Weekje Espagna met Espagna weer ole!

17 juni 2018 - Cubelles, Spanje

Maandag 11 juni    Alcaniz
Vanochtend weer eens geen vers broodje te krijgen en doen het met verpakte croissantjes. Deze smaken ook wel hoor, maar er is niets lekkerder dan een vers warm stokbroodje als ontbijt. Ruimen de boel op en vertrekken. Als we een paar km hebben gereden en Frank de ruitenwissers even aan heeft gehad, wordt mijn kan niet goed schoon. Een stokje tussen de ruitenwisser en het raam, effe stoppen, stokje er tussen uit en klaar is Kees. De auto weer in en verder rijden. Na nog een paar km ziet Frank dat er een hele plak iets heel smerigs op de motorkap ligt, zeker 30 cm met sputters alle kanten op. Weer stoppen dus en gatverderrie, wat een vieze vastgeplakte plak strond. Het moet wel van een heeeeeeeele grote vogel komen, maar wat voor eentje is en blijft voor ons een raadsel. Wij dus aan het boenen met een oude tandenborstel, natte doekjes met water uit een plas, droge doekjes na en uiteindelijk is het weer toonbaar. Dus is het weer verder rijden, maar dan is er iets moois! Aan de kant van de weg zijn drie gieren bezig een prooi te verslinden. Wij stoppen en willen een foto maken, maar dan zijn ze weg! Wat een ochtend, we rijden weer verder en deze keer een groot gedeelte over kleine weggetjes (witte wegen op de kaart). Het is dus rustig rijden, maar dat is wel fijn omdat het landschap prachtig is met zo nu en dan iets minder moois zoals windmolens. We genieten volop en komen na twee uur op de camperplaats in Alcazin aan. Plek aan de doorgaande weg, maar alles voorradig en tegen het oude centrum aan. We eten ons broodje en gaan tegen half vier het plaatsje in. Eerst naar het toerist info waar we een kaartje halen en dan lopen we omhoog naar het Parador. Mooie vergezichten en best wel hoog. Wandelen terug, drinken op het Plaza Mayor een biertje en wandelen via wat oude straatjes terug naar ons kotje. Het is dan ook al weer tegen zessen. Ondertussen is het aardig warm geworden, 29 graden, daar moeten we wel effe aan wennen!

Dinsdag 12 juni.         Peniscola
Maken ons klaar om naar Peniscola te rijden. Daar zijn we al veel vaker geweest en het blijft een mooi plekje, een schiereiland met een hele lange boulevard. Het is wel toeristisch, maar dat mag de pret niet drukken. De rit er naar toe is bijna 140 km met zoals het lijkt, heel veel Rikkies, haarspeldbochten in de bergen. Dat klopt ook wel, maar er wordt ook aan een nieuwe weg gewerkt en die gaat rechtstreeks. Wij rijden die weg ook al gedeeltelijk. We komen ook langs Morella, een prachtig plaatsje waar we twee jaar geleden hebben gebivakkeerd. Tegen enen komen we aan op camping Eden, beetje nostalgie, want hier hebben we ook eerder gestaan. Eden is een grote camping met heel veel Nederlanders. Wij blijven hier twee nachtjes en vinden het dan wel welletjes. Even lekker douchen, de was doen en wandelen en  fietsen. Wat grappig is dat er al snel een Duits stel langs komt lopen die ook naast ons stond in Alcaniz, zij gaan hier ook even de was doen. Vinden het wel een dure camping. Zij betalen zonder ASCI kaart 38 euro per nacht, wij met ACSI 19 euries! Krijgen daarbij een bon om in het restaurant een vier gangen menu te eten voor 11 euro pp met een flesje wijn erbij. In de loop van de middag fietsen we naar de bult en kijken of de Chinees ( zijn we ook eerder geweest) vanavond open is. Helaas is deze er niet meer, besluiten dan om te gaan eten in het restaurant  van de camping van de eerder aangegeven bon. Op aanraden van een medekampeerster reserveren we voor  buiten eten. Prima hap!

Woensdag 13 juni.        Peniscola
Het was warm vannacht, maar daar klagen we niet over hoor! Slapen lekker uit, nemen een heerlijke douche, ontbijten en gaan dan op de fiets met een fikse tegenwind naar Benicarlo, zo'n 7 km verderop. Komen terecht op de weekmarkt en daar koop ik voor 15 euro een paar sandalen, die van mij worden echt minder! Gaan nog naar een telefoonshop om te kijken of daar de hotspot van mijn nieuwe telefoontje goed te krijgen is. Hij maakt namelijk met de Ipad wel verbinding, het wifi tekentje komt ook in beeld, maar als we iets willen openen zegt ie dat er geen connection is, vreemd dus! De man van de telefoonshop weet er ook geen oplossing voor en dus laten we het maar zo! Weet iemand de opossing, laat het ons dan weten!!!!!!! Op de terugweg halen we boodschapjes, we willen vanavond weer barbecuen. Dan terug voor de wind aan, broodje, middagslaapje en dan wassen! Als dit op het rekje hangt, gaan we weer fietsen, nu naar de bult waar een kapper zit. Mijn haar is mij de laatste dagen een doorn in het oog, moet naar de kapper dus. Heb bij de receptie gevraagd waar een kapper zit en zij verwijzen me naar Eduardo, tegenover de toerist info. Snel gevonden en ik vraag naar de prijs van haar knippen. Ik versta fifteen, zeg dit tegen Frank die ernaast op een terras een biertje gaat nuttigen. Ondertussen wordt mijn haar twee keer gewassen, wordt ik luxe behandeld en geknipt. De kapper is tijden met me bezig en ik krijg het (Spaans) benauwd en denk dat ik de prijs niet goed verstaan heb, geen fifteen, maar fifty en dat is nog al een verschil! Zit ook niet echt lekker meer op de kappersstoel, waar de kapper met allerlei dingetjes bezig is mijn haar te fatsoeneren. Het eindresultaat is prima, maar dan moet ik afrekenen en dan is het gewoon 15 euries, wat een koopie, helemaal tevreden en blij. Terug bij het kotje, doen we nog een spelletje en dan is het barbecue time, weer erg lekker op de elektrische barbecue. Wat belangrijk was vandaag is dat onze tweeling Mees en Caro een aantal examens hebben gehaald, super gedaan allebei!
We drinken er eentje op vanavond!

Donderdag 14 juni       Ebro Delta
Allereerst het volgende, vandaag zou mijn moeder 96 jaar zijn geworden! Toch altijd een dag om bij stil te staan. Ons leven gaat gewoon door en wij verkassen vandaag weer naar een camperplaats, daar zijn geen douches en dus nemen we het er vanochtend nog maar even van. Frank heeft op de terugweg na het douchen een gesprekje met een man die hem vertelt dat hij een meubelzaak heeft in Zuidlaren, Pine Design, klein wereldje toch!  Doen ook nog een laatste wasje en nemen na het ontbijt afscheid van onze buurtjes. In Benicarlo, een dorpje verderop, doen we boodschapjes voor een paar dagen. In de Ebro Delta, bij de camperplaats zijn geen winkels. We komen aan op de voor ons bekende plaats en kiezen een plekje. Het is lekker rustig en we verheugen ons op morgen, dan gaan we lekker fietsen. Vanmiddag nemen we al een voorproefje en fietsen een uurtje rond, zien flamingo's en vooral veel koereigers. In de Delta wordt rijst verbouwd en dat komt nu op, mooi gezicht. Als we terug zijn gaan we bij het info centrum een fietskaart halen, kunnen we vanavond even kijken hoe we gaan rijden. Terug bij ons kotje hebben we buren gekregen, Fransozen. Er is ruimte genoeg, maar zij gaan pal naast ons staan. We hebben stoelen buiten staan en zij zetten de camper zo neer dat hun deur zo ongeveer bij onze stoeltjes staat, erg irritant. Het is ons al eerder opgevallen dat Fransozen wat dat betreft totaal geen rekening met medecamperaars. Wij verhuizen dus met onze stoeltjes naar de andere kant van het kotje! Doen buiten een spelletje maar op een geven moment waait het toch net even te hard en wordt het binnen zitten. Eten lekkere nasi met verse abrikozen na!

Vrijdag 15 juni.         Ebro Delta
Gisteravond vreselijk veel last van kleine vliegjes, we zuigen ze op met de kruimeldief en krijgen ze zo goed als weg. Slapen ondanks dat prima en slapen lekker uit. Ontbijtje in het zonnetje en dan gaan we de fietsroute rijden die we gisteren hebben gehaald. Prachtig en we genieten volop van de natuur hier. Rijstvelden, water en veel verschillende vogels! We zien hops, koereigers, flamingo's, een paartje zeearenden, kokmeeuwen en een prachtige zwarte vogel met een gebogen snavel waar we de naam niet van weten, schitterend! Onderweg drinken we wat en krijgen daar lekkere tapas bij. De Delta is echt heel mooi en ondanks dat we hier vaker zijn geweest genieten we er nog steeds en ik weet zeker dat tijdens een volgende Spanje reis de Delta weer wordt aangedaan!

Zaterdag 17 juni      Cubelles
Bij opstaan al weer warm, een ontbijtje en overleggen wat we gaan doen, waarheen en camperplek of camping! Bedenken dat we de TomTom eerst maar eens op Sitges zetten en in de loop van de trip wel bekijken waar we gaan overnachten. Voor overnachtingen op campings hebben we een ACSI kaart waarmee we korting op een aantal campings krijgen in het laagseizoen. Dit laagseizoen eindigt voor de meeste campings binnenkort! Over een paar dagen  (23 juni, San Juan) beginnen de schoolvakanties in Spanje en daarmee ook het toeristenseizoen. Dan zullen we de volle mep voor campings moeten betalen, we zullen dus (nog) vaker een camperplek nemen, die zijn meestal gratis. Ritje gaat prima, onderweg bij een Bancomat langs om geld uit de muur te halen, we zijn opgelucht dat dit lukt omdat we er gisteren achter kwamen dat we onze mijn ING niet kunnen gebruiken. Contact gehad met de ING, allemaal lastig om te regelen, doen dat wel als we weer thuis zijn. Halen dan weekend boodschappen en zien vlakbij de winkel een verwijzing naar een camperplaats. We volgen de bordjes en komen op een bijna nieuwe camperplaats (stop&go). 12 euro, maar alles is aanwezig en we gaan er dan ook staan. Heeeeeel veel Spanjolen die de grote stad een weekendje ontvluchten. Wandelen naar een Mercadona en halen daar spulletjes voor een barbecuetje. Eten daar s'avonds heerlijk van! We hebben wifi, dus gaat het blog strakjes weer de lucht in.

Laifs RiFra

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    17 juni 2018
    Love hearing about your adventure
  2. Si-eds van strobos:
    17 juni 2018
    - Penis - Cola. Geen azijn zeikers dus! - Wat zijn Rikkies? - Wat is een ASCI kaart en hoe krijg je die? - Dat verhaal van die enorme plak stront (met een d nogwel en de tandenborstel vond ik enorm beeldend! Het deed me denken aan strafcorfee tijdens militaire dienst. - De snelste oplossing voor je telefoon: Een nieuwe kopen! - Ach "Pine-Designe", daar heeft Marieke na onze scheiding haar nieuwe meubeltjes gekocht! Hier had je nou niet over moeten beginnen, Ria! - Koereigers, zijn die zwartbont of roodbont? - (stop&go) Mooi dat je na het stoppen ook weer verder mag! - ""Het is ons al eerder opgevallen dat Fransozen wat dat betreft totaal geen rekening met medecamperaars."" Ze houden wel rekening met je, maar op een andere wijze dan dat nederlanders gewend zijn! Als je in Frankrijk in een trein met coupée's stapt, dan gaan de volgende reizigers ook in die coupée zitten, net zolang totdat hij vol zit. daarna gaat men naar de volgende. In nederland gaat dat anders. Dus, als je je nieuwe buren voor hun kop wilde stoten, dan is je dat zeker gelukt door je stoelen op deze manier ergens anders neer te zetten. :-))) - Nasi met verse abricozen. Klinkt héééérlijk.
  3. Si-eds van strobos:
    17 juni 2018
    - 12 juni zou mijn moeder jarig geweest zijn. Hoe oud ze dan geworden zou zijn? Geen idee, dan moet ik eerst even rekenen.
    Goeie reis en veel plezier. Nasi met abricozen kom ik zeker nog eens bij jullie eten!
  4. Gerrit Ekkel:
    17 juni 2018
    Ja Spanje en de streek waar jullie doorheen trekken is bijzonder mooi. Mooie fotos. Het weer lijkt ook goed te zijn en draagt zo bij aan de plezierige belevenissen waarover je weer beeldend schrijft. Genieten aan twee kanten dus. Kijk ri Barcelona uit voor de vele motorrijders en scooters die je links en rechts inhalen en niet schromen de spiegels van je auto te rijden. Geniet het leven en een goede reis. Groetjes.
  5. Jolanda:
    17 juni 2018
    Verhaal en foto's zijn weer leuk. Ik denk dat de vogel een schijtlijster was😉!
    😘😘😘
  6. T.Leemburg:
    17 juni 2018
    Lekker lezen, jullie reisverhaal! Geniet er van. Liefs van ons 2.
  7. Ilse en Kees:
    17 juni 2018
    Hallo Ria en Frank, Ilse, Noortje, Jurgen, Ibe en ik zijn met een rondreis bezig in Noorwegen, van Stuga naar Stuga, 19 daagse reis. Het is hier wel iets kouder als bij jullie, maar wel een mooi land.

De verhalen van jullie zijn ook fijn om te lezen. Toen het verhaal kwam van het stokje dacht ik oei toch niet weer problemen.
    Wat de Fransen betreft, heb twee keer in Frankrijk gekampeerd, het is helaas niet mijn land om te kamperen.
    Op naar het volgende verhaal.
  8. Roelie en Ton Dagelet:
    17 juni 2018
    Ria en Frank, natuurlijk genieten we elke keer weer van jullie verhalen maar vooral van de foto's. Heel mooiiiiiiiiiiiiiii
  9. Nelly:
    18 juni 2018
    Dat was weer even op vakantie,heel leuk het verhaal super dat alles vlot verloopt,wens jullie nog veel plezier en op naar het volgende blog
  10. Martin en cobi:
    18 juni 2018
    De streek waar jullie nu zijn is heel mooi zo te zien van jullie foto’s Wij genieten nog steeds van je reisverhalen Wensen jullie nog veel plezier en mooi weer erbij Martin Cobi