Week 4 mei 2022

26 mei 2022 - Islantilla, Spanje

Week 4 2022

Hallo allemaal,

We zijn op de helft van ons tripje , morgen al weer 4 weken onderweg! De tijd wil wel om. We hebben de westelijke bovenkant van Spanje gehad en Portugal en na de Algarve zijn we de grens overgegaan en zitten we nu weer in Espana. Helemaal onderaan in Andalusië en we zien wel welke route we gaan volgen!

Donderdag 19 mei, Budens

Frank zoekt in het dorp naar een bakker, maar kan er niet eentje vinden. Geen probleem, we hebben crackers en die zijn ook prima als ontbijt.

Dan gooien we de wasmachine nog een keertje vol met opgespaarde was en als ons wasrek volhangt, trekken we onze wandelschoenen aan en wandelen naar de zee. Mooi wandelpad van ongeveer tweeenhalve km. Prachtig strand met weinig mensen, lekker rustig. Boven op een rots staan een ruïne van een kasteel en via een klein paadje kun je daar komen. Frank gaat dat doen, maar mij is het te warm om te klimmen en blijf lekker even aan zee zitten. Ik zie Frank wel omhoog gaan en als hij boven is zwaait hij naar mij. Op internet staat dat net vandaag 22 graden zal zijn, maar dat geloven we niet, voelt eerder aan als 32!!! Lopen terug en Frank stelt voor om op de fiets een stokbroodje te gaan halen in een winkel tweeenhalve km. verderop. Hij rijdt echter de verkeerde kant op rijdt wel een keer zo ver! Komt na meer dan een uur aardig bezweet, maar wel met brood, aanfietsen. Doen verder niet te veel, zoeken de schaduw wat op en wat eten betreft doen we het met de restjes van gisteren. We verkennen het dorpje nog even en komen tot de ontdekking dat het een leuk dorpje is met mooie schoorstenen en leuke straatjes. Drinken een biertje op het enige terrasje dat het dorpje rijk is en hebben verder een rustig avondje met een spelletje en luisteren naar de radio!

Vrijdag 20 mei, Olhos de Aqua

Staan niet te laat op, ruimen de boel weer op, rekenen af en vertrekken naar Olhos de Aqua. 2 jaar geleden zijn we daarvandaan door de Corona weggevlucht. We zijn toen in een paar dagen naar Nederland gereden om, voor de lockdowns in de landen waar we door moesten, Zuidlaren te bereiken. Dat lukte toen, en we vinden het leuk om nu weer hier te zijn. Er is hier een prachtig strand  met rode rotsen en fietsen is hier ook prima te doen. Onderweg hebben we boodschappen gehaald en hebben dus een lekker brood voor tussen de middag. Dan is het de bedoeling om naar Vila Maura te fietsen, maar dan komen we tot de ontdekking dat Frank een lekke band heeft. Dat wordt dus eerst plakken en daarna gaan we op de fiets naar Vila Maura, een heel decadent plaatsje met een haven vol luxe jachten. Onderweg waait het behoorlijk en krijgen we behoorlijk wat stoeverij over ons heen.  Aan de haven en drinken we wat en Frank krijgt tot zijn grote verrassing twee halve liters bier voor de prijs van één. Ik met mijn alcoholvrije biertje krijg er maar eentje!!! Terug voor de wind aan valt het voor Frank gelukkig ook mee. Terug doen we een spelletje en dan gaan we koken: aardappelpuree met groene asperges, eieren, ham en een sjuutje, valt er goed in! Zitten lang buiten, het is heerlijk weer tot laat in de avond. Luisteren naar de radio, het is fijn dat we goede WiFi hebben, lekker naar Noord en de NPO1 luisteren.

Zaterdag 21 mei, Olhos de Aqua

Na het ontbijt stappen we op de fiets en halen boodschappen voor vanavond. We willen nog een keertje barbequen, vorige keer goed bevallen. Het is zo’n drie km naar een Intermache. We kennen eigenlijk alleen maar grote Intermachees, maar dit is maar een kleintje. Kunnen op champignons na alles krijgen wat we willen en fietsen heuveltje op, heuveltje af, weer terug. Het is ondertussen weer warm geworden en we willen de luifel weer uitzetten. Helaas gaat dit fout en knapt er ergens iets. Frank bekijkt het en denkt dat hij het met seconde lijm wel weer kan fiksen. Maar ja, we hebben geen seconde lijm en moeten het dus even zonder luifel doen. Eten tussen de middag binnen, is het nu even koeler dan buiten. Dan gaan we wandelen naar de rode rotsen, is maar een klein stukje hoor. We komen dan bij een trap naar beneden en lopen dan langs een mooi strand met een prachtige zee en geweldige rode rotsen! We genieten volop en vinden ook nog een paar mooie schelpen. Op een gegeven moment een trap naar boven en dan bovenlangs terug, net zo mooi als beneden langs de zee. Prachtige uitzichten en mooie bloemen. Terug doen we de voorbereidingen voor de bbq en doen nog een spelletje. Dan weer heerlijk eten, maar het koelt vanavond wel iets sneller af en we zitten dus ook wat vroeger binnen. Zijn beide wel wat verbrand door de zeewind en de zon!

Zondag 22 mei, Olhos de Aqua

Het kruideniertje is vandaag gesloten en dus hebben we wel een zondags ontbijtje met een eitje, maar met crackers ipv een lekker broodje. Zitten daarna  buiten en in de voormiddag gaan we een stukje fietsen. Komen een Romeinse opgraving tegen waar ook een museum bij is. Helaas is dit alles gesloten, door het hek maak ik nog wel even een fotootje. Fietsen terug, zitten. Nog even lekker in het zonnetje en wandelen dan over de rotsen achterlangs naar het dorp. Toch nog wel een aardige wandeling en we zijn ook wel warm als we terug komen. Doen dan een spelletje en rond zeven uur gaan we naar de pizzeria waar we lekker eten.  Nemen beiden een voorgerecht je die we delen en Frank neem een pittige pizza en ik eentje die wat rustiger is, nog een ijsje na en de buik is weer gevuld. Was lekker en gezellig! Frank ligt nu te bedde en ik schrijf nog even bij. Lig er denk ik ook niet te laat in!!

Maandag 23 mei, Tavira

Ruimen ons handeltje weer op en verlaten Olhos de Aqua. Rijden maar 53 km naar onze volgende en al weer laatste stop in Portugal. Dat wordt weer een camperplaats met alles er op en er aan. Wel heel groot, maar dat was de vorige ook. Het is een keten aan de Algarve, vrij camperen is verboden! De charme is wat dat betreft daardoor wel een beetje verdwenen! Na een klein verdwaaltje vinden we de camperplaats en zoeken een plekkie. Na de lunch fietsen we naar een heeeeeeel groot overdekt winkelcentrum waarin 110 winkels zijn gevestigd!!! Kopen daar secondelijm om daarmee de luifel te repareren. Ook doen we inkoopjes voor twee dagen eten, morgen de spaghetti van Frank en vandaag aardappeltjes in de schil, overgebleven worstjes van de bbq en een heerlijke frisse salade. Fietsen terug en dan doet Frank een poging om de luifel te repareren, helaas lukt het niet en blijft het bij een poging!! Zitten nog even lekker in het zonnetje en maken dan onze maaltijd, lekker. Hebben ondertussen wat contact met Nederlandse buurtjes, ook wel een keertje gezellie!

Dinsdag 24 mei, Tavira

Frank haalt de gisteren bestelde broodjes bij de receptie, heel vers, maar ik vind ze te hard gebakken. Daarna fietsen we naar Tavira om nog wat boodschapjes te halen, de keuken rollen zijn bijvoorbeeld bijna op, worden veel gebruikt! Terug een broodje en dan gaan we een stukje fietsen. Erg mooi, langs zoutpannen en flamingo’s. Het weer blijft nog steeds heerlijk, vannacht waaide het trouwens behoorlijk. Frank ging nog uit bed om de stoelen binnen te zitten. Na de zoutpannen fietsen we naar een vissersdorpje in de omgeving, St. Luzia. Volgens mij zijn we daar al eens geweest en als we later oude foto’s bekijken, klopt dit ook! Leuk fietstochtje, na die tijd nog een spelletje en dan de spaghetti van Frank, heerlijk. Nu nog even bijschrijven en de foto’s bewerken en alvast op het blog zetten. En dan is er ……….!

Woensdag 25 mei, Santa Christina

Na twee dagen de boel weer opruimen, verlaten we Portugal en vertrekken we naar Spanje. Met een omweg komen we aan in Isla Christina. Het is best wel even lastig om een plekje te vinden niet te ver over de grens. Gelukkig hebben we er nog eentje in ons geheugen en die wordt het dan ook. Een rustig plekje op een camping met alles er op en er aan, lekkere douches waar we gebruik van gaan maken. Fietsen naar Isla Christina, 6 km, om daar wat boodschapjes te doen en bekijken het plaatsje. Onderweg zien we prachtige cactussen die bloeien. Kopen pizza’s die we vanavond in ons oventje klaar gaan maken en een paar vleesspiezen voor een eventueel bbqtje morgen. Fietsen terug en drinken wat op het terras bij de camping. Na de pizza’s doen we beide een klein dutje en dan moet Feyenoord tegen AC Roma spelen. Goede WiFi, dus kunnen we kijken. Helaas moet Feyenoord het afleggen tegen Roma, jammer, maar helaas. Wat tijd betreft zijn we weer op een lijn met het thuisfront, is ook wel weer prettig! Nu schrijf ik nog even bij en verstuur dan het blog, het is nu 12 uur middernacht!

Laifs RiFra

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    26 mei 2022
    Groen asperges is wat er in California eten. Die heerlijke witten zoals in Nederland ziet men hier niet. Dus toch wel in Spanje
  2. Gaatse Douma:
    26 mei 2022
    Alles weer geweldig. Mooie foto’s!
    Ik verheug me al weer op de volgende verslagen.
  3. Gerrit Ekkel:
    26 mei 2022
    Mooi verhaal over mooie belevenissen. Heb "streven" (vrijdag 20-05-2022) opgezocht in de Van Dale: geen vermelding, dan misschien een verwijzing 'stoffig': lijkt me , gelet op de beschrijving, wel wat inzitten. Tjong jullie waren/zijn toch wel in een mooi omgeving. nodigt uit tot 'actie'. Wie weet.....
    Goede reis verder en geniet het leven.
    Hartelijke groet.
  4. Gerrit Ekkel:
    26 mei 2022
    uhhhh: "stoeven", foutje van spellingscorrectie.
  5. Diny Wijnand:
    26 mei 2022
    Fijn dat jullie er weer zo van genieten en weer hele mooie foto's.
    Wij eten hier weer heerlijke witte asperges met een lekker stukje zalm.

Lieve groetjes van ons.
  6. Geesje:
    26 mei 2022
    Wat weer een mooi reisverslag en foto's, dat is genieten.
    Groetjes uit Groningen
  7. Martin en cobi:
    26 mei 2022
    Hallo Ria en Frank fijn weer wat van jullie te horen Wat een bofkont is hij toch he 2 pilsjes en jij maar 1 alcoholvrij biertje maar dat gun je hem zeker wel jou kennende. Trouwens Wat een mooie Foto van jullie samen. We krijgen hier kouder weer 13 graden hadden ze het over dus geniet nog maar lekker van de Zon🌞 Nog 4 weken dus geniet er maar lekker van.Veel liefs uit Zuidlaren we hebben weer genoten van de foto’s en verhalen.👋👋
  8. Harm en Grietje:
    Heerlijke vakantie en
    Lekkere asperges. Maar hier hebben we toch liever de witte. Geniet er nog even van in Andalusië .
  9. Sjoerd en Hanneke:
    26 mei 2022
    Leuk reisverslag en mooie foto's. Knap dat Frank nog kan fietsen na 2 van die grote potten bier. Hij keek er wel heel vrolijk bij 😉. Leuke foto van jullie 2 samen!! Een fijn vervolg toegewenst. En een nieuwe of gerepareerde luifel. Wel zo fijn als het warm is.
  10. Ilse en Kees:
    26 mei 2022
    Mooie foto's van de bootjes in de haven, het lijkt wel Monaco, geen bootje gevonden, past wel bij de nieuwe Camper. Fijn dat na het lezen van het verhaal de foto's passeren waar het verhaal over gaat. De foto's van de rotsen zijn ook heel mooi.
  11. Anne-Geertje Hoekema:
    27 mei 2022
    Leuk hoor Ria en Frank jullie verhalen te lezen, jullie genieten weer als vanouds! Krijg zo ook wel zin in de vakantie :) veel plezier nog
  12. Henk en tineke:
    27 mei 2022
    In gedachten gewoon een beetje met jullie mee..... Leuk om alles te lezen, genietze en veel laifs terug!!
  13. Petra Eleftheriadis:
    29 mei 2022
    Weer leuk om te lezen! Ik hoop die Griekse Adonis ook ooit nog eens naar Portugal en Spanje mee te krijgen……😉🚍