Het zit er al weer op!

25 juni 2019 - Zuidlaren, Nederland

Week 6

Maandag 17 juni.  Druskinikai
Nemen afscheid van Joop, een man die al met pensioen is, maar zijn vrouw niet! Hij reist dus alleen en pikt zo nu en dan zijn vrouw op voor een paar weken. Is amateurfotograaf en heeft als hoofdthema bruggen, leuk!
Dan reizen we af naar Druskinkai, leuke rit en komen daar eerst bij een Maxima om boodschapjes te halen. Dwalen dan even af en komen op een weg die door opbrekingen steeds stoplichten heeft. Doen over 5 km zo ongeveer een half uur, maar uiteindelijk komen we op plaats van bestemming. Eten ons broodje en gaan dan het Grutas Park in, waar we eigenlijk voor komen. Zijn er al een keer geweest, maar vinden het toch weer indrukwekkend om doorheen te wandelen. Kopen gelijk een parkeerkaart voor de nacht. Er is de hele nacht bewaking en de bewaker komt ons een sleutel van het toilet brengen die we de volgende ochtend weer in moeten leveren bij zijn collega. We wandelen weer een uurtje of twee door het park waar allemaal beelden staan van Sovjethelden uit de communistische tijd, Stalin, Lenin enz. Deze beelden werden na de onafhankelijkheid van de Baltische Staten meestal neergehaald. Nu was er een man die heel veel van deze beelden heeft verzameld en ze in een park heeft gezet. Ook staan er beelden bij van partizaners. Terwijl je door het park loopt wordt je begeleid door Communistische propagandamuziek dat uit wachttorens komt, voelt benauwend. Na de wandeling een spelletje en dan weer koken, lekker nasi. Nog even naar het meertje, daar wat zitten en dan is het ook zo maar weer bedtijd! Morgen gaan we naar Polen en dan gaat de tijd weer een uurtje terug!

Dinsdag 18 juni.    Elk Polen
Hebben echt een prachtige rit door het zuiden van Litouwen, heuvelachtig, meertjes en een schitterende natuur, kleine dorpjes, mooie huisjes en beelden van houtsnijwerk. De grens zijn we zo over en dan gaat het landschap eigen weer op dezelfde voet verder. In Elk zoeken we de camping op waar we een paar jaar geleden ook waren. Helaas is deze gesloten ivm renovatie. Er wordt ons wel gelijk een alternatief aangereikt en die nemen we ter harte. Een paar km verder is net zo'n camping en daar schrijven we ons in. Mooie plek aan een meer. Schrijven ons in, eten een broodje en gaan lekker langs het meer fietsen, heerlijk! Ti's warm en dan is fietsen prettiger dan lopen, we genieten! Frank heeft wat haartjes bij zijn snor en die knip ik weg, knip gelijk zijn lip mee, bloedbad! Gelukkig is het met een vloeipapiertje te stelpen en komt het wel weer goed!!! Zitten lekker lang buiten en om even over 12en stuur ik nog een appje naar Jan Paul die dan jarig is!

Woensdag 19 juni.    Kotna,
Hieperdepiep, onze zoon Jan Paul is jarig, vandaag viert hij zijn 49e verjaardag. Toch altijd even lastig als je wat verder weg bent, maar het zei zo. Hij maakt er een leuke dag van en gaat vanavond met dochter Caro en partner Christa sushi eten. Mees is daar niet bij, is in Frankrijk he! Wij maken er ook een leuke dag van, mooie rit door Mazurie, Pools merengebied en komen aan in Kotna, ook gelegen aan een meer. De camping hebben we uitgezocht omdat er ook een restaurant bij is, vanavond willen we uit eten ter ere van de verjaardag van JP. Dit hebben we gedaan, maar viel wel wat tegen. Frank had tomatensoep en een paar vreemde gebakken rollen en ik heb een schnitzel met gekookte aardappelen, en een bak salade. We wilden graag een rode droge wijn, maar die was er niet. Beiden een halve liter bier en daarmee maar proosten op JP! Betaalden voor het geheel maar 16  eurie, is natuurlijk ook niet veel. JP gaat zijn verjaardag vieren met sushi, dat zal beter zijn dan dit!

Donderdag 20 juni.      Chlapowo
Zijn op tijd wakker, lekkere douche en na een cracker met marmelade maken we ons weer op voor de volgende trip door Polen. 187 km over de snelweg en hebben daar vier uur over gedaan. Veel files en opstoppingen, we komen er onderweg achter dat de winkels dicht zijn, er een nationale feestdag is en dat de kindervakanties nu zijn begonnen! Hoe kunnen we het bedenken, daardoor dus die drukte op de weg! Rond half twee komen we aan op een camping, niet op de door ons uitgezochte, maar een ACSI camping. Deze staat niet op de site en in het ACSI boek. Terwijl we ons settelen barst er een behoorlijk onweer met dikke hagelstenen los, zitten net op tijd binnen. De camping ziet er netjes uit, is behoorlijk hoog gelegen en het strand is met een trap te bereiken. Na het onweer gaan we de trap af en tellen 264 treden, naar beneden super makkelijk, naar boven puf puf! Wel mooi, er zijn best nog veel mensen aan het strand. We zouden de camping kunnen betalen met een kaartje, maar het pinapparaat is kapot. We moeten dus zloty's uit de muur halen. 100 zloty's is ongeveer 23 euries, De muur vraagt of we willen omrekenen, dat doen we en dan komt er meer dan 5 euro bij! Dure camping op die manier. Daar komt bij dat bij de receptie aangegeven staat dat het een actie camping is, maar er komt geen korting. Als ik later afreken wijs ik het meisje daar op, zij weet van niks, is vakantiehulp! Voor Poolse begrippen een vrij dure camping en door het gepin, nog duurder. We gaan ondanks dat toch effe een pizza happen, een fikse pizza met twee biertjes, wijn was niet aanwezig in de pizzatent, en daar betaalden we maar 16 euro voor. Al met al blijft Polen nog steeds een voordelig land.

Vrijdag 21 juni.     Darlowo,
Hebben een mooie rit door het heuvelachtige landschap van dit gedeelte van Polen. Komen aan in Darlowo op een camping, leuk! Er komt een vrouw naar ons toe die alleen maar Russisch en Oekraïens spreekt. We komen er wel achter dat we niet met de pin kunnen betalen. Moeten dus nog een keertje geld uit de muur halen. In de middag wandelen we het plaatsje in, een leuk plaatsje met een kasteel en een mooi plein. Kasteel gaat net dicht, dus die ging aan onze neus voorbij. Halen geld en komen er achter dat als je de zloty's niet laat omrekenen naar de euro, er ook geen extra geld voor wordt gerekend, weer wat geleerd! De camping is erg leuk, beetje oubollig. Een touw als slagboom en de sanitaire voorzieningen zijn in een oude kas gestationeerd. We staan aan een watertje die uitmondt in de Oostzee, daar vaart de hele tijd een rondvaartbootje, waterbus, vice versa het haventje naar het plaatsje, gezellig. In de avond doen we een barbecuetje, hebben nog genoeg vlees en met wat groente erbij is het weer een lekkere hap. Morgen gaan we Duitsland in. Gaat allemaal snel nu, krijgen beide ook wat de hang naar huis!

Zaterdag 22 juni.    Kaminka
Hebben een prachtige rit naar de grens en komen bij de veerboot naar Swinouwzje. Veer is gratis, ook maar een klein stukje hoor! Dan zoeken we een camperplaats bij Kaminka. Een leuke plek aan een klein haventje bij een vissersdorpje. Wij dachten dat er wel een winkeltje zou zijn, nee dus! Betalen in het enige restaurantje met een kaartje, nee dus! Geen boodschappen voor de zondag, geen zondags eitje, beetje behelpen dus met alles. Hebben geen natte doekjes meer en ook geen water, dat is vervelend! Kunnen verder niets want we hebben ook geen euries, en er is natuurlijk ook geen muur waar geld uitgehaald kan worden. Wel is het er erg mooi, lekker aan het water en daar doen we ook ons spelletje. We eten soep en een halve pizza die we s'middags hebben gekocht. Hebben een gezellige babbel met Rita en Dries, die jarig is vandaag, uit Delfzijl en hebben verder een rustige avond.

Zondag 23 juni.       Wismar,
Een rit van 229 km vandaag een flinke rit dus! Het eerste deel is prachtig, mooie panorama's en bloemen aan de kant van de weg en in de weilanden. Klaprozen, korenbloemen, kamille en koolzaad. Dan komen we op de snelweg, gaat lekker snel tot we in een file belanden waar we een uur mee kwijt zijn, balen dus! Komen dan ook een uur later aan in Wismar op een camperplaats op een grote parkeerplaats, gratis maar ook geen voorzieningen, alleen een vuilnisbak. In de loop van de middag fietsen we naar Wismar, leuk tochtje en een hartstikke leuk hanzestadje. We wandelen er rond en drinken een pilsje op een terras, ik ook nog een ijsje, heeeeerlijk!
Terug gefietst en zitten nu na het eten aan de koffie. Het eten was makkelijk en lekker, maar een grote knoeiboel. We hadden grote wraps, hadden die gevuld met gehakt en groenten. Maar dat liep er aan alle kanten uit, gelukkig hebben we weer water, gekocht bij een tankstation, zodat we de boel weer konden cleanen. Winkels zijn ook op zondag dicht in Duitsland, dus wordt het pas morgen echt weer boodschapjes halen! Bij de Lidl, zit vlakbij.

Maandag 24 juni.    Bremervorde,
Doen boodschappen bij de Lidl en rijden dan vrij vlot naar de oversteek bij Gluckstadt, maar daarin een fikse file! Staan daar meer dan een uur in voor we de oversteek over de Elbe kunnen maken. Uiteindelijk zitten we op de boot, Frank maakt een babbel met een medelander en ik maak aan dek wat foto's. Rijden daarna naar een door ons uitgezochte camperplaats, maar dat is niets, eentje verder ook niet. Daarna nummer drie en dat is een echte camperplaats in Bremervorde. Prima plek en we settelen ons op een mooi plekkie in de schaduw, ti's hot!!!!!! Als we erven zitten loopt een een stel langs en ik roep gelijk naar de vrouw: ik ken jou, zij zegt, dat weet ik niet! Om een lang verhaal kort te maken, het is Janine waar ik mee in de klas heb gezeten op het NAC. Hebben elkaar meer dan 30 jaar niet gezien, maar zij herkent mij ook al snel. We staan wat kletsen en we nodigen hen uit om hun stoel te halen en bij ons iets te komen drinken. Dat doen ze en we hebben een paar gezellige kletsuurtjes met Janine en Johan. Het eten schiet er daardoor bij in, maar dat geeft niet. Een paar toostjes met iets er op vult ook toch!!!!! Het was gewoon een gezellige onverwachte verrassende ontmoeting!

Dinsdag 25 juni.      THUIS
Frank haalt de bestelde broodjes en tijdens ons ontbijt komen Janine en Johan afscheid nemen. We hebben elkaars telefoonnummer en spreken af dat we ergens in augustus bij hen komen eten, gezellig! We hadden eerst besloten om vandaag naar Jever te gaan, daar te overnachten en van daaruit naar huis te rijden. Maar waren het er al snel over eens dat de hitte deze keer een spelbreker was en besloten al snel en eensgezind om maar naar huis te rijden. Heel goed idee!!!!! Om even over evenement zijn we thuis in een koel huis met een mooie bos bloemen op tafel van de kinderen en kleinkinderen, echt THUISKOMEN!

Laifs en hopelijk tot een volgende trip!
RiFra

1. Janny Moerman Huizing:
    25 juni 2019
    Ook weer fijn om thuis te zijn! We maken van de zomer wel eens een afspraak om bij te praten.
  2. A.moerman:
    25 juni 2019
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's. En welkom thuis!!!
  3. Jolanda:
    25 juni 2019
    Welkom thuis! Jullie verhalen waren weer leuk om te lezen.
    😘😘
  4. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    Keep it coming
  5. Gerrit Ekkel:
    Lieve luitjes,
    Fijn dat jullie, na een mooie reis, heelhuids op de basis zijn teruggekeerd!
    Dank voor jullie mooie verhalen en foto's.
    Welkom in ons mooie Nederland!
    Hartelijke groet.
  6. De buurman (ex.):
    26 juni 2019
    WORDT HET NA AL DIE LIDLS NU WEER aLBERT hEIN? OF TOCH MAAR aLDI, welkom thuis!
  7. Harm en Grietje:
    Welcome home.
    Na een trip met vrijwel geen pech
    Wel wat slecht weer is het fijn dat jullie toch weer op honk zijn in Zuidlaren en daar op jullie oud vertrouwde plek weer de modige boodschappen kunnen halen.
    Het is nu prachtig vakantie weer.
    We spreken binnenkort eens even af om bij te praten.
    Dikke knuf.
    Harm en Gridtje
  8. Gaatse Douma:
    26 juni 2019
    We hebben weer genoten van de mooie verhalen. Jullie hebben mooi weer meegenomen naar huis, geniet er van.
  9. Diny Wijnand:
    26 juni 2019
    Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Lekker na genieten van weer een geweldige ervaring.
    Liever groetjes van ons.
  10. Henk en tineke:
    Welkom thuis!!
  11. Erna Pebesma:
    26 juni 2019
    Genoten van de mooie verhalen Welkom thuis. groetjes.
  12. Dicky&Ed:
    26 juni 2019
    Jullie reis zit er al weer op! Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Wij hebben weer genoten van de foto’s en mooie verhalen.
    Welkom thuis en hartelijke grtjs van Dicky & Ed.
  13. Chris en Tine:
    26 juni 2019
    Na een mooie reis,weer thuis in het mooie Zuidlaren.
    Welkom
  14. Ilse en Kees:
    6 juli 2019
    Hoi toch nog de laatste verhalen gelezen, wij waren zelf ook met vakantie vandaar dit late bericht. Wederom leuke verhalen en natuurlijk mooie foto's.
    Zelf zijn we naar Slovenië, Italië twee plaatsen geweest en Zuid-Duitsland Fussen
    Afgelopen donderdag thuis gekomen.
    We zien elkaar wel een keer in Zuidlaren. Gr Ilse en kees P
  15. Frank en Ria:
    6 juli 2019
    Leuk al deze reacties, zelfs als we al even weer thuis zijn, bedankt allemaal!