Week 3 mei 2022

19 mei 2022 - Budens, Portugal

Hallo,

Onze derde week is al weer om, gaat snel hoor! We doen het best rustig aan, maar ja! Hebben het goed naar de zin, zien veel, hebben ook lekkere rustige dagen en keutelen zo lekker door. Grappig dat het blog nog steeds wordt gelezen, we zijn wat blog betreft ons tiende jaar al ingegaan. We hebben ook trouwe lezers, waaronder Grace van 84, onze Nederlandse nicht die al jaren in Amerika woont. Zij leest het altijd en reageert ook regelmatig, leuk!

Donderdag 12 mei, Viseu

Frank haalt een knapperig stokbroodje bij Leqlerc, lekker met gisteren gekochte marmelade. Thuis gebruiken we dat nooit, maar als we reizen kopen we altijd marmelade voor het ontbijt! Dan plannen we de dag die voor ons ligt. We besluiten om naar Vila Real te rijden, maar daar zijn geen goede overnachtingsplaatsen. Rijden dan door Viseu, we weten daar een camperplek in het centrum. We hebben een route dwars door terrassen met druivenvelden. Op een gegeven moment gaan we behoorlijk omhoog en wordt het weggetje wel heel erg smal. Dat blijft het een aantal kilometers zo, maar dan komen we gelukkig weer op een goede weg. Komen al snel een Pingo Doce (winkelketen) tegen, doen daar boodschapjes en kopen voor Frank een paar schoenen, hij kan er weer even tegen! De camperplek valt wat tegen, erg druk. Wandelen naar een soort kabelbaantje die omhoog naar het oude centrum gaat, maar jullie raden het al, hij gaat niet! Dus wandelen we een steile weg naar boven, wel de moeite waard, maar erg vermoeiend in 30 graden. Op de terugweg langs de winkel en kopen daar nog wat dingen voor het eten van vanavond. Dat is deze keer een rest macaroni van gisteren en daarbij een frisse salade, lekker! Frank maakt na de afwas een ommetje en ik schrijf bij, nu aan de kovvie!

Vrijdag 13 mei, Sousa

Hebben het plan om vandaag naar Conimbriga te gaan, de oudste Romeinse opgraving van Portugal. Het ligt ongeveer 16 km onder Coimbra, een grote universiteitsstad. We zijn in beide eerder geweest, maar vinden het de moeite waard om de opgraving nog eens te bekijken. We hebben toen op de parkeerplaats overnacht. Na een prima rit doen we onze dagelijkse boodschapjes en zoeken dan de opgraving op. We willen graag een plaatsje in de schaduw, tis 30 graden, maar helaas zijn die allemaal bezet. Bedenken dan dat we uitwijken naar een plaatsje verder en dan morgenvroeg op tijd de opgraving te gaan bekijken, dit in verband met de hitte. Helaas pindakaas, camperplaats is niet te vinden, dus nog maar weer een dorp verder. Vinden daar uiteindelijk een superplekje bij een Nederlandse echtpaar. Eenmaal aan de praat vertelt ze dat ze uit Groningen komt en nog een paar maanden in de Mesdag heeft gewerkt in de tijd dat ik er ook werkte, hoe toevallig! Eten een broodje en doen de rest van de middag niets. Na vijven wandelen we Lousa in, een leuk plaatsje, maar ook niet meer. Veel leegstaande panden en geen terrasjes, beetje saai dus! Terug hebben we geen zin om te koken en trekken een noodblik open, macaroni! Verder rustig avondje morgen 32 graden!!

Zaterdag 14 mei, Tomar

Het wordt vandaag erg warm 32 graden, en we staan pal in de zon, besluiten dus om verder te gaan. Nemen afscheid van Frederiek en van onze Portugese buurtjes uit Lissabon. Zij kwamen hier om te fietsen, maar gisteren tijdens het eerst ritje viel de zoon en brak zijn sleutelbeen. De pret is dus over voor hen en hoogstwaarschijnlijk gaan ze vandaag terug naar Lissabon. Portugal is een prachtig land en we genieten ook vandaag weer van een mooie route. We rijden nog steeds geen tol en snelwegen en komen dus op de mooiste plekjes. We arriveren op tijd, rond 12 uur, op de gratis ex-camping en vinden nog net een schaduwplekje, heerlijk onder de bomen. Ik doe het rustig aan en Frank kijkt naar een potje voetbal op een naastgelegen voetbalveld. Verder verkent hij de omgeving en samen gaan om half 5 richting centrum. Heel mooi plaatsje met een castelo en klooster. We lopen de berg op om ze te bezichtigen, maar als we aankomen gaat net alles dicht. Helaas, pindakaas, wandelen rustig weer terug naar beneden, dit gaat wel wat gemakkelijker! Beneden drinken we wat op een terrasje en verbazen ons over de prijzen, €1,10 voor een tapje en een flesje alcoholvrij €1,30. Onderweg komen we steeds mensen tegen, vooral jeugd in een bepaald kostuum en verbazen ons hierover. Navraag levert op dat er vandaag mensen af zijn gestudeerd en er dus feest is. Terug bij de camper zitten we lekker buiten en maken nasi. Tot laat in de avond kunnen we buiten zitten, heerlijk!

Tomar,

Een stadje waar ooit de Orde van de Tempeliers was gevestigd, is een charmante stad met een grote artistieke en culturele rijkdom. Het visitekaartje van de stad, het klooster Convento de Cristo, is een van de belangrijkste Portugese bouwwerken uit de renaissance.

Zondag 15 mei, Tomar

Hebben besloten om hier nog een nachtje te blijven, prima plekje en misschien wandelen we vandaag nog wel een keertje naar het klooster. De temperatuur is aangenamer dan gisteren, 24 graden, en dan is er ook wat meer puf om iets te doen. Frank kijkt nog een potje voetbal op een naastgelegen voetbalveld en ik zit lekker te puzzelen. In de middag laten we het klooster links liggen en wandelen we weer naar het centrum waar een synagoge moet zijn, we kunnen hem echter niet vinden. Met een omweggetje lopen we terug naar de camper. Terug kijken we nog een keertje op internet en ja hoor, de synagoge moet er zijn. Frank maakt het wandeltje nog een keer, vindt hem en maakt een paar foto’s. Hebben verder een lekkere rustdag en gaan morgen weer verder avonturen.

Maandag 16 mei, Mafra

Na het ontbijt nemen we afscheid van onze buurtjes, een leuk stel met 3 kleine kindjes die huis en haard in Nederland hebben verkocht en zich in Portugal willen vestigen. Een hele stap, maar ze gaan er voor en rijden nu rond om naar huizen te kijken. Wij gaan vandaag naar Mafra, maar rijden eerst naar een aquaduct in de omgeving van Tomar, prachtig!

Aquaduct van Pegoes

Een van de mooiste aquaducten in Portugal, van ongeveer 6 km lengte en gebouwd met de functie van bevoorrading van het klooster van Tomar.

Nadat we die hebben bewonderd rijden we in 3 uurtjes naar Mafra. Daar is een camperplaats naast het doel van vandaag, het palacio-convent. Dat is het grootste complex van Europa. Nou, dat hebben we geweten, eerst bekijken we de basiliek, daarna het convent (klooster), dan het palacio en dan de bibliotheca, Indrukwekkend groot en mooi. Als we dat alles hebben bewonderd, gaan we onze boodschapjes doen voor de maaltijd van vanavond, de spaghetti ala Frankie. Nou dat valt er prima in hoor. Doen nog een spelletje en dan wordt het vanavond niet te laat bedden maken, was best wel een vermoeiend dagje!

Paleis van Mafra

En het Fransciscanenklooster zijngecombineerd in één gebouw in het Portugese Mafra, Het is gebouwd rondom een basiliek. Oorspronkelijk was het gebouw bedoeld als een bescheiden klooster voor een groep kapucijnermonnikken die daar in soberheid zouden leven. Echter, toen steeds meer goud vanuit brazilie werd ingevoerd, werd het plan veranderd en werd een megalomaan gebouw met vele kunstschatten opgetrokken. Het paleis is waarschijnlijk gebouwd als reactie op de bouw van het Spaanse Escorial. Het paleis werd op 7 juli 2019 ingeschreven op de Unesco wereldlijst.

Dinsdag 17 mei, Alcacer do Sal

Hebben reisoverleg en kiezen tussen Alcázar de Sal en Grandola. Het wordt Alcázar do Sal. Besluiten dat we deze keer de snelweg ook nemen, geen tol, wel snel! Scheelt een uur en we moeten rond Lissabon.

Laten deze grote stad toch maar weer links liggen, genieten meer van kleine plaatsjes. De reis verloopt heel goed, prima wegen en snel deze keer. Rond 12 uur komen we aan in Alcacer do Sal en vinden de plek gelijk oké. Er staat nog een Frans stel en die hebben het mooiste plekje ingepikt. Het zijn echter aardige mensen en gaan na een uurtje weg. Wij gaan dan op hun plekje staan met uitzicht op het stadje, prachtig. Later in de middag wandelen we over een voetgangersbrug naar de overkant en klimmen omhoog naar het kasteel, tenminste wat er van over is en dat is niet veel. Het stadje zelf is prachtig met hele mooie smalle straatje en trappetjes waar geen auto kan komen. Bekijken nog een kerk met allemaal blauwe tegeltjes en gaan dan weer op de camper aan. Het is en het blijft nog steeds mooi weer, warm 28 graden. Hebben geen boodschappen gedaan, want kunnen vandaag wel toe met wat we hebben. Warme hap, een noedelsoepje en een aardappelsalade, lekker en we worden er wel vol van. Nu aan de kovvie!!!

Geschiedenis en monumenten

In de landen van dit graafschap zijn overblijfselen te vinden van vóór de Romeinse bezetting (anta de S. Fausto). De Romeinse Plínio verwijst naar hem in eeuw II a. C., prees de overvloed aan tarwe en wijn.

In 715 werd het veroverd door de Arabieren, die het 400 jaar lang bezetten, de hoofdstad van de provincie Al-Kassar.. Met de Arabische bezetting werd de naam van deze landen Alcácer en omdat het ooit een groot zoutproducerend centrum was, wordt het tegenwoordig Alcácer do Sal genoemd. In de buurt zijn nog steeds zoutvelden te zien.

Woensdag 18 mei, Budens

Rijden vandaag 191 km naar de Algarve. Hebben daar een paar mooie camperplekken van vorige Porugalreizen en willen daar graag een paar dagen doorbrengen. Reis gaat goed en onderweg halen we voor twee dagen boodschappen, want de camperplek waar we als eerste heengaan, ligt een beetje van redelijke winkels vandaan. Als we aankomen krijgen we, heel toevallig hetzelfde plekje als een paar jaar geleden, leuk! We settelen ons en dan trek ik het bed af en gooi het beddengoed in de wasmachine, vanavond een lekker fris bedje. We gaan we voor het eerst ons elektrisch barbequetje gebruiken, lekker en gezellig! Hier blijven we twee nachten!

Laifs RiFra

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mees:
    Genieten
  2. A.moerman:
    19 mei 2022
    Bedankt voor het mooie verhaal en prachtige foto's. Heerlijk genieten!!
  3. Ronald en Nanja:
    19 mei 2022
    Bijna tien jaar geleden hebben wij jullie ontmoet op een camping in Spanje (Calella). Wij waren toen op huwelijksreis. Zes jaar geleden zijn wij naar Drenthe verhuisd. We krijgen nog altijd jullie reisverhalen in de mail. Leuk hoor!
  4. Frits Rijnsewijn:
    19 mei 2022
    Je verhaal gelezen en er kwamen weer wat herinneringen van mijn vakantie in Portugal.
  5. Tineke en Willem:
    19 mei 2022
    Geweldige foto’s, geniet van jullie trip ☀️
  6. Petra Eleftheriadis:
    19 mei 2022
    Ik volg jullie al jaren……nu eindelijk aangemeld, zelf heb ik ook een blog op reislogger, grappig 😉 Geniet en ik reis gezellig mee!
  7. Janny Moerman Huizing:
    19 mei 2022
    Grappig, wij hebben thuis ook nooit jam op brood. In de camper ontbijten we allebei altijd met een plakje brood met jam. Familietrekje?
    Macaroni en spaghetti eten we daarentegen bijna nooit.
    Zo heeft ieder zijn gewoontes.
    Jullie verder nog een fijne reis en laifs vanuit Bedum
  8. Gaatse Douma:
    19 mei 2022
    Lekker genieten! Mooie foto’s.
  9. Eddy en Frouke:
    19 mei 2022
    Geniet er lekker van met je 2 we wachten weer op jullie nieuwe verhalen groetjes van Eddy en Frouke
    PS 1 juni ga ik met pensioen.
  10. Hille , Frieda:
    19 mei 2022
    Dat is een snel ,en prachtig reisverhaal in die warmte,knap hoor.En een schitterend verslag,en begrijpen daardoor wat jullie meemaken. Ook die foto,s prachtig! Hopen dat jullie verder gezond en voorspoedig zal verlopen.Laifs van Hille en Frieda.
  11. Jolanda:
    20 mei 2022
    Leuk om te lezen dat jullie zo genieten. Wel grappig dat je iemand tegenkomt die op de zelfde plek heeft gewerkt
    Hoe klein is de wereld. Veel plezier nog. 😘🌞
  12. Ilse en Kees:
    20 mei 2022
    Hallo, jullie weten waar ik jaren gewerkt heb, advies doe goed drinken zeker bij die temperaturen waar jullie inzitten.
    Hele mooie foto's zeker van de oude gebouwen.
    Hopelijk was het lekker eten, de eerste keer met het elektrische barbecue.
    Op naar het volgende verhaal.
  13. Gerrit Ekkel:
    22 mei 2022
    Mooi verslag met dito foto's. We hebben op hetzelfde terrasje gezeten in Tomar.
    Pas op voor apenpokken😝.
    Hartelijke groeten en fijne reis verder.
  14. Wim Bongertman:
    23 mei 2022
    Leuk, ik volg jullie via Google maps. Al die plaatsjes zijn mij natuurlijk onbekend. Maar zo zie je een beetje de route. Veel plezier.