uur gaan we naar het Peruaanse restaurant Andine die we hebben uitgezocht. Eten daar heerlijk en Frank krijgt op zijn dessert een brandend kaarsje en de felicitaties, erg attent. Al met al was het een gezellige verjaardag!

Nou dit was ons eerste blog weer, tot de volgende!

Laifs RiFra

1. Esther Pruis:
    6 mei 2022
    Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten.
    Weer prachtige en indrukwekkende foto's!
    xxx
  2. Marjolein.:
    6 mei 2022
    Fijn om te lezen dat jullie weer op pad zijn. En...leuk om het reisverslag te kiezen en de mooie foto's te zien. Goede reis.
  3. A.moerman:
    6 mei 2022
    Heerlijk, wat fijn om jullie reisverhalen weer te lezen,geniet dan genieten wij ook !! Heul veul plezier. Groetjes
  4. A.moerman:
    6 mei 2022
    Heerlijk, geniet dan genieten wij weer van jullie reisverhalen, heul veul plezier!🖐💋
  5. Jolanda:
    Hoi Rifra,
    Heerlijk dat jullie weer op reis zijn en zichtbaar genieten. Fijn dat het weer kan. Leuk om jullie belevenissen te lezen en zo met een beetje mee te reizen. Veel plezier!!
    Xxx
  6. Erna Pebesma:
    6 mei 2022
    Fijn dat jullie weer op pad zijn .Frank nog van harte gefeliciteerd. Leuk om jullie reisverhalenweer te kunnen lezen. Heel veel plezier.
  7. Geesje:
    Fijn dat jullie weer op reis zijn ,heel veel plezier ,groetjes Geesje
  8. Martin en cobi:
    6 mei 2022
    Hallo Rifra Fijn dat jullie zo genieten en van de Rit. Het is weer leuk om jullie Reisverhalen te lezen en de mooie foto's zeker we hebben weer genoten van jullie verhaal. Veel plezier samen en fijne Vakantie. Laifs van ons 🤩💋
  9. Jannie Kiemel:
    6 mei 2022
    Jullie nog Gefeliciteerd met Frank zijn verjaardag. Ik ga jullie weer volgen.
    Veel plezier laiverds🥰
  10. Reny Withaar:
    6 mei 2022
    Leuk om te lezen. Ook herken ik wat plaatsen waar wij ook zijn geweest. Veel reisplezier.
  11. Ilse en Kees:
    6 mei 2022
    Hallo Frank en Ria, allereerst felicitaties voor Frank. Fijn dat jullie weer onderweg zijn, hopelijk met niet teveel obstakels. Zo te lezen gaat het tot nu voorspoedig. Heb weer genoten van de verhalen en de mooie foto's. Mooie foto van het nieuwe Kotje, is wel een hele verbetering dan het vorige, geniet ervan en tot het volgende verhaal.
  12. Sjoerd en Hanneke:
    6 mei 2022
    Zit nu bij De Stiep in het zonnetje, met een kop thee en taart, jullie reisverhalen te lezen. Klinkt weer goed en leuk wat jullie zien en ondernemen. Geniet ze verder. Ik ga jullie avonturen weer volgen :-). Mooie foto's, vooral die van de koolzaadvelden. Prachtig. Heb laatst bij De Onlanderij een koolzaad-handenwas gekocht. Ik vind het heerlijk ruiken, Sjoerd vind het heel vies. Gek he. Groetjes van ons beiden.
  13. Harma Vos:
    7 mei 2022
    Hei Frank en Ria leuk om jullie reis verhalen weer te lezen, en fijn dat het na 2 jaar weer kan. Lieve schatten geniet er van een heule dikke smok van mij❤
  14. Marijke van Veen:
    7 mei 2022
    Hoi Rifra,
    Fijn om weer jullie reisverhalen te lezen; in veel plaatsen die je beschrijft ben ik 30 jaar geleden ook geweest met Antoine. Veel reisplezier en voorlopig blijft het mooi weer.
  15. Gerrit Ekkel:
    8 mei 2022
    Hoi Frank en Ria,
    Allereerst:Frank, gefeliciteerd met je verjaardag. Een goed, gezond en inspirerend nieuw levensjaar. Herinner je 65e verjaardag die we samen mochten vieren in Cappadocië.😉
    Wat mooi dat jullie weer opweg zijn! Veel van de plaatsen die jullie ‘aandeden’ herken ik en jouw beschrijving Ria laat de herrinnering mij herleven. Mooi weer en goede reis.
    Hartelijke groeten.