Week 2 mei 2022

11 mei 2022 - Chaves, Portugal

Moi allemaal,

Allereerst namens Frank iedereen bedankt voor de felicitaties voor zijn verjaardag. Het was een super leuke dag met als hoogtepunt een heerlijk diner. Hij en ook ik natuurlijk, hebben genoten. Verder iedereen bedankt voor de reacties op het blog. Iedere keer als we op stap gaan denk ik er aan om te stoppen, maar ik vind het eigenlijk zelf te leuk om bij te schrijven en foto’s te maken. Zo is het voor ons ook een mooi naslagwerk. Nu gaan we  nu met frisse moed weer verder richting eerst Spanje en dan Portugal!!!

Vrij dag 6 mei, Hagetmau

Frank haalt zoals gewoonlijk een broodje, is vlakbij deze keer. Moeten beide een beetje bijkomen van gisteren, was echt een mooie dag. We gaan nu verder richting Pamplona en weten nog niet of we 327 km in twee of drie keer gaan rijden, we zullen zien. De wegen zijn echter prima en het schiet vandaag goed op, dus we rijden 165 km. Dat is de helft, morgen dus in Espana! We vinden een camperplek in Hagetmau aan een watertje. We staan er samen met nog een paar campers, maar er is ruimte voor veeeeeel meer. Lopen het plaatsje in, gaan naar de vvv en halen daar een kaartje van het stadje. Op het kaartje staan een aantal punten die we kunnen bekijken, stelt al met al niet veel voor. Alleen een crypte,  crypte de saint girons. We wandelen er naar toe, best nog een tippeltje, maar dan blijkt tie dicht te zijn en gaat pas in juli open!!!dat is balen, maar ik maak er van de buitenkant toch een foto van. Op internet kopieer ik de crypte stiekem van binnen. Ziet er wel mooi, jammer, maar we blijven niet tot juli alleen voor de crypte. Wandelen weer terug en hebben de verkeerde route, verdwalen dus een beetje. Met Google maps komt alles uiteindelijk wel weer goed. We koken vandaag van de restjes. Rijst met boontjes, ham en brengen het op smaak met uit, knoflook enzovoort, lekker! Hebben vanavond een relaxed avondje, Frank zit nu al te gapen, zal wel geen latertje worden!

De crype van Saint Girons in Hagetmau.

Plaats van aanbidding voor veel pelgrims naar Santiago de Compostela, de crypte was bedoeld voor het behoud en de verering van de relieken van Saint Girons. Het bevond zich onder het koor van de kerk van de romaanse abdij van Saint-Girons die in 1904 werd afgebroken vanwege de vervalsing en de afstand tot het stadscentrum. Het is toegankelijk via twee zijtrappen die in de dikte van de muren zijn ingebouwd. In het midden omringen 4 marmeren zuilen de licht verhoogde grond waar het graf van Saint Girons was. Bewonder de veertien Romaanse hoofdsteden die als historisch monument zijn geclassificeerd! Of je nu gepassioneerd bent of amateur, de sfeer van sereniteit die daar heerst, zal je verleiden. Buiten neemt de ruimte van rood grind de vermeende lay-out van de kerk in, terwijl de muur rondom de site de grenzen van de oude abdij vertegenwoordigt.

Zaterdag 7 mei, Pamplona

Na het ontbijt rijden we richting Pamplona, Spanje. Een mooie rit dwars door de pyrénéen met klimmetjes en heel veel nauwe bochtjes. Gelukkig is Frank een super chauffeur en loodst ons prima door de bergen. Onderweg doen we boodschappen bij de Lidl voor het weekend en kunnen dus even vooruit. Om even na tweeën komen we aan op de camperplaats in Pamplona. Daar kunnen 35 campers staan, wij kunnen er nog bij en de twee campers die direct na ons komen ook nog en dan is het vol! We zijn hier twee keer eerder geweest en toen waren we de enige camperaars. Lunchen en wandelen dan Pamplona in, het blijft een fascinerende stad met een mooi plein en smalle straatjes. Hier worden eens per jaar stieren losgelaten en iedereen moet dan rennen voor zijn leven om ze te ontwijken, zielig voor de stieren! Onderweg een biertje op een terrasje en zo is het echt vakantie! Rond zessen zijn we terug en doen dan ons spelletje. Besluiten dan om vandaag genoegen te nemen met een toostje met wat lekkers erop en een noedelsoepje, daar worden  we ook wel vol van. Nu zitten we te luisteren naar FC Groningen-Sparta te, de FC staat achter en verliezen met 2-1.

Zondag 8 mei, Briviesca  Moederdag

Van Esther en Jan Paul krijg ik lieve appjes en mijn Moederdag is helemaal goed! Hebben goed geslapen ondanks de drukke camperplaats en aan een drukke weg. Frank haalt een stokbroodje bij de benzinepomp om de hoek, dat is dichterbij dan de bakker. We hebben een zondags ontbijtje met een yoghurtje en een eitje, maar helaas mislukken de eitjes volkomen. Ze zijn beide bijna helemaal leeggelopen, de rest valt er wel in hoor! Na het ontbijt willen we wegrijden, maar dan gaat de slagboom niet open. Nemen contact op met degene die er over gaat, geven ons kenteken door en kunnen dan wegrijden. Zijn vrij snel de stad uit en komen dan eerst op een mooie weg terecht waar we al vrij vlot worden gesommeerd om aan de kant te gaan staan. Dit doen we en als snel zien we waarom, er is een wielerkoers aan de gang, leuk om te zien. Dan kunnen we weer verder, allemaal hele scherpe bochtjes, rikki’s, zoals wij ze noemen en gaan zo aardig omhoog. We hebben dan ook het idee dat we een lange rijdag zullen hebben, maar dat valt erg mee. Op een gegeven moment wordt het weer een prima rechte weg en komen we rond twee uur aan op de camperplaats  in Briviesca. Eten een paar Crackers en wandelen dan het plaatsje in, pietepeuterig , maar erg gezellig met een prachtige kerk en een mooi plein. Terug doen we ons dagelijkse spelletje en dan maken ik macaroni ala Ria, smaakt prima. Morgen wordt het weer de spaghetti van Frankie, hij moet mij maar eens overtreffen. Prima dag gehad met een een net zo prima weertje, 23 graden! Oja, betalen hier op een terrasje voor 2 biertjes, eentje met en eentje zonder alcohol, €2,80. Ter vergelijking, gisteren in Pamplona voor hetzelfde €7,00!!!!

Maandag 9 mei, Bretocino

Prima rit, het duurt alleen nogal even voor we een plekkie voor de nacht hebben gevonden, de bedoeling is om 180 km te rijden, maar het worden er zo’n 230 morgen dus maar 130! Het plekje waar we staan kost 11 euro met stroom en wc en douches, prima. Als we ons hebben geïnstalleerd, ga ik heerlijk in het zonnetje zitten lezen en verkent Frank het plaatsje. Als hij net terug is komt er een camper naast ons staan met een Spaans kenteken en een Nederlandse man alleen. Hij heet Dick, schuift gelijk bij ons aan en is niet meer weg te slaan, wat voor hints we ook geven! Ik ga uiteindelijk de was doen, hang het op en hij blijft zitten. Dan zegt Frank dat hij gaat koken, reageert hij niet op. Dan laat hij Frank zijn camper van binnen zien, pakt nog een biertje en gaat wederom zitten. Dan sta ik op en begin met het eten, Frank geeft dan ook aan dat hij nu echt gaat koken en dan staat hij op en gaat weg, pfpfpfpfp! Al met al heeft dat zeker 2 uur geduurd!!! Dan eten we Frank zijn spaghetti en die is weer uitstekend. N’a het eten maken we nog een wandelingetje naar de kerk en daar zit een meisje buiten waar we een gezellig gesprek mee hebben. Terug is het dan bijna half tien, tiet veur kovvie! Hebben een rustig avondje verder.

Dinsdag 10 mei, Braganca Portugal

We hebben nog een half stokbrood van gisteren en die is verrassend genoeg nog redelijk vers en knapperig, Frank hoeft dus niet aan de bak. Douchen ons, nemen afscheid van Dick en vertrekken richting Portugal. We zijn nog niet echt ver op weg als er een man met een flinke rugzak op staat te liften. We nemen hem mee, het is een Ier en hij loopt de tocht naar Santiago de Compostela. Was vanochtend al aan de wandel, maar toen deed zijn gps het even niet en nam hij een verkeerde afslag. Kwam toen op ons pad, rijdt zo’n 5 km mee en stapt dan weer uit om verder te wandelen. Wij hebben verder een wederom mooie rit en komen halverwege tot de ontdekking dat het een uur eerder is in Portugal, ze doen niet mee met de zomertijd. We komen dus al mooi op tijd aan in Braganca, rijden eerst naar de Lidl, doen daar onze boodschapjes en dan op naar de camperplaats. We zijn hier al eerder geweest, een prachtige plek aan de voet van een Castello. Het is vandaag super warm, 30 graden en we zetten de stoeltjes dan ook lekker buiten. Frank gaat zoals gewoonlijk even aan de wandel en ik ga lekker in de schaduw zitten lezen. Om 4 uur lopen we naar boven, naar het castello, een beetje klimmen en gaan dan door het plaatsje en over de muur wandelen. Na het best warme loopje drinken we op een terrasje een koud biertje, dat valt er super in. Dan de afdaling naar beneden, een spelletje en dan kookt Frank nasi. Wel te eten, maar niet meer dan dat, kan gebeuren. Nu is het koffietijd. door dat gedoe met Dick was ik gisteren niet toegekomen aan schrijven, dus nu moet ik 2 dagen pennen!

Het Braganca castello is gebouwd in de 12e eeuw, is een van de meest indrukwekkende monumenten. Het fort is, net als de stad, vernoemd naar de Keltische godin van de overwinning, Brigantia.Omgeven door dikke versterkte muren, werd de citadel in 1130 gebouwd door Fernand Mendes, koningskoppelaar Alfonso Henriques. In 1187 bouwde koning Sanshu I een kasteel met torens en een donjon erin, dat later werd versterkt door koning Joao I. De citadel bestaat uit 15 torens en 4 poorten.

Woensdag  11 mei, Chaves

Zijn al op tijd wakker, het uurtje speelt ons nog even parten, zal morgen wel gewend zijn! Frank probeert een broodje te scoren, maar de winkel is nog niet open. Doet een kwartiertje later nog een poging, dan is de winkel wel open, maar het brood moet nog komen. Dan maar een cracker, smaakt ook goed als ontbijt. We vertrekken niet te laat, we gaan maar 94 km rijden, maar daar staat bijna 2 uur voor, dus….. Beetje saai misschien, maar weer een mooie route, met wel een paar schaduwpuntjes van uitgebrande bossen. Onderweg gooien we de tank nog even vol en dan kunnen we weer vooruit. Rond half 1 arriveren we in Chávez op een camping, lekker rustig en een plekje in de schaduw. We lopen eerst even naar de leclerc om een paar boodschapjes te halen, in ieder geval een broodje ! Terug eten en dan ga ik lekker in de schaduw zitten met een mooi boek. Tis warm, 30 graden, dus pas later op de dag naar het kasteel. Leuk plaatsje, mooie kerk en een militair museum. We lopen terug over een Romeinse brug en door een parkje langs de rivier Tamega. Onderweg zien we een leuk oversteekje, grappig!

Deze keer een verslag van 6 dagen, want we hebben nu WiFi en dat is handig om het blog te versturen!

Laifs uut Portugal

RiFra

1. Mees:
    11 mei 2022
    Lekker man!
  2. Henk en tineke:
    12 mei 2022
    Dankjewel, voor de leuke meegenietbloog ! We kennen zo ongeveer de plaatsen waar jullie geweest zijn, maar die zijn we langs gereden niet zelf geweest, dus. Heel veel moois toegewenst van ons 2!!
  3. Wim Bongertman:
    12 mei 2022
    Leuk, ik ben weer helemaal bij. Ene oh. Ben Frankie zijn verjaardag vergeten. Dus vanuit Groningen alsnog de felicitaties voor jullie beiden. Eigenlijk stom, want het stond op de kalender. Maar nog stommer als je er niet op kijkt.
    Volgend jaar beter. Veel plezier daar in het verre.
  4. Hille , Frieda:
    12 mei 2022
    Laiverds. Wat fijn om julie verslag te lezen,en het is heerlijk om ook de mooie foto,s te zien. Blijf genieten,en we leven met jullie mee. Smok ,Hille en Frieda
  5. Gaatse Douma:
    13 mei 2022
    Het was weer erg leuk om te lezen.
    Lieve groetjes Gaatse en Jellie
  6. Ilse en Kees:
    13 mei 2022
    Hallo beiden, wederom weer mooie foto's en zeker ook bij sommige mooie lay-out. Blijf gewoon lekker schrijven via de blog, wij houden al vanaf 1997 via boekjes bij wat er allemaal gebeurd bij de mensen die in de caravan vertoefd hebben, altijd leuk om te lezen, staat zelfs nog in dat jullie het stenen huis hebben gebouwd, dus schrijf gewoon door.
  7. Martin en cobi:
    13 mei 2022
    HALLO FRANK EN RIA we genieten weer volop van jullie verslag van de Reis wat vervelend dat die man zo bleef plakken Even is wel leuk maar niet als je wilt eten Maar wat een mooie foto's weer indrukwekkend hoor We hopen nog veel van jullie te horen van de Reis Met ons is het verder nog het zelfde we genieten hier ook nog van de Zon maar een beetje regen mag wel Nu veel plezier en geniet ervan Samen O Ja hoe gaat het met jou Ria heb je nog veel last of is het dragelijk NU Laiverds goede reis en vooral veilig 😘👋👋🥂
  8. Nelly:
    13 mei 2022
    Hoi luitjes mooi verhaal hoor wat een vervelende kerel,maar blijf genieten en vooral schrijven liefs
  9. Gerrit Ekkel:
    15 mei 2022
    Hoi Frank en Ria,
    Mooie beschrijvingen van interessante reis. Mooi en prettig land Portugal. Tomar is een leuk plaatsje met in het midden de kerk, zo herinner ik me. Mooie omgeving. Geniet met you2. Hartelijke groeten😉😎👐