Week 4 Finland uit, Estland in!

9 juni 2019 - Laagna, Estland

Week 4 2019

Hallo allemaal,
Vanaf gisteren zijn we Scandinavië uit en de Baltische staten in. Ondanks het weer hebben we het er prima gehad. Op onze verslagen kwamen tot onze verrassing weer veel reacties, is altijd leuk! Vanuit Narva, Estland wensen we jullie allen prettige Pinksterdagen toe.
Laifs RiFra

Zondag 2 juni    Lestijarvi,
Vanochtend nog even heerlijk gedoucht en daarna de spulletjes bij elkaar gepakt en landinwaarts getrokken. Oja, voor we wegreden het verslag verstuurd, er was wifi dus daar hebben we nog even dankbaar gebruik van gemaakt. We hadden eerst de bedoeling om naar Vaasa te gaan en te bivakkeren bij de langste brug van Finland, maar daar waren we in 2016 ook al geweest, dus de plannen vanochtend gewijzigd. We staan nu in Lestijarvi aan een prachtig meer op een rustige camperplaats samen met nog een camper. We zijn nu in het duizend meren gebied van Finland en gaan daar dwars door heen rijden naar de Russische grens, dan zakken we af naar Helsinki waar we de boot naar Tallinn gaan nemen. Dit neemt nog wel een aantal dagen in beslag, we hebben wel zin in al die meren! Vanmiddag hebben we lekker gewandeld in de bossen bij het meer, ( we hoopten een eland te spotten, maar deze hadden zich voor ons verstopt) Er was jammer genoeg langs het meer geen wandelpad. Het wordt nu toch ook wel weer wat frisser, we eten macaroni en strekken daarna nog even de benen, nu zitten we aan de koffie!

Maandag 3 juni.   Leppavirta,
Prachtig zonnetje bij opstaan, temperatuur zal vandaag rond de 18 graadjes worden! Rijden een mooie rit over en langs eilandjes en meren. Aan de wegkanten en in de bossen zien we veel kleine en grote keien, en ook leuk een hele groep kraanvogels! Vinden de door ons uitgezochte camperplek, blijkt echt niets te zijn. We zoeken dus verder op de NKC app naar camperplaatsen in de omgeving, die zijn er niet! De dichtsbijzijnde camping is 93 km verderop, maar ligt redelijk op de route die we verder willen volgen. Dus op naar Leppavirta. De rit gaat aardig vlotjes en ons einddoel ligt dicht bij een Lidl. Daar doen we eerst even boodschapjes en  schrijven ons dan in op de camping. Het is dan half drie, hebben een mooi plekje en we gaan lekker buiten van het zonnetje genieten. Tegen vier uur wandelen we het plaatsje in, ti's maar klein en na anderhalf uur zijn we weer terug. Ondertussen is er wel wat meer wind gekomen en kunnen we niet echt meer buiten zitten. Binnen een spelletje en dan eten maken, nog een keertje hamburgers met rode biet en aardappelpuree, prima hap. Frank doet nu zijn avonddutje en ik schrijf bij in de duttijd! Oja, in het plaatsje zagen we vlakbij de kerk op een pleintje een hele kring mensen. Nieuwsgierig als wij zijn gingen we even kijken wat er aan de hand was. Bleek dat er een voedseluitdeling aan de armen was. Er werd rondgegaan met een kar met brood en iedereen kon er iets uithalen. Daarna een kar met groente enz. Een soort voedselbank in Finland dus, triest om te zien!

Dinsdag 4 juni.    Savonlinna,
We hebben elektriek, dus bakken we een broodje af, lekker! Daarna even lekker douchen, dat kan hier. Dan inpakken en wegwezen, maar eerst nog even bij de Lidl langs voor wat boodschapjes. Als we die binnen hebben rijden we via een mooie merenrouten naar Savonlinna. De camperplaats ligt aan drukke weg, maar het is maar voor een nachtje, dus wat maakt het uit. Na ons middagbroodje wandelen we naar het kasteel van Olaf, een soort fort. Leuk om te bekijken.  Wandelen dan langs de haven en over allerlei bruggen het plaatsje door. Al met al zijn we toch wel weer twee uurtjes op pad. Onderweg hebben we een Chinees gezien en Frank verrast mij vanavond op een etentje. Erg lekker,  voorgerecht Frank een lekker soepje, ik een klein loempiaatje. Hoofdgerecht, Frank iets van kip met hete pepertjes en ik  kip kerrrie, erg smakelijk! Het was vandaag een warme dag, wel een fris windje, maar het is veel beter dan de vorige week. We horen dat het in Nederland vanavond code oranje is en in het noorden code geel!

Savonlinna,
Savonlinna  ligt in het Saimmameer en is gebouwd op vier eilanden die met elkaar verbonden zijn door houten bruggen. Het Saimmameer bestaat uit meer dan 13.000 eilandjes, je rijdt dus eigenlijk de hele tijd langs en over water. Savonlinna betekent kasteel van Savon. Dit kasteel staat op een van de vier eilandjes en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.

Woensdag 5 juni. Lappeenranta,
Was vannacht erg warm, ik heb dan hierdoor dan ook slecht geslapen. Beide op tijd uit bed. Frank haal croissantjes bij de K markt en als we deze op hebben maken we ons weer op voor vertrek. Als eerste gaan we naar Kerimaki waar de grootste houten kerk van de wereld staat

Kerk Kerimaki
Een prachtige houten kerk waar plaats is voor 5000 mensen. Ook de binnenkant is helemaal van hout. Er is geen elektriciteit in de kerk, maar prachtige lampen met echte kaarsjes, deze worden alleen op eerste Kerstdag aangestoken. De kerk wordt alleen in de zomer gebruikt omdat hij niet te verwarmen is. Hij is rond 1850 gebouwd, oud dus en een echte toeristische trekpleister.

Dat merkten wij ook, wij waren alleen binnen en kregen uitleg van iemand die bij de kerk hoorde. Toen we naar buiten liepen kwam er een hele bus toeristen aanlopen, die hadden wij gelukkig gemist. Daarna rijden we door naar Lappeenranta, een prachtige rit langs meren en langs de Russische grens. In Lappeenranta vinden we de camperplaats snel, mooie plek aan het Saimmameer. Geen voorzieningen, maar dat deert ons niet, prima plek. We zijn nog maar net aangekomen, als mijn telefoontje overgaat. Kleinzoon Mees belt uit Frankrijk en zo horen we van hem hoe het met hem gaat op zijn vakantiewerkplek. Hij heeft het erg naar zijn zin, leuk! We zetten daarna de stoeltjes buiten en zitten heerlijk in het zonnetje naar het meer te kijken en wat daar zoal te beleven is. Zo zwemt er een eend voorbij met 8 kleintjes, schattig! Even verderop zit een moedermeeuw haar jong te bewaken en als er maar even iemand in de buurt komt krijst ze alles bij elkaar en valt degene aan die te dicht bij komt. Als ze even weg is maken we snel een fotootje van de kleine meeuw. Even later krijgt de kleine zwemles van beide ouders, erg leuk omdat allemaal te zien. Later in de middag wandelen we naar het fort van Lappeenranta, een klimmetje maar wel leuk om te zien. Met ons kotje staan we eigenlijk vlakbij de muur. Boven staan een aantal gebouwen van vroeger, waaronder een Russisch orthodoxe kerk. Horen muziek en wandelen door naar een plein aan de haven waar in een muziekkoepel muziek wordt gemaakt, daarna nog even door het plaatsje en dan is de dag zo weer om. Was een prima dag met een zonnetje en 27 graden, super! We eten tortilla met een lekker sausje erin, ons dag kan niet kapot!

Donderdag  6 juni. Hamina,
Staan op met prachtig weer en mijn broodheer zorgt voor lekkere broodjes. Ik schrijf nog even bij, is er gisteren niet van gekomen. We stellen de TomTom in op Hamina en verlaten ons mooie plekje in Lappeenranta. De route valt wat tegen, veel autowegen, jammer. Er is ook een B weg, maar die heeft ons Tommetje niet genomen. Komen aan in Hamina op een mooi plekje bij de haven. Staan er vooralsnog alleen als camperaars, wel zijn er veel auto's die er even parkeren, hun meegenomen patatje eten, sigaretje roken en weer vertrekken. Na de lunch, overgebleven tortilla van gisteren, lopen we Hamina in.

Hamina,
Hamina betekent Frederikshaven, is een fort uit 1720, is rond en stervormig. Er lopen twee straten rond  het centrum, erg leuk. Er is natuurlijk niet alles meer van over, maar met een beschrijving is het leuk om te volgen. De houten huizen gaan minder lang mee dan steen, branden ook sneller af, maar er zijn nog een aantal van over. Ook is er een mooie orthodoxe kerk, een bastion, een officierenopleiding en een monument voor de gevallenen van 40-45. Leuke wandeling.

Op de terugweg gaan we een sportwinkel binnen om daar binnenzooltjes te kopen voor Frank's sportschoenen. Deze zijn nat geweest en zijn helemaal verfrommeld, waardoor hij behoorlijk last van zijn voeten krijgt. Gelukkig helpen de zooltjes goed.  Bij het kotje terug gaan we heerlijk met een biertje in het zonnetje op de steiger naast ons zitten, genieten! Het is goed warm en de kleine prikkertjes komen opzetten en we moeten de horretjes van ons kotje goed dichthouden. Na het eten bellen we met het thuisfront en horen dat daar alles oke is. Rond negen uur komt er zowaar nog een camper aan, babbeltje en ze vertellen dat ze drie km verderop wonen. Daar was het heel warm en ze zoeken hier de koelte op. Ze staan er nog maar net en dan komt er een rode auto aan met twee jonge jongens erin, die met een bloedvaart de bocht nemen. Ze moeten echt vreselijk gierend de remmen in! Het was gelijk een grote stofwolk, die wel een kwartier is blijven hangen. We schrikken ons wezenloos en de Finse camperaars ook. Zij gaan gelijk weer weg. Komen nog wel weer terug om te vertellen dat ze met de jongens hebben gesproken, maar dat deze het ontkenden. Nog een keer komt de auto langs, maar dan gaat het wat rustiger. We doen nog een spelletje en ondertussen zijn we op prikkertjesjacht. Waar ze weg komen weten we niet, maar we mollen er een heleboel.

Vrijdag 7 juni, Tallinn,
Zijn beide al om half zeven wakker, verorberen ons broodje en vertrekken op tijd richting Helsinki. Saaie rit van zo'n 200 km over de snelweg. Komen om 12 uur aan in de haven en kopen daar een ticket voor de boot. Kunnen pas om half vijf overvaren. Gaan ter overbrugging naar een camperplaats in de buurt, eten daar onze middaghap en wandelen een stukkie. Rond half drie zijn we terug in de haven, moeten daar nog een uurtje wachten op de inscheping en om half vijf vertrekken we uit Finland. De overtocht duurt maar 2 uurtjes en dat vinden we ook lang genoeg! Komen om half zeven aan in Tallinn en  zoeken aan de haven een overnachtingsplekje. Vlakbij is er een feestje met heeeeele harde muziek. Frank gaat nog even kijken, maar moet vijf euro entree betalen om mee te genieten en dat doet hij niet. Gaat nog wel Tallinn in, ik blijf in het kotje, ben moe van de dag!!!

Zaterdag 8 juni.   Laagna
Vannacht nog lang muziek geweest, maar uiteindelijk toch in slaap gevallen. Frank haalt een broodje en daarna vertrekken we naar Narva of zo, we weten niet precies waar de dag zal eindigen. Gaan eerst op zoek naar een supermarkt, want het is Pinksterweekend en dan weet je niet hoe het hier zit met de openingstijden. In Saramae gaan we boodschappen inslaan voor een paar dagen en rijden dan naar een camping aan een meertje in Laagna. Het is ondertussen 30 graden en we gaan lekker buiten zitten. Ik doe de was en alles droogt supergoed. We gaan voor het eerst deze trip bbqen. Doen dit op ons elektrische barbecuetje, heerlijk! Ondertussen is er een Duits stel bij ons komen staan die via St. Petersburg Rusland door tijden naar Moermansk. Vanuit daar gaan ze via de westkust van Noorwegen weer terug naar beneden, leuke trip! Ook komt er nog een kotje bij staan, maar dan een nieuwer model van het merk Tischer. Frank bekijkt hem nog even van binnen, maar vindt ons kotje zeker zo leuk!

Laifs RiFra

1. De buurman (ex.):
    9 juni 2019
    Zonde, al die kaarsjes met de Kerst als er toch niemand komt!
  2. Henk en tineke:
    9 juni 2019
    Wat een aparte namen he, echt Fins. Prachtige omgeving, mooie foto's en je leest lekker weg! Liefs van ons2 voor jullie2.
  3. Gerrit Ekkel:
    Dag Frank en Ria,
    Dank voor de mooie beschrijving van - eveneens - een mooie route. Met de wegenatlas op schoot 'volg ik jullie op de voet'. En zie dan dat die deze week door een erg groot merengebied voerde. Dat het Frank dan toch maar steeds weer lukt broodjes te scoren! Goede reis op weer 'het vaste land van Europa'.
    Hartelijke groeten 4you2.
  4. Geesje:
    9 juni 2019
    Wat weer een mooi reisverslag en wat een mooie omgeving ,en Ria jij boft maar met al die lekkere broodjes van Frank 😜,maar Frank boft ook met jou hoor.
  5. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    9 juni 2019
    Tallinn. Is that not the place where that big music festival is each year? I was there once and would like to hear the mudic
  6. Martin en cobi:
    10 juni 2019
    Hallo Rifra Dat lijkt ons heel mooi om langs al die meren te rijden hebben dat heb je in Zweden ook wel maar niet zo veel .Dus jullie hebben nu ook lekker warm weer is toch wel wat aangenamer hè. Nu ze willen hier ook wel prikken hoor maar bij het water heb je er toch wel wat meer last van. Hier is alles oke zitten ook geregeld buiten lekker genieten. Nu we hebben weer genoten van jullie s reisverhaal en kijken uit naar de volgende .Veel liefs en Groetjes uit Zuidlaren.
  7. Nelly:
    12 juni 2019
    heb het reiverhaal weer met veel plezier gelezen mooi zijn de foto's,jammer van de steek muggen, wij moesten s'avonds de luchtsluizen dicht doen kachel enz
  8. Ilse en Kees:
    12 juni 2019
    Hallo wederom leuke verhalen sommige zijn herkenbaar zo ook de foto, vorig jaar in Noorwegen geweest rondreis. Herkenbare foto's zijn de houten kerk, wij hebben in Noorwegen de oudste houten kerk gezien wel heel mooi gemaakt, op de boot met de auto is ook weer iedere keer een ervaring.

Wat het weer betreft zo mag het wel blijven. Behouden vaart en op naar het volgende verhaal. Gr Ilse en kees ,
  9. Riemer:
    26 juni 2019