Week 1 februari 2023

6 februari 2023 - Thorn, Nederland

Hallo blog lezers,

Hier het eerste verslag van 2023. Het was en is nog steeds onze bedoeling om over land naar Griekenland te reizen. Helaas is er wegens familieomstandigheden een kink in de kabel gekomen. We vertrekken wel op de door ons geplande datum, maar blijven wat meer in de buurt. Ondanks dat hebben we er wel zin en maken er het beste van!

Dinsdag 31 januari, Woudsend

Na de laatste zaakjes in en rond het huis te hebben geregeld, vertrekken we richting Friesland, toch een beetje buitenland voor ons Groningers. De eerste stop wordt Woudsend. Daar woont tante Antje, de lievelingstante van onze in 2019 overleden buurman vriend Sieds.  Voorspoedig ritje, gooien de tank vol in Roden en rijden dan in één keer door naar Woudsend. We vinden een camperplaats “bij Jaap” aan de jachthaven met stroom, dat vinden we wel prettig! Installeren ons en eten een broodje. Dan wandelen we naar tante Antje, hemelsbreed misschien 500 meter, maar we moeten helemaal omlopen en dan is het een dikke 2 km. Tante Antje is erg verrast en kletst ons de oren van de kop. Na twee koppen koffie, een dikke plak Friese koek en een bonbon, wandelen we terug. In de camper met lekker het kacheltje aan, een spelletje en stamppot boerenkool bedenken we dat het lekker is in ons kleine huisje, we genieten gewoon!

Woensdag 1 februari, Workum

Hebben heerlijk geslapen, met een extra fleece over het dekbed voor nog wat meer warmte gaat het prima. Ontbijten met meegenomen bolletjes en  rekenen af. Voor de elektriciteit betalen we €3,75, heerlijk dat dit er was!Ondertussen overleggen we waar we vandaag naar toe zullen gaan. Bedenken dat we naar Harlingen kunnen rijden om te kijken of mijn nicht Tineke thuis is, laat ze er nu samen met haar man Willem zijn. We hebben elkaar jaren niet gezien en kletsen onder het genot van een bakje koffie lekker bij! Ze zwaaien ons uit en wij zoeken de camperplaats in Harlingen op. Mooie plek aan de haven, maar wij waaien bijna van de kade! Rijden dan naar Workum naar een camperplaats bij een boerderij. We krijgen een plekje uit de wind en mogen zelf bepalen wat we voor de overnachting met stroom willen geven,  super! Doen de rest van de middag niet veel meer, storm! Maken een klein wandeltje en dan houdt het wel op. Zitten nu lekker binnen met het kacheltje aan.

Donderdag 2 februari, Urk

Het heeft de hele nacht geregend, in bed is dat wel lekker, maar dan moet het eigenlijk maar weer droog worden. Dat gebeurt helaas niet, maar dat mag de pret niet drukken. Ons plan was om naar Stavoren te gaan, maar dat valt in het water. Regen, regen en nog meer regen. Rijden dus door naar Urk naar een mooie camperplaats aan de haven. Als we daar aankomen is het nagenoeg droog, Frank haalt een broodje bij een bakker en als die op zijn, wandelen we door Urk. Een mooi oud vissersdorp met een monument voor de in heel veel jaren verdronken vissers en een stuk of wat kerken. Mooie vissershuisjes en we genieten van de wandeling. Daarna doen we boodschapjes voor het avondeten, het gaat nasi worden, heerlijk. Nu zit Frank even te dutten en ik schrijf bij, zo tijd voor een bakje koffie!

Urk

Urk is een voormalig eiland in de Zuiderzee en nu een vissersplaatsje. Het oude dorp, een wirwar van straatjes, ademt sfeer uit. Er is dan ook veel te ontdekken en te doen: de geschiedenis, de bezienswaardigheden, de activiteiten en de natuur. Hoogtepunten van Urk zijn de oude haven, het vissersmonument, de vuurtoren en natuurlijk de meest verse vis, direct van de visafslag.

Vrijdag 3 februari, Steenderen

Frank haalt voor her eerst deze trip verse broodjes, die vallen er lekker in. Daarna overleggen we waar we vandaag naar toe zullen gaan. We komen uit op Steenderen, in 2020 zijn we daar ook geweest. Het is een CP van de keten “Bij Ons” en is ons toen goed bevallen. Het valt ons op dat er best veel camperplaatsen open zijn in de winter. Het is zo’n 100 km rijden en rond half één komen we er aan. Het weer is redelijk en we settelen ons, we staan er trouwens als enige! Bij de CP is een winkeltje die van alles verkoopt, wij missen pollepels, een snijplankje en een zeem. Zijn daar allemaal te krijgen, zijn dus weer geholpen. In de middag wandelen we zo’n tweeënhalf km naar Bronckhorst, het kleinste stadje van Nederland 🇳🇱 leuke wandeling en waaien even lekker uit zo langs de IJssel. Terug doen we boodschapjes bij de Coop en doen de rest van de dag rustig aan, een spelletje, lezen en puzzelen. Gisteren nasi gegeten en de rest ervan eten we vanavond, lekker en genoeg!

Bronckhorst

Het stadje Bronkhorst is omstreeks het jaar 1000 ontstaan als een versterkte boerennederzetting. Het naastgelegen kasteel was het stamslot van de heren van Bronckhorst, een van de voornaamste families in Gelderland. Het kasteel is inmiddels verdwenen, maar Bronkhorst heeft zijn oorspronkelijke sfeer kunnen behouden. Het staat bekend als het kleinste stadje van Nederland.

Stadsrechten
Het stadje Bronkhorst is altijd piepklein gebleven. Zoals bij veel steden in de Graafschap bestond de bebouwing veelal uit losse boerderijen. Toch kreeg Bronkhorst in 1482 stadsrechten. In 1633 legde een verwoestende stadsbrand de meeste middeleeuwse bouwwerken in de as. Wat overbleef is een klein stukje van de stadsgracht en de kapel uit 1344, gewijd aan Maria en St. Maarten. Maar door het open karakter en het originele stratenplan heeft Bronkhorst nog steeds een zeer authentieke sfeer.

Zaterdag 4 februari, Kessel

We besluiten wat zuidelijker te gaan camperen en gaan richting Limburg en wel naar het plaatsje Kessel. Daar is een camperplaats die ons wel aanspreekt en goede reviews heeft. Na een ritje van zo’n 120 km komen we in Limburg aan. Onderweg doen we de weekend boodschappen. De  CP staat goed aangegeven en vinden hem dus gemakkelijk. Het is dan half twee, zoeken een plekkie en na een plakje brood gaan we het dorp verkennen. Er is een grote kerk en een kasteel. Het kasteel is verbouwd tot restaurant en wij vinden het net een ietsje te modern. Wandelen langs de Maas naar een pontje en door het dorp weer terug. Leuk dorp, maar ook niet meer! Op de heenreis valt het ons al op dat er overal al carnavalstoestanden, zoals vlaggen met de symbolen van het dorp er op en versieringen zijn. Zo zijn er vlaggen met worteldorp, keverdorp en iets met rammen! Terug gaan we naar een gezellige hout gestookte ruimte waar door het zoontje van de camping eigenaar en zijn moeder heerlijke tomatensoep soep is gemaakt, valt er prima in. Er wordt geen geld voor gevraagd maar wij geven het zoontje natuurlijk wel wat! s’Avonds lekker knus in de camper, morgen nog een dagje hier!

Zondag 5 februari, Kessel

Slapen lekker uit en luisteren in bed naar RTVnoord naar de Noordmannen. Dan ons zondagse ontbijtje, nog rustig een bakje koffie drinken en een fietsroute uitzoeken. Rond half één vertrekken we op de fiets en rijden een hele mooi knooppunten route. Door de bossen en langs de Maas. Deze steken we twee keer over met een pontje, leuk! Terug luisteren we op de radio naar een verslag FC Groningen-FC Twente. Groningen staat er erg slecht voor in de competitie, maar speelt deze keer een gelijk spel en wat belangrijker is, ze spelen een leuke wedstrijd! Dan is het tijd om te koken, we eten voor ons doen uitgebreid in de camper, hebben maar twee pitten hè. Gebakken aardappeltjes, verse worteltjes en een minutenlapje, lukt goed en smaakt prima. We hebben hier goede wifi en vanavond kijken we naar de finale van “heel Holland bakt”. Nu schrijf ik nog even bij en dan aan de koffie!!

Maandag 6 februari, Thorn

Vannacht een beetje koud gehad, de komende nacht maar een fleece extra over de beentjes. Douchen ons onder een heerlijk warme douche en vertrekken daarna naar Thorn. Zijn we al heel vaak geweest, maar blijft leuk. De CP is heel simpel, een parkeerplaats zonder voorzieningen, maar een overnachting kost dan ook maar 3 euries. Als we ons gesetteld hebben, wandelen we naar de Aldi en halen daar de nodige boodschapjes. Nemen dan een lunch tot ons en gaan dan fietsen, een knooppunten route van zo’n 35 km. Het is frisjes, maar geen wind en dus is het heerlijk fietsen langs en over de Maas. Rond 5 uur zijn we terug en zien dat er nog een camper is gearriveerd. Het blijken Drenten te zijn, uit Havelte. Even gezellig staan kletsen en dan doen we onze dagelijkse spelletjes, Wilmientje en Can’t Stop, altijd leuk! Nu zitten we beide een beetje uitgevloerd achter een bakje koffie, zal wel niet laat worden vanavond!!!

Laifs RiFra

1. Eddy en Frouke:
    Wat kan Nederland dan mooi zijn geniet er van groetjes van Eddy en Frouke
  2. A.moerman:
    6 februari 2023
    Mooie foto's, geniet ervan ook al zijn jullie in de buurt,goede reis!!
  3. Leanne:
    6 februari 2023
    Rondje Nederland! Ook leuk...;) Fijn dat jullie weer op pad zijn!
  4. Marjolein.:
    6 februari 2023
    Hallo, wat heerlijk om weer jullie reis mee te beleven. Nederland is zo mooi. Dat hebben we in coronatijd wel ervaren. Groet
  5. Hille , Frieda:
    6 februari 2023
    Moi ,hollanders. Na wat jullie toch in ons landje zien,is het ook in de zomer met mooi weer om dan eens heerlijk naar de stranden te gaan en lekker uitwaaien.Het kleine maar unieke Monster is rustig,duinen,en tentjes waar je een klein hapje kunt etenen vooral dat fietsen is net wat voor jullie.Nu maken jullie er zeker wat van,en hopen wij dat ook voor jullie de geplande reis zal komen.Mooi foto,,s.en blijf gezond.Denken aan allebei.Gr,smok. Hille en Frieda
  6. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    7 februari 2023
    Voor mij is dit vooral mooi. Om mijn landje weer te believe door Jullie. Ik mis Nederland nog altijd. Dank je well. Heel gezellig. Zou graag ook een BAKKIE bij Jullie willen halen
  7. Nelly:
    7 februari 2023
    Leuk de verhaaltjes met wat achtergrond informatie leer je onder het lezen ook nog weer iets heel leuk wens jullie veel plezier
  8. Petra Eleftheriadis:
    7 februari 2023
    Weer heel gezellig om te lezen…..Mooie foto’s…..Geniet! Ik hoop dat Griekenland door gaat…..zo mooi in het voorjaar. Groetjes! 🙋‍♀️
  9. Riemer:
    Veel plezier verder.
  10. Gaatse Douma:
    7 februari 2023
    Weer prachtig om jullie belevenissen te lezen.
    Nederland is ook prachtig, geniet ervan.
  11. Henk en tineke:
    7 februari 2023
    Leuk reisverslag! Een beetje Floortje Dessingachtig! Ons land mag er ook wel wezen, Veel plezier verder en weer bedankt voor je onderhoudende reisverslag.
  12. Ilse en Kees:
    7 februari 2023
    Hallo, altijd vervelend als er een familieomstandigheid is, is er toch een schaduw die je achtervolgd.
    Lay-out van de foto's zijn leuk.
    Mooi reisvervolg verder.
    In Echt is Ilse geboren, ook een mooie omgeving, maar daar zijn jullie nu wel achter.

Groet, Ilse en Kees,
  13. Sina en Henk:
    7 februari 2023
    Hebben weer genoten van je verslag en mooie foto’s. Het wil maar niet lukken om een verre reis te maken. Hopelijk komt alles goed! Desondanks wensen we jullie veel plezier met jullie reis door Nederland. Heel veel liefs van ons😘
  14. Martin en cobi:
    7 februari 2023
    Wij vinden het leuk om langs deze weg weer van jullie te horen Zo te horen genieten jullie van Nederland vandaag naar de oogarts geweest de rest horen jullie wel .Zag dat het bord niet vergeten was achter de Camper wij wensen jullie een fijne vakantie liefs Cobi en Martin
  15. Frits Rijnsewijn:
    8 februari 2023
    Geniet van je vakantie.
  16. Tonny:
    8 februari 2023
    Het is een ruimere camper als toen we jullie ontmoeten. Lekker met het koude weer. Geniet ervan! Groetjes, Ronald en Tonny
  17. Gerrit Ekkel:
    9 februari 2023
    Weer en route! Mooi hoor! Dat ik op afstand mee mag genieten vind ik een eer. En hoop dat jullie weer leuke belevenissen tegemoet zien. Veel plezier et avec bon voyage.
  18. Marijke van Veen:
    9 februari 2023
    Fijn dat jullie weer op pad gaan; hopelijk wordt het warmer!! De camper ziet er prachtig uit. Ik geniet van jullie verhalen, veel plezier!!
    Marijke van Veen.
  19. Sjoerd en Hanneke:
    12 februari 2023
    Lieve Ria en Frank, Jullie al even niet meer gezien of gesproken, dus weet niet wat de privé-omstandigheden zijn waar jullie nu mee dealen, maar sterkte daarmee in ieder geval.. Begrijpen wel dat jullie eerst in ieder geval 'in de buurt' zijn. Er kwamen al heel wat plekjes uit NL langs, deels goed bekend zoals Bronckhorst en Thorn (inclusief fietstocht!! 😀). Leuk om te lezen en om jullie weer te volgen. Fijne reis. Benieuwd wat er allemaal volgt. Groetjes, Sjoerd en Hanneke