Week 3 februari 2023

19 februari 2023 - Stobrec, Kroatië

Hallo lezers,

Dit is alweer het derde blog, weliswaar met een onderbreking, maar toch alweer 3 weken op pad. Het gaat zoals we het in ons hoofd hadden, alleen wel een ietsje sneller. Dat komt voornamelijk omdat er nog niet veel overnachtingsplaatsen te vinden zijn, nog niet het seizoen hè! Maar enfin, we komen steeds dichter bij Griekenland en ook de temperatuur wordt al aangenamer. Vandaag, de 19e dus, was het 13 graden, heerlijk! Morgen weer verder naar de zon!

Laifs RiFra

Maandag 13 februari, Paderborn

Vanmorgen de laatste restjes naar de camper gebracht, thuis nog even wat opredderen en dan weer op pad. Rijden vandaag zo’n 260 km naar Paderborn over de snelweg, binnendoor duurde de rit meer dan 4 uur en nu 2,5 uur, ietsje sneller dus. We willen ook niet te lang in Duitsland blijven, maar snel naar Kroatië om daar rustig langs de mooie kust te rijden. Aangekomen in Paderborn op de CP willen we betalen, dat gaat met munten of met een app die je moet installeren. Al met al een heel gedoe en uiteindelijk betalen we toch met muntgeld. Daarna lopen we Paderborn in, op naar het centrum naar de Dom! Prachtige grote kerk, dan nog wat straatjes door en wandelen dan weer terug naar de camper. Daar willen we de stroom aansluiten, maar dan blijkt dat dit het nog doet. We genieten nog een paar uur gratis stroom, maar nu is het op en heeft Frank een eurootje in de stroom paal gegooid, kijken hoe lang we er profijt van hebben.  De warme hap zit er intussen ook weer in, shoarma van gisteren. Even opgewarmd in de koekenpan met sla, een knoflooksausje en een vers broodje van de warme bakker in Paderborn valt dat er prima in. We hebben WiFi en gaan zo even proberen om een programma die we gisteren gemist hebben, terug te zien, en nu koffie!!!!!!!

De dom van Paderborn

De imposante Dom St. Maria, St. Liborius en St. Kilian is een bouwwerk uit de 13e eeuw. De dom is een drieschepige hallenkerk met twee dwarsbeuken en een statige romaanse toren. Aan- en ombouwen uit latere tijden, vooral uit de baroktijd in de 17e eeuw, hebben het complete aanzicht van de dom niet cruciaal veranderd. De machtige westertoren uit de 11e eeuw is 92 meter hoog. In de crypte – met 32 meter lengte een van de grootste van Duitsland – worden de overblijfselen van de heilige Liborius, de beschermheilige van de stad en het bisdom, bewaard. Vanuit de crypte komt men in de nieuw aangelegde grafkelder.

Dinsdag 14 februari, Schweinfurt

Valentijndag vandaag, wij doen er niet aan, maar het is wel de hele dag een item op de radio! We hebben gisteren stroom gehad, maar laat op de avond hield het het voor gezien. Liggen beide dan ook niet te laat te bedde. Vanochtend nog weer een munt in de gleuf gegooid voor wat warmte en dat was heerlijk. Tegen tienen vertrekken we richting Wurzburg, hebben met Jan Paul en Christa afgesproken om onderweg samen een bakkie koffie te drinken. Zij zijn na een korte skivakantie op de terugweg naar huis en wij gaan de andere kant op. Het lukt!!! Bij Fulda ontmoeten we elkaar en kletsen onder een bakkie bij. Dan gaan we ieder weer onzes weegs, zij noord en wij zuidwaarts, was leuk!!! Vanaf dat moment beginnen we op campercontact naar een camperplaats voor de nacht te zoeken in de buurt van Wurzburg. We vinden er eentje in Schweinfurt en als we er bijna zijn doen we boodschapjes bij de Lidl en rijden dan door naar onze bestemming voor de nacht. Rijden eerst verkeerd en komen na een omweg aan op een prima CP (sorry JP) en settelen ons daar. Het is al behoorlijk laat en we doen dan ook niets meer, blijven lekker binnen. Het is behoorlijk koud en vannacht gaat het -3 worden! We eten een broodje met aardappelsalade en een soepje, lekker!

Woensdag 15 februari, Ingolstad

We doen het rustig aan vanochtend, bakken broodjes af en ontbijten op ons dooie akkertje. Zoeken uit tot waar we vandaag naar toe gaan rijden en naar welke camperplaats. Hebben van dit plaatsje geen enkele indruk en rijden dan ook snel verder. Volgende keer daar maar eens rondkijken! Hebben een goede reis naar Ingolstad, wel veel mist onderweg en rijp op de bomen. Dan merk je dus dat het nog geen voorjaar is! We arriveren rond één uur op de camperplaats met hele ruime plekken en gratis stroom. Het is nog steeds behoorlijk koud en ons kacheltje doet zijn werk weer. In de middag lopen we het stadje in, als eerste naar de toeristen info. Halen daar een kaart met een stadswandeling er op en gaan die lopen. Leuk, zien veel bezienswaardigheden en doen op de terugweg boodschapjes bij de Edeka. Met name water moeten we kopen, want dat hebben we nog niet in onze tank met oog op bevriezing. Eten een simpele spaghetti en gaan nu zo aan de koffie met onze laatste stroopwafel van Jootje, bedankt wicht!

Donderdag 16 februari,  Hallein (Oostenrijk)

Zijn al op tijd uit bed en bakken onze broodjes af. We hebben het kacheltje vannacht lekker op de spaar stand gehad en het is dan ook aangenaam als we opstaan. We gaan vandaag richting Salzburg en dan Oostenrijk 🇦🇹 in. We hebben gekeken naar camperplekken in Oostenrijk, maar er zijn er maar weinig. En als ze er zijn, ook nogal aan de prijs! Naar Bled in Slovenië is het 445 km, maar dan zijn we Oostenrijk ook al door. We spreken af dat we onderweg zo rond de 225 km uit gaan kijken naar een overnachtingsplaats, als dat niet lukt in één keer door naar Slovenië 🇸🇮. Om even over tienen rijden we de camperplaats af en tanken voordat we de snelweg op gaan. Eerst is het behoorlijk mistig, maar zo langzamerhand breekt de zon door en wordt het heerlijk weer. De rit verloopt voorspoedig en even voor Oostenrijk kopen we een vignet voor de tolweg. Is in Oostenrijkse verplicht, maar gelukkig kun je ook een digitaal vignet kopen, niks plakken op de voorruit, maar gewoon het nummerbord geregistreerd, makkelijk!!! Niet ver Oostenrijk in vinden we op Camper Contact, een app, een plek in Hallein. Gratis en voor niets, achter een grote supermarkt en dicht bij het centrum, dikke prima. Doen gelijk boodschapjes en besluiten dat we vanavond  de specialiteit van Frank gaan eten, één keer raden!! Bij de VVV haal ik een wandeling door de stad en dan gaan we op pad. Mooi oud plaatsje en we zijn even goed in beweging. Nu lekker gegeten en aan de koffie!

Hallein

Een eeuwen oude geschiedenis die begint bij de Kelten, ruim 2.500 jaar geleden. Een rijke cultuur dankzij de florerende zouthandel over de Salzach. Rijke bischoppen drukte een stempel op de stad die vandaag de dag nog duidelijk zichtbaar is. Maar ook de iconische bergen, prachtige natuur en natuurlijk de imposante Salzach. Al deze elementen maken Hallein tot de bijzondere stad die zij is.

Vrijdag 17 februari, Kranj (Slovenië)

Frank staat op tijd op, maakt nog een ommetje en haalt verse broodjes bij de supermarkt waar wij achter staan. Ik lig nog even in bed, maar ga er ook niet te laat uit. Smikkelen onze verse broodjes met een kopje koffie op  en ruimen de boel weer op. We vertrekken maar voordat we de snelweg op rijden tanken we nog even vol. Op de snelweg is het behoorlijk duurder.

We hebben bedacht dat we op Google maps een camperplaats in Bled, Slovenië, intoetsen, maar dat we wel zullen zien waar we uiteindelijk terecht zullen komen voor de nacht. De rit verloopt goed, maar hoewel we een vignet voor Oostenrijk hebben, moeten we nog een keer €13,50 tol  betalen en ook voor de Karawankentunnel nog eens €7,80. Verder nog een vignet voor Slovenië, €15,00 maakt dit al met al een duur dagje!!

We belanden uiteindelijk niet in Bled, maar in Kranj, de vier na grootste stad van Slovenië. Staan op een camperplaats tegen het centrum en na ons broodje wandelen we het plaatsje in, mooi en rustig. Terug doen we ons spelletje en daarna eten we een noedelsoepje en een flinke rest van de spaghetti van gisteren. Worden beide vol en terwijl ik de foto’s van de dag doe en bijschrijf, verwend Frank mij met een bakje koffie, lekker!!!

Zaterdag 18 februari, Senj (Kroatië) onze 54e trouwdag!

Heerlijk geslapen, waren even bang dat er veel lawaai zou zijn van jongeren ( stond in een review), maar het was lekker rustig. Krijgen felicitatie appjes van de kinderen, kleinkinderen en van familieleden en vrienden, leuk en lief!

Frank staat weer op tijd op, we downloaden de zaterdageditie van het Dagblad Van Het Noorden en nadat Frank hem even snel door heeft genomen, haalt hij broodjes. De rest van de krant leest hij later wel op een  rustig moment. Er zijn drie soorten broodjes door Frank gekocht en we weten niet precies wat voor broodjes. Frank moest snel iets aanwijzen want hij stond bij de bakker in de rij! We bekijken de broodjes en hebben wel lol, 2 kaasbroodjes, 2 chocoladebroodjes en 2 piepkleine croissantjes. We ontbijten met de kaasbroodjes en bewaren de andere voor tussen de middag. Dan op pad, eerst even weer tanken want de tank wil wel leeg. Slovenië is voordelig met de diesel, €1,48 per liter. We rijden in Slovenië nog over de tolwegen, maar willen in Kroatië zonder tol. Dat is even puzzelen, maar het lukt bijna, rijden een klein stukje tol en verder gewoon snelweg. Het probleem van vandaag is een plek te vinden voor de nacht. De camping zijn bijna allemaal nog gesloten en wat open is is stinkend duur, net als camperplaatsen. Vinden uiteindelijk na aanwijzingen van een vriendelijke Sloveen een plekje aan de haven van Senj. Betalen aan de havenmeester €9,29 en kunnen er overnachten, heerlijk en een mooie plaats. Wandelen door Senj en kijken of we een restaurantje kunnen vinden om vanavond uit eten te gaan. 54 jaar getrouwd moet natuurlijk wel een beetje gevierd worden hè! Ook de restaurantjes zijn nog niet geopend, nog geen seizoen voor. We vinden er toch eentje, een pizzeria! Eten er savonds een heerlijke pizza en hebben zo met z’n beiden een klein feestje, gezellig! Nu thuis in de camper aan een bakje koffie en ja, dan is de dag ook zo maar weer om!

19 februari, Stobrec, bij Split

We hebben een warme nacht gehad, van de fleeces die we extra over hebben kan er in ieder geval eentje af. Slapen een beetje uit, zondag hè, en dan haalt Frank verse broodjes en hij maakt nog even een ommetje. In tussentijd zorg ik dat ik me opgefrist heb en als Frank terug is nuttigen we ons zondags ontbijtje met een eitje. Daarna maken we ons weer op om te vertrekken. Gaan vandaag richting Split, een aardig stuk rijden langs de kust. Gaat prima, maar wel langzaam! Erg veel bochtjes en we besluiten dan ook om het laatste stuk over de tolweg te gaan, dat gaat een uur sneller. In Split is een camperplaats bij een industrieterrein, zou kunnen, maar we besluiten om door te rijden naar de camping bij Split. Kunnen daar wassen en ons even lekker douchen! Tegen half vier komen we aan en ik ga gelijk de kleding wassen, vooral t-shirts, sokken en onderbroeken. Als dit hangt wandelen we Stobrec in en door. Zijn hier al een keer eerder geweest, dus even opnieuw de boel bekijken. Het is een leuk stadje met een mooi klein kerkje met een losse toren. We gaan de kerk in, klein en simpel van binnen. Er is niemand en dat nodigt uit om even op de kansel te gaan staan! Wandelen weer terug, doen ons dagelijkse spelletje Wilmientje en dan gaan we eten, vandaag een noedelsoepje en een salade, lekker en dan is er nu koffie!!!!! Straks het blog weer versturen!

Laifs RiFra

1. Rob:
    19 februari 2023
    Weer een mooi verslag, geniet van jullie reis richting Griekenland!!!
  2. Eddy en Frouke:
    19 februari 2023
    Weer genoten van jullie verhaal zoek maar gauw de zon op. Groetjes van Eddy en Frouke
  3. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    19 februari 2023
    Nog even een felicitate . Nou zeg. 54 Jaar is me maar niet even niks.
  4. Kina:
    20 februari 2023
    Gefeliciteerd!!!! En weer fijn op pad. Wij staan ook te popelen, ondertussen genieten we weer van jullie verhaal. Zo gezellig om weer mee te reizen. Groetjes.
  5. Sjoerd en Hanneke:
    20 februari 2023
    Leuk verslag. Nog gefeliciteerd met jullie 54ste huwelijksdag!! Wij volgend jaar alweer 10 jaar, zijn wat later gestart 😉
    Wat zijn jullie alweer een eind op weg! Kustlijn Kroatië en vervolg is prachtig voor zover ik, Hanneke, ervaren heb en verder van horen zeggen. Sjoerd is ooit in Dubrovnik geweest. Ook wel eens gehoord dat ze daar aan de kust als gekken rijden (kijk uit dus). Doen jullie de eilandjes voor de kust ook aan? Wat is precies jullie plan? Of geen plan?
    Groetjes van ons, Sjoerd en Hanneke
  6. Gaatse Douma:
    20 februari 2023
    Het was weer leuk om het verhaal te lezen. Veel plezier.
  7. Geesje:
    20 februari 2023
    Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag ,wat weer een mooi reisverslag ,heel veel plezier. De Boontjes
  8. Henk en tineke:
    20 februari 2023
    leuk, lekker om te lezen! Veel plezier!
  9. Wim Bongertman:
    20 februari 2023
    Mooi verhaal weer. Maar met alle kosten opgeteld is vakantie straks een luxe voor rijke mensen.
  10. Sina en Henk:
    20 februari 2023
    Gefeliciteerd met jullie 54e trouwdag🎂💐waar blijft de tijd niet normaal meer. Maar lekker blijven genieten met elkaar. Weer genoten van de verhalen en foto’s. Verheugen ons op het volgende verslag en de mooie foto’s. Groetjes van ons😘
  11. Willy Kolk:
    20 februari 2023
    Hallo Ria en Frans, een leuke reisblog. Wij zijn dat Drentse stel uit Ruinerwold, dat jullie ontmoet hebben op 23 mei 2018, in Portugal bij Costa Falecia bij Albufiera.
  12. Martin en cobi:
    20 februari 2023
    Hoi Ria en Frank fijn weer wat van Jullie te horen en dat Jan Paul en Crista nog even tijd vonden om samen een kopje koffie te drinken leuk. Want jullie gaan als alles goed gaat en dat hopen we natuurlijk wel toch een aantal maanden weg.wij hebben weer genoten van jullie verhaal en Foto's hierbij willen we ook een Hele fijne Vakantie toe wensen en vooral veel plezier. Laifs en Groetjes Martin en Cobi.
  13. A.moerman:
    21 februari 2023
    Nog gefeliciteerd!!
  14. Dries en Wilma:
    25 februari 2023
    Ook onze felicitaties vanuit Portugal. 54 jaar getrouwd dat is echt heel lang.
  15. Ilse en Kees:
    26 februari 2023
    Hallo Ria en Frank, beetje verlate reactie, maar dat mag de pret niet drukken.
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag, Ilse wist er nog iets over te vertellen.
    De reis die jullie afgelopen week gemaakt hebben is voor ons heel herkenbaar.
    Toevallig gaan wij wederom ook naar Slovenië en je raad het al, omgeving Kranj.
    De foto's waren weer erg mooi en de natuur laat zien hoe verschillend deze kan zijn.
    Wat jullie meemaken met de openingstijden in de breedste zin van het woord, dat hadden wij ook al als we laat vakantie hadden.
    Is niet altijd gezellig.
    Tot het volgende verhaal.
    Gr Ilse en Kees,