Week 1 door Frankrijk en nu in Espana, ole!

5 oktober 2019 - Blanes, Spanje

27 september 2019 week 1

Hallo volgers van ons blog,

We zijn weer eens op pad! Het was de bedoeling om eerder te gaan en dan Marokko nog weer aan te doen, maar de auto stond langer bij de garage dan verwacht. Wat daarna meespeelde was dat onze dochter Esther meespeelt in het theaterstuk “dochter van Martenshoek” en daar hebben we de première nog van meegepikt, hartstikke leuk, echt van genoten! Nu dus weer op pad richting Spanje en Portugal. De bedoeling is om twee maandjes weg te blijven, schoonzoon Danny wordt dan namelijk 50, geeft een feestje en wij vinden dat wij daarbij niet gemist kunnen worden. We hopen in ieder geval weer op een paar maandje plezier en hopen weer veel te zien en mee te maken!

Vrijdag 27 september.     Thorn,

Na het huis nog even lekker te hebben opgeruimd en afscheid genomen te hebben van onze buurtjes Martin en Cobi, rijden we om 11 uur de 50Bunder af. Ons eerste doel is Thorn, het witte stadje net nog in Brabant. Dat is ongeveer 300 km rijden en dat vinden we genoeg. Thorn is vaker onze eerst stop en we vinden het er altijd leuk. We zijn er rond drie uur en na ons te hebben gesetteld wandelen we naar de Maas en lopen langs de grens van België en Nederland. Terug doen we ons spelletje, Wilmientje met een lekker belegd toostje en hoeven daarna geen warme maaltijd meer! Later wandelen we het dorpje in en genieten van de rust en de aparte sfeer. Liggen niet te laat in bed, zijn beide wel moe van de laatste dagen voorbereidingen om weg te gaan!

Zaterdag 28 september     Bouillon,

Prima nachtrust, Frank vindt alleen zijn kussen wat aan de zachte kant en we gaan dus kussens ruilen, kijken hoe ons dat bevalt! Terwijl ik me opfris loopt Frank Thorn nog even in en als hij terugkomst zegt hij dat hij op een prachtig pleintje is geweest en dat ik dat ik dat ook nog even moet zien! Na ons ontbijtje en koffie maken we ons dan ook klaar voor vertrek en lopen dan Thorn nog even weer in. Frank heeft niet teveel gezegd, erg mooi. We zien stukken abdij en kerk en nog meer, zie foto’s. Hadden eerst bedacht om naar Dudelange te gaan, maar veranderen onderweg ons plan en gaan naar Bouillon, net nog België! Ongeveer 200 km rijden en dat vinden we helemaal oke! We hebben nog contact gehad met TiTo die op de terugreis is. Was leuk als we elkaar nog ergens hadden kunnen treffen, maar dat gaat niet lukken! Zij hebben een heel andere route. Wij zijn een paar jaar geleden op dezelfde plek in Bouillon geweest, maar Frank heeft geen idee hoe het er uitziet, verrassing dus. Als we aankomen herkent hij de plek meteen, o hier!!!! Eten wat, hebben een babbeltje met mensen uit Annerveensekanaal en gaan daarna langs en over de Semois naar Bouillon, mooi historisch plaatsje. De camperplaats is naast de plaatselijke voetbalvelden en als we terug zijn wordt daar druk gesport, gezellig. Frank gaat voetbal kijken en ik ga foto’s op het blog zetten en  voor de eerste keer weer bijschrijven. De warme hap is vanavond een wrap met gehakt en bonengroentemix, erg lekker en voedzaam!

Zondag 29 september.      Mailly le Camp,

Vertrekken in de regen en dat blijft de hele rit zo. Onderweg appcontact met het thuisfront en daar is het helemaal hondenweer. Kachels aan, binnen blijven en spelletjes doen begrijpen we. De route is prachtig en soms indrukwekkend. We rijden langs uitgestrekte militaire begraafplaatsen en monumenten uit de eerste Wereldoorlog, de loopgravenoorlog he! Rond twee uur komen we aan in Mailly le Camp, een middelgroot plaatsje. Staan op een mooie camperplaats met nog 1 camper. Als het droog wordt wandelen we het plaatsje in, weinig te doen en te zien. Ontdekken nog wel een prachtige kerk met er achter een kerkhof, mooi voor een paar foto’s. Terug doen we een spelletje en daarna maakt Frank nasi, lekker! Verder een rustig avondje, behalve het weer. Het stormt en regent de hele nacht!

Maandag 30 september.       Guerigny

Frank haalt voor het eerst deze trip een lekker broodje en na dat we die verorbert hebben, ruimen we op en vertrekken we. We hebben op de Tom Tom een plaats ingetikt, Nevers 236 km, en zien wel hoe ver we komen. Een prachtige rit over kleine weggetjes door heuvelachtig landschap. Onderweg veel witte koeien, even opzoeken en het blijken Charolais koeien te zijn. Typische Bourgondië koeien, weer wat geleerd! Vinden een camperplekje in Guerigny, vlak bij het centrum en aan de rivier de Gare. Als we net staan komt er nog een tweetal Nederlandse campers aan. Een van de mannen vraagt waar een supermarkt is en dat hebben we toevallig net opgezocht. Wij wandelen er ook naar toe en doen er een paar boodschapjes. Als we terug zijn lopen we het parkje in en komen tot de ontdekking dat er een soort van heel oud militair gedoe is, zien het kasteel dat er naast ligt en hebben zo een prachtige wandeling. Terug zitten de Nederlanders bij een picknicktafel te borrelen en wij schuiven aan, gezellig uurtje zo. Ons eten bestaat vandaag uit een toostje met wat lekkers en een noedelsoepje, genoeg voor vandaag! Doen nog een spelletje en dan is het al snel weer bedtijd. Oja, de temperatuur liep vandaag op tot 20 graden en een zonnetje, lekker!

Dinsdag 1 oktober.    Lezoux

Trouwdag van mijn ouders, ze zouden vandaag 73 jaar getrouwd zijn geweest!

Wij vertrekken weer vol goede moed en rijden weer een mooie route, geen tol en snelwegen. Onderweg komen we de 2 Nederlandse camperaars nog tegen en groeten elkaar even vanuit de auto’s. We komen op tijd aan in Lezoux op een camperplaats bij een keramiekmuseum. Staan er eerst alleen, maar in de loop van de middag komen er nog vier bij staan. Wij hadden in de recensies gelezen dat er een erg goed pizzeria in het plaatsje zou zitten, dus na wat rondgedwaald te hebben, eens kijken waar deze pizzeria zat. We vinden hem wel, maar het blijkt een afhaalpizzaria te zijn! Dit vinden we niks, als we pizza eten, doen we dat in een pizzeria.  Besluiten terug naar het kotje te gaan, maar dan begint het wat te sputteren! We Verdwalen ook nog wat, komen drie keer op hetzelfde punt uit en ondertussen begint het steeds harder te regenen. Uiteindelijk komen we zeiknat bij het kotje terug en blijven de rest van de middag en avond lekker binnen! Eten een heerlijke omelet van BrinkPruis eieren, mmmmmm! Kan geen pizza tegen op!!!!!!

Woensdag 2 oktober.       Mende,

Frank haalt brood en is er snel weer, de bakker zit dichtbij! Als we uitstappen ligt er vlak voor ons kotje een hondendrol! Waarom ruimen mensen dat niet even op, irritant die camper hondenbezitters. En dat zijn er veel hoor, bijna uit iedere camper komt wel een hond. Wij denken wel eens dat het uit angst is, maar enfin. Normaliter hebben wij er geen last van hoor, maar zo’n hondendrol voor je deur is een ergernis. Na veel kakkietrap komen we onbeschadigd de weg weer op! Wederom een mooie route, na ongeveer 200 km vinden we een camperplaats in Mende. Best wel druk maar het is ook wel mooi hier. We staan aan de rivier de Lot, op loopafstand van de oude binnenstad van Mende. Na ons te ben geïnstalleerd wandelen we Mende in, zoeken het toeristenbureau en gaan dan een wandeling door de plaats maken. Erg leuk, een prachtige kathedraal en een uitgestippelde wandeling met de bijzondere punten van Mende. Terug doen we een spelletje en kookt Frank voor het eerst weer zijn lekkere spaghetti. Smaakte goed, maar we konden geen peterselie vinden en dat miste ik toch wel! Het is nu ondertussen kwart over 8 en kovvietied!

Donderdag 3 oktober.      Colombieres

Voordat we gaan kletsen we met Koos en Tine uit Veele, bij Vaassen. Grappig, ook zij is later gaan studeren en is nu goudsmid in ruste! Dan vertrekken we verder zuidwaarts naar zoals het nu lijkt onze laatste stop in Frankrijk. Misschien saai, maar we rijden weer een mooie route. Onze TomTom is ingesteld op vermijden van tol en snelwegen en dan kom je op de mooie plekjes. We rijden alleen wat langer over de afstanden die we afleggen. Als we bijna bij onze overnachtingsplek zijn zien we een Aldi en doen daar onze boodschapjes. Komen dan aan waar we heen willen, camperplaats in Colombieres. Er staat een camper, maar in de loop van de middag/avond worden dat er vijf. Wij lopen het dorp in, mooi haventje, maar verder niet veel bijzonders. Eten simpel, Frank een noedelsoepje en ik restje spaghetti van gisteren. Rustig avondje, zijn beide moe en liggen er op tijd in. Temperatuur hier

23 graden, lekker!

Vrijdag 4 oktober.    Rosés Espana

Vandaag gaan we Spanje in. Willen eerst langs de kust, maar als je daar de grens naar Spanje over gaat, maak je heel wat bochtjes en dat ziet de chauffeur vandaag niet zitten. We doen dus een andere route en die is ook best mooi. We passeren de grens bij Perthus, een echt grensplaatsje, heel toeristisch!!! Daarna rijden we door naar Rosés, een leuk plaatsje met een camping!!!!!! Is wel nodig na een week, lekker douchen en de onderbroeken wassen. De camping is snel gevonden en de was snel gedaan. Frank haalt de fietsen van de auto en dan fietsen we langs de boulevard door Rosés, leuk! Terug zitten we nog een poosje lekker in het zonnetje en gaan daarna pizza eten in het restaurant op de camping. Heerlijk en gezellig! Als we terug zijn zet ik een paar zonnige plaatjes op FB. Daar komt de volgende reactie op van Angela Vos. He, mijn ouders zijn daar ook! Grappig hoor, Haar ouders, Harry en Joke kennen we al wel 50 jaar, zien ze niet erg geregeld, maar hebben toch wel een gezamenlijk verleden. We vragen op welke camping ze staan en dat blijkt vlakbij te zijn. Ondertussen is het al wat later en we besluiten om de volgende dag te contacten!

Zaterdag 5 oktober.     Blanes,

Na een goede nachtrust en een lekkere douche appen we met Harry en Joke. We spreken af dat wij voor we verder zuidwaarts trekken, bij hen op de koffie gaan. Hebben een gezellige ochtend bij hen en hebben best veel bij te kletsen. Zij zijn op vakantie met de zus en zwager van Joke, die hebben voor het eerst een camper, bevalt ze prima! Harry en Joke zijn op de terugweg en wij gaan nog beginnen. Rond een uur een vertrekken wij, uitgewuifd door Harry en Joke. Het was erg leuk om hen zo onverwacht te treffen. Wij rijden dan over kleine landweggetjes richting Lloret de Mar, vinden het altijd leuk om er door te rijden. Vroeger was het een erg leuk plaatsje, maar nu volkomen overspoeld door het massatoerisme. Dan rijden we door naar Blanes dat 10 km verder ligt. Daar is een camperplaats, maar dat is op een heeeeeeeele grote kale parkeerplaats pal in de zon. Dat doen we dus niet en zoeken een camping op. Het is ondertussen bijna vier uur en we doen de rest van de dag niets meer, lekker rustig zo’n dagje. Bellen en zingen voor onze vriendin Nel en schrijven een kaartje voor mijn oom Be van 96 die is gevallen, zijn bekken heeft gebroken en nu aan het revalideren is. Frank is nu aan het koken, wordt een wrap met een sausje en sla. Wordt vast wel weer lekker! Ondertussen schrijf ik bij en ga straks het blog voor de eerste keer versturen!

Laifs RiFra

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    5 oktober 2019
    Ik benijd jullie wel. Wonderful travel log
  2. Jolanda:
    5 oktober 2019
    Lieve Rifra, leuk dat jullie weer op reis zijn en jullie blog te volgen. Héél erg véél plezier! 😘😘😘
  3. A.moerman:
    5 oktober 2019
    Mooie foto's een fijne veilige reis❤
  4. Ineke:
    5 oktober 2019
    Veel plezier, maar vooral genieten. Gr.
  5. Marjolein.:
    5 oktober 2019
    Leuk om jullie weer te kunnen volgen. Prachtige foto's zeg.
    Hele goede reis en tot het volgende verhaal. Groet.
  6. Tineke en Willem:
    6 oktober 2019
    Ik dacht al toen ik je foto’s op facebook zag, er zal binnenkort wel een blog komen.
    Heerlijk weer op reis, leuk om jullie avonturen te volgen, goede reis, Groetjes Tineke
  7. Geesje:
    6 oktober 2019
    Veel plezier op jullie reisavonturen, gr.geesje
  8. Gaatse Douma:
    6 oktober 2019
    Leuk om de verhalen weer te lezen. Nog veel plezier.
    Gr. Gaatse en Jellie
  9. Roelie en Ton Dagelet:
    6 oktober 2019
    Goede reis en prettige vakantie. We gaan jullie weer volgen.
  10. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    On the road again! Met de atlas op schoot volg ik jullie. Enkele jaren geleden hebben wij in Mataró gestaan en van daar met de bus naar Barcelona. Ik wens jullie mooie reis, goed weer en veel plezier. Hartelijke groeten.
  11. Martin en cobi:
    6 oktober 2019
    Hallo Ria en Frank, We hebben weer genoten van jullie Reisverhaal. Lekker weer en Zon. Nu wij vandaag niet het is hier maar grijs. Gisteren was het beter en hebben de Partytent afgebroken lekker droog binnen gekregen.Toen heeft Martin waarschijnlijk eenBosteek op zijn arm gekregen. Wij zijn Vrijdag naar Leer geweest naar het vernieuwde Winkelcentrum nu daar is niets meer aan hoor du zijnde maar naar MulTi Sud gereden. Daar kwam Martin Zwaneveld nog tegen. Van Martin zijn werk zijn we nog naar de Dierentuin inTuule Duitsland geweest Daar hadden ze een witte Tijger mooi hoor. Bij jullie is een boom gekapt dus die is weg. Nu luitjes we wensen jullie nog een Fijne vakantie en veel mooi weer. Hartelijke Groetjes we missen jullie Wel hoor. De rozen zijn nog mooi. Nog veel plezier. Liefs.
  12. Erna Pebesma:
    6 oktober 2019
    Weer genoten van jullie reisverhaal. Een fijne vakantie.
  13. Eddy en Frouke:
    7 oktober 2019
    Heel veel plezier geniet er van samen groetjes van Eddy en Frouke.
  14. Ilse en Kees:
    8 oktober 2019
    Hallo, daar gaan we weer met leuke enerverende verhalen. De herfst foto's zijn heel mooi.
    Jullie zijn al een heel stuk opgeschoten wat het rijden betreft. Hopelijk laat het (Kotje) jullie deze keer niet in de steek. Wij zijn afgelopen week in Zuidlaren geweest, als jullie terugkomen zijn alle Hazelaars gesnoeid dus het is nu een stuk lichter. Komende week wederom naar Zuidlaren om alles winterklaar te maken. Voor jullie op naar een nieuw verhaal. Gr Ilse en Kees P,