Week 2 februari 2023

12 februari 2023 - Zuidlaren, Nederland

Moi allemaal,

Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Iedere keer als we op reis gaan denk ik, ik ga stoppen met het blog!!! Maar ik merk dat het toch wel gelezen wordt en ik moet zeggen dat ik het zelf ook leuk vind om er mee bezig te zijn, dus………zijn jullie er nog niet van af!

Laifs

Dinsdag 7 februari, Oudenbosch

Vandaag zou de moeder van Frank 99 jaar zijn geworden.
Heerlijk geslapen, het is een koude nacht geweest -4, maar het bedje was lekker warm. Bij het opstaan het kacheltje aan en dan is het prima te doen in het campertje. We vertrekken uit Thorn in de mist, maar tijdens het ritje klaart het mooi op!  Vandaag rijden we naar een plaatsje in de buurt van Breda, Oudenbosch! Een ritje over tussendoor weggetjes van zo’n drie uurtjes. Leuke camperplaats. Het valt ons op dat we steeds vaker of online of via de bank kunnen betalen, zelfs een keertje via een Qrcode. Enfin we settelen ons, eten een muesli bolletje en wandelen dan naar het plaatsje. Het meest in het oog springend is de basiliek, een soort replica van de basiliek in Vaticaanstad. Dan zien we een stadswandeling die ons langs de meest belangrijke plaatsen zal voeren, het parel pad! Deze lopen we, erg leuk om te doen. Dan weer terug naar de camper, begint al aardig fris en schemerig te worden. Vanavond eten we mijn favoriete hap, de spaghetti van Frank!!!  Die lukt prima en valt er bij beide heerlijk in. Met een bakje koffie en een snorrend elektrisch kacheltje is het weer zalig binnen!  Ik bedenk me wat het verschil is tussen een basiliek en een dom en zoek dat dus even op!

Wat is het verschil tussen een kathedraal en een basiliek?

Een basiliek (van het Griekse woord voor 'koning') was oorspronkelijk een rechthoekige bouwvorm met verhoogd middendeel en zuilengalerijen. Daar sprak de koning recht en werd handel gedreven. Een kathedraal is een kerk waar een bisschop zijn zetel, zijn 'cathedra' heeft. Beide kun je ook een Dom noemen!!

Woensdag, 8 februari, Nunspeet

Bij opstaan is het wit buiten en zijn er bloemetjes op de ramen. Gauw de kachel aan brbrbr! Frank gaat een wandelingetje maken door het witte landschap. In die tijd kom ik uit bed, fris me op, maak het bed netjes en zet de koffie en het ontbijt klaar. Frank gooit daarna het pleetje leeg, we drinken nog een bakkie en maken ons dan klaar om te vertrekken. We gaan weer richting noorden, want zaterdag hebben we daar een begrafenis. Ons doel van vandaag is dan ook Nunspeet. Als we binnendoor gaan is het een rit van bijna  vier uur, over de snelweg twee. Hoewel het niet onze gewoonte is pikken we nu toch maar de snelweg. De CP de Zwaan hebben we snel gevonden, heel rustig, we zijn de enige! Het weer is prachtig en na een broodje halen we de fietsen van de auto en gaan een knooppunten route rijden.

Prachtig,  langs het Veluwemeer en door dorpjes en bossen. Terug in Nunspeet doen we boodschapjes, stamppot boerenkool schaft de pot vanavond. Na 5 uur zijn we terug, er zijn nog twee campers bijgekomen, doen een spelletje en maken dan de stamppot boerenkool klaar, lekker! Nu een bakje koffie en ik zit als gewoonlijk weer bij te tikken!

Donderdag 9 februari, Nieuwlande

Na de nodige handelingen zoals wassen, tanden poetsen enz gaan we ontbijten en ruimen dan de spulletjes weer op om verder noordwaarts te gaan. Een ritje van 86 km naar CP de Bonestee in Nieuwlande in Drente. Op deze camperplaats zijn zijn we een keertje eerder geweest en hebben dat toen heerlijk gefietst. Voor we aankomen doen we eerst wat boodschapjes, vanavond eten we een noedelsoepje en een gebakken eitje. We schrijven ons in en staan weer eens alleen op de CP. vinden we niet erg hoor, lekker rustig! Daarna gaan we fietsen 🚴‍♀️ 🚴 zelfde route als 2 jaar geleden. Net zo mooi, maar super koud brbrbrbr! Komen dan ook verkleumd terug, zetten de fietsen achter op de houder en dan snel een kopje koffie, lekker! Dan een spelletje en nu zitten we aan een noedelsoepje en dan wordt het eitjes bakken!!

Zondag 12 februari, Zuidlaren

Vrijdag zijn we terug gekomen in Zuidlaren. de omstandigheden zijn nu zo dat we rustig weg kunnen gaan. Dus gaan we morgenvroeg weer op pad, Duitsland in, dan door Oostenrijk, Slovenië en dan langs de Kroatische kust richting Greece. Hebben een mooie week Nederland gehad, gewandeld en gefietst in ons mooie, maar koude landje. Gaan nu hopelijk het mooie weer tegemoet!!!

Laifs RiFra

1. Ingrid:
    12 februari 2023
    Op naar het mooie weer! Veel plezier!
  2. Janny Moerman Huizing:
    12 februari 2023
    Een heel goede reis gewenst zonder problemen! Zo langzamerhand wordt het in Griekenland ook wat warmer. We hebben nu voor de 2e dag zon, zodat we buiten kunnen zitten. De wind is nog wel koud. Als jullie hier zijn is het vast helemaal aangenaam!
  3. Ilse en Kees:
    12 februari 2023
    HALLO Frank en Ria, heel leuk dat jullie in Oudenbosch zijn geweest, hadden gerust aan mogen komen in Roosendaal hoor. Foto's zijn heeeeel herkenbaar.
    Wat de blog betreft gewoon doorgaan, is ook een stukje verwerking, ondanks dat er tijd in kruipt.
    Op naar een nieuw reisverhaal dan vanuit Europa. Gr Ilse en Kees
  4. Marjolein.:
    12 februari 2023
    Blijf maar fijn schrijven ria. Te leuk om jullie reis te volgen. Hele goede reis. Op naar Griekenland waar wij elkaar ooit ontmoet hebben.
  5. Harry Vos:
    12 februari 2023
    Maak er een mooie reis van. Veel plezier!
  6. A.moerman:
    12 februari 2023
    Fijne reis verder, richting Griekenland!!
  7. Harm en Grietje:
    12 februari 2023
    Hoi lutjes, wat fijnndat jullie nu toch Europa intrekken. We wensen jullie een hele mooieetrip.De Basiliek die jullie bezocht hebben daar zijn Frans en Mariska getrouwd!Hou ons op de hoogte van jullie wel en wee en tot horens!
  8. Martin en cobi:
    12 februari 2023
    Leuk dat we jullie hebben gesproken op de 50 bunder Wij wensen jullie een fijne reis richting Griekenland groetjes van ons
  9. Rob:
    12 februari 2023
    Fijne reis en veel plezier onderweg en geniet van het mooie Griekenland!
  10. Gaatse Douma:
    12 februari 2023
    Fijn om het verhaal weer te lezen. Veel plezier voor de komende
    Reis. Groetjes
  11. Eddy en Frouke:
    12 februari 2023
    We zijn even weer op de hoogte Frouke en ik wensen jullie een prettige reis en zoek de zon op en rij voorzichtig groetjes Eddy en Frouke
  12. Petra Eleftheriadis:
    Heerlijk naar Griekenland……🇬🇷🧿🌈
  13. Sjoerd en Hanneke:
    12 februari 2023
    Nu dus richting Griekenland. Dat lijkt mij een heerlijk vooruitzicht :-). Sjoerd en ik maken plannen voor een heel andere richting. We gaan voor de allereerste keer naar Noorwegen 😀. En neen, niet stoppen met het blog, Ria. Veel te leuk om wat van jullie mee te krijgen op deze manier!
  14. Diny Wijnand:
    12 februari 2023
    Nee niet stoppen met jullie mooie verhalen. En genoten met Esther bij de voorstelling van Elvis. Lieve groetjes van ons.
  15. Erna Pebesma:
    13 februari 2023
    Fijn dat ik weer met jullie mee kan reizen .Ik geniet er altijd van .Veel plezier en eenmooie reis . Groetjes
  16. Henk en tineke:
    13 februari 2023
    Fijne reis naar richting het warmere Europa. Bedankt voor het bericht van het beschrijven van ons eigen land. Heel veel plezier.
  17. Jolanda:
    13 februari 2023
    Veel plezier en een fijne reis naar Griekenland . Fijn dat de omstandigheden nu "goed" zijn zodat jullie rustig op reis kunnen gaan .
    Vooral door blijven gaan met schrijven!
    😘😘
  18. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Wie schrijft die blijft ( in jullie geval onderweg) en voor ons tot leringhe en de vermaek. Nog eens dank voor het telcontrole gisteren👌👍. Goede reis en hartelijke groeten.
  19. Henk en tineke:
    13 februari 2023
    Lekker weg. Heel veel plezier.
  20. Anne-Geertje Hoekema:
    13 februari 2023
    Een hele mooie reis richting Griekenland, ben benieuwd naar jullie bloggen!!
  21. Jan Medema:
    14 februari 2023
    Frank en Ria een goede reis richting
    Griekenland. Groetjes Jan en Heleen.
  22. Harm en Grietje:
    19 februari 2023
    Hallo Globetrotters.
    Volgens ons hadden jullie gisteren iets te vieren namelijk jullie trouwdag. Van Harte Gefeliciteerd en dat er nog vele mooie jaren mogen volgen.