Weekje Espagna met Nederlands weer

10 juni 2018 - Thermopylae, Griekenland

Maandag 4 juni.        Braganca
Bij opstaan is het koud! We schuiven dan ook snel ons ontbijtje naar binnen en reizen af naar Braganca. De groep Fransozen vertrekt ook, vinden het vast ook te fris. Even voor we gaan komt de bakker luid toeterend langs met verse broodjes. We hebben al ontbeten maar kopen toch nog iets, een groot rond plat brood. We weten niet wat het is en bij nader inzien is het ook niets, het is een heel hard brood! We eten hem in de middag wel voor de helft op, is wel betaald he! Prima ritje en komen rond half een aan op de camperplek in Braganca, een mooie terassenplek. Helaas is het brbrbr, 14 graden, regent het en dat blijft het de hele dag, met kleine tussenpozen, ook doen, balen! Wandelen nog wel een stuk naar de stad en op de terugweg lopen we omhoog naar de burcht waar we zo'n beetje tegen aan bivakeren. Zijn hier eerder geweest, maar blijft mooi, ook in de regen. S'avonds gaan we uit eten in een restaurantje vlakbij. Daar hebben we de vorige keer gegeten en dat vonden we toen lekker en goedkoop. Het eten is ook deze keer prima, maar de prijs is iets hoger dan Frank in zijn bolletje had. Het menu was vooraf een portje, broodjes met vlees, soepje, hoofdgerecht (zie foto), meloen na en dit alles vergezeld van een half litertje wijn. Het blijft regenen en de lucht blijft donker, wij zitten de rest van de avond lekker binnen in ons kotje!

Dinsdag 5 juni.   Zamora
Het is droog als we wakker worden, maar wel erg koud! We vertrekken naar Zamora in Spanje waar het iets beter lijkt te zijn. Mooie weg er naar toe en we overbruggen zo maar weer een uur  en lopen nu weer mee met de Nederlandse tijd. Rond half een komen we aan en het is droog. Wel is het frisjes en ik haal mijn trui maar van stal. Het is een supercamperplaats, bij een parkje, veel bloemen en allemaal bankjes. We gaan het stadje verkennen, weten er niets van en het is dus een verrassing wat we gaan tegenkomen. Het blijkt een erg mooi oud gedeelte te hebben. Daar dwalen we wat en zijn dan zomaar een paar uurtjes onder de pannen. Wat belangrijk is, we hebben het droog gehouden! Nu zitten we in het kotje, Frank kookt en ik schrijf, en het regent dat het giet. We gaan vanavond geen deur meer uit!

Woensdag 6 juni.     Salamanca
We rijden vanochtend naar Salamanca, klein stukkie, ongeveer 85 km. Het ziet er steeds dreigend uit in de lucht en we wachten af. De bedoeling is om in Salamanca op camping Don Quigotte  te gaan staan en daar te wassen. Het bed heb ik vanochtend al ontlakend en verder hebben we ook nogal wat was. En ja, een wasmachine is er  meestal wel, maar als het gaat regenen willen we toch wel graag een droger. Na enige  moeite vinden we de camping en schrijven ons in. Kopen ook gelijk een munt voor de wasmachine en vragen hoeveel kilo in de machine kan, volgens de jongen we 10 kilo. Dan hebben we genoeg aan 1 munt bedenken we. Helaas pindakaas, we kunnen net de helft van de was er in proppen en halen dus nog een munt. Dan even naar het kampwinkeltje om een biertje voor Frankie te halen, bij aankomst altijd een biertje en die zijn op. Er zijn alleen maar kleine blikjes en de prijs staat er voor 1 euro per stuk!!!!!  En ik fluister ook nog naar hem, een euro per stuk zeg! "Doe mij maar vier" zegt Frank. Ik ben een beetje verbijsterd, want Frank is wat dat betreft altijd een zuunige Paiter. We rekenen af en als we buiten staan kijken we elkaar aan en zegt Frank
" is 1 zo'n biertje 33 cc 1 euro"? Ik bevestig dat en Frankie zegt dat ie dat niet door heeft gehad, was volledig gefixeerd op het blikkie bier! Nou ja, daar komen we ook wel weer overheen. Ik plaag hem er trouwens wel de hele dag mee, even ter verduidelijking; Frank heeft altijd halve liter biertjes van de Lidl voor 39 eurocent, voor de vier euro had hij dus 10 halve liters kunnen kopen. Het weer is redelijk, wolkje met een zonnetje en de was droogt lekker. We stappen op de fiets naar de Lidl en halen daar boodschappen voor een eerste barbecuetje op de elektrische barbecue. Prachtig fietstochtje langs de rivier waar volop alle kleuren bloemen in de bloei staan. De barbecue is heerlijk, maar we hebben teveel gekocht. Een pond langoustines, even lekker gemarineerd en vleesstokjes met daarbij een salade en stokbrood. In de middag hebben we al kennis gemaakt met onze buren uit Hoogezand. We hebben gezamenlijke kennissen en het klikt tussen ons. Zij eten in het restaurant en nodigen ons daarna uit voor een borrel. Hartstikke gezellig, Grunnegers onder mekoar! Liggen een beetje teut te bedde! Trouwens, er is een hele Nederlandse enclave en in die enclave is een Gronings Drentse enclave! Hoogezandsters, Zuudloarders, Delfzielsters, Roldenaren, Assenaren en en stel uit Haren!

Donderdag 7 juni.           Avila
We douchen even heerlijk, ik sta er wel een kwartier onder. Lekker de haartjes wassen en schone kleren aan, daar knapt een mens van op! Na een lekker bruin stokbroodje nemen we afscheid van Hebbo en Lenie Smit. Zij gaan richting Burgos en wij naar Avila. Ze wandelen veel in onze omgeving, de 50 Bunder, en we nodigen ze uit om eens langs te komen. Rijden naar Avila, 66 km verderop. Mooie plaats met heeeeel veel torens waar we al eens zijn geweest, maar waar we graag nog eens een kijkje willen nemen. De camperplaats is snel gevonden en in de loop van de middag wandelen we naar boven, vanaf de camperplaats hebben we trouwens een prachtig uitzicht op de torens. Zoeken ons de blubber naar een toerist info, maar kunnen die niet vinden. Hij staat wel steeds aangegeven met pijlen, maar is onvindbaar! Intussen begint het ook nog te regenen en vinden wij het wel goed. We hebben gewoon lekker gedwaald en dat is ook altijd prima! Het blijft regenen en het is fijn als we met een lekker bakkie koffie weer in ons kotje zitten. Doen een spelletje en het blijft maar regenen en het ziet er naar uit dat het voorlopig ook even zo blijft. Frank is nu aan het koken, stokjes van gisteren, een pot Macedonië groente en aardappelpuree! Na hebben we aardbeien met yoghurt, wordt weer een goede maaltijd. Nu is het droog en ik denk dat we na het eten nog wel even een ommetje gaan maken!

Vrijdag 8 juni.       Segovia
Vers broodje zit er niet in vandaag, maar we hebben gelukkig crackers en met een plakje kaas en marmelade kunnen we de dag wel weer aan. Beetje saaie route en we komen op tijd aan op de camperplaats bij de Plaza del Toros. Je raadt het al, naast een eeuwenoude arena.  We hebben een klein, krap plekje met een boompje achter ons die in de weg staat voor ons fietsenrek en trapje. Met wat kunstgrepen lukt het uiteindelijk wel om ons te installeren. Na de lunch wandelen we naar Segovia, een wandeltje een beetje omhoog. We komen al vrij snel bij het aquaduct, een prachtig bouwwerk. Wandelen er helemaal bij langs en komen uit bij de oude muur. Halen bij de tourist information een plattegrondje van de stad en lopen dan de trap op naar boven. Daar kun je prachtige foto's maken van het aquaduct en dat doen we dan ook. Vervolgens lopen we naar de bezienswaardigheden die op het kaartje zijn aangegeven. Het Plaza Mayor (groode maakt) met een geweldige mooie kathedraal. Helaas moeten we daar entree voor betalen en dat is tegen onze principes, een kerk hoort vrij te betreden zijn. Wandelen daarna naar het Alcázar, een kasteel. Wat een pracht en praal, maar wel schitterend. De familie had zelfs een eigen kerk en biechtkamertje. Als we zijn uitgekeken wandelen we terug naar ons kotje, we zijn zeker drie uur aan de loop geweest en dat doen we eigenlijk elke dag wel. We zijn net voor de bui binnen en doen de rest van de dag niets meer. Het regent voor de verandering en daar raken we zo langzamerhand aan gewend!

Zaterdag 9 juni.    El Burgo de Osma
De hele nacht regen en we gaan ook in de regen weg. Als we even op pad zijn komen we een omleiding tegen en uiteindelijk belanden we op een prachtig rustig weggetje, waar veel te zien is onderweg. We komen kastelen tegen en zien een steeds wisselend landschap. Zelfs zien we een afslag naar een wintersportoord en in de verte zien we een rest sneeuw in de bergen liggen. Tegen enen zijn we op de plek waar we zullen overnachten. Naast de camperplek is een markt aan de gang en daar gaan we natuurlijk even neuzen. Als we bijna terug bij het kotje zijn zien we een Nederlandse camper, en ja hoor Nederlanders, Cor en Els die ook in Segovia op de camperplaats stonden. Zij vertelden gisteren dat ze jaren hadden gekampeerd in net zo'n soort kotje als die van ons. Maken een babbeltje met hen en horen dat ze port wilde kopen maar dat was niet te krijgen. Wij bieden natuurlijk aan om een flesje te vullen met onze port en dat slaat ie niet af. Wij gaan daarna een sightseeing dorp doen en dat valt niet tegen. Er rijden amper auto's en we zien alle belangrijke punten. Eindigen bij de Romeinse brug . Ook vandaag lopen we  heel wat af en zijn net voor de bui weer bij het kotje! Tot onze verrassing stond en op het trapje een bakje met kersen, hoogstwaarschijnlijk van onze port camperburen, laif! Frank wilde zijn spaghetti maken, maar eigenlijk was het eigenlijk al wat laat, we besluiten dus tot iets nog simpelers. Toostjes met drie soorten kaas, dan een noedelsoepje en na kersen, aardbeien en yoghurt. We zijn vol en voldaan en zitten nu aan de koffie.

Zondag 10 juni.
Lekker geslapen en deze keer sta ik als eerste op, Frank volgt al snel en dan is het tijd voor ons zondagse ontbijtje met een eitje. Als we onze blindering opendoen zien we tot onze verrassing allemaal wielrenners en er komen steeds meer bij. Gisteren sprak ik met een Spanjool die naast ons stond met zijn camper en met zijn racefiets een rondje had gefietst. Hij vertelde toen dat hij morgen, vandaag dus, mee ging doen met een carrera (race) in de bergen van 60 km. Dan klopt het dus dat we allemaal renners voor de deur hebben, leuk hoor! Frank gaat bij de start kijken en ik ruim even op. Rijden daarna naar Catalayud, leuk ritje van ongeveer 2 uurtjes. Als we de camperplaats oprijden herkent Frank de plek van twee jaar geleden, grappig! Settelen ons en inde middag wandelen we nog een keertje de plaats in. Leuk, maar bekend. Op de Ramblers drinken we een biertje en lopen dan terug naar ons kotje, doen een spelletje en dan maakt Frank weer eens zijn heerlijke spaghetti. Vandaag een redelijke dag wat weer betreft!

Laifs RiFra

1. Gerrit Ekkel:
    10 juni 2018
    Hoi Frank E Ria,

Oh wat een Moori verhaal weer. Ik geniet ervan, met volle teugen. Tja en het verhaal over het bier: een "liefhebber van alcohol" denkt snel gunstige prijzen te zien. Nou ja, ik hoop maar dar ze lekker hebben gesmaakt. Jammer dat het frisser is en meer regent. 'Drukt het plezier'. Goed dat jullie 'praktisch' zijn ingesteld. En hier? Bilateraal maar.
    Groeten en goede reis verder en geniet saampjes!
  2. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    Sound SO good. Wish I was with you
  3. Geesje:
    11 juni 2018
    Wat weer een mooi verhaal, met al die verschillende bieren word Frank een echte kenner ha ha ha.
  4. A.moerman:
    11 juni 2018
    mooi verhaal.....we blieven nederlanders he!
  5. Kira:
    11 juni 2018
    Jullie een Nederlands weertje, wij een Afrikaanse. Het is vreemd om al een paar weken lang zo naar buiten te lopen zonder vest of jasje, Deze week gaat het, volgens de deskundigen, koeler worden. Ook niet erg. In ons dorp weinig regen en is het vocht toevoegen aan planten en gras. Heb al vakantiegangers horen zeggen we gaan maar niet naar het Zuiden maar naar het Noorden daar blijft het nog even mooi weer. Hopelijk breken er voor jullie ook wat meer zonnige dagen aan en is de biervoorraad in het vervolg op peil. Geniet ze. groetjes
  6. Eddy en Frouke:
    11 juni 2018
    Weer een geweldig verhaal hoop dat je nu wel een beetje zon krijgen en Frank denk om je dure biertjes je moet wel wat over houden als je terug bent geniet er al bij lekker van. Groetjes van Eddy en Frouke.
  7. Martin en cobi:
    12 juni 2018
    Hallo Ria en Frank.weer een mooi verhaal en foto's.Jullie zien er goed uit en lekker gezond is te zien dat je samen volop genieten.wij wensen jullie nog een fijne vakantie en wel een beetje mooier weer met veel Zon. Frank wij hadden een biertjes halve liters voor 34 euro cent hartelijke groeten van ons
  8. Diny Wijnand:
    12 juni 2018
    Mooi verhaal en nog steeds genieten ondanks de regen.
    Nu ook donker weer in Groningen.

Lieve groetjes en geniet ze.

diny
  9. Harm en Grietje:
    Hallo Globetrotters

Mooi verhaal , jammer dat het weer wat hollands is in Spanje.
    Een plek waar je beter weer verwacht.
    Frankie we hopen dat het biertje lekker was voor die prijs.
    Volgende keer een Aldi of Llidl misschien?..

Veel pkezier en een goede reis samen.
  10. Chris en Tine:
    13 juni 2018
    Frank en Ria.
    wij gaan vanavond een goed koop biertje drinken bij onze
    Kleinkinderen want die zijn geslaagd voor hun examen.
    Een hele goede reis gewenst met wat beter weer.
    gr.Chris en Tine