Week 8 maart 2023

26 maart 2023 - Nea Karvali, Griekenland

Lieve allemaal,

Wij zijn al weer een poosje op pad, gaan week 9 al weer in! Hebben Griekenland bijna gehad en hebben bedacht dat we ook Turkije onveilig gaan maken. De Ramadan begint bijna en we zullen kijken hoe dat in Turkije wordt beleeft. Als we dat voor ons niet acceptabel en leuk meer vinden kunnen we zo het land weer uit! Dus volgende week het blog uit Turkije!

Maandag 20 maart,  Meteora

Hebben heerlijk geslapen en hebben beide ook wel weer zin om verder te reizen. Doen dus onze gebruikelijke ochtend dingetjes, ontbijten en betalen de schade van 3 overnachtingen en twee wasjes. Nemen afscheid van Helena en Antonios en vertrekken richting Meteora. Onderweg komen we langs het spoor in Larissa waar een paar weken geleden een treinongeluk heeft plaatsgevonden waar 57 mensen, vooral jonge, om het leven zijn gekomen, vreselijk! Er rijden nog steeds in heel Griekenland geen treinen. We hebben de hele tijd zicht op de besneeuwde berg Olympus, mooi. Hebben geen boodschappen nodig en rijden in één keer door naar camping Vrachos in Kastraki, (Kalampaka)

Komen aan en zoeken een lekker zonnig plekje op en gaan buiten in het zonnetje ons middag broodje eten. Daarna halen we de fietsen van de camper en fietsen we naar Kalampaka om geld te halen. Halen gelijk genoeg, want voor iedere pin beurt betaal je €3, dus kun je het beste maar gelijk genoeg halen! De heenweg gaat super, berregieafwaarts, maar terug is het berregieopwaarts en dat valt tegen. Voor mij niet hoor, ik heb een e-bike!  Frank heeft een mountainbike, die de weg naar boven wel wat lastig vind. Frank stapt dus op een gegeven moment af en loopt een steil stuk omhoog. Jaja, we worden er niet jonger op. Terug eemn oetpoest’n en dan nog even het dorpje Kastraki inwandelen, mooi! Prachtig kerkje, waar net een monnik aan het bidden is en zicht op een paar kloosters. Terug doen we een spelletje en dan eten we wraps met een lekkere groenteprut en een Griekse salade, lekker maar wel veel! Nu zit Frank uit te buiken en een napje te doen, ik schrijf bij en ga Frank zo porren voor een bakje koffie!

Dinsdag 21 maart, Meteora

Als we wakker in bed liggen overleggen we welke bus we naar de kloosters zullen nemen. Er gaan er twee, eentje om 9 uur en eentje om 12 uur. Vinden beide 9 uur te vroeg en besluiten dus om die van 12 uur te nemen. De bus stopt voor de camping, makkelijk dus. Frank haalt brood en we ontbijten, keutelen wat aan en tegen 12 uur lopen we naar de weg. Vragen nog even aan de beheerder waar de bus precies stopt en dan verrast hij ons, de bus gaat momenteel maar één keer per dag en wel om 9 uur, die hebben we dus gemist. Op advies van de beheerder nemen we een taxi naar boven, het was de bedoeling om met de bus naar boven te gaan, nu dus met de taxi, dan rustig weer naar beneden lopen. Het is zo’n 5.5 km lopen, 11 dus heen en terug. 7 jaar geleden liepen we naar boven, bekeken de kloosters en wandelden weer naar beneden. Ja dan merk je wel dat je 6 jaartjes ouder bent geworden!! Voor €10 worden we naar boven gebracht bij het klooster Varlaam. Dat is het één na grootste klooster, de grootste is de grote Meteora, maar die is vandaag dicht. We bekijken Varlaam, prachtig en wordt nog bewoond door monniken. Heel wat traptreetjes naar boven, maar de moeite waard. Daarna wandelen we rustig in de regen terug. Ja, in de regen, afwisselend hard en zacht! We moeten het er maar mee doen, maar worden wel behoorlijk nat. We komen langs een grot waarin allemaal kleurige dingen liggen, zie verhaaltje cave!  We maken foto’s en tegen 3 uur zijn we terug bij de camper, dan is het droog!!! Hangen onze spulletjes buiten te drogen, vooral mijn schoenen zijn goed nat en ik hoop dat ze snel weer droog zijn. De zon komt er door en we gaan nog een poosje buiten zitten. Eigenlijk willen we uit eten, maar de moed zakt ons in de schoenen, maken een uitsmijter en hebben nog wat aardappelsalade, worden dus wel vol! Bijschrijven en de foto’s doen is nu aan de orde. Foto’s zijn klaar, staan alleen op de verkeerde plek, moet dus nog even weer aan de bak! Maar eerst koffie!

Meteora

De Meteora heeft in totaal zes “zwevende” kloosters: Grote Meteoor, Varlaam, Agia Nikolaou Anapafsas, Megalo Meteora (Metamorfosis), Roussanou, Agia Triada (Holy Trinity) en Agia Stefanou. Het Griekse woord meteorizomai betekent in de lucht zweven en zeker in de wintertijd, als de kloosters soms zijn gehuld in een mistige deken, wordt de betekenis hiervan duidelijk. Mysterieus en indrukwekkend zijn de conisch gevormde rotspartijen die hoog boven de vallei uitsteken. Bovenop prijken de zes kloosters. Oorspronkelijk waren het 24 kloosters, maar tegenwoordig zijn er nog maar zes bewoond door monniken. Twee kloosters hanteren nog steeds het monastieke regime en de andere vier zijn musea en toeristische bezienswaardigheden geworden. De geschiedenis van deze sprookjesachtige omgeving gaat terug naar het einde van de 11e eeuw.

St Georg Madilas Cave

Deze grot is anders dan de vele andere vanwege de lokale legende. Volgens het verhaal bad een Turkse vrouw hier om het leven van haar gewonde man. Ze bood toen haar sjaal aan. Nadat de lokale bewoners hoorde dat de man mysteripeus genezen was werd dit een heilige plek. Elk jaar klimmen jongens naar boven om nieuwe sjaals op te hangen en die van vorig jaar naar beneden te halen.

Woensdag 22 maart, Katerini

Vannacht nog een klein beetje geregend, verder droog en vandaag ook een zonnetje. We ontbijten en betalen, vreemd, we kunnen kiezen tussen cash of met een kaartje. Met een kaartje betaal je €2,50 per dag meer. We betalen dus cash, wordt niet goed uitgelegd waarom??? Dan vertrekken we, eerst naar de Lidl om weer voor een paar dagen in te slaan en daarna rijden we richting Olympus, de berg waar een aantal Griekse goden heeft gewoond. Een prachtige rit langs verschillende landschappen, bijna geen verkeer, koeien en schapen op de weg en in de verte de besneeuwde toppen van de Olympus. Onderweg stoppen we, drinken een bakje koffie, eten een broodje met een prachtig uitzicht, verwennerij! We komen rond half drie aan op een vrije parkeerplaats, bij een gerechtsgebouw, in Katerini waar we deze nacht blijven staan. We maken een wandeling naar het centrum van Katerini, een moderne stad en verdwalen een beetje. Komen gelukkig wel weer terug met hulp van Google maps. Zitten nu uit te buiken van een Italiaanse salade, aardappelpuree en een gekookt eitje. Het zal vanavond vast geen latertje worden, maar nu eerst een bakje koffie☕️

De Olympus is met 2917 meter de hoogste berg van Griekenland. In de Griekse mythologie komt de berg veelvuldig voor. De berg wordt namelijk bewoond door de twaalf Olympische goden, de Olympiërs. De Griekse dichter Homerus noemde de berg Olympus het 'Huis van de goden'.

Donderdag 23 maart, Thessaloniki

Worden wakker op een nog lege parkeerplaats, die langzaam vol stroomt met mensen die in het gerechtsgebouw werken. Frank haalt een heerlijk brood bij de bakker om de hoek en we ontbijten rustig. Hebben gisteren besloten dat we vandaag naar Thessaloniki naar een camperbedrijf, annex camperplaats te gaan om het elektriciteitsgedoe na te laten kijken en eventueel te laten repareren.  Rijden langs de kust en bekijken het oude Pydna, een opgraving van een Byzantijnse kerk. Hier zijn we twee keer eerder geweest, er was de eerste keer een beheerder die van iedere bezoeker een foto nam en ophing in zijn kantoortje. De tweede keer zagen we dat ook wij daar aan de muur hingen. Nu was helaas de beheerder er niet en het kantoortje was getroffen door slecht weer en heel nat. Er hingen nog wel foto’s, maar er was ook een aantal vergaan. We konden onze koppies er niet meer ontdekken. Dan rijden we door naar Thessaloniki en na wat omzwervingen komen we bij Zampetas, het camperbedrijf. Zetten de camper er neer en leggen ons probleem voor. Er wordt ons verteld dat men ons niet kon verzekeren dar we vandaag geholpen konden worden, druk, druk, druk! Ook morgen kon hij ons niet toezeggen. Als dat ook niet zou lukken, kunnen we het weekend weg gaan en maandag weer komen.  We spreken onderling af dat als de camper morgenmiddag niet klaar is, we gewoon verder gaan en ons redden met het spul zoals het nu is. We zetten de camper op een plekkie, eten een rest brood van vanochtend en ja hoor, rond vier uur kunnen we de camper naar de garage rijden. Na er 3 uur aan te hebben gesleuteld zijn ze er klaar mee, alles doet het weer, lijkt tiptop te zijn. Kosten 250 met pinnen en 200 als we cash betalen. We hebben geen 200 euries cash en we spreken af met de beheerder dat we morgenvroeg geld gaan halen en afrekenen. 250 is met rekening en dus  voor de belasting,  200 cash gaat zo in zijn eigen zak. Het is intussen bijna 6 uur en we doen het eten vandaag met een lekker briochebroodje en een yoghurtje. Zitten nu beide wat suffig voor ons uit te kijken, koffie is nu echt wel nodig!!!

Vrijdag 24 maart,

Vandaag zou mijn vader 99 jaar zijn geworden, hij heeft de 66 maar gehaald! We worden al op tijd wakker door het geluid van de verkeersweg naast ons, de vliegtuigen van het vliegveld 3 km verderop en van de autowasserij pal naast ons, een hoop herrie dus! Maakt ons niet veel uit, niet te laat uit bed, ontbijtje en dan naar het nabijgelegen dorp om 200 euro uit de muur te halen. Dat gaat allemaal flitsend en we rijden terug naar de Zampetas garage en betalen onze schuld. Alles doet het, ook de koelkast als we rijden en het licht in de plee, blij, blij! Gaan nog bij een Lidl langs om voor drie dagen eten te halen. Voor vandaag, voor morgen, dan is het onafhankelijkheidsdag in Griekenland en is iedereen vrij, en voor zondag, dan zijn bijna alle winkels dicht. Gaan dus met een gevulde koelkast verder. Ons eerste doel is een scheepswrak bij Epanomi. Als we er aankomen blijkt dat we er niet met de auto kunnen komen maar nog een paar km door het strand moeten ploeteren, dit doen we niet en rijden verder langs de kust. Belanden bij Nea Poteidaia, kijken daar bij een camping waarvan we weten dat hij pas op 1 mei opengaat, maar je weet maar nooit! En inderdaad, terwijl we er even staan komt er een vrouw aan die het hek voor ons open doet en zich verontschuldigt dat de boel nog dicht is. Vraagt hoe lang we zouden willen blijven en als ze hoort dat we maar één nachtje willen blijven, zegt ze dat we ergens mogen gaan staan, gratis! Ze vindt het wel gezellig en blijft een poosje staan kletsen. We krijgen een schier plekkie en settelen ons met de stoeltjes buiten, heerlijk weertje. Na ons stokbroodje te hebben verorbert pakken we de fiets en rijden naar het dorp op het schiereiland Kassandra over een brug die het eiland met de vaste wal verbindt. Bekijken aan beide kanten van het eiland archeologische vondsten en een Dorische tombe. Erg leuk, we zitten een poosje op een bankje te genieten  van het haventje en  het uitzicht op de zee. Zien nog een prachtige kerk die ook op de foto moet natuurlijk. Als we bij het haventje zijn zien we een bekende camper, buurtjes van vannacht, maken een babbeltje en fietsen terug. We vinden beide dat de weg zonder afscheiding voor fietsers wel erg gevaarlijk is en gaan dan een trap af met de fietsen, een hele toer! Vooral mijn fiets is nogal zwaar en die doen we dan ook met z’n beidjes. Eenmaal terug kunnen we nog een poosje in het zonnetje zitten en als tie onder gaat maak ik daar een mooie foto van! Dan komt de dochter van de mevrouw van vanochtend er aan en ook zij vindt het heel gezellig om even te kletsen. Al met al wordt het aardig laat, maar we koken toch vanavond heerlijke nasi! Dat zit er nu weer in, bijgeschreven en nu zitten we aan de KOFFIE!

Zaterdag 25 maart, Stavros

Staan op tijd op, acht uur al. We willen op tijd van het terrein af want de beheerders willen naar de kerk en feestvieren in verband met de onafhankelijkheidsdag. We eten ons broodje dus snel op, bakje koffie erbij en dan naar het hek. Deze wordt opengedaan door de dochter die gisteren gevraagd had om mijn e-mail adres en die geef ik haar. We wensen haar een prettige dag en vertrekken! Rijden eerst naar  Nikita bij het schiereiland Sythonia en daarna een mooie route langs de kust naar Stavros. Onderweg zien we geestelijke optochten van kinderen en gevel Griekse vlaggen. In Stavros vinden we een prima plekje op een grasveld langs het strand, daar is het vrij parkeren. We vinden het een super plekje en zetten de camper er neer. We zijn natuurlijk de hele dag vroeg omdat we op tijd weg zijn gereden, in de middag wandelen we over strand naar het plaatsje en naar het haventje, leuk! Het is druk aan het strand, mensen zitten in groepen te eten en hebben zondagse kleding aan. Daarna zit ik nog een poosje buiten en Frank doet wat klusjes. Dan wordt het al snel wat kouder en donkerder en gaan we binnen een spelletje doen. Gaan daarna koken, een groenteprut met wraps. Er blijft zoveel over dat we er morgen nog een keer van kunnen eten. De foto’s zijn bijgewerkt en nu ook de schrijverij en ja, het is nu half negen dus tijd voor koffie!

25 Maart is in Griekenland een dubbele feestdag. De Grieken vieren op deze dag de herdenking van de revolutie tegen de Turken (het Ottomaanse Rijk) in 1821. Germanos, de bisschop van Patras begon op deze dag de opstand die het begin betekende van de onafhankelijkheidsoorlog. In het hele land zijn er in de grote steden militaire parades, in de kleinere plaatsen marcheren schoolklassen en verenigingen. Omdat er in Athene een militaire parade is op 25 maart, marcheren de scholen en verenigingen een dag eerder. Deze 'parelassi' vindt plaats op de Amalias straat bovenaan het Syntagmaplein en begint om 11.00 uur.

25 maart onafhankelijkheidsdag
Tegelijkertijd met de onafhankelijkheid van de Grieken vieren ze op 25 maart ook een religieuze feestdag. De grieken herdenken de annonciatie, de dag waarop de engel Gabriel aan Maria de boodschap bracht dat zij moeder zou worden van Jezus.

Zondag 26 maart, Nea Kavala

Gisteravond lag ik al voor Frank in bed, voelde me eigenlijke hele dag al niet  helemaal fit. Heb een slechte nacht, darmen zijn wat in de war en heb wat koortsige repeteerdromen. Moest Frank dan ook een paar keer in in zijn slaap storen, maar dat vond hij gelukkig niet erg. s ‘Morgens voel ik me nog steeds niet top en neem me voor om vandaag niets te doen. Na ons zondags ontbijtje rijden we richting Kavala, mooi ritje. We hebben drie opties voor een overnachtingsplaats, de eerste bestond niet meer, de tweede vonden we niks, maar in Nea Kavala komen we op een camping waar we al eerder hebben gestaan en die is prima. We poten de camper er neer, betalen alvast en dan gaat deze dame heerlijk in het zonnetje zitten. Frank is wat ongeduriger, kan niet lang stil zitten en wandelt wat in de omgeving. Ik knap wel wat op van het niets doen, val ook een beetje in slaap en ga er van uit dat ik morgen weer helemaal Pietje van Muntendam ben. Ik schrijf bij en stuur vanavond het blog weer weg. We hebben hier goede WiFi en kunnen weer eens Nederlandse TV kijken, ook wel een keertje leuk. Nu kijken we naar het journaal, Nederland heeft de klok een uur vooruit gezet, waardoor we weer gelijk in tijd zitten en drinken we dus ook gelijk koffie met onze landgenoten!

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    26 maart 2023
    Omdat ik nog steeds in het ziekenhuis lig is dit gezellig voor mij
    Bedankt
  2. Gaatse Douma:
    26 maart 2023
    Weer leuk hoor, lekker genieten. Wij zijn aan het bijkomen van de Corona besmetting. Duurt wel lang vinden we.
    Groetjes
  3. Marjolein.:
    26 maart 2023
    Was weer leuk om te lezen. Fijn dat de camper weer in orde is en hopelijk jij ria ook geen last meer van je darmen. Goede reis verder. Groet.
  4. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Zo mooi jullie reis. Langs, ook voor mij, bekende plaatsen. Ik ben blij dat jullie het naar het zin hebben. En telcon was weer optima forma: erg fijn, Dankjewel! Geniet ervan met volle teugen en ook opweg naar Turkije. Daar leerden wij elkaar kennen. Enfin: reis rustig door en geniet intussen van de mooie dingen des levens.
    Lieve groet, Gerrit.
  5. Johan:
    26 maart 2023
    Mooie reis verhalen maar weer, lees ze altijd, maar reageer niet altijd 😁, dit land staat zeker ook nog op m’n lijstje om door heen te reizen 😉
  6. Geesje:
    27 maart 2023
    Wat weer een mooi reis verhaal en foto's ,beterschap .groetjes geesje
  7. Rob:
    27 maart 2023
    Weer een heel mooi week verslag !
    Gezellig om zo met jullie mee te reizen;-)
  8. Eddy en Frouke:
    27 maart 2023
    Gelukkig dat alles weer doet blijft biertje van frank ook weer koud we hebben weer genoten . groetjes van Eddy en Frouke
  9. Henk en tineke:
    27 maart 2023
    Mooie foto's en een lekker reisverslag. Pas op jezelf. Geniet ervan je moet niks je mag lekker alles wat jezelf wilt. Hier waait een koude wind.
  10. Erna Pebesma:
    28 maart 2023
    Een mooi reisverslag .Ik geniet er elke keer weer van .Ik wens jullie nog een fijne reis in Turkije. groetjes
  11. Martin en cobi:
    28 maart 2023
    Wij hebben weer genoten van jullie reis verhaal en weer prachtige foto's gemaakt gelukkig dat de stroom weer in orde is Hoop dat je weer opgeknapt bent groetjes Cobi en Martin
  12. Sina en Henk:
    28 maart 2023
    Weer een prachtig verslag en foto’s. Frank toch nog niet toe aan een e-bike 😜 groetjes van ons en nog een voorspoedige reis.😘
  13. Ilse en Kees:
    28 maart 2023
    Mooi verhaal over het klooster.
    De foto's van de bergen zijn heel mooi, dat men hier tussen woont formidabel.
    Jammer dat jullie problemen hadden met de elektriciteit, maar hopelijk nu geen last meer.
    Lijkt mij wel lastig als je bij een camping aankomt en het blijkt dat deze nog niet open is en verder moet je ook nog de feestdagen weten van het betreffende land.
    Lees dat Ria niet lekker is, hopelijk gaat het al beter.
    Het was wel een week waarin weer veel gebeurd is.
    Gr Ilse en Kees