Week 3 Zweden en begin Finland.

2 juni 2019 - Kokkola, Finland

Week 3 2019

Maandag 27 mei  Umea
Voor we vertrekken hebben we een heel gesprek gehad met ene Joop uit Eindhoven, we denken een dikke veertiger. Hij heeft een sabbatical opgenomen en is voor het eerst met een campertje op pad, normaliter fietst hij overal naar toe. Hij is in zijn eentje en gaat naar de Noordkaap om de middernachtzon te zien onder en op gaan. Uiteindelijk vertrekken we dik na tienen, maar het was wel een leuk gesprek! We rijden richting Umea, bijna de hele tijd langs uitlopers van de zee. Belanden uiteindelijk op een grote parkeerplaats bij Ikea en nog veel meer grote zaken. Drinken bij Ikea een kop koffie ( gratis op de familycard) en nemen er een stuk appelgebak bij. In die tijd versturen we ons blog en werk ik onze routeplanner Scout en Campercontact bij op onze oude Ipad. Op de nieuwe krijgen we het niet voor elkaar om onze locaties te zien en gisteren hoorden we van Ben dat dit ook niet kan op de nieuwe Ipad, maar wel op de oude met een simkaart , lekker ingewikkeld allemaal he! De moraal van het verhaal is dat we nu de oude Ipad weer gebruiken en daar doet alles het prima op!!!!!!! We zijn er wel een hele poos mee bezig geweest en hebben besloten om maar op de parkeerplaats te blijven voor een nachtje. Wel lawaaiig aan de weg en er komt zo nu en dan een heeeeel laag vliegend vliegtuig over, maar daar slapen we wel door. Oja, we hebben lekker gegeten! Een recept van Harma, macaroni met spekjes, prei en crème fraiche, voor herhaling vatbaar!

Dinsdag 28 mei  Kage,
Het regent voor de verandering weer eens! Bij bakken valt het uit het Zweedse hemeltje, Frank haalt nog even een lekker broodje bij de Willy's, die verorberen we en rijden dan weer verder langs de Botnische golf richting Zweeds Finse grens. Vandaag rijden we naar Kage, een klein plaatsje met een haventje. Als we er aan komen blijkt dat het plaatsje wel wat ver weg is. Het is wel even droog en we wandelen een stukje, zijn een klein uurtje onderweg, maar dan regent het weer. Zitten de rest van de dag wat binnen en lopen zo nu en dan even het haventje op. Het wordt ' s nachts bijna niet meer donker, alleen maar een ietsje schemerig. Dat is een rare gewaarwording, als je even uit bed moet om te plassen is het gewoon nog licht. Eten nasi, lekker! Na 12 uur in de nacht ga ik naar buiten om foto's te nemen, gewoon licht buiten, maar wel zijn overal de lampen aan. Oja, Donar (basketbal) moest tegen Zwolle spelen en wij wilden dat graag zien. Tijdens de tweede kwart kwam er een mailtje binnen en toen ik die in de pauze bekeek, bleek ik praktisch door mijn internet tegoed heen te zijn!!!!! Dit opgewaardeerd, maar geen Donar meer gezien! Uitslag was trouwens super, gewonnen, donderdag weer!

Woensdag 29 mei.   Gammelstadt,
Vannacht regelmatig wakker doordat het zo licht is, het dakraam hebben we niet verduisterd, maar dat gaan we vanavond wel doen. Nu word je even wakker en denkt dan: he al licht, zal wel ochtend zijn, maar dan is het nog maar twee uur. Ondertussen wel klaar wakker! Hopelijk gaat dat met de verduistering beter. Hebben vandaag een kort ritje en omdat we ook op tijd zijn vertrokken komen we al voor 12 uur aan in Gammelstadt.

Gammelstadt
Dit plaatsje is een kerkdorp, zo'n  kerkdorp diende als overnachtingsplaats tijdens kerkweekenden, voornamelijk voor boeren die ver van de kerk af woonden. Zo kon iedereen de diensten bijwonen, zelfs mensen die een dag reistijd hadden. In heel Zweden waren er 71, waar er nog 16 van over zijn. Gammelstadt is het grootst ( 408 huisjes) en best bewaarde en staat op de Unesco werelderfgoedlijst. De huisjes zijn klein en bestaan meestal uit 1 kamer. Ze zijn nog steeds particulier bezit en worden per jaar drie tot vier keer gebruikt voor kerkweekenden. Verder staat er in het midden natuurlijk de kerk, een stenen kerk uit 1492 met een prachtig interieur.

In de middag gaan we dit alles bekijken, erg leuk en interessant. De merkwaardige verzameling kleine huisjes is rond de kerk gebouwd. We bekijken de kerk van binnen, lopen het dorp rond en genieten van de rust en het aparte dorpje. Even buiten het dorp is een openluchtmuseum, daar wandelen we ook naar toe, maar alle gebouwtjes daar zijn nog dicht. Al met al toch wel 2 uurtjes aan de wandel geweest, leuk om te zien allemaal!
Rustig avondje verder met een zo nu en dan een aantrekkende wind en regen.

Donderdag 30 mei.  Haparanda ( Hemelvaartdag)
Bij opstaan zien we dat er in het museum een marktje wordt opgezet, deze gaat pas later open. We wandelen er nog even naar toe en bekijken dat wat er al staat, een paar kraampjes met oude ambachten en wat rommelmarktkraampjes. Leuk om even te zien. Daarna rijden we door naar Haparanda, een grensplaatsje Zweden  Finland. Komen terecht op een parkeerplaats bij Ikea. Lovende recensies, maar wij vinden het een regelrechte kutplaats. Komt misschien ook wel door het weer hoor, het is 11 graden en een loeiharde koude wind. We gaan meteen Ikea in om een kop koffie te drinken, maar daar is het zo vreselijk druk, dat we ook gelijk weer vluchten zonder een kop koffie te hebben gehad. Nemen die in het kotje, lekker rustig en net zo lekker! Na onze lunch, niet in Ikea hoor, wandelen we Finland binnen, bekijken daar wat winkels en zien alles weer in Europrijzen ipv in kronen. Onderweg een heleboel broedende schreeuwende meeuwen. Komen er ook achter dat de tijd in Finland een uurtje verder is. Zijn zo toch nog wel even weer aan de wandel, goed ingepakt is het wel te doen. De gevoelstemperatuur is 7 graden en morgen wordt het nog eens 3 graden lager! Vanavond in het kotje hebben we lekker de kachel aan en genieten van de warmte binnen! Oja, Donar heeft vandaag in Zwolle verloren,  in de best of zeven is de stand nu 2-3 voor Zwolle!

Vrijdag 31 mei.   Oulo
Vannacht noodweer, storm, regen en koud. Ons kotje schommelde als een bootje! We werden nog net niet zeeziek, maar dat scheelde niet veel. Op tijd uit bed en bedenken wat we gaan doen. De weersverwachting voorspeld niet veel goeds voor vandaag. Er wordt zelfs code oranje afgegeven en we besluiten om te blijven tot alles wat geluwd is. Frank waagt er wel op om broodjes te halen en komt verkleumd en nat met warme croissantjes terug. Dan zitten we tot een 1 uur in het kotje en gaan dan toch even in het winkelcentrum in Finland kijken, zo'n 300 meter lopen door de regen en de wind, komen steenkoud terug en doen de kachel snel weer aan. Rond een uurtje of drie lijkt alles wat rustiger en besluiten we om toch maar te gaan rijden. Onderweg toch een behoorlijke wind en er moet bij tijden goed tegengestuurd worden. We belanden rond half 5 bij het haventje van Oulo, settelen ons en ik besluit vandaag niet meer buiten het kotje te gaan. De gevoelstemperatuur is -2 en dat is echt koud. Naar binnen dus en de kachel aan. Na het eten, bietjes, hamburger en aardappelpuree, gaat Frank nog even het dorp in, maar komt ook erg koud terug. Lekker bakje koffie doet wonderen. s'avonds klinken we op Tine, de schoonmoeder van JP, de moeder van Christa. zij is vandaag 80 geworden en we klinken nogmaals op Tine samen met Chris, zij zijn 55 jaar getrouwd, proost en nog veel mooie jaren samen!

Zaterdag 1 juni.  Kokkola,
De hele nacht droog en de wind gaat liggen. Bij opstaan een waterig zonnetje. Frank gaat nog op broodjesjacht, maar komt met lege handen terug. We hebben ons wat verslapen en gaan dus ook wat later weg. We hebben een rit van 205 km voor de boeg. We gaan naar Kokkola, daar is een camping. Hier kunnen we wassen en douchen, is wel nodig hoor!  Prima rit, komen tot de ontdekking dat de diesel wel 20 tot 25 eurocent goedkoper is dan in Zweden. Arriveren tegen drieën op camping Kokkola en gaan gelijk aan de was, bed lekker verschoont en de kleding weer lekker fris. Frank vult de watertank bij en we laden alle lectrice spullen weer op. Heerlijk douchen en dan kunnen we er weer even tegenaan! Wandelen een stukje langs het water en het haventje en zien dat de camping helemaal niet is afgesloten. Dat is wel apart, een camping hoort normaliter afgesloten te zijn, dit ter beveiliging, hier dus niet! Zien een mooie zonsondergang, weertje is goed opgeknapt. De komende week gaan we naar de twintig graden, lekker!

Laifs RiFra

1. A.moerman:
    2 juni 2019
    Nu hopen dat het beter weer word !
  2. Geesje:
    2 juni 2019
    Weer een mooi reisverslag,+foto's, Ria dat doe je elke keer weer Top en Frank natuurlijk ook.groetjes van de Boontjes
  3. Marjolein.:
    2 juni 2019
    Met veel plezier lees ik jullie reisverslagen weer. Kijk uit naar het volgende verhaal. Wat een prachtige foto van het vliegtuig. Goede reis verder en geniet.
  4. Jolanda:
    Hoi Rifra, ,
    Leuk om jullie reisverhalen weer te lezen en mooie foto's te bekijken. Veel plezier bij wat g aat komen.
    Liefs Jolanda xxx
  5. Gerrit Ekkel:
    2 juni 2019
    Wow toch wel erg fris! Hier is het vandaag 30 C. Tja, ik vraag me dan wel af: waarom kopen jullie een nieuwe als de oude iPad het nog goed doet?
    Dankjewel voor Julie mooie verhaal en dito foto's.
    Groetjes en goede reis.
  6. Eddy en Frouke:
    2 juni 2019
    Weer een leuk verslag en leuke foto's veel plezier groetjes van Eddy en Frouke.
  7. Jan:
    2 juni 2019
    Blij dat alles naar wens verloopt. Alleen het weer kan beter. Be Westerhof heeft een hartinfarct gehad. 3 omleidingen. Het gaat weer goed met hem.
    Groetjes van ons.
  8. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    2 juni 2019
    Dus hopen voor beter weer dan he? leuk dit te lezen anderd, maar ben blij dat ik in California zit (ha ha)
  9. Martin en cobi:
    2 juni 2019
    Hallo RiFra jullie treffen het niet zo met het weer he wel jammer hoor Maar hopelijk wordt het nu beter. We zitten geregeld buiten en krijgen af en toe wat mensen over de vloer wel Gezellig hoor .Maar we missen jullie wel.Dus alles gaat gelukkig goed met het Kotje en de koelkast? MaNdag met Martin naar het Ziekenhuis hopelijk mag hij er wat meer op staan 15kilo is niets. We mailen nog wel hoe dat is afgelopen.
  10. Janny Moerman Huizing:
    2 juni 2019
    Hallo, weer een mooi verslag. Zo zie je maar weer, ieder beleeft het op zijn eigen manier. Het weer maakt ook een groot verschil.
    Wij vonden de IKEA bij Umea niet leuk. Veel te winderig en veel te veel lawaai van de weg.In Gammelstadt was niets te beleven, bij de kerk waren ze aan het werk zowel buitenom als binnen. Jammer!
    Bij IKEA in Haparanda was een leuke camperplaats met uitzicht over een meertje. Iedereen zat buiten met hun stoeltjes. Je kon zo even lopen naar Finland, waar een winkelcentrum was. Ook leuk rond gewandeld in het stadje.
    Zo zie je maar weer, het weer doet heel veel. We houden contact!
  11. Harm en Grietje:
    Hallo lieve vrienden.
    Wij zitten lekker buiten vandaag 30 graden , morgen waarschijnlijk iets koeler, maar dat is gelukkig nog geen -2 zoals jullie meemaken.
    Hier alles ok. Hebben net een weekje vrij gehad en een lang weekend naar Engeland geweest. Was druk maar bijzonder mooi.
    Veel plezier en een goede reis de komende week.
    Toi toi toi
  12. Erna Pebesma:
    3 juni 2019
    Weer een mooi verslag . Jammer van het weer ;hopelijk wordt het snel beter.Veel plezier en een goede reis.
  13. Henk en Sina:
    3 juni 2019
    Weer genoten van jullie reisverslag. Altijd weer spannend wat jullie allemaal meemaken en wij mogen genieten van jullie verslag en mooie foto.s. Verheugen ons op het volgende verslag. 😘
  14. Dicky&Ed:
    3 juni 2019
    Wat een mooie reis hebben jullie!
    We genieten van een boeiend verslag en mooie foto’s.
    Een goede reis en 😍 grtjs van Ed en Dicky.
  15. Henk en tineke:
    4 juni 2019
    Mooi verslag, jammer van het weer. Groeten van ons 2.
  16. Chris en Tine:
    5 juni 2019
    Al weer drie verslagen gelezen.Heel mooi ! Jammer van dat slechte weer regen en kou.Wij wensen jullie een hele goede reis met veel mooi weer. Groetjes Chris en Tine
  17. Nelly:
    6 juni 2019
    Weer een mooi verslag jammer van het weer maar goed het knapt gelukkig weer wat op hier is het warm ook niet fijn gelukkig maa voor een paar dagen dan weer koeler,heb nog maar veel reisplezier liefs nelly
    K
  18. Ilse en Kees:
    12 juni 2019
    Doordat wij in Zuidlaren zaten hebben we geen reactie kunnen geven.
    Het is dus een verlate reactie.
    Foto's zijn heel herkenbaar ook de huisjes.
    Wat het licht aan gaat wel een aparte ervaring dat het in de nacht schemert, maar dat zal jullie niet onbekend zijn.
    In de huisjes in Noorwegen hadden wij verduistering gordijnen.
    Onno onze zoon had een hyk kano tocht door Zweden ter hoogte van Arvika van 100km, hij is intussen terug beeldmateriaal moet hij nog een verhaal van maken.
    Het was ook in deze week.
    Gr Ilse en kees,
  19. Riemer:
    26 juni 2019
    Schitterende verhalen.... beetje jaloers.